handdator

Visa fullständig version : Studie, överätning av kolhydrater


Pinarello
2012-07-10, 20:08
http://www.30bananasaday.com/forum/topics/a-synopsis-of-study-about-whether-glycogen-can-be-stored-as-fat

Intressant läsning

Dreas
2012-07-10, 20:09
Och du hittade ingen vettigare källa?

vicarious
2012-07-10, 20:11
30 bananas :D

begt
2012-07-10, 20:17
30 bananas :D

Jävla snack om bananer hela tiden.

Pinarello
2012-07-10, 20:20
Och du hittade ingen vettigare källa?

I länken hänvisas till denna studie. Jag kan faktiskt inte svara på om den är vettig eller inte. Men det kanske du kan?

Glycogen storage capacity and de novo lipogenesis during massive carbohydrate overfeeding in man
Kevin JAcheson, PhD; Yves Schutz, PhD; Thierry Bessard, MD; Krishna Anantharaman, PhD;
Jean-Pierre Flail, PhD; and Eric Jaquier, MD
Accessed at: http://www.ajcn.org/content/48/2/240.full.pdf.

Rodeo
2012-07-10, 20:37
I länken hänvisas till denna studie. Jag kan faktiskt inte svara på om den är vettig eller inte. Men det kanske du kan?

Glycogen storage capacity and de novo lipogenesis during massive carbohydrate overfeeding in man
Kevin JAcheson, PhD; Yves Schutz, PhD; Thierry Bessard, MD; Krishna Anantharaman, PhD;
Jean-Pierre Flail, PhD; and Eric Jaquier, MD
Accessed at: http://www.ajcn.org/content/48/2/240.full.pdf.

Det verkar väl inte vara något fel på studien, däremot på tokarna som tolkar den på 30bad. Vad är det du har för funderingar?

Sniggel
2012-07-10, 20:44
http://www.ajcn.org/content/48/2/240.full.pdf

3 healthy young men :)

De började med att "tömma" dem på glykogen och sen fick de överäta på mestadels kolhydrater. Mycket mer än så har jag inte läst.

Pinarello
2012-07-10, 21:05
http://www.ajcn.org/content/48/2/240.full.pdf

3 healthy young men :)

De började med att "tömma" dem på glykogen och sen fick de överäta på mestadels kolhydrater. Mycket mer än så har jag inte läst.

Ja. Det intressanta är hur lite fett som lagrades in trots massivt överätande av kolhydrater.

Jag tycker att 30 bananas förklarar studien på ett lättförståeligt och populärvetenskapligt vis. Om någon av er har problem med länken eller innehållet har ni alla möjligheter att bara låta bli att läsa och låta livet gå vidare.

Kischen
2012-07-10, 21:18
Ja. Det intressanta är hur lite fett som lagrades in trots massivt överätande av kolhydrater.


Det var ju knappast något nytt. Vet inte hur många år Grub tagit upp saken.

Tex:


Nej, man får tvinga fram den.

Enstaka tillfällen med överätning av kolhydrat innebär heller inte fettbildning av kolhydrat (men fettbalansen påverkas ändå, då kolhydrat alltid nedreglerar fettförbränningen).

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/48/2/240

Fortsätter man överäta energi från kolhydrat kommer de novo lipogenes att inträda mer och mer, på bekostnad av glykogensyntes.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12972680?ordinalpos=4&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

Och det krävs överätning för att nämnvärd fettbildning från andra substrat än fett skall ske.

Pinarello
2012-07-10, 21:32
Det var ju knappast något nytt. Vet inte hur många år Grub tagit upp saken.

Tex:

När exakt har någon påstått att det skulle vara nyheter?

Rodeo
2012-07-10, 22:03
Ja. Det intressanta är hur lite fett som lagrades in trots massivt överätande av kolhydrater.

Jag tycker att 30 bananas förklarar studien på ett lättförståeligt och populärvetenskapligt vis. Om någon av er har problem med länken eller innehållet har ni alla möjligheter att bara låta bli att läsa och låta livet gå vidare.

De förklarar den på ett lättförståeligt, populärvetenskapligt och, framförallt, felaktigt sätt. Sedan var det du som länkade till 30bad och undrade vad folk tyckte. Om du inte gillar vad folk tycker så kanske du inte ska fråga?

Pinarello
2012-07-10, 22:40
De förklarar den på ett lättförståeligt, populärvetenskapligt och, framförallt, felaktigt sätt. Sedan var det du som länkade till 30bad och undrade vad folk tyckte. Om du inte gillar vad folk tycker så kanske du inte ska fråga?

