handdator

Visa fullständig version : Fördelar av att kombinera vassle med kasein?


Shirt
2012-07-10, 16:33
Tjena

Finns det någon/några fördelar med att kombinera vassle med kasein? Med tanke på att kasein minskar muskelnedbrytningen och vassle stimulerar syntesen. Påverkar ett samtidigt intag deras individuella effekt? Intressanta studier eller liknande? Te.x på ett mål skulle kunna vara vassleprotein + kvarg.

Mvh

PeSi
2012-07-10, 18:48
Följande text kommer från Eiselt www.eiselt.se/se/produkter/protein/protec-5452861

"Forskning visar rent vassleprotein i doser över 20 gram är kontraproduktivt när det gäller upptaget av aminosyror. Det beror på att när du tar vassle så tas aminosyran leucin upp väldigt snabbt. När kroppen tar upp för stora mängder av en aminosyra under en kort tid mättas transportsystemen så att upptaget av andra aminosyror minskar. Stora mängder vassleprotein leder dessutom till att leucinet oxideras, dvs bryts ned till energi. I samma studier har man testat 20 g kasein direkt efter träning och det gav samma effekt som 20 g vassle på muskeltillväxten. Vassle och kasein är m a o lika bra i doser upp till 20 gram men om du vill ta större mängder protein bör du ta en kombination av båda proteinerna men minska andelen vassle för att inte aminosyrorna ska konkurrera i upptag."

Texten verkar beröra din fråga. Det kanske finns någon här som har mera info om de studier som det hänvisas till, och huruvida dessa är korrekt angivna i texten?

Kischen
2012-07-10, 18:58
Följande text kommer från Eiselt


Det jag saknar i texten är att man inte nämner att det gäller på tom mage.
Har du en flottig kebabpizza liggandes där tex så är det en helt annan sak med upptaget.

Akada
2012-07-10, 19:47
Det jag saknar i texten är att man inte nämner att det gäller på tom mage.
Har du en flottig kebabpizza liggandes där tex så är det en helt annan sak med upptaget.
Antar att rent vassleprotein syftar på just det, kunde iofs göras lite mer tydligt.

PeSi
2012-07-10, 21:31
Ni verkar ha mera info om studierna än vad som står i texten. Ni kanske t.o.m. har länkar till själva studierna?

Eddie Vedder
2012-07-11, 09:32
Ni kanske t.o.m. har länkar till själva studierna?

De finns ju till höger på sidan. :)

PeSi
2012-07-11, 22:15
Tack :em:

walegard
2012-07-12, 08:28
Tycker dom där studierna är väldigt svårlästa och svåra att förstå. Skulle vilja ha lite hjälp!

Så som jag uppfattat det spelar det ingen roll vilken tid på dygnet det är eller om det är före/efter träning, kasein kommer alltid stimulera proteinsyntesen bättre?

Däremot om man slänger in lite vassle så blir det optimalt? Och då ska man tänka på att kanske bara köra på 10g vassle så att den inte förstör effekten för kaseinet?

Blir tokig, tacksam för svar!!

King Grub
2012-07-12, 08:33
kasein kommer alltid stimulera proteinsyntesen bättre?

Vassle stimulerar proteinsyntesen, inte kasein.

walegard
2012-07-12, 08:40
Nejusste, Kasein förhindrar nedbrytningen. Blev lite fel där.

Men hur kan kasein vara bättre än vassle om kasein bara förhindrar, och inte bygger?

Eddie Vedder
2012-07-12, 08:42
Men hur kan kasein vara bättre än vassle om kasein bara förhindrar, och inte bygger?

Hur då bättre? Och bygger gör det förstås, bara det att det i vila inte stimulerar över basnivåer.

walegard
2012-07-12, 08:46
Tänkte på:

"Forskning visar att kasein har en bättre effekt på nettoproteinbalansen (skillnaden mellan nedbrytning och uppbyggnad av muskelvävnad) än vassleprotein när du tar respektive protein separat och utspritt under dagen."

walegard
2012-07-12, 09:39
ehh jag ger upp, får ju aldrig ett rakt svar

walegard
2012-07-12, 10:22
Vassle stimulerar proteinsyntesen, inte kasein.


http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=156076

Nu blir jag faktiskt väldigt förvirrad. cofffee

MrBulk
2012-07-12, 11:19
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=156076

Nu blir jag faktiskt väldigt förvirrad. cofffee

I länken är det träning som stimulerar vilket det då inte spelar nån roll vilket protein du tar annars i vila på tom mage stimulerar vassle och inte kasein.

walegard
2012-07-12, 11:45
I länken är det träning som stimulerar vilket det då inte spelar nån roll vilket protein du tar annars i vila på tom mage stimulerar vassle och inte kasein.

Aha! Är det så det fungerar. Så vassle skall börjas tas som mellanmål då ist?

MrBulk
2012-07-12, 11:53
Aha! Är det så det fungerar. Så vassle skall börjas tas som mellanmål då ist?

Ja på tom mage isf annars spelar det ingen roll men jag tror inte det kommer spela nån större roll i längden för träningen i sig kommer troligen räcka som uppreglerare.
Ta vassle eller eaa runt träning, före, efter, or what ever, fyll på resten av dagen med långsamt protein, behöver inte vara kasein från tillskott utan ost, kvarg etc duger det med samt kött.