handdator

Visa fullständig version : Nötter, vilka och när?

Jockelofberg
2012-07-11, 22:32
Halloj!
Är ett stort fan av nötter och har hört från alla olika håll om alla sorters nötter. När dem ska ätas och vad dem är bra för. Dock är det först nu jag försöker sätta mig in i det. Har börjat träna ordentligt och tänka på vad jag äter och inte äter.

Så... Skulle någon lite mer insatt snäll själ kunna guida mig i djungeln av nötter? :confused:

Vad för sorts nötter att trycka i sig innan läggdags till exempel och varför?
Tack på förhand!

Sinom
2012-07-11, 22:34
Vet inte så mycket om nötter, kost och sånt men vet att de som behandlats är onyttiga, vid fruktgodiset eller vad det heter där det också finns nötter så äre en låda som innehåller en blandning av olika naturella nötter, i skolan på Idrott och Hälsa B vare en kostexpert som berättade om nyttiga nötter och de flesta som hon tog upp är i den blandningen, så köp blandade naturella så ska det nog gå bra!

Jockelofberg
2012-07-11, 22:54
Tack så mycket, kollar in det imorgon!

Jokester
2012-07-11, 22:58
Vet inte så mycket om nötter, kost och sånt men vet att de som behandlats är onyttiga, vid fruktgodiset eller vad det heter där det också finns nötter så äre en låda som innehåller en blandning av olika naturella nötter, i skolan på Idrott och Hälsa B vare en kostexpert som berättade om nyttiga nötter och de flesta som hon tog upp är i den blandningen, så köp blandade naturella så ska det nog gå bra!

Varför naturella? Om man nu inte tycker det är godare förstås.

Jockelofberg
2012-07-11, 23:01
Varför naturella? Om man nu inte tycker det är godare förstås.

Naturella känns nyttigare än saltade och rostade.. Väl?
Eller är det bara jag som får för mig det.. Kanske :Virro

Jokester
2012-07-11, 23:03
Naturella känns nyttigare än saltade och rostade.. Väl?
Eller är det bara jag som får för mig det.. Kanske :Virro

Varför då? Om du inte överäter salt annars så kommer inte det saltet du får från nötterna vara sämre. Angående rostningen så är det ju nötterna i sig och inte rostningen som gör att de blir feta och kaloririka.
Angående uttrycket nyttigt så kan det i många fall vara minst sagt luddigt.

Varför ska du äta nötter om jag får fråga? Har du svårt att gå upp i vikt?

Jockelofberg
2012-07-11, 23:06
Varför ska du äta nötter om jag får fråga? Har du svårt att gå upp i vikt?

Japp, har haft det sedan jag började träna och har precis införskaffat mig en gainer. Äter lagad husmanskost två gånger om dagen (+frukost) men har förövrigt väldigt svårt att äta efter att jag blivit mätt. Alltså äta de extra nödvändiga kalorierna. Irriterande..

Jokester
2012-07-11, 23:10
Japp, har haft det sedan jag började träna och har precis införskaffat mig en gainer. Äter lagad husmanskost två gånger om dagen (+frukost) men har förövrigt väldigt svårt att äta efter att jag blivit mätt. Alltså äta de extra nödvändiga kalorierna. Irriterande..

Ja, då kan nötter vara ett bra komplement, även om du bör lära dig äta mer så du vänjer dig vid det och slipper slösa pengar på gainer och annat i framtiden.

Jockelofberg
2012-07-11, 23:21
Ja, då kan nötter vara ett bra komplement, även om du bör lära dig äta mer så du vänjer dig vid det och slipper slösa pengar på gainer och annat i framtiden.

Självklart så bör jag lära mig det. Kommer med tiden tror jag. När gainern tar slut så känner kroppen av att den är van vid mer och vill på det sättet ha mer. Min egna lilla teori iofs men det låter rimligt.. :hbang:

Tack för hjälpen!

Eddie Vedder
2012-07-12, 06:27
Jag äter jordnötter en hel del. De är billigast och väldigt goda.

Nebuchadnezzar
2012-07-12, 08:00
Jordnötter och cashews är sweet. Cashews (och många andra nötter) funkar ju fantastiskt bra i olika sorters köttgrytor och liknande också, så man behöver ju inte hälla upp en skål med 100 g nötter och trycka i sig bara sådär.