Hej sötnos. Istället för din verbala spya så kanske du kan upplysa oss om vad som är så felaktigt? Eller det kanske är lite för konstruktivt för att vara du?

Och för ordningens skull så har jag inte undrat vad folk tyckte. Jag skrev ordagrant "Intressant läsning"

Patetiskt.

Kischen
2012-07-10, 22:47
Ok, jag förstår.

Gamla nyheter är inte lika med intressant läsning, för mig.
Mycket nöje!

Rodeo
2012-07-10, 23:01
Patetiskt är att äta 30 bananer om dagen :)

De jämför dieter och säger att om man överäter kolhydrater så ökar ens metabolism med 35% jämfört med protein eller fett. Grejen är metabolismen alltid ökar om man överäter, det har med kalorier att göra, inte kolhydrater. Förvisso ökar det mer på kolhydrater än på fett eftersom att det är ett sånt jobb att göra om kolhydrater->fett men det har ingen praktisk användning eftersom att ingen är så tokig att de ständigt överäter en fett-fri diet.

Old Nick
2012-07-11, 10:11
Svårt att äta så många om inte annat.

Minns att jag såg en video som någon på kolhydrater.ifokus länkade till för några år sedan. En intervju med en tjej som påstod att hon åt sådana sjuka mängder av bananer och apelsinjuice att det föll på sin egen orimlighet. 15 bananer per mål och flera liter juice och vatten. Hon var smal som en sticka med platt mage och videon skulle ha varit filmad direkt efter att hon ätit. Det hade möjligen rymts om man gröpt ur alla inre organ och använt henne som säck men inte annars.

Men många verkade tycka att det var fullt rimligt och jag har senare sett henne poppa upp här och där som något slags bevis för att banandieten är the shit. Önskar jag kunde komma ihåg vad fan hon hette.

tjing
2012-07-11, 13:44
Och vad är nyheten?

Det här är känt sedan länge. Kolhydrater lagras i stort sett aldrig in som kroppsfett i relevant utsträckning. Massiv överätning (tänk en enorm massa kolhydrater) blir ett par gram fett genom de novo lipogenes. I en blandad kost lagras istället det dietära fettet in.

Tisu
2012-07-11, 14:09
Svårt att äta så många om inte annat.

Minns att jag såg en video som någon på kolhydrater.ifokus länkade till för några år sedan. En intervju med en tjej som påstod att hon åt sådana sjuka mängder av bananer och apelsinjuice att det föll på sin egen orimlighet. 15 bananer per mål och flera liter juice och vatten. Hon var smal som en sticka med platt mage och videon skulle ha varit filmad direkt efter att hon ätit. Det hade möjligen rymts om man gröpt ur alla inre organ och använt henne som säck men inte annars.

Men många verkade tycka att det var fullt rimligt och jag har senare sett henne poppa upp här och där som något slags bevis för att banandieten är the shit. Önskar jag kunde komma ihåg vad fan hon hette.

Google is your friend.

http://www.youtube.com/watch?v=8UK-aX0_fAw&feature=related

Sniggel
2012-07-11, 17:49
Å andra sidan sänks fettförbränningen avsevärt av stora mängder kolhydrat. Nu bör jag dock läsa igenom studien ordentligt innan jag fortsätter diskutera.
Jag tyckte det var intressant att de först "tömde" deltagarna dock. Då har man ju redan skapat ett kaloriunderskott i förväg, en buffert för senare överätning. Men som sagt bör jag läsa igenom studien lite noggrannare för att se ifall det handlar om huruvida överätning av kolhydrater skapar lägre fettbalans än "förväntat". Vilket jag antar är vad folk här försöker påstå.

tjing
2012-07-11, 18:52
Men som sagt bör jag läsa igenom studien lite noggrannare för att se ifall det handlar om huruvida överätning av kolhydrater skapar lägre fettbalans än "förväntat". Vilket jag antar är vad folk här försöker påstå.

Det gör det.

På kort sikt och generellt sett, med en blandad kost. Varierar man intaget av vad man stoppar i sig och dessutom tränar mycket, kommer lipogenesen i rimlighetens namn aldrig bli relevant.

Det är ett välkänt faktum att massiv överätning av kolhydrater knappt blir till fett, medan överätning av samma mängd fett lagras in rätt rejält. Jag har sett siffror på 5 gram fett om dagen från 1500 kcal extra (alltså utöver kcal-balans) kolhydrater och 125 gram om dagen för samma mängd överskott som fett.

