handdator

Visa fullständig version : Hur lär man sig tycka om marklyft? Jag HATAR det :(


fenzyn
2012-07-10, 13:46
Jag har tränat seriöst under 1-2 års tid men känner att rygg och ben sinkar efter mer och mer.. Har kört marklyft ytterst få gånger och aldrig gått in för det. Kass på att träna rygg / ben i allmänhet.. Men har nu bestämt mig för att försöka komma ikapp i dessa muskelgrupper och vill verkligen lära mig att bli bra i specifikt marklyft men jag tycker det är en fruktansvärt jobbig övning. Blir nästan svimfärdig och hållningen går inte att upprätthålla.

Vet inte riktigt vad jag vill få ut av att skriva här. Hoppas på att nån kan ge mig motivation eller tips för att jag ska kunna lära mig att tycka om övningen.

PS. Jag körde marklyft idag och maxar kanske 110 kg.. vilket är samma som jag tar i bänk.. min kroppsvikt är 78 kg. Vad tar ni som kör marklyft seriöst i förhållande till kroppsvikt och andra övningar?

mattilainen
2012-07-10, 13:48
lär dig tekniken så kommer du gilla det.

ARMSTARK
2012-07-10, 13:54
Marklyft är en övning som du kan öka allra mest i styrka, det tycker jag är bra motivation. Väldigt roligt att tävla om man har en träningspolare som ligger någorlunda lika i styrka som en själv.

Kaksmulan
2012-07-10, 14:10
Man kör det, blir starkare, kör tyngre och ser resultaten och då vill man inte sluta!!!!!

Wormzie
2012-07-10, 14:23
Maxar du endast 110kg i marklyft samtidigt som du kan bänka 110 tycker jag att det borde vara motivation nog i sig.

Marklyft är en övning för i stort sett hela kroppen där man kan hantera mycket vikt och bygga upp en grym styrka. Satsa på att få in det något träningspass i veckan och var noggran med tekniken så kommer du öka vikterna fort, du har säkerligen mycket att ta igen där.

Eddie Vedder
2012-07-10, 14:28
Det finns väl egentligen bara två alternativ för hur man hanterar om en övning känns tråkig.

1. Man sätter upp mål för övningen och ger sig tusan på att utvecklas inom den. Försöker skapa en aura av glädje och motivation kring övningen
2. Man skiter i övningen.

Nebuchadnezzar
2012-07-10, 14:29
Gör dom framför en spegel.


manlig yää

Röda Björnen
2012-07-10, 14:33
JAg tycker det är synd om du väljer bort marklyft men gillar du inte övningen så gör du det inte.

Det är en kul övning för hela kroppen där du stärker inte bara din korsrygg, gluteus och hamstrings utan hela kroppen får sig en smäll.

Du får kanske inte större bröstmuskler men jag tror iallafall av att köra svintugna marklyft gör att du kan köra tyngre i annat då du psykiskt lär dig hantera stora vikter vilket också bidrar i störra muskler överallt.

bara en tanke ifrån mig.

MVH

Wormzie
2012-07-10, 14:36
Det finns väl egentligen bara två alternativ för hur man hanterar om en övning känns tråkig.

1. Man sätter upp mål för övningen och ger sig tusan på att utvecklas inom den. Försöker skapa en aura av glädje och motivation kring övningen
2. Man skiter i övningen.

När det gäller basövningar tycker jag att det kan vara värt att vara ihärdig på #1 då det ofta kan vara svåra och tunga till en början men sedan komma att bli oerhört roliga och ge väldigt goda resultat.

Ytterligare en anledning att vara extra ihärdig med t.ex. marklyft är ju att det är lätt att man negligerar "posteriora" övningar då man inte lika lätt kan se resultat i spegeln för att sedan märka att man har en obalanserad fysik som kanske kan bidra till skador..

Eddie Vedder
2012-07-10, 14:41
När det gäller basövningar tycker jag att det kan vara värt att vara ihärdig på #1 då det ofta kan vara svåra och tunga till en början men sedan komma att bli oerhört roliga och ge väldigt goda resultat.

Ytterligare en anledning att vara extra ihärdig med t.ex. marklyft är ju att det är lätt att man negligerar "posteriora" övningar då man inte lika lätt kan se resultat i spegeln för att sedan märka att man har en obalanserad fysik som kanske kan bidra till skador..

Ja jag kan bara hålla med. Men alla är inte som du och jag. :) Jag älskar förvisso marklyft men inte inför varenda pass. Och särskilt inte om jag planerat in ett pass med mycket marklyft (eller böj för den delen). Mycket är för mig cirka 10 set.

Men att en träning som jag tror är bra för mig även är tråkig skulle aldrig någonsin få mig att helt lägga ner den. Däremot prioritera den lägre och kanske anpassa den. Typ som min vinterträning på trainern, det är inte direkt kul men jag kör korta intervallpass med Sommar i P1 i hörlurarna vilket ju underlättar jämfört med att sitta cyklandes i dödstrista timmar framför TV:n.

Wormzie
2012-07-10, 14:45
Ja jag kan bara hålla med. Men alla är inte som du och jag. :) Jag älskar förvisso marklyft men inte inför varenda pass. Och särskilt inte om jag planerat in ett pass med mycket marklyft (eller böj för den delen). Mycket är för mig cirka 10 set.