Jockelofberg
2012-07-12, 08:34
Ja, tycker också om nötter väldigt. Men sammanfattningsvis spelar det mindre roll vilka jag äter när på dygnet?

Jockelofberg
2012-07-12, 08:40
Jag äter jordnötter en hel del. De är billigast och väldigt goda.

Jordnötter innehåller 26g protein per 100g.. Trodde jag verkligen inte, visst, kanske inte super att trycka i sig 100g jordnötter bara sådär då de innehåller en hel del fett också. (49g/per100g)

begt
2012-07-12, 08:48
Jordnötter innehåller 26g protein per 100g.. Trodde jag verkligen inte, visst, kanske inte super att trycka i sig 100g jordnötter bara sådär då de innehåller en hel del fett också. (49g/per100g)

Proteinkvalitén är rätt kass, men kombinerar du jordnötter med andra livsmedel så blir det ok. Man äter inte nötter för proteinets skull, utan av andra skäl såsom mättnad, nyttiga fetter, E-vitamin osv.

Jockelofberg
2012-07-12, 09:01
Proteinkvalitén är rätt kass, men kombinerar du jordnötter med andra livsmedel så blir det ok. Man äter inte nötter för proteinets skull, utan av andra skäl såsom mättnad, nyttiga fetter, E-vitamin osv.

Tänkte göra ett kvällsmål av 500g kvarg, en kork fun light och en näve nötter.. Mums :naughty:

Juxta
2012-07-12, 09:11
Rostade nötter är bättre i proteinsynpunkt.

SeeYay
2012-07-12, 18:14
Halloj!
Är ett stort fan av nötter och har hört från alla olika håll om alla sorters nötter. När dem ska ätas och vad dem är bra för. Dock är det först nu jag försöker sätta mig in i det. Har börjat träna ordentligt och tänka på vad jag äter och inte äter.

Så... Skulle någon lite mer insatt snäll själ kunna guida mig i djungeln av nötter? :confused:

Vad för sorts nötter att trycka i sig innan läggdags till exempel och varför?
Tack på förhand!

Inte bara gott, också nyttigt.

http://www.ourprg.com/?p=625

Loccii
2012-07-12, 18:19
Jordnöttssmör mumma!

timoat
2012-07-12, 18:41
För mig som är väldigt ekonomisk av mig slår inget solrosfrön i just "billiga och lika nyttiga" kategorin. Slår även ett slag för pumpafrön. Lite mycket frö för er kanske, men grymma att ha i havregryn med russin på morgonen. Tror man kan får 800 g solrosfrön för runt 30 spänn på Willys

Dreas
2012-07-12, 18:57
Inte bara gott, också nyttigt.

http://www.ourprg.com/?p=625Nötter som något nyttigt är kraftigt överskattat imo.

SeeYay
2012-07-12, 19:13
Nötter som något nyttigt är kraftigt överskattat imo.

Lagom är bäst. :)

http://traningslara.se/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/

Jokester
2012-07-12, 19:46

Var inte ditt mål att öka i vikt?

Jockelofberg
2012-07-12, 20:32
Var inte ditt mål att öka i vikt?

Visst är det så. Men som jag sa innan så har jag svårt att trycka i mig käk. Har hört på många olika håll att nötter innehåller väldigt bra fetter, som är viktigt på kvällen innan läggdags. Lite protein är inte heller fel därav skrev jag det. I mitt fall handlar det om att äta 6 gånger om dagen. Ordentligt. Inget onyttigt och tänka lite smått på vad som är vad innan det äts. Men jo, mitt mål är att öka i vikt :)

Dreas
2012-07-12, 20:38
Lagom är bäst. :)

http://traningslara.se/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/Jag tycker att inga är bäst för mig iaf :)

Jokester
2012-07-13, 14:20
Visst är det så. Men som jag sa innan så har jag svårt att trycka i mig käk. Har hört på många olika håll att nötter innehåller väldigt bra fetter, som är viktigt på kvällen innan läggdags. Lite protein är inte heller fel därav skrev jag det. I mitt fall handlar det om att äta 6 gånger om dagen. Ordentligt. Inget onyttigt och tänka lite smått på vad som är vad innan det äts. Men jo, mitt mål är att öka i vikt :)

Men du säger ju emot dig själv? Du vill öka i vikt men har svårt att trycka i dig mat samtidigt som du inte vill äta "onyttig"?
Jag skulle också ha svårt att bulka om jag bara åt kycklingfilé och broccoli, och då älskar jag ändå mat och har inga problem att få i mig mycket.

