handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig snabbt, måste bli bra i benet tills måndag


Shcyhar
2012-07-11, 18:28
Hejsan! Har ett problem. Får ont i övre baksida lår och där rumpan slutar typ när jag springer. Fick det för ett tag sedan vid sista serie matchen. Spelar fotboll. Vad kan det vara?

Endumen
2012-07-11, 18:29
Sträckning?

Shcyhar
2012-07-11, 18:36
Sträckning?

Har haft det länge nu så vet inte om det är sträckning. Har inte tränat fotboll på två veckor typ eller något pga uppehåll men det är fortfarande här.

Vunnis
2012-07-11, 18:42
Det tar tid för rupturer att läka. Har man ont och "måste bli bra" så kan man kolla upp det hos någon som har koll istället för att göra en tråd på internet.

Shcyhar
2012-07-11, 18:46
Det tar tid för rupturer att läka. Har man ont och "måste bli bra" så kan man kolla upp det hos någon som har koll istället för att göra en tråd på internet.

Har inte tid att kolla upp det tills måndag. Var hos sjukgymnast innan för att jag hade ont i framsida höft vilket som gick över med stretching. Nu är det baksidan. Någon kanske vet något? Läst lite om att piriformis sitter runt där http://sv.wikipedia.org/wiki/Piriformis .Gör som sagt ont vid löpningar. Kan köra benpressar osv utan att det gör ont.

Sniggel
2012-07-11, 18:50
I värsta fall kan det vara något allvarligt som om utifall du ignorerar, får dras med i flera år och som kanske aldrig blir helt bra igen. I bästa fall så är det något som läker efter ett litet tag om du bara tar det lite lugnt ett tag.

Vunnis
2012-07-11, 18:52
Piriformis sitter mellan sacrum och trochanter major, inte under glutealväcket som jag tolkar det som att du har ont. Där sitter bara ischiocrurala muskler, har du ont i dom - och fick det akut efter en match (ett visst tillfälle i matchen? Tänk efter.) Så är det inte helt otroligt om det är just en ruptur i en av dom. Gör det ont att stretcha piriformis och jag har missuppfattat var det är du har ont så kan det mycket väl vara den.

Shcyhar
2012-07-11, 19:03
Piriformis sitter mellan sacrum och trochanter major, inte under glutealväcket som jag tolkar det som att du har ont. Där sitter bara ischiocrurala muskler, har du ont i dom - och fick det akut efter en match (ett visst tillfälle i matchen? Tänk efter.) Så är det inte helt otroligt om det är just en ruptur i en av dom. Gör det ont att stretcha piriformis och jag har missuppfattat var det är du har ont så kan det mycket väl vara den.

Jag får inte ont av någon stretching. Googlade bara där folk sa att dem hade ont på samma ställe som jag så sa någon att det kan vara det. Tror jag fick det när jag spurtade.

Nadreas
2012-07-11, 20:25
Först och främst skriv ordentligt enligt mallen som nyrjoh har lagt ned tid på att skriva. Gör man inte det så kan man inte vänta sig att någon kommer kunna hjälpa dig. Vi måste ha information för att veta vad som har hänt dig. Sekundärt så är den direkta rekommendationen ur ett idrottsmedicinskt perspektiv att absolut inte spela i helgen om du har känningar i baksidans muskelfäste vid spurter eftersom det tyder på att du har en liten bristning som med all sannolikhet blir större om du spelar en match. Om ingen idrottsmedicinare kan ge dig ett godkänt för spel innan helgen så spela inte! Varesig det är Gothia eller ej...

pezrulezhaakon
2012-07-11, 21:26
Shcyhar

Du har alltså inte tid med din hälsa, om jag förstått rätt?

Shcyhar
2012-07-11, 22:08
Shcyhar

Du har alltså inte tid med din hälsa, om jag förstått rätt?

Varför tror du det?

pezrulezhaakon
2012-07-11, 22:38
Shcyhar

Du skriver att du inte har tid att vänta till måndag.
Så då är det ju upp till dig om du vill riskera att bli sämre. Du har redan fått helt ok svar i tråden, och att ingen på nätet kan ge dig en diagnos med förbundna ögon och händerna bakbundna.