Men att en träning som jag tror är bra för mig även är tråkig skulle aldrig någonsin få mig att helt lägga ner den. Däremot prioritera den lägre och kanske anpassa den. Typ som min vinterträning på trainern, det är inte direkt kul men jag kör korta intervallpass med Sommar i P1 i hörlurarna vilket ju underlättar jämfört med att sitta cyklandes i dödstrista timmar framför TV:n.

Håller med.. att försöka göra någonting positivt av det är ett bra sätt att kunna hålla uppe det så gott det går, även fast det inte är favoriten varje pass:)

spoon
2012-07-10, 14:46
Ett vanligt riktmärke för nybörjare är 2xkv. Har man hållt på några år och lyfter 2,5xkv så är man starkare än dom flesta gymet. 3xkv så börjar man närma sig elit i Sverige.

Om du vill lära dig tycka om övningen så tycker jag du ska nöta på med ganska många set på ett pass med vikter som du kan hantera tekniskt. Sen när tekniken sitter så är det kul att kunna dra på för fullt och träna sig starkare.

frong
2012-07-10, 14:47
Marklyft är roligt när man har bra teknik tycker jag, då kommer vikterna att ökas snabbt till en början iaf.

HerrCarlsson
2012-07-10, 14:58
Det finns inget magiskt över mark, gillar du inte övningen kan du med gott samvete skippa den.

Endumen
2012-07-10, 15:07
Vad tar ni som kör marklyft seriöst i förhållande till kroppsvikt och andra övningar?

Jag tar ca 100kg mer i mark än vad jag gör i bänk (om man kollar på mina PBn)...

Marklyft lär man sig älska. I början är det jobbigt, men det går snabbt uppåt i vikterna och ryggträningen bli så mycket roligare. Sedan ser man snabbt resultat och känner sig starkare rent allmänt.

Men om du inte vill köra marklyft så går det ypperligt att istället köra latsdrag, hantelrodd, chins och viktade hyperextensions... :D Lycka till.

Silveta
2012-07-10, 15:23
När man väl kommit igång med mark ordentligt och börjar se resultatet så är det fruktansvärt givande. Nu är kanske jag lite masokistisk av mig men att veta att jag har maxpass imorgon får mig rent ut sagt lite kär typ. Jag har fjärilar i magen och vet att jag kommer få sitta ner efter sista setet ett bra tag bara för att återhämta mig. Den känslan får åtminstone jag enbart av mark och böj och den tillåter mig inte att byta ut dem.

Tränat snart ett år varav ungefär halva tiden varit seriöst med progression som mål.
Drar 155kg i mark
90kg i bänk

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

JackieBoy
2012-07-10, 15:40
Gör såhär så blir det roligare.

http://www.youtube.com/watch?v=EUgie1Iz0Tk&feature=plcp

I KILL IT!

Loke
2012-07-10, 15:50
En fördel är ju att all annan träning känns lätt och stillsam i jämförelse. Att man känner sig svimfärdig går i viss mån över med tiden. Eller ja, man lär sig hantera det.

Tänk på att inte ställa för höga krav på dig själv direkt. Progressionen är viktigare än prestationen vid en viss tidpunkt. I mark får man kanske tänka om lite än det man är van vid. Det kommer kanske inte kännas så mycket i musklerna, men du blir kanske ändå ordentligt slutkörd och känner för att gå hem. Det ÄR en jobbig övning, och även fast man är van att utsätta musklerna för hård belastning så är man kanske inte van att utsätta hela kroppen för hård belastning. Därför är det viktigt att lägga marklyften på en sådan nivå att det inte blir för jobbigt. Om jag var du skulle jag överväga att köra marklyft kanske 3 gånger i veckan men på ganska lätt vikter, bara för att vänja dig vid hela grejen. Det kan funka bra som uppvärmning för nästan alla pass, speciellt rygg och ben. Öka väldigt långsamt belastningen så att det inte blir så tungt att det ger dig ångest inför nästa pass.

Pepz
2012-07-10, 15:58
du tycker inte om marklyft för att du är klen.
bli stark i marklyft så kommer du att tycka om övningen

Pretorian
2012-07-10, 16:07
Jag tar 145 i mark (135 i bänk).
Älskar övningen. Lyfte för tunkt en gång och skadade ryggen. Började sen om på 80 kg och stegrade mig långsamt upp.

smürfpücko
2012-07-10, 19:41
Gör såhär så blir det roligare.

http://www.youtube.com/watch?v=EUgie1Iz0Tk&feature=plcp

I KILL IT!

Hahaha. Taggad snubbe!



TS: Marklyft är bra (min favoritbasövning). Vänj dig!

spoonchest
2012-07-10, 19:53
Jag utgår att jag kommer börja tycka om marklyft när jag blir stark i det.
Samma sak med knäböj, bänkpress, militärpress, och chins.

luderlasse
2012-07-11, 16:08
Kör det 2 ggr i veckan, lär dej rätt teknik, lär dej hitta korrekt buktryck, skaffa ett styrkebälte, använd remmar, kör på mysiga vikter ca 2-4 reps.

mikaelj
2012-07-11, 16:12
Jag utgår att jag kommer börja tycka om marklyft när jag blir stark i det.
Samma sak med knäböj, bänkpress, militärpress, och chins.

Du kanske inte har rätt psyke för hård träning. Precis som att jag inte har psyke för långdistanslöpning. Inget fel i det.

wick08
2021-06-15, 12:36
Marklyft är en övning som du kan öka allra mest i styrka, det tycker jag är bra motivation. Väldigt roligt att tävla om man har en träningspolare som ligger någorlunda lika i styrka som en själv.


