handdator

Visa fullständig version : hur viktig är sova för muskeluppbyggnad.


Shoyan
2012-07-12, 00:48
Hej !
Rubriken är inte den bäste men jag har en fråga.
Hur viktigt är det att man går och läger sig tidigt istället för sent ?
Spelar det står roll ?
Tex: om man lägger sig 02:00 och sover 8 timmar eller om man läger sig 00:00 och sover 8 timmar, spelar det någon roll ?
Sedan även, Kan man inta sitt Kaseinprotein direkt innan man går och lägger sig ? eller när är det bäst att inta kaseinet ?

Tack på förhand

Endumen
2012-07-12, 02:20
Hej !
Rubriken är inte den bäste men jag har en fråga.
Hur viktigt är det att man går och läger sig tidigt istället för sent ?
Spelar det står roll ?
Tex: om man lägger sig 02:00 och sover 8 timmar eller om man läger sig 00:00 och sover 8 timmar, spelar det någon roll ?
Sedan även, Kan man inta sitt Kaseinprotein direkt innan man går och lägger sig ? eller när är det bäst att inta kaseinet ?

Tack på förhand

Det som spelar roll är att du får tillräckligt med sömn. Om du sover tidigt eller sent på dygnet spelar ingen roll. Däremot får du isåfall optimera ditt födointag utifrån när du går och lägger dig:D.

Kaseinfrågan får någon annan svara på. Jag dricker endast drink efter träning...

Zizou
2012-07-12, 08:28
Du kan självklart inta ditt kasein innan sängdags, men det är inget måste. Du kan inta det när som helst under dagen.

tjing
2012-07-12, 10:06
Nej och ja.

tumme
2012-07-12, 12:34
Tex: om man lägger sig 02:00 och sover 8 timmar eller om man läger sig 00:00 och sover 8 timmar, spelar det någon roll ?


Om du väljer mellan dom två så gör det nog inte så stor skillnad men börjar dygnsrytmen glid mer kanske detta är intressant: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3265440&postcount=6

agent0range67
2012-07-12, 14:21
Viktigt men inte allt!

tjing
2012-07-12, 14:52
Om du väljer mellan dom två så gör det nog inte så stor skillnad men börjar dygnsrytmen glid mer kanske detta är intressant: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3265440&postcount=6

Tänk kortisol.

Notera dock att det är skillnad om man tränat innan man äter på kvällen då insulinkänsligheten förbättras i muskulaturen men är fortfarande sämre i fettvävnaden, vilket kan vara gynnsamt för att dirigera näringen till musklerna.