Visa fullständig version : Kostschema bestående av mycket protein?
Lågpastöriserad
2012-07-10, 21:31
Hej!
Jag satt nyss och räknade ihop lite på mitt nya kostschema. Jag kommer upp ca 2800 KCAL med 320 gram protein, 120 gram kolhydrater och 100 gram fett. Kan man bygga bra med muskler om ett schema består av så pass lite kolhydrater men så mycket protein? (målet är att lägga på sig "lean mass" - helst utan fett på magen).
Åsikter, tack! :)
320g protein (49E%) + 120g kolhydrater (18E%) + 100g fett (33E%) = 2672 kcal
Om kalorierna räcker för dig, går det säkert att bygga muskler på det. Men stor andel av proteinet används som bränsle. Om du vill undvika onödig belastning på vissa organ, bör du öka kolhydraterna på bekostnad av protein.
Lågpastöriserad
2012-07-10, 21:46
320g protein (49E%) + 120g kolhydrater (18E%) + 100g fett (33E%) = 2672 kcal
Om kalorierna räcker för dig, går det säkert att bygga muskler på det. Men stor andel av proteinet används som bränsle. Om du vill undvika onödig belastning på vissa organ, bör du öka kolhydraterna på bekostnad av protein.
Ja, jag räknade lite slarvigt, men jag fick upp det till 2800 KCAL när jag räknade. Så man bör egentligen satsa på mer kolhydrater?
Hur kom du fram till 49E% etc+?
Genom att omvandla vikt till kalorier och dividera med totalkalorierna.
Lågpastöriserad
2012-07-10, 21:51
Genom att omvandla vikt till kalorier och dividera med totalkalorierna.
Aha! Jag har alltid undrat hur folk har räknat på det där. Tack! :)
Fortfarande osäker på om jag borde byta ut proteinet mot mer kolhydrater. Jag väger ju 80 KG, så egentligen får jag i mig 4 gram protein per KG då. Problemet är att jag inte orkar äta så mycket ris och fullkornspasta! >.< Föredrar lätt att slänga i 400 g kyckling bara.
Ifall du inte visste detta:
Protein och kolhydrater 4,064 kcal/g, fett 8,844 kcal/g (siffrorna kommer från Livsmedelsverkets näringstabeller)
De studier jag känner till där man utifrån kväveöverskott i urinen försöker fastställa proteinbehovet för tränande, rapporterar ca 1,3g - 1,7g/kg/dag; att gå högre ger förmodligen ingen direkt fördel.
Välj i första bra naturliga proteinkällor och om du kommer tillräckligt högt via dessa, är saken biff så att säga.
Lågpastöriserad
2012-07-10, 21:59
Ifall du inte visste detta:
Protein och kolhydrater 4,064 kcal/g, fett 8,844 kcal/g (siffrorna kommer från Livsmedelsverkets näringstabeller)
De studier jag känner till där man utifrån kväveöverskott i urinen försöker fastställa proteinbehovet för tränande, rapporterar ca 1,3g - 1,7g/kg/dag; att gå högre ger förmodligen ingen direkt fördel.
Välj i första bra naturliga proteinkällor och om du kommer tillräckligt högt via dessa, är saken biff så att säga.
Jo, det visste jag...faktiskt! ;)
Alltså, jag äter t.ex. 400 gram nötfärs, 400 gram kyckling, 100 gram havregryn, dricker 650 gram lättmjölk, äter 250 gram kesella, äter 5 ägg, dricker 50 gram protein med shakern, lite jordnötssmör på det etc.
Det är väl "bra" proteinkällor osv? Jag menar...proteinintaget blir högt oavsett :-/
Varför så extremt mycket protein när det inte ens är deff? 2-3 g/kg kv är mer än tillräckligt. Du får antagligen bättre resultat med mer kolhydrater istället. 120 g kolhydrater på 2800 kcal är ju nästan på LCHF-nivå (för tränande).
Undrar varför du tycker det är så lätt att äta 400 g kyckling istället för pasta? 100 g pasta innehåller ungefär lika mycket energi som 400 g kycklingfilé. De allra flesta har lättare att sätta i sig kolhydrater snarare än fett och protein.
Mjölk, soja, ägg, fisk, fågel och andra köttkällor är fullvärdiga proteinkällor. Du kan även kombinera hundratals olika icke-fullvärdiga proteinkällor så att de tillsammans blir fullvärdiga.
Lågpastöriserad
2012-07-10, 22:04
Varför så extremt mycket protein när det inte ens är deff? 2-3 g/kg kv är mer än tillräckligt. Du får antagligen bättre resultat med mer kolhydrater istället. 120 g kolhydrater på 2600 kcal är ju nästan på LCHF-nivå (för tränande).
Undrar varför du tycker det är så lätt att äta 400 g kyckling istället för pasta? 100 g pasta innehåller ungefär lika mycket energi som 400 g kycklingfilé. De allra flesta har lättare att sätta i sig kolhydrater snarare än fett och protein.
Alltså...jag tycker det bara är lättare. Borde jag istället halvera mängden nötfärs till hälften och lägga till dubbelt så mycket kolhydrater?
Jag vill helst hålla mig till 3 gram per KG iallafall, så lite kan jag väl offra :-(
Du offrar ingenting på att minska det extremt höga proteinintaget. Det finns som sagt inga studier som tyder på att ens 3 g/kg kv skulle vara fördelaktigare än 1,8. Men något du faktiskt offrar med ett sådant upplägg är sämre prestation på gymmet (lägre tryck i musklerna och mindre energi).
Glöm heller inte att äta lite grönsaker eller frukt. För du kan väl inte påstå att du har svårt för att äta vindruvor om du kan äta 5 ägg och nästan 1 kg kött om dagen?