Svarar på ett gammalt inlägg då jag inte heller gillar mark. Men
Öka i styrka förstår jag inte hur man kan göra så mycket. Det är en väldigt svår övning att få till rent tekniskt. Jag får upp 100 kg som mest och då tycker jag det är väldigt tungt. Det är så förbannat mycket att tänka på och minsta lilla grej man inte får med så blir lyftet bara skit.

Som idag. Gick åt helvete. Fick upp 100 kg med usel form böjd rygg osv. Är rädd att ländryggen gått paj efter de extremt dåliga lyftet. Jämförelse med förra veckan. Lyfte med benen korrekt. Bra tryck i buken, latsen etc aktiverat och fick ett bra lyft.

Ja nej ja fan gillar inte mark.

Kev88
2021-06-15, 13:07
Som idag. Gick åt helvete. Fick upp 100 kg med usel form böjd rygg osv. Är rädd att ländryggen gått paj efter de extremt dåliga lyftet. Jämförelse med förra veckan. Lyfte med benen korrekt. Bra tryck i buken, latsen etc aktiverat och fick ett bra lyft.

Ja nej ja fan gillar inte mark.

Det kan mycket väl hända om du lyfter med rundad rygg. Gillar du den inte så ser jag inte varför du kör den, speciellt inte om målet är muskeltillväxt, för det finns det mycket bättre alternativ.

wick08
2021-06-15, 15:26
Det kan mycket väl hända om du lyfter med rundad rygg. Gillar du den inte så ser jag inte varför du kör den, speciellt inte om målet är muskeltillväxt, för det finns det mycket bättre alternativ.


Ja vill ju och är envis. Vill tycka om övningen. Sen är väl motivationen kring det att jag hört att vill man ha en stor stark rygg - kör marklyft

Illustrerade mannen
2021-06-15, 15:35
Som sagt en gammal tråd… Som andra skrivit - öva på tekniken först! Skit i vikterna och se till att göra rätt. Film dina lyft, jämför sedan med korrekta lytt på Youtube, justera och fortsätt öva. Vikterna kommer! Men som med all träning så tar det tid. Jag kör mark max en gång i veckan, ibland går det 10-12 dagar mellan. Det sliter så förbannat. Vill bara sova ett par dagar efteråt. Men det är ändå härligt på något sätt! Tålamod!

Rikard Jansson
2021-06-15, 15:43
Jag hatar också mark. Min lösning är att inte träna det, det är verkligen inget måste.

wick08
2021-06-15, 18:07
Ja jag får nog träna mer på teknik absolut och köra de mer sällan. Som ni säger finns fler sätt att bygga en rygg på. Jag föredrar ju kronlyft framför mark.

exevision
2021-06-15, 19:49
Jag hatar också mark. Min lösning är att inte träna det, det är verkligen inget måste.

Nä men! Jag skulle just rekommendera att få hjälp från dig gällande marklyft... :)

Rikard Jansson
2021-06-15, 19:52
Nä men! Jag skulle just rekommendera att få hjälp från dig gällande marklyft... :)

Bara för att jag kan coacha andra i det som gillar övningen betyder inte att den är ett måste ;) ingen övning är ett måste, man borde välja de man tycker om mest. Om man verkligen, verkligen vill ha maximalt "bra" övningar borde man köra Apollon, farmers walk, goblet squat, chins och Atlas-stenar.

rooz
2021-06-15, 20:38
Nä men! Jag skulle just rekommendera att få hjälp från dig gällande marklyft... :)

Förstår du träning och kan analysera svagheter i mekaniken kan du applicera dom på valfri övning & atlet.

Frågan är om Rickard kan ta mig till 300+*popcorn*

Rikard Jansson
2021-06-15, 20:43
Förstår du träning och kan analysera svagheter i mekaniken kan du applicera dom på valfri övning & atlet.

Frågan är om Rickard kan ta mig till 300+*popcorn*

Borde väl inte vara så svårt med en jävla titan som dig, såvida det inte är alltför besvärlig skadeproblematik eller grava sömnsvårigheter. Med rätt coachning osv såklart :D

exevision
2021-06-15, 21:02
Förstår du träning och kan analysera svagheter i mekaniken kan du applicera dom på valfri övning & atlet.

Frågan är om Rickard kan ta mig till 300+*popcorn*

Han har i alla fall återtänt hoppet om 200 för mig iaf.

Kev88
2021-06-15, 21:06
Ja vill ju och är envis. Vill tycka om övningen. Sen är väl motivationen kring det att jag hört att vill man ha en stor stark rygg - kör marklyft

Vill du ha stora och starka ryggmuskler så vill du främst träna dem dynamiskt, alltså roddar, latsdrag/chins osv. Erector spinae får du även i exempelvis rumänska marklyft, good mornings, vissa roddar och hypers, och då samtidigt som du tränar de andra musklerna genom en högre rörelsebana.

Langster
2021-06-15, 21:21
Jag kan inte riktigt bestämma mig för om marklyft är en onödig övning med hög skaderisk, eller om det är övningen som enskilt byggt det mesta av min muskelmassa.

trädgårdsmöbel
2021-06-15, 23:19
Jag kan inte riktigt bestämma mig för om marklyft är en onödig övning med hög skaderisk, eller om det är övningen som enskilt byggt det mesta av min muskelmassa.

Jag kan inte bestämma mig om marklyft är en av de bästa prehab-övningarna för en gymmare att utföra för att undvika att få ont i ryggen eller om den är den största orsaken att gymmare får ont i ryggen.

