handdator

Visa fullständig version : Påverkan av polyfasisk sömn under deff?


Snorre Snabel
2012-07-11, 11:21
Hej kollo.

Jag har kört polyfasisk sömn under någon månad och tycker att det fungerar bra. Jag kör inte hardcore skalman-varianten där man måste sova titt som tätt, utan lägger min huvudsömn mellan 0130-0600 och sover 30 min kl 12:00 och 18:00. Total sömn blir alltså 5½ timme/dygn. Mkt effektivt och behagligt tycker jag!

Men, efter att ha läst på lite om deff tillsammans med bristfällig sömn höll jag på att sätta kaffet i vrångstrupen. Tydligen ökar muskelförlusten kraftigt och fettförbränningen minskar också.

Mkt otäckt, och jag tycker mig ha noterat en större muskelförlust men det kan juh bero på andra faktorer (mkt konditionsträning).

Jag upplever att jag får tillräckligt mycket sömn (ej trött) och jag gillar upplägget så jag vill helst inte byta bort det.

Vad tror ni?



Edit: Slänger in en till fundering. Det verkar råda konsensus att man ska försöka undvika konditionsträning under deff (för opti), åtminstone hålla den så långt borta som möjligt från styrketräningen eftersom sistnämnda då blir lidande. Om jag ska köra ett konditionspass på två timmar på kvällen (kampsport), blir den negativa effekten av denna mindre om jag smiter iväg och kör ett tungt pass under dagen? (tränar mest för att jag tycker det är så kul, deffresultat är mest en positiv bieffekt)

mattilainen
2012-07-11, 11:31
vad som fungerar är individuellt. Fungerar det för dig, kör på det. Många klarar sig bra med 5 - 6 h sömn. Jag måste ha mer. Desto mer jag tränar desto mer sömn måste jag ha.

Den största förlusten jag tror sker i och med träningen i sig. Är man trött kommer du inte orka lika mycket på gymmet vilket bidrar till sämre muskeltillväxt då du inte tar i så mycket du skulle kunnat göra om du inte var lika trött. Att kroppen ska påverkas utöver det är nog en mindre "sak"

Snorre Snabel
2012-07-11, 12:05
Hmm okej, min uppfattning var att det berodde på någon stressliknande hormonell förändring..Jag sover före gymmet så där är jag juh riktigt pigg.