Jockelofberg
2012-07-13, 16:28
Men du säger ju emot dig själv? Du vill öka i vikt men har svårt att trycka i dig mat samtidigt som du inte vill äta "onyttig"?
Jag skulle också ha svårt att bulka om jag bara åt kycklingfilé och broccoli, och då älskar jag ändå mat och har inga problem att få i mig mycket.

Så du säger att McDonalds är maten jag bör äta? (inte bokstavligen)
Vill öka i vikt, men rätt sorts vikt

Dreas
2012-07-13, 16:56
Så du säger att McDonalds är maten jag bör äta? (inte bokstavligen)
Vill öka i vikt, men rätt sorts vikt
Och då kommer nötter få dig att gå upp i rätt vikt medans donken inte gör det?

Jockelofberg
2012-07-13, 17:01
Och då kommer nötter få dig att gå upp i rätt vikt medans donken inte gör det?

Suck. Jag letade efter ett par olika nötter med bra egenskaper och bra fetter. jag ska inte leva på nötter och inte heller på grönsaker. jag ville krydda mina mellanmål lite. Nötter verkade vara en helt ok grej att trycka i sig (i rätt mängd).

PeSi
2012-07-13, 19:50
Jag tittade på näringssammansättningen på ett tiotal olika nötter som åtminstone ibland förekommer i vanliga livsmedelsbutiker. Jag använde jordnötter som utgångspunkt och kom fram till följande:

Bäst fettsammansättning har valnötter; däremot hela 62g/100g fett (13g mer än jordnötter) och 82 kcal mer kalorier (669 kcal mot jordnötternas 587 kcal/100g)

När det gäller vitaminer, mineraler och spårämnen ligger faktiskt jordnötter ganska bra till. Värdena går lite upp och ner så det går inte att välja vinnare utan att bestämma sig något specifikt näringsämne. Det som kan vara värt att nämna är att hasselnötter och sötmandel innehåller lite över dubbelt så mycket E-vitamin än jordnötter.

Om priset var lika skulle jag förmodligen göra en blandning av jord-, hassel-, pistasch- och valnötter samt lite sötmandel. Jordnötter är billigast.

Om ni aldrig provat, rekommenderar jag att testa osaltade jordnötter med skal tillsammans med russin. Rätt gott faktiskt; släng gärna i lite frön (exempelvis solrosfrön) och ni har ett bra alternativ till snabbgodis. Gör i ordning en liten omslutningsbar plastpåse för fickan på ca 100 gram. När ni blir småsugna, och skulle i normala fall gå fram till automaten eller äta godis, är det bara att plocka fram pösen och tugga på lite. Russinen är snabba kolhydrater och nötterna/fröna är långsamt fett och protein.

Osaltade jordnötter med skal kan vara lite svåra att hitta, men kan finnas bland fågelmaten.

Vad man dock ska komma ihåg är att det är MYCKET kalorier, och ingen bra ersättare för riktig mat. Däremot ett alldeles utmärkt godisalternativ. Eller varför inte för "Jockelofberg" som extra kalorier.

Hare/PeSi

King Grub
2012-07-13, 19:53
Jordnöten är inte en nöt, utan en ärta. :P

PeSi
2012-07-13, 19:56
Jag är i varje fall en nöt.

PeSi
2012-07-13, 20:26
Jordnöten är inte en nöt, utan en ärta. :P

Hörru KG — korrigering — nu känner jag mig som en ärtig nöt!

Jockelofberg
2012-07-13, 22:36
Jag tittade på näringssammansättningen på ett tiotal olika nötter som åtminstone ibland förekommer i vanliga livsmedelsbutiker. Jag använde jordnötter som utgångspunkt och kom fram till följande:

Bäst fettsammansättning har valnötter; däremot hela 62g/100g fett (13g mer än jordnötter) och 82 kcal mer kalorier (669 kcal mot jordnötternas 587 kcal/100g)

När det gäller vitaminer, mineraler och spårämnen ligger faktiskt jordnötter ganska bra till. Värdena går lite upp och ner så det går inte att välja vinnare utan att bestämma sig något specifikt näringsämne. Det som kan vara värt att nämna är att hasselnötter och sötmandel innehåller lite över dubbelt så mycket E-vitamin än jordnötter.

Om priset var lika skulle jag förmodligen göra en blandning av jord-, hassel-, pistasch- och valnötter samt lite sötmandel. Jordnötter är billigast.