För mig är det pullups som byggt det mesta av den muskelmassan jag tror mig ha.

sweet tooth
2021-06-16, 10:12
Slutade med marklyft för kanske 5 år sedan efter jag kom över 200kg. Tycker övningen är för tidskrävande, även jobbigt att lasta på/av vikterna. Får ut mer av att spendera min tid på annat.

Ribcage
2021-06-16, 10:17
Hur ser ni på reps i marklyft? Värt köra 5+ eller till och med 10+? De flesta scheman jag kört och sett för styrka har hållit sig på låga reps.

Hur ser ni på att köra som Berkhan? Ett set till dödsfail en gång i veckan. Fungerar för honom.

Ribcage
2021-06-16, 10:20
Slutade med marklyft för kanske 5 år sedan efter jag kom över 200kg. Tycker övningen är för tidskrävande, även jobbigt att lasta på/av vikterna. Får ut mer av att spendera min tid på annat.

Har planerat att göra samma. Ta 200 och sen minska min prio för mark. Bara i samband med mark jag har fått problem med diskar.

Vill inte nödvändigtvis kapa tråden här. Men hade du nån särskild metod som fungerade för dig att nå 200?

sweet tooth
2021-06-16, 10:33
Har planerat att göra samma. Ta 200 och sen minska min prio för mark. Bara i samband med mark jag har fått problem med diskar.

Vill inte nödvändigtvis kapa tråden här. Men hade du nån särskild metod som fungerade för dig att nå 200?

Inte direkt, har aldrig gått efter något schema. Körde dock alltid 1-5 rep inte mer än så. Hittade startpositionen jag kände jag var starkast i och fortsatte med det.

Testade mark igen för något halvår sedan för skoj skull, drog 200 den dagen. Jag visste att min kropp var starkare än tidigare men förväntade mig inte ett lyft nära mitt tidigare max i övningen.

Kev88
2021-06-16, 11:12
Jag kan inte riktigt bestämma mig för om marklyft är en onödig övning med hög skaderisk, eller om det är övningen som enskilt byggt det mesta av min muskelmassa.

Det är med största sannolikhet övningarna där dina muskler har tränats dynamiskt genom en hög rörelsebana som har gjort det ;)

wilkes
2021-06-16, 14:38
Tycker rumänsk marklyft "känns" väldigt mycket bättre än klassisk. Får man inte klassisk marklyft att funka så borde man prova den varianten ett tag. Känns betydligt säkrare för ryggen av någon anledning. Bygger väl kanske inte spinal erectors lika mycket som vid klassisk men man får istället riktigt grymma skinkor. Om sånt intresserar. Det övar in en riktigt bra "hip hinge" också, vilket är ett viktigt tekniskt moment i många övningar.

Ett annat tips för nybörjare angående marklyft tror jag också är att man ska ta en lång paus från lyftet. Minst 2-3 veckor. Det låter ländryggen och diverse senor återhämta sig helt, och det låter tekniken gå över till långtidsminnet. Minns hur jobbigt det kändes att vid varje repetition försöka tänka igenom alla jävla "cues" man lärt sig från youtube för ett tekniskt idealt lyft. Men när man sedan efter någon vecka kommer tillbaka så har man förhoppningsvis glömt mycket, men man vet ändå hur man ska lyfta. Det blir en väldigt naturlig och instinktivt lyft. Det var min erfarenhet i alla fall.

Diomedea exulans
2021-06-16, 15:29
De roligaste övningarna är de man ökar i.

Så, mitt tips för att lära sig gilla mark... Börja öka i det?

Langster
2021-06-16, 20:36
Slutade med marklyft för kanske 5 år sedan efter jag kom över 200kg. Tycker övningen är för tidskrävande, även jobbigt att lasta på/av vikterna. Får ut mer av att spendera min tid på annat.

Håller med här, dessutom blir man trött av marklyft till den grad att resten av passet blir lidande. Om man börjar med mark vill säga, och det gör man om man vill lyfta tungt.

Kev88
2021-06-16, 20:49
Tycker rumänsk marklyft "känns" väldigt mycket bättre än klassisk. Får man inte klassisk marklyft att funka så borde man prova den varianten ett tag. Känns betydligt säkrare för ryggen av någon anledning. Bygger väl kanske inte spinal erectors lika mycket som vid klassisk men man får istället riktigt grymma skinkor. Om sånt intresserar. Det övar in en riktigt bra "hip hinge" också, vilket är ett viktigt tekniskt moment i många övningar.


+1, betydligt mycket bättre för hamstrings med, sen får erectors rätt bra med pisk även i den. Man kan ju lägga till några sets hypers med fokus på erectors med :)

Uncle Joe
2021-06-18, 06:59
Hur ser ni på reps i marklyft? Värt köra 5+ eller till och med 10+? De flesta scheman jag kört och sett för styrka har hållit sig på låga reps.

Hur ser ni på att köra som Berkhan? Ett set till dödsfail en gång i veckan. Fungerar för honom.


Svårt att få till en bra form om de sista repsen är riktigt jobbiga. Inte kul eller riskfritt att stå och darra när stången är halvägs uppe.

agazza
2021-06-18, 07:03
Jag köpte en trapp-bar, blev lite bättre, men likväl en skitövning

broman
2021-06-18, 12:01
Tycker rumänsk marklyft "känns" väldigt mycket bättre än klassisk. Får man inte klassisk marklyft att funka så borde man prova den varianten ett tag. Känns betydligt säkrare för ryggen av någon anledning. Bygger väl kanske inte spinal erectors lika mycket som vid klassisk men man får istället riktigt grymma skinkor. Om sånt intresserar. Det övar in en riktigt bra "hip hinge" också, vilket är ett viktigt tekniskt moment i många övningar.