Det är alltså över ett hekto fett per dag som lagras in som kroppsfett, vid massiv överätning av fett.

Eddie Vedder
2012-07-11, 19:04
"Förvånansvärt låg" fettinlagring beror ju på vad man förväntat sig. Jag är inte ett dugg förvånad. Möjligtvis av vilka mängder CHO en vältränad kropp kan lagra vid rejäl provokation. Men någon förvånansvärt låg DNL kan jag inte påstå att det blev.

MrBulk
2012-07-12, 07:35
Kan man täcka upp hela sitt behov av näring med en sån diet som 30 bananer förespråkar?

begt
2012-07-12, 07:47
Kan man täcka upp hela sitt behov av näring med en sån diet som 30 bananer förespråkar?

Nej, knappast. Flertalet näringsämnen finns inte i bananer t.ex. vitamin b12, vitamin-D, K, A (i små mängder). Den innehåller inte heller tillräckligt med fett eller protein heller (bara för att ta några ex).

Eddie Vedder
2012-07-12, 07:51
Nej, knappast. Flertalet näringsämnen finns inte i bananer t.ex. vitamin b12, vitamin-D, K, A (i små mängder). Den innehåller inte heller tillräckligt med fett eller protein heller (bara för att ta några ex).

Det är inte bara bananer som äts i och för sig. Men B12 och järn blir ju lågt och D-vitaminbehovet lär inte tillgodoses under vinterhalvåret. En vuxen man överlever ju dock och lär kunna vara frisk också. Kroppen klarar sjukt mycket.

begt
2012-07-12, 08:07
Det är inte bara bananer som äts i och för sig. Men B12 och järn blir ju lågt och D-vitaminbehovet lär inte tillgodoses under vinterhalvåret. En vuxen man överlever ju dock och lär kunna vara frisk också. Kroppen klarar sjukt mycket.

En kvinna skulle säkert få problem med järnet, men som man går det nog att överleva på en öde ö ett bra tag med en sån diet- så länge det finns vatten.

Eddie Vedder
2012-07-12, 08:14
En kvinna skulle säkert få problem med järnet, men som man går det nog att överleva på en öde ö ett bra tag med en sån diet- så länge det finns vatten.

Även det där tvivlar jag på med en sån fruktdiet. Vätskeintaget från frukten lär ju bli rätt massivt. Och proteinintaget lågt.

begt
2012-07-12, 08:19
Även det där tvivlar jag på med en sån fruktdiet. Vätskeintaget från frukten lär ju bli rätt massivt. Och proteinintaget lågt.

Så länge det finns salt och vatten rättare sagt. Borde vara möjligt att överleva i några månader i alla fall. På en (varm) öde ö så svettas man ju antagligen en hel del.

Snömannen utanför Umeå överlevde ett bra tag (men det råder ju en del tvivel om han faktiskt åt något då och då). Han ligger fortfarande på sjukhus för han tog jäkligt mycket stryk av det.

MrBulk
2012-07-12, 08:24
En kvinna skulle säkert få problem med järnet, men som man går det nog att överleva på en öde ö ett bra tag med en sån diet- så länge det finns vatten.

Fast en öde ö har ju inte samma utbud som ICA.

Jag är medveten om att dom inte endast äter bananer men vad jag förstått så täcker dom större del av energibehovet med mycket bananer.

30-bananer verkar vara en värre sekt än LCHF och det är ingen som klagar på näringsbrist men jag såg en på youtube som berättade om impotens som resultat av dieten men han fotsatte ändå att äta den.

Eddie Vedder
2012-07-12, 08:26
30-bananer verkar vara en värre sekt än LCHF och det är ingen som klagar på näringsbrist men jag såg en på youtube som berättade om impotens som resultat av dieten men han fotsatte ändå att äta den.

Är individen bara tillräckligt fanatisk och/eller neurotisk brukar hen kunna intala sig själv att hen mår så bra ganska länge och tendera att blunda för det mesta som talar emot. Först inför sig själv och därefter, när hen mycket väl vet att hen mår skit, inför andra.

RassK
2012-07-12, 09:00
Är individen bara tillräckligt fanatisk och/eller neurotisk brukar hen kunna intala sig själv att hen mår så bra ganska länge och tendera att blunda för det mesta som talar emot. Först inför sig själv och därefter, när hen mycket väl vet att hen mår skit, inför andra.

I lol'd :D

Eddie Vedder
2012-07-12, 17:11
I lol'd :D

Ett mycket användbart ord som synes. :)