handdator

Visa fullständig version : vilka näringsämnen behöver tillföras


Wipflash
2012-07-11, 15:46
deffar på 1 kg kyckling och proteinpulver om dagen, vilka näringsämnen behöver jag tillföra yttligare för att kroppen ska fungera? tänker på näringsbrist osv.

tack på förhand

begt
2012-07-11, 15:51
Ägg är väldigt bra, täcker upp det mesta. Lägg till några hundra gram broccoli och omega-3 så är det fullt tillräckligt. Makrill i tomatsås är gott och mycket nyttigt. En del havregrynsgröt kan vara bra för att få i sig mer fibrer (inte bara från grönsakerna).

Lite info om kyckling: http://www.svenskfagel.se/attachments/35/376.pdf

Du får mer än tillräckligt med järn, zink, selen och flera av B-vitaminerna.

kettlebellGuden
2012-07-11, 15:59
Köp en bra multivitamin.

Sheogorath
2012-07-11, 17:10
Köp en bra multivitamin.

Risken är bara att man börjar slarva med maten "för att man ändå kan ta en multivitamin" vilket garanterat blir sämre än en varierad, väl sammansatt kost. Det kan handla om substanser vi inte känner till eller som vi inte förstår interaktionerna kring.

Men visst: börjar man inte slarva utan har det för att man tycker att det känns bra att ta just de dagar man råkat äta dåligt, så visst. Deffar man äter man ju ofta efter schema ändå, så då finns det i min mening ingen mening med en multivitamin. Man ska ju ändå bara äta som man planerat och då kan man ju lika gärna ha planerat smart som att planerat osmart. :)

kettlebellGuden
2012-07-11, 17:23
Jag läste det som om schemat var 1kg kyckling + proteinpulver.

Verkar hur vettigt som helst med multiviteral.

vicarious
2012-07-11, 17:25
Lite omega-3 skulle nog inte skada. Hur länge tänkte du köra?

Sheogorath
2012-07-11, 17:34
Jag läste det som om schemat var 1kg kyckling + proteinpulver.

Verkar hur vettigt som helst med multiviteral.

...fast det vettigaste är att utveckla kostschemat till att inte vara en total katastrof. ;)

kettlebellGuden
2012-07-11, 17:40
...fast det vettigaste är att utveckla kostschemat till att inte vara en total katastrof. ;)

Råder ju delade meningar om hur katastrofalt det är.. multi+fiskolja+kylling ala RFL

Wipflash
2012-07-11, 18:47
Lite omega-3 skulle nog inte skada. Hur länge tänkte du köra?
omega-3 har jag fast brukar aldrig ta det ändå, kanske värt att trycka i sig nåra tabletter då.
har kört 5-6 veckor och blir väl nåra månader till eller något.

Råder ju delade meningar om hur katastrofalt det är.. multi+fiskolja+kylling ala RFL
så det är bara omega-3 och lite multi som saknas då för att undvika näringsbrist? skulle uppskatta ifall du elr någon annan kunde skicka någon länk på bra multi att köpa.

tack för övriga svar

martikainen
2012-07-11, 19:04
Hur tycker du att hungerkänslorna är? Eftersom det blir otroligt lite fett så skulle i alla fall jag ha problem med dom, men alla är vi olika!

Du bör absolut ta omega-3 till, det lilla fettet och kcal gör ingen skada, men desto mer nytta!

kettlebellGuden
2012-07-11, 19:13
omega-3 har jag fast brukar aldrig ta det ändå, kanske värt att trycka i sig nåra tabletter då.
har kört 5-6 veckor och blir väl nåra månader till eller något.


så det är bara omega-3 och lite multi som saknas då för att undvika näringsbrist? skulle uppskatta ifall du elr någon annan kunde skicka någon länk på bra multi att köpa.

tack för övriga svar

Tycker du ska införskaffa ett ex av Lyle McDonalds bok "the rapid fatloss handbook."

Men fiskolja, någon multi, kalcium, massa seltin på kycklingen. Gillar mivitotal personligen.. blandat med mer b12 möjligen.