Ett annat tips för nybörjare angående marklyft tror jag också är att man ska ta en lång paus från lyftet. Minst 2-3 veckor. Det låter ländryggen och diverse senor återhämta sig helt, och det låter tekniken gå över till långtidsminnet. Minns hur jobbigt det kändes att vid varje repetition försöka tänka igenom alla jävla "cues" man lärt sig från youtube för ett tekniskt idealt lyft. Men när man sedan efter någon vecka kommer tillbaka så har man förhoppningsvis glömt mycket, men man vet ändå hur man ska lyfta. Det blir en väldigt naturlig och instinktivt lyft. Det var min erfarenhet i alla fall.

Anledningen till varför den är säkrare är att man jobbar i en stretchreflex och att du inte kan ha samma vikter. Möjligtvis också för att man börja med hålla emot fasen.

Langster
2021-06-18, 15:11
Hur ser ni på reps i marklyft? Värt köra 5+ eller till och med 10+? De flesta scheman jag kört och sett för styrka har hållit sig på låga reps.

Hur ser ni på att köra som Berkhan? Ett set till dödsfail en gång i veckan. Fungerar för honom.

Jag tror på högreps till döttsfail i marklyft.

trädgårdsmöbel
2021-06-18, 18:17
Hur ser ni på reps i marklyft? Värt köra 5+ eller till och med 10+? De flesta scheman jag kört och sett för styrka har hållit sig på låga reps.

Hur ser ni på att köra som Berkhan? Ett set till dödsfail en gång i veckan. Fungerar för honom.

Inte fail. Tunga vikter som du hade kunnat dra en femma med livet som insats på, fast du stannar vid 2-3 reps och lyfter i flera set (4-8 set kanske)

panzerpig
2021-06-18, 23:42
Om man hatar marklyft, vad tycker man då om knäböj?
Jag kör hellre tunga marklyft än tunga knäböj varje dag i veckan.
Känslan av att vara nära att bli krossad under en tung böj är värre än ett tungt marklyft för mig (och då har jag alltid varit betydligt bättre i knäböj än marklyft).

Diomedea exulans
2021-06-19, 01:08
Om man hatar marklyft, vad tycker man då om knäböj?
Jag kör hellre tunga marklyft än tunga knäböj varje dag i veckan.
Känslan av att vara nära att bli krossad under en tung böj är värre än ett tungt marklyft för mig (och då har jag alltid varit betydligt bättre i knäböj än marklyft).

Knäböj är tråkigare också för det är tekniskt svårare. När böjen blir tung är det lätt att djupet blir lidande, knäna sticker iväg åt alla håll och ryggen blir vågrät. Marklyft kan man kötta järnet i sålänge man koncentrerar sig på att inte runda ryggen.

Anders The Peak
2021-06-19, 08:00
Min personliga reflektion, som jag har uttryckt ett antal gånger, är om man avser att blir styrkelyftare eller OL så har övningen sin plats. Men när det handlar om estetik är den enbart en övning som tar på krafterna och ger förslitningar.

Däremot knäböj som verkligen bygger benmuskler och skickar signal till hjärnan om att den behöver växa så har den sin plats i ett byggarprogram.

Jag kör gärna tunga knäböj men stegar helst upp till ett ordentligt arbetsset tungt varierar från en trea till en sexa max vikt för repsomfånget eller kanske inte men är tillräckligt tungt.

Glöm inte att det är stretchen som poängen och inte arbetet för att stimulera muskeltillväxten vid tunga lyft.

Ett Orm
2021-06-19, 08:47
Min personliga reflektion, som jag har uttryckt ett antal gånger, är om man avser att blir styrkelyftare eller OL så har övningen sin plats. Men när det handlar om estetik är den enbart en övning som tar på krafterna och ger förslitningar.

Däremot knäböj som verkligen bygger benmuskler och skickar signal till hjärnan om att den behöver växa så har den sin plats i ett byggarprogram.

Jag kör gärna tunga knäböj men stegar helst upp till ett ordentligt arbetsset tungt varierar från en trea till en sexa max vikt för repsomfånget eller kanske inte men är tillräckligt tungt.

Glöm inte att det är stretchen som poängen och inte arbetet för att stimulera muskeltillväxten vid tunga lyft.

Källa på det?

Diomedea exulans
2021-06-19, 10:08
Glöm inte att det är stretchen som poängen och inte arbetet för att stimulera muskeltillväxten vid tunga lyft.

Källa på det?

Jag reagerade också på det.

Jag tror jag förstår vad Anders menar. Om man t ex har en tung vikt i knäböj så trycker den ner en mot marken i bottenläget, vilket i alla fall i teorin kan ge mer stretch. Men det känns som att det borde finnas en övre gräns där mer vikt inte ger mer stretch? När låren väl är pressade mot vaderna borde det väl inte spela någon roll om man lastar på 100 kg mer?

Tycker också det låter konstigt att det är huvudpoängen med att ha tung vikt. Jag trodde snarare det handlade om att stimulera explosiva muskelfiber. Stretching kan man ju få på annat sätt.

smerk
2021-06-19, 10:19
Gillar känslan av att träna marklyft. Det är dock alldeles för tidskrävande, kan göra rygglyft eller liknande på 1/3 av tiden. Lösningen; skppa marklyft.