Din hälsa hänger alltså på det beslutet du själv tar om ditt problem.

pezrulezhaakon
2012-07-11, 22:53
Shcyhar

Sök upp en sjukgymnast eller naprapat imorrn. Bättre svar på kortare tid kan du inte få.
Har du en ruptur i baksidan så är du inte fit for fight tills på måndag, så enkelt är det.
Hur ska man kunna ha personliga erfarenheter om något man inte vet vad det är i dagsläget?

Har man ont är det vila och rörlighet som gäller. Hur länge beror på graden av problemet.

Shcyhar
2012-07-11, 23:09
Shcyhar

Sök upp en sjukgymnast eller naprapat imorrn. Bättre svar på kortare tid kan du inte få.
Har du en ruptur i baksidan så är du inte fit for fight tills på måndag, så enkelt är det.
Hur ska man kunna ha personliga erfarenheter om något man inte vet vad det är i dagsläget?

Har man ont är det vila och rörlighet som gäller. Hur länge beror på graden av problemet.

Tror inte det är bristning eller något sånt. Jag har det i båda benen på samma ställe och samma smärt nivå haft det lika länge i båda.

pezrulezhaakon
2012-07-11, 23:13
Shcyhar

Ok, kör på då och ta konsekvenserna, vad det än blir.

Nadreas
2012-07-13, 19:50
Du kan ju testa att ligga på rygg med fötterna på en låg stol. knäna skall vara böjda. Gör 10 höftresningar så snabbt som du kan. Om detta gör ont så skall du absolut inte spela någon fotboll för då är risken riktigt stor att din baksida kommer gå sönder helt enkelt och då spelar du kanske inte mer fotboll överhuvudtaget...
Om det inte är en landskamp så är du bara korkad ifall du väljer att riskera din baksida.
Viktigt att du förstår är också att bara för att du inte har ont när du gör detta testet så betyder inte det att du är hel nog att spela. En smärtkänsla som ger dig en osäkerhet vilket detta tveklöst har gjort är en extremt ökad skaderisk. När man inte litar på sin kropp så känner man efter och man är försiktig, då ändrar man sitt rörelsemönster och kommer fel in i en tackling sen är det kört, med lite otur är det kanske ett korsband som ryker...

Shcyhar
2012-07-14, 13:00
Du kan ju testa att ligga på rygg med fötterna på en låg stol. knäna skall vara böjda. Gör 10 höftresningar så snabbt som du kan. Om detta gör ont så skall du absolut inte spela någon fotboll för då är risken riktigt stor att din baksida kommer gå sönder helt enkelt och då spelar du kanske inte mer fotboll överhuvudtaget...
Om det inte är en landskamp så är du bara korkad ifall du väljer att riskera din baksida.
Viktigt att du förstår är också att bara för att du inte har ont när du gör detta testet så betyder inte det att du är hel nog att spela. En smärtkänsla som ger dig en osäkerhet vilket detta tveklöst har gjort är en extremt ökad skaderisk. När man inte litar på sin kropp så känner man efter och man är försiktig, då ändrar man sitt rörelsemönster och kommer fel in i en tackling sen är det kört, med lite otur är det kanske ett korsband som ryker...

Var hos sjukgymnast igår. Hon sa att jag borde kunna spela med gjorde det för ont skulle jag vila och kanske spela senare i veckan. Fick ett program med övningar ifrån hon. Hon sa att det nog var en sträckning eller något med muskelfästena. Fick övningar för att stärka baksida lår typ och en stretch. Vad är höftrensningar?

Nadreas
2012-07-14, 15:42
google makes miracles:
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ie=UTF-8#hl=sv&sclient=psy-ab&q=hip+raises&oq=hip+raises&gs_l=serp.3..0j0i30l3.8343.11525.0.11731.14.10.2.2 .2.0.114.778.8j2.10.0...0.0...1c.kRmnSHof1kc&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.,cf.osb&fp=b9854959d03ed9f0&biw=1639&bih=732