handdator

Visa fullständig version : yr och snurrig vid deff


aldoschadewitz
2012-07-10, 21:18
som rubriken lyder, är det vanligt/normalt att man blir snurrig och yr flera gånger om dagen under deff? kan detta vara farligt?

reste mig snabbt upp ur sängen och blev helt yr, kunde inte se något på över 10 sekunder samt höll på att tappa balansen. mamma sa att jag såg jätte blek ut..

Fishtank
2012-07-10, 21:29
Ja, vid massiva underskott i kombination med mineralbrist och lite vätska.

Skickat från min HTC Legend via Tapatalk 2

aldoschadewitz
2012-07-10, 21:31
inte en chans att jag har mineral brist men det där med vätska kan stämma. tack för att du påminde

Tolkia
2012-07-10, 22:42
Är det genomgående skulle jag säga att man deffar dåligt, d.v.s. ligger på ett större underskott än vad kroppen orkar med.

Ultra
2012-07-11, 01:07
Ja, värst brukar det vara för mig i början av deffen samt vid sänkningar
längre fram. Nu när det är varmt och fuktigt väder så är drickandet superviktigt
så det är nog bra att tänka på att få i dig mycket vätska men går yrseln
och de här känslorna till överdrift under för lång period får du kanske
överväga att höja maten lite och låta det gå lite långsammare ner.

mattilainen
2012-07-11, 08:49
för lågt blodsocker?
för lågt blodtryck som i sin tur kan bero på för lågt vätskeintag etc

tjing
2012-07-11, 09:54
Är det genomgående skulle jag säga att man deffar dåligt, d.v.s. ligger på ett större underskott än vad kroppen orkar med.

Japp.

Det låter som ett sympatiskt påslag för att höja blodsockret. Blodsockret kan bli lägre även hos friska människor (om än väldigt sällan direkt livshotande lågt), i motsats till vad folk verkar tro.

Det är en stor skillnad på farligt lågt och en lätt sänkning, vilket även det kan ge ge symptom.

Hymer
2012-07-11, 15:05
Kapar lite: bar ajag som blir frusen under deff? Visst nu har jag deffat som en tok de senaste 2 veckorna och tagit från 82 till 78 men urk.

begt
2012-07-11, 15:08
Kapar lite: bar ajag som blir frusen under deff? Visst nu har jag deffat som en tok de senaste 2 veckorna och tagit från 82 till 78 men urk.

Jag blir också frusen, hårstråna står rätt ut på ben och armar om jag deffar hårt.

Du har förstås tappat något vätskekilo under din viktnedgång, men det är en snabb sådan helt klart. Skulle nog gå lite långsammare fram för att minska risken för krasch och för välmåendets skull.

vicarious
2012-07-11, 15:14
Kapar lite: bar ajag som blir frusen under deff? Visst nu har jag deffat som en tok de senaste 2 veckorna och tagit från 82 till 78 men urk.

Mindre mat = lägre TEF (termisk effekt) från maten. Inget konstigt :)

aldoschadewitz
2012-07-11, 19:08
frusen blir jag också.. otacksamt med det kalla vattnet här i sverige också:P

men lite OT, om jag dricker mer.. kommer jag hålla mycket mer vätska då?

vicarious
2012-07-11, 19:09
men lite OT, om jag dricker mer.. kommer jag hålla mycket mer vätska då?

Nej, kanske tvärtom till och med.