Uncle Joe
2021-06-19, 10:37
Hur bygger man erektorerna bäst utan marklyft om rygg"rullningar" inte är ett alternativ?

Scorpionida
2021-06-19, 10:48
Glöm inte att det är stretchen som poängen och inte arbetet för att stimulera muskeltillväxten vid tunga lyft.

Menar du intensitet? I folkmun är ju stretch just stretching, utan vikter.

Anders The Peak
2021-06-19, 11:34
Källa på det?

Det är ett grundläggande begrepp för ämnesområdet. Tror att du faktiskt kan söka reda på det själv.

Men ett område metodik i träningen som är konstruerat utifrån principen är excentrisk träning då man söker överstretcha fibrillerna när de bromsar rörelsen.

En annan del i det är att du fyrar av maximalt av signalerna till musklerna för att använda samtliga muskelfibrer. Det är också en mycket viktig del i tungstyrketräning.

Anders The Peak
2021-06-19, 11:38
Hur bygger man erektorerna bäst utan marklyft om rygg"rullningar" inte är ett alternativ?

Antar att du får bättre/hälsosammare aktivering av erektorerna i en dynamisk rodd om du använder rörelsen rätt. I både stångrodd eller sittande rodd där du dynamiskt arbetar dig genom rörelserna.

Ett Orm
2021-06-19, 11:43
Det är ett grundläggande begrepp för ämnesområdet. Tror att du faktiskt kan söka reda på det själv.

Men ett område metodik i träningen som är konstruerat utifrån principen är excentrisk träning då man söker överstretcha fibrillerna när de bromsar rörelsen.

En annan del i det är att du fyrar av maximalt av signalerna till musklerna för att använda samtliga muskelfibrer. Det är också en mycket viktig del i tungstyrketräning.

Det är nog enklare att du länkar till något som beskriver vad du nu menar.

" ett område metodik "? Använder du google translate?

Uncle Joe
2021-06-19, 12:12
Antar att du får bättre/hälsosammare aktivering av erektorerna i en dynamisk rodd om du använder rörelsen rätt. I både stångrodd eller sittande rodd där du dynamiskt arbetar dig genom rörelserna.


Dynamisk rodd, menar du att man lyfter baj ryggen /lutar sig bakåt i övningens slutmoment?

Anders The Peak
2021-06-19, 12:42
Dynamisk rodd, menar du att man lyfter baj ryggen /lutar sig bakåt i övningens slutmoment?

Det handlar om att använda erektorerna genom hela övningen.

Anders The Peak
2021-06-19, 12:46
Det är nog enklare att du länkar till något som beskriver vad du nu menar.

" ett område metodik "? Använder du google translate?

Slarvade lite ordet men du är rätt enfaldig med dina kommentarer. Du får gärna kommentera om du kommer med något konstruktivt i frågan vilket du inte har gjort på dina senaste hundra kommentarer. Men du vet det är fritt att kommentera i det här forumet.

Uncle Joe
2021-06-19, 14:08
Det handlar om att använda erektorerna genom hela övningen.

Kan det vara hantelrodden som Arne visat på Youtube?
Hittar inte den just nu.

Diomedea exulans
2021-06-19, 14:37
Jag tror att Anders menar stångrodd som Arnols Schwarzenegger gjorde. Som killen i det här klippet gör 1:35 in:

TW0tbAhl1jk

Uncle Joe
2021-06-19, 15:20
Jag tror att Anders menar stångrodd som Arnols Schwarzenegger gjorde. Som killen i det här klippet gör 1:35 in:

TW0tbAhl1jk

Den som ger härliga smärtor i ländryggen ;)

Men om man använder lätta vikter kanske den är effektiv.

exevision
2021-06-19, 15:29
Det är ett grundläggande begrepp för ämnesområdet. Tror att du faktiskt kan söka reda på det själv.

Om det nu är grundläggande och du kommer med påståendet, så bör du ju med lätthet komma med källmaterial till det.

Scorpionida
2021-06-19, 18:07
Vet inte vad "stretch" menades. Antar ATP menar mekanisk spänning.

https://sandcresearch.medium.com/what-is-muscle-growth-and-how-does-it-happen-b7f7cd68ee34

https://tyngre.se/artikel/vad-far-dina-muskler-att-vaxa/

Ps med vilket menas full muskelutsträckning (stretch)+last för optimal tillväxt.

Ett Orm
2021-06-19, 20:56
Slarvade lite ordet men du är rätt enfaldig med dina kommentarer. Du får gärna kommentera om du kommer med något konstruktivt i frågan vilket du inte har gjort på dina senaste hundra kommentarer. Men du vet det är fritt att kommentera i det här forumet.

Mm, är det att jag inte försöker använda ett högtravande språk jag inte behärskar som avslöjar min enfald? Attans.

Hursom:
Tycker att be om en källa till något jag inte känner till är ganska konstruktivt faktiskt.
Att påstå saker och sen be folk googla själv är dock inte vidare konstruktivt.. det är så facebook.

Sarco
2021-06-24, 22:13
Ett Orm: det här är ett forum som var fantastiskt men nu riskerar att dö. Vad vill du ska hända med forumet?

Vore det möjligen mer konstruktivt, för kolos skull, att tolka välvilligt och fråga i en mer positiv anda? Eller är internetkrigargrejen mer din stil?