Om ni aldrig provat, rekommenderar jag att testa osaltade jordnötter med skal tillsammans med russin. Rätt gott faktiskt; släng gärna i lite frön (exempelvis solrosfrön) och ni har ett bra alternativ till snabbgodis. Gör i ordning en liten omslutningsbar plastpåse för fickan på ca 100 gram. När ni blir småsugna, och skulle i normala fall gå fram till automaten eller äta godis, är det bara att plocka fram pösen och tugga på lite. Russinen är snabba kolhydrater och nötterna/fröna är långsamt fett och protein.

Osaltade jordnötter med skal kan vara lite svåra att hitta, men kan finnas bland fågelmaten.

Vad man dock ska komma ihåg är att det är MYCKET kalorier, och ingen bra ersättare för riktig mat. Däremot ett alldeles utmärkt godisalternativ. Eller varför inte för "Jockelofberg" som extra kalorier.

Hare/PeSi

Precis ett sånt här svar jag hoppades på! Tack så hemskt mycket! :)

kampsporttjej
2012-07-14, 10:48
Jordnötter inehåller väldigt mycket omega 6, vilket du kanske inte behöver få i dig mer av än vad du förmodligen redan gör i din andra kost.

Jag skulle tipsa om mandlar och valnötter, mina favoriter! Det som jag upplever som bra med nötter är att de är hejare på att stabilisera blodsockret. Sen innehåller de givetvis massa näringsämnen också.

Inte nödvändigt så att du går upp i vikt av att äta nötter eftersom de kanske får dig att äta mindre av annat...

Eddie Vedder
2012-07-14, 13:43
Jordnötter inehåller väldigt mycket omega 6, vilket du kanske inte behöver få i dig mer av än vad du förmodligen redan gör i din andra kost.

Jag skulle tipsa om mandlar och valnötter, mina favoriter! Det som jag upplever som bra med nötter är att de är hejare på att stabilisera blodsockret. Sen innehåller de givetvis massa näringsämnen också.

Inte nödvändigt så att du går upp i vikt av att äta nötter eftersom de kanske får dig att äta mindre av annat...

Fast vill man inte ha omega-6 är ju knappast valnötter bättre.

Valnötter (http://www.fineli.fi/food.php?foodid=376&lang=sv)

Jordnötter (http://www.fineli.fi/food.php?foodid=378&lang=sv)

Men det är å andra sidan inget man behöver undvika om nu inte kosten redan är väldigt rik på vegetabiliska fetter.

kampsporttjej
2012-07-14, 22:24
Fast vill man inte ha omega-6 är ju knappast valnötter bättre.

Valnötter (http://www.fineli.fi/food.php?foodid=376&lang=sv)

Jordnötter (http://www.fineli.fi/food.php?foodid=378&lang=sv)

Men det är å andra sidan inget man behöver undvika om nu inte kosten redan är väldigt rik på vegetabiliska fetter.

You got me.

Jag tänker mer kring detta kring studier att vi har felbalans mellan omega 3 och omega 6 varpå man kanske inte ska kötta på med omega 6 i onödan?

Men iofs förstår jag inte riktigt hur omega 6 blev så onyttigt helt plötsligt...
inflammationer och shit visst men är detta inte bara hypoteser?

Nu när vi ändå är inne på detta så vill jag gå lite OT för jag har inte helt hängt med: När blev ALLA vegetabiliska fetter "big no no"? är det inte snarare all skräpmat och shit som man skulle må bättre utan? Är avokado på "röda listan" numera liksom?

krubkungen
2012-07-14, 22:41
Jordnötssmör är riktigt gott.*drool*

Sverker
2012-07-15, 06:59
Nu när vi ändå är inne på detta så vill jag gå lite OT för jag har inte helt hängt med: När blev ALLA vegetabiliska fetter "big no no"? är det inte snarare all skräpmat och shit som man skulle må bättre utan? Är avokado på "röda listan" numera liksom?

Vegetabiliska fetter innehåller inte EPA och DHA. Du kan säkert ät mycket Omega-6 och nästan strunta i balansen bara du får i dig DHA och EPA.

Din avokado är helt OK. Men kalorierna skenar snabbt iväg med en stor klick majonäs.

För idrottare och aktiva är världen annorlunda. Avokado med majonäsfyllning är en bra källa till kalorier för energislukare.