Lågpastöriserad
2012-07-10, 22:17
Du offrar ingenting på att minska det extremt höga proteinintaget. Det finns som sagt inga studier som tyder på att ens 3 g/kg kv skulle vara fördelaktigare än 1,8. Men något du faktiskt offrar med ett sådant upplägg är sämre prestation på gymmet (lägre tryck i musklerna och mindre energi).
Glöm heller inte att äta lite grönsaker eller frukt. För du kan väl inte påstå att du har svårt för att äta vindruvor om du kan äta 5 ägg och nästan 1 kg kött om dagen?
Alltså, kött är nice. Haha! Jag ska försöka ändra på mig, men jag tror starkt på 3g protein per KG, oavsett studier...;) Men tack för tipsen! <3
Ja, vindruvor är lätta att äta....Haha!
Kroppen bryr sig inte om varifrån aminosyrorna (proteinet) kommer; det handlar mycket om personligt tycke och smak.
Det är lättare att utvinna energi från kolhydrater än protein. Hög proteinkonsumtion belastar de inre reningsorganen mer. Friska organ har mycket stor överkapacitet, men åren rullar på ganska fort, så det kan finnas anledning att åtminstone undvika extrema proteinintag.
En frisk mage behöver dessutom fibrerna som finns i kolhydratrika livsmedel. Fibrerna innehåller i princip inga kalorier, men underlättar för matsmältningssystemet att transportera "matmassan" till kloaken. Fibermängder redovisas i livsmedelstabeller. Rekommendationen är att ligga mellan 4,19 - 13g fibrer per 1000 kcal.
Alltså, kött är nice. Haha! Jag ska försöka ändra på mig, men jag tror starkt på 3g protein per KG, oavsett studier...;) Men tack för tipsen! <3
Ja, vindruvor är lätta att äta....Haha!
Nu skulle jag inte rekommendera vindruvor i första hand. Snarare äpplen och apelsiner som innehåller mer antioxidanter. En del rotfrukter ovanpå det blir bra.
Lågpastöriserad
2012-07-10, 22:57
Kroppen bryr sig inte om varifrån aminosyrorna (proteinet) kommer; det handlar mycket om personligt tycke och smak.
Det är lättare att utvinna energi från kolhydrater än protein. Hög proteinkonsumtion belastar de inre reningsorganen mer. Friska organ har mycket stor överkapacitet, men åren rullar på ganska fort, så det kan finnas anledning att åtminstone undvika extrema proteinintag.
En frisk mage behöver dessutom fibrerna som finns i kolhydratrika livsmedel. Fibrerna innehåller i princip inga kalorier, men underlättar för matsmältningssystemet att transportera "matmassan" till kloaken. Fibermängder redovisas i livsmedelstabeller. Rekommendationen är att ligga mellan 4,19 - 13g fibrer per 1000 kcal.
Yes, jag får nog göra om lite grann. Ska skära ner till 250 gram protein istället och lägga till mer kolhydrater. Jag har ingen aning om hur jag ska orka äta 150 gram ris/pasta till middag, men vi får se hur det går...:)
Ät det i omgångar om du har svårt med det.
Lågpastöriserad
2012-07-10, 23:36
Ät det i omgångar om du har svårt med det.
Okej, jag ska försöka! Har du tips på kolhydrater förutom ris, pasta och frukt & grönt? :)
Juice, potatis, bröd osv.
Alternativ till ris kan vara havregryn, bulgur, quinoa (mjölmålla); kokt quinoa får lite mindre volym än sina konkurrenter
Även ärtor och bönor är alternativ. Kokta sojabönor är kungen: Torrvaran innehåller 34V% fullvärdigt protein; 17,7V% högkvalitativt fett; 18,3V% kolhydrater, och 15,3g fibrer
När det gäller frukt och grönt finns det så många goda alternativ att jag orkar inte lista sådana.
Via denna länk till Livsmedelsverkets näringstabeller kan du jämföra näringsinnehållet mellan tusentals livsmedel: www7.slv.se/Naringssok/?epslanguage=sv
Lycka till.
Min åsikt:
Proteinintaget är tokhögt och du kan säkert ligga på mycket lägre och ändå nå "taket för max effekt". Nu är det inte etablerat exakt var detta går men det ligger nog en hel del i siffran 2,0g/kg kroppsvikt. Vill man vara på den säkra sidan kan man kanske välja 3g/kg. Detta är om man tänker "hellre slösa än gå miste om 1-2% extra fördel".
Sen är det ju så att träningen är den störst avgörande faktorn för resultat och om man känner att mer kolhydrater hade ökat prestationen så kan man var rätt säker på att man hade kunnat bygga mer muskler med mer kolhydrater i kosten.
Så om du äter överdrivet mycket protein, på bekostnad av att kolhydratsintaget är något begränsat. Då kan du säkert vinna på att minska proteinintaget med 100g och öka kolhydratsintaget med 100g. Det kommer fortfarande att bli en hög mängd protein du får i dig.
Vill också detta inlägg av PeSi:
Fiber är väl inte helt 100% konsensus men det verkar helt klart som en bra idé att äta en viss mängd fiber då man vill att det ska vara ruljans i tarmarna. Speciellt med "den senaste studien" på sambandet mellan hjärtkärlsjukdomar och protein/kolhydratsintag (där kost med mycket kolhydrater och lite protein verkade bättre än det motsatta).
Simonbaws
2012-07-11, 02:08
förstår inte hur du känner att det är lättare att äta enorma mängder protein än mer kolhydrater med tanke på mättnaden av protein är högre. Tryck i dig snabba kolhydrater mättar nästan inget!
Sjukt onödiga mängder protein.
Dyrt och meningslöst. Och potentiellt farligt på sikt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.