Jag fattar inte heller Anders. Vad menar du med stretch i det du skrev innan? Och ärligt talat så har jag googlat. Fast mest hittat saker om stretching, dvs rörlighetsövningar.

Är det den klassiska principen om "full ROM" och att således inte bromsa rörelsen för tidigt, AKA "PT-rodd"?

Ett Orm
2021-06-25, 00:47
Ett Orm: det här är ett forum som var fantastiskt men nu riskerar att dö. Vad vill du ska hända med forumet?

Vore det möjligen mer konstruktivt, för kolos skull, att tolka välvilligt och fråga i en mer positiv anda? Eller är internetkrigargrejen mer din stil?

Jag fattar inte heller Anders. Vad menar du med stretch i det du skrev innan? Och ärligt talat så har jag googlat. Fast mest hittat saker om stretching, dvs rörlighetsövningar.

Är det den klassiska principen om "full ROM" och att således inte bromsa rörelsen för tidigt, AKA "PT-rodd"?
Har provat båda, inget funkar.
Så därför kör jag på internet-MMA eftersom det är roligare. Iaf för mig, vilket är viktigast. För mig alltså.
Och nej, bara scrolla är inte ett alternativ. Det är det säkraste sättet av alla att döda ett forum samt att låta folk påstå vadsomhelst utan grund är inte heller min grej.

Vi får väl se om du lyckas bättre med den lena handens taktik.
Håller på riktigt tummarna.

ChuckTesta
2021-06-29, 15:59
Det här är vad ATP menar

https://youtu.be/XIbxBpMYifc?t=386

panzerpig
2021-06-29, 22:48
Det är ingen som vet vad ATP menar, det är det som är så häftigt!

Ribcage
2021-06-30, 23:17
Jag tyckte om marklyft idag, för jag var väl uppvärmd, körde inte på dödstunga vikter och körde inte mig själv helt slut. Sen hade jag helt ok styrka med.

exevision
2021-07-01, 08:47
Jag tyckte om marklyft idag, för jag var väl uppvärmd, körde inte på dödstunga vikter och körde inte mig själv helt slut. Sen hade jag helt ok styrka med.

Men vadå?! Att köra sig helt slut är ju en del av njutningen..

Ribcage
2021-07-01, 09:35
Men vadå?! Att köra sig helt slut är ju en del av njutningen..

Kanske inte om man haft problem med diskarna som jag. Men repsmässigt var det inte långt från fail!
Gick iallafall därifrån med en stark och bra känsla.

Diomedea exulans
2021-07-01, 10:14
Vad tar ni som kör marklyft seriöst i förhållande till kroppsvikt och andra övningar?

Jag marklyfter ungefär:

190 % av kroppsvikten.
120 % av vad jag bänkpressar.
140 % av vad jag knäböjer.

KT81
2021-07-02, 09:36
Gråter nästan av lättnad över att marklyft tillslut får det erkännande som den bajsövning den är. Allt mässande om att det är ett viktigt baslyft och hur magisk den är där "alla muskler får sig en smäll" ... Det är primärt, utanför tävlingssituationer, en övning för manliga män som behöver visa andra manliga män hur manliga dom är och kan resa sig upp med något tungt i händerna. Gärna ska det vara manlig magnesium i det manliga skägget och rakade skallen, och manlig fettkorsett runt svålen också när man ska resa sig upp.

Gör benpressar och hyperextensions, så finns det mer kraft och tid kvar till annat kvalitativt.

broman
2021-07-02, 09:47
Gråter nästan av lättnad över att marklyft tillslut får det erkännande som den bajsövning den är. Allt mässande om att det är ett viktigt baslyft och hur magisk den är där "alla muskler får sig en smäll" ... Det är primärt, utanför tävlingssituationer, en övning för manliga män som behöver visa andra manliga män hur manliga dom är och kan resa sig upp med något tungt i händerna. Gärna ska det vara manlig magnesium i det manliga skägget och rakade skallen, och manlig fettkorsett runt svålen också när man ska resa sig upp.

Gör benpressar och hyperextensions, så finns det mer kraft och tid kvar till annat kvalitativt.

Försökte du nyss klanka ner på marklyft? Jag blev bara mer taggad nu :D

KT81
2021-07-02, 09:54
Försökte du nyss klanka ner på marklyft? Jag blev bara mer taggad nu :D

Ja men kör på. Var medveten om att du kunde gjort flera andra övningar med bättre kvalitet och resultat, och orka mer under resterande pass om du inte gjort det.


Att välja att köra marklyft på ett vanligt gym som motionär eller hobbybyggare är för mig ungefär som att du har läge att ligga med en riktit jäla het brud asså, men istället för allt hon är redo att ställa upp på väljer du ditt egna alternativ; att ligga och slå dig själv på pungen stenhårt i en timme.

Zelnah
2021-07-02, 13:35
Ja men kör på. Var medveten om att du kunde gjort flera andra övningar med bättre kvalitet och resultat, och orka mer under resterande pass om du inte gjort det.


Att välja att köra marklyft på ett vanligt gym som motionär eller hobbybyggare är för mig ungefär som att du har läge att ligga med en riktit jäla het brud asså, men istället för allt hon är redo att ställa upp på väljer du ditt egna alternativ; att ligga och slå dig själv på pungen stenhårt i en timme.

:laugh: Låter som att du blivit lämnad vid altaret av Marklyftet och försöker baktala det för andra potentiella partners.

