handdator

Visa fullständig version : Hur gick DU tillväga för att bygga muskler?


Lågpastöriserad
2012-07-11, 21:34
Hej!*flex*

Jag är bara allmänt nyfiken på hur ni andra bygger muskler. Det verkar som att några köra sitt eget "race" medan andra kör på de traditionella kost- och träningsprogrammen. Kan vara kul att jämföra...;)

Frågorna är ganska enkla:
- Hur gick DU tillväga för att bygga muskler?
- Hur lång tid tog det innan du märkte av resultat?
- Har du lärt dig något som du vill föra vidare till andra? (share anything!)


Finns inga rätt eller fel. Give me all you got!:)

Überbiffen
2012-07-11, 21:36
Kontinuitet, både vad gäller träning och kost. Allt annat känner jag spelar mindre roll, i synnerhet optinoja.

Tomi
2012-07-11, 22:36
Tränade i princip varje dag till en början, körde på 3-split. När jag började hade jag en fettprocent på 23% (12-punktsmätning av en duktig kille). Nu i efterhand skulle det kanske varit bättre om jag deffade till en början, men jag körde på som vanligt. Åt i princip allt jag kom över, tränade varje dag och gick upp en del. Hade en morgonvikt på 98 som mest, då jag insåg att det va dags att börja göra något åt saken och jag började äta mindre. Vid den tiden hade jag märkt att jag både blivit starkare och fått något större muskler, även om man inte såg det för allt fett som va i vägen. Man kunde dock känna de! Började i slutet av augusti och märkte resultat först efter 2-3 månader.

Latissimus Dorsi
2012-07-11, 22:47
Har nu gått upp från 53-54 sen början av februari tills nu när jag väger 68, har förhäppnandsväckande nog inte blivit mycket fetare rutorna syns allt men jag var ju rena rama benranglet förrut. I grund och botten tränar jag en 3 split, nu med inslag av Ehrling Wahlgrens armprogram 2 gånger i veckan och har verkligen satsat på att hålla ett 500 kalorier överskott. Träna, ät mycket och sov repetera. Sen har jag självklart snöat in på djupet i t.e.x träning med olika metoder e.t.c lågvolym-högvolym-medelvolym fan vet jag men jag försöker hålla det så rent som möjligt. Failade på 30kg bland dom första gångerna jag bänkade i februari, nu tar jag 60x5 så har iallafall kommit någonvart, men vägen upp är riktigt riktigt lång.

Och om jag fortsätter i 2-3 å till vill jag tävla, då i luciapokalen eller dylikt. Lightweight!

mikaelj
2012-07-11, 23:03
Satsat på att öka mina maxvikter i knäböj, bänkpress och marklyft, och ätit mycket mat. Gick bättre när jag började äta mer.

lurre86
2012-07-11, 23:35
När jag hittade rätt reps antal där jag verkligen kunde press ut det extra.

Vi alla har ju olika kroppar och fungerar olika.

Jag började köra 6 till 8:or, men de kändes inte jobbigt. Trots att 8:e repsen var failure. Så var det mer som att precis när 8:an kom så tog det stop. Var inga sega reps där jag verkligen fick ta i å verkligen kämpa.

Testade då ca 12 reps och då helt plötsligt så var dom 5-6 sista repsen riktigt riktigt jobbiga.

mikaelj
2012-07-11, 23:46
När jag hittade rätt reps antal där jag verkligen kunde press ut det extra.

Vi alla har ju olika kroppar och fungerar olika.

Jag började köra 6 till 8:or, men de kändes inte jobbigt. Trots att 8:e repsen var failure. Så var det mer som att precis när 8:an kom så tog det stop. Var inga sega reps där jag verkligen fick ta i å verkligen kämpa.

Testade då ca 12 reps och då helt plötsligt så var dom 5-6 sista repsen riktigt riktigt jobbiga.

Det där förstår jag inte. Jag tränar med allt från 1 till 20 reps. Håller du dig alltid till 12 reps?

RobbanColeman
2012-07-12, 07:19
Jag började träna på gym.

Johan.S
2012-07-12, 07:25
Tung varierad träning, vila och bra mat. Maten/näringen kan inte påpekas nog många gånger. Man kan träna livet ur sig men ger man inte kroppen rätt näring kommer resultaten att bli så mycket sämre.

exor
2012-07-12, 07:39
Ätit bra mat, sovit tillräckligt, hållt mig bprta från alkohol och tränat hyffsat hårt periodvis.

TheIsh
2012-07-12, 07:45
Jag började träna på gym.

What is this sorcery? :laugh:

Wormzie
2012-07-12, 08:11
Jag tränade med en 3-1-3 split i ett år, och visst fick jag resultat av det. Svårt att säga exakt när dock!

Sen började jag med ett progressivt träningsprogram med fokus på basövningar. Ganska styrkelyftinriktat med reps mellan 1-5 och det har jag också fått resultat av.

Lärdom: Fundera på vad du tycker är roligt med träningen och fokusera på det, annars så håller det inte speciellt länge för många!

