handdator

Visa fullständig version : Nybörjarökningar - hur funkar det egentligen?


Amöban
2012-07-11, 21:21
Att nybörjare får snabba resultat i början av träningskarriären verkar vara ett erkänt faktum. Jag sitter och funderar på om det är träningsvolym eller tiden som avgör hur länge dessa pågår? Ex, kan jag skynda långsamt och öka i styrka fram till en viss "viktgräns", eller är det viktigt att jag gör ökningarna under en kortare tidsperiod?

Jag är perfektionist som gärna nöter lite extra teknik innan jag ökar på vikterna, funderar på om jag skulle tjäna på att vara lite snabbare. :)

pezrulezhaakon
2012-07-11, 21:33
Amöban

En nybörjare, speciellt i tonåren kan sitta på en stol och bli starkare....

Det som främst gör skillnad i början är neuromuskulär anpassning. Du blir starkare utan att direkt behöva öka muskelmassan. Hjärnan blir bättre på att mobilisera musklerna.

Att du tränar och äter mer ökar även vätskan, glykogenet, mm. Musklerna blir bättre på att arbeta på det sättet du utsätter dem för.

Träna på och trötta ut musklerna, och finslipa alltid på utförandet, tekniken, istället för att tänka så mycket. Gå hem och ät, sov, och upprepa igen inom ca 48 timmar.
Enklare/svårare än så är det inte.

Amöban
2012-07-11, 21:38
Amöban

En nybörjare, speciellt i tonåren kan sitta på en stol och bli starkare....

Det som främst gör skillnad i början är neuromuskulär anpassning. Du blir starkare utan att direkt behöva öka muskelmassan. Hjärnan blir bättre på att mobilisera musklerna.

Att du tränar och äter mer ökar även vätskan, glykogenet, mm. Musklerna blir bättre på att arbeta på det sättet du utsätter dem för.

Träna på och trötta ut musklerna, och finslipa alltid på utförandet, tekniken, istället för att tänka så mycket. Gå hem och ät, sov, och upprepa igen inom ca 48 timmar.
Enklare/svårare än så är det inte.

Synd att man passerade tonåren för länge sedan då..... :P Jo, jag vet, jag tänker nog lite för mkt, men kan inte låta bli. :)

begt
2012-07-11, 21:43
Som nybörjare befinner du dig väldigt långt ifrån ditt genetiska max. Allt eftersom träningsåren går så blir det successivt svårare att lägga på sig mer muskelmassa av den anledningen. Människokroppen "vill" helst inte ha överdrivet mycket muskelmassa eftersom muskler är dyra i drift, kostar mer energi och syre än fettmassa.

Wormzie
2012-07-11, 22:28
Precis som med det mesta så går det snabbast framåt i början. Konsten är att fortsätta kicka rumpa även när det börjar ta emot :)

Paria
2012-07-12, 03:15
Att nybörjare får snabba resultat i början av träningskarriären verkar vara ett erkänt faktum. Jag sitter och funderar på om det är träningsvolym eller tiden som avgör hur länge dessa pågår? Ex, kan jag skynda långsamt och öka i styrka fram till en viss "viktgräns", eller är det viktigt att jag gör ökningarna under en kortare tidsperiod?

Jag är perfektionist som gärna nöter lite extra teknik innan jag ökar på vikterna, funderar på om jag skulle tjäna på att vara lite snabbare. :) Det handlar om hur långt ifrån ditt genetiska max du är; inte om hur länge du har stått på gymmet och pumpat vikter.

Precis som med det mesta så går det snabbast framåt i början. Konsten är att fortsätta kicka rumpa även när det börjar ta emot :) Läs gärna TS fråga nästa gång du svarar i en tråd!