Fan att du orkar köra så en sån lång tid. Big up :-)

begt
2012-07-11, 19:24
Tycker du ska införskaffa ett ex av Lyle McDonalds bok "the rapid fatloss handbook."

Men fiskolja, någon multi, kalcium, massa seltin på kycklingen. Gillar mivitotal personligen.. blandat med mer b12 möjligen.

Fan att du orkar köra så en sån lång tid. Big up :-)

Finns gott om B12 i kyckling så han får i sig mer än tillräckligt. Dietärt fett från omega-3, lite grönsaker, och kanske 1-2 ägg om dagen skulle räcka långt. Ca 300-400 kcal max.

Wipflash
2012-07-11, 19:47
Hur tycker du att hungerkänslorna är? Eftersom det blir otroligt lite fett så skulle i alla fall jag ha problem med dom, men alla är vi olika!

Du bör absolut ta omega-3 till, det lilla fettet och kcal gör ingen skada, men desto mer nytta!
hungerkänslor är inte så farligt, brukar gå över och föredrar nog vara lite småhungrig än att äta ofta, lat av mig hehe

Tycker du ska införskaffa ett ex av Lyle McDonalds bok "the rapid fatloss handbook."

Men fiskolja, någon multi, kalcium, massa seltin på kycklingen. Gillar mivitotal personligen.. blandat med mer b12 möjligen.

Fan att du orkar köra så en sån lång tid. Big up :-)
ok tack, ska kolla in det. vilket sätt att få sig kalcium rekommenderar du?
tackar, vill man ha resultat får man ligga i :)

Finns gott om B12 i kyckling så han får i sig mer än tillräckligt. Dietärt fett från omega-3, lite grönsaker, och kanske 1-2 ägg om dagen skulle räcka långt. Ca 300-400 kcal max.
är äggen och grönsakerna nödvändiga eller går det att köra på utan? slipper helst av lathet

begt
2012-07-11, 19:53
Du får ju kalcium från proteinpulvret antar jag och lite ifrån grönsakerna. Grönsakerna innehåller en del vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer.

Ägg innehåller rätt mycket av varje, men det kanske inte är helt nödvändigt. Grönsaker+ omega 3 + proteinpulver och 1 kg kyckling borde vara ok.

Wipflash
2012-07-11, 19:57
går grönsakerna att ersättas med mivitotal ?

begt
2012-07-11, 20:01
går grönsakerna att ersättas med mivitotal ?

Delvis kanske. Men det är oklart om den typen av kosttillskott har önskad effekt eller om de till och med är skadliga.

Några hundra gram broccoli är utmärkt bukfylla dessutom.

kettlebellGuden
2012-07-11, 20:01
Kalcium äts lämpligen i tablettform

Sniggel
2012-07-11, 20:04
Någon potatis eller banan kanske kan kostas på också. Tycker att på lågkolhydratdieter har man mycket att vinna på att iaf ha en viss mängd kolhydrater och inte försöka "nolla".
Valde dessa för att de är rika på kalium, men det skadar nog inte med att även salta maten med något mineralsalt.

begt
2012-07-11, 20:08
Någon potatis eller banan kanske kan kostas på också. Tycker att på lågkolhydratdieter har man mycket att vinna på att iaf ha en viss mängd kolhydrater och inte försöka "nolla".
Valde dessa för att de är rika på kalium, men det skadar nog inte med att även salta maten med något mineralsalt.

Faktum är att kyckling i sig är relativt rikt på kalium. Äter du 1 kg så får du nästan allt du behöver därifrån, lägg till grönsaker så borde det räcka.

Men jag håller med dig om att nolla kolhydrater är tungt vid diet :)

Wipflash
2012-07-11, 20:24
blir till att införskaffa multi och grönsaker, tack för hjälpen :)

begt
2012-07-11, 20:41
blir till att införskaffa multi och grönsaker, tack för hjälpen :)

Och Omega 3 som du kan ta åtminstone några gånger i veckan.

Wipflash
2012-07-11, 20:48
aa hade redan det :)