Chrbo
2012-07-12, 08:35
Jag vet inte ännu, jag jobbar fortfarande på det.

- Nöta på, du blir inte starkare av att ge upp.
- Samla kunskap. Mycket från Kolo men även genom att se och lära på gymmet.
- Se till att ligga på en rimlig nivå med träningen så att du inte tröttnar och tar en paus.
- Sätta upp mål så att det hela tiden finns något att sträva efter. Allt från 1 cm ökning i omkrets på låret till 10 kg mer i marklyft. Dela upp huvudmålen i småmål.

Resultat märks med en gång. Sen kanske du inte ska förvänta dig att dina vänner ska uppmärksamma det redan efter ett par veckor.

ARMSTARK
2012-07-12, 08:53
Klassisk Bodybuilding träning i 80-tals stil + X antal år och mycket mat. *flex*

Niwah
2012-07-12, 09:13
Mat och styrkelyft.

tjing
2012-07-12, 09:54
Äta mer och träna både tungt för att öka vikterna, samt mer reps för hypertrofi. Varje pass.

lurre86
2012-07-12, 10:25
Det där förstår jag inte. Jag tränar med allt från 1 till 20 reps. Håller du dig alltid till 12 reps?

Nä va lite otydlig. Allt från 10 till 16 reps ca.

Men vid det reps intervallet så är det där jag får kämpa som mest.

gregpl
2012-07-12, 12:54
Genom att helt enkelt vara påläst innan man satte sin fot i gymmet, hade förmågan att pressa sig väldigt hårt från annan idrott, god träningsbakgrund som verkligen hjälpte till. Resultaten kom direkt och bara ökade varje månad när man fick mer vana. Tror inte det viktigaste är vad för schema eller vilka övningar man använder, utan HUR man utför övningarna och NÄR i veckan man klämmer in dem. Det avgörande tror jag helt enkelt är hur långt man kan pressa sig i ett enskilt set för att lyckas sätta riktigt hög belastning på kroppen, detta är något väldigt många saknar.

Spetälsk
2012-07-12, 14:21
Genom att helt enkelt vara påläst innan man satte sin fot i gymmet, hade förmågan att pressa sig väldigt hårt från annan idrott, god träningsbakgrund som verkligen hjälpte till. Resultaten kom direkt och bara ökade varje månad när man fick mer vana. Tror inte det viktigaste är vad för schema eller vilka övningar man använder, utan HUR man utför övningarna och NÄR i veckan man klämmer in dem. Det avgörande tror jag helt enkelt är hur långt man kan pressa sig i ett enskilt set för att lyckas sätta riktigt hög belastning på kroppen, detta är något väldigt många saknar.På pricken samma för mig. disciplin, regelbundenhet och lite viloperioder på det gör susen. Jag har inte hoppat över ett enda pass på över ett år.

Vunnis
2012-07-12, 14:25
1-30 reps. Både byggande och SL. Kontinuitet, öka, slit, dra och veva. Höj vikter och/eller repsen, slit dig trött och hjälplös... och ät en massa mat.
Nu är väl jag visserligen trasig och dan, men jag är förhoppningsvis muskulärt större än medelsvenssson också.

Herman H
2012-07-12, 15:17
Vet inte riktigt vad jag gör, försöker iaf fortfarande bli stark, ett mål jag troligen aldrig kommer att nå för var är gränsen för stark? Ät mat, massvis av mat, så fort jag ser mat så äter jag den och så jobbar jag, bär ved, välter däck, tränar bänk, rullar tegel, bär tanten, brottas med hunden, bygger hus, tränar mer med järn, gräver ett hål eller två, lägger sten, cyklar i skogen, jagar katten, bredspacklar väggar, bär färgspannar, sågar ner träd osv. Allt gör dig stark bara det är jobbigt. *flex*

deadich
2012-07-12, 21:21
1. gick till gymmet och lyfte vikter, gick hem och åt mat. Gick till gymmet med polare som tränat ett tag och körde samma övningar de körde. Var ganska ostrukturerat och benträning var ovanlig precis i början. Med tid kom erfarenhet och kunskap för att kunna skapa egna splittar och välja egna övningar.

2. 2-4 veckor.

Mez
2012-07-13, 03:09
Ätit bra mat, sovit tillräckligt, hållt mig bprta från alkohol och tränat hyffsat hårt periodvis.

+1

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Matte_
2012-07-13, 07:52
Började ta i ordentligt!

AronP
2012-07-13, 07:54
En person jag litade på som sa åt mig vad jag skulle och jag gjorde det och gav då allt
Progression
Massa träning (hög volym (40-50set) och ofta(5d/w))
Självplågeri, helt död efter varje pass
Rejält med vila
Mkt protein
Mkt mat
Inte rädd för att gå upp i vikt (ca 18månader bulk och ungefär lika många kg, snabb i början och sen långsammare)

Efter att kört så i 2.5-3 år så klarar jag inte av att köra så hårt längre.