KT81
2021-07-02, 13:45
:laugh: Låter som att du blivit lämnad vid altaret av Marklyftet och försöker baktala det för andra potentiella partners.

Du, när jag insåg vad Marklyftet var när jag såg dom röda stråna under slöjan och hörde "Jag Majklyft, tagej.." då sprang jag själv ut ur kapellet med skräcken i ögonen och maginnehållet på väg upp.

exevision
2021-07-03, 14:29
Du, när jag insåg vad Marklyftet var när jag såg dom röda stråna under slöjan och hörde "Jag Majklyft, tagej.." då sprang jag själv ut ur kapellet med skräcken i ögonen och maginnehållet på väg upp.

Låter som du behöver jobba med ditt pannben. Kliv upp från den bekväma soffan till benpress och dra ut latmasken ur kroppen!

Uncle Joe
2021-12-17, 11:23
Bumpar en gammal tråd.

Mitt problem - varje gång jag kör marklyft eller numera raka marklyft kan jag inte sova ordentligt. Kanske blir 3-4 timmar sömn.

Vad är det som är så "giftigt" med marklyft som gör att det kan påverka sömnen såpass mycket? Kör 8-10 reps x 1-2 set, träningspasset sker strax innan lunchtid. Jag menar, fler set knäböj leder inte till sömnproblem och jag tycker ändå inte att jag tar ut mig mer i raka marklyft än i knäböj? Är det kortisolnivåerna som inte vill gå ner?

dmoller
2021-12-20, 05:48
jag sover 1-2h extra efter en markdag, asnajs

Uncle Joe
2021-12-20, 08:07
jag sover 1-2h extra efter en markdag, asnajs


Trevligt. Så skulle jag också vilja ha det.
Jag börjar misstänka att jag kanske är lite övertränad.
Att marklyften får bägaren att rinna över.
Har hög vilopuls nästan hela tiden osv.

ElGuapo
2021-12-20, 08:51
Tricket skulle jag säga är att bara göra det, precis som med det mesta när det kommer till träning. Typ alla övningar känns skit att göra innan man fått in flowet och fått en stabilitet och säkerhet i rörelsen. För mig var det så med knäböj, första månaderna när man började köra det kändes det som att knäna skulle implodera och allt var bara ostadigt, läskigt och jobbigt. Sen när stabiliteten började komma och man kunde lasta på riktiga vikter blev det istället min favoritövning.

Markar ca 277% av kroppsvikten vilket motsvarar 205% av mitt max i bänkpress. Böjer ca 235% KV.

Uncle Joe
2021-12-20, 13:07
Tricket skulle jag säga är att bara göra det, precis som med det mesta när det kommer till träning. Typ alla övningar känns skit att göra innan man fått in flowet och fått en stabilitet och säkerhet i rörelsen. För mig var det så med knäböj, första månaderna när man började köra det kändes det som att knäna skulle implodera och allt var bara ostadigt, läskigt och jobbigt. Sen när stabiliteten började komma och man kunde lasta på riktiga vikter blev det istället min favoritövning.

Markar ca 277% av kroppsvikten vilket motsvarar 205% av mitt max i bänkpress. Böjer ca 235% KV.

Tycker jag får rätt bra flow i övningen, men jag gör den kanske varannan vecka / var tredje vecka. Ibland går det nån månad mellan. Kanske kroppen blir chockad av marklyft på ett sätt som det inte går att bli med t ex böj, rodd osv. Kanske en vanesak då. Om jag börjar peta in raka mark lite oftare kanske jag vänjer mig. Jag reppar iaf med lagom vikter, ca 130% av min vikt.

trädgårdsmöbel
2021-12-20, 19:29
Den blir ca 25% mindre tråkig om du kör den med en sk. "trap bar" istället för vanlig stång.

ElGuapo
2021-12-21, 07:20
Tycker jag får rätt bra flow i övningen, men jag gör den kanske varannan vecka / var tredje vecka. Ibland går det nån månad mellan. Kanske kroppen blir chockad av marklyft på ett sätt som det inte går att bli med t ex böj, rodd osv. Kanske en vanesak då. Om jag börjar peta in raka mark lite oftare kanske jag vänjer mig. Jag reppar iaf med lagom vikter, ca 130% av min vikt.

Hur många dagar i veckan tränar du generellt och hur ser ditt träningsupplägg ut?

ceejay
2021-12-21, 08:27
Bumpar en gammal tråd.

Mitt problem - varje gång jag kör marklyft eller numera raka marklyft kan jag inte sova ordentligt. Kanske blir 3-4 timmar sömn.

Vad är det som är så "giftigt" med marklyft som gör att det kan påverka sömnen såpass mycket? Kör 8-10 reps x 1-2 set, träningspasset sker strax innan lunchtid. Jag menar, fler set knäböj leder inte till sömnproblem och jag tycker ändå inte att jag tar ut mig mer i raka marklyft än i knäböj? Är det kortisolnivåerna som inte vill gå ner?

Börjar du alldeles för tungt? Vad är ditt pers och vad tränar du på?

Uncle Joe
2021-12-21, 08:38
Hur många dagar i veckan tränar du generellt och hur ser ditt träningsupplägg ut?


Tränar lågvolym. Per muskelgrupp brukar det bli ca 6-8 set / vecka. Nära fail eller beyond fail i minst 50% av seten. 4 pass i veckan, över & underkropp.

Uncle Joe
2021-12-21, 08:44
Börjar du alldeles för tungt? Vad är ditt pers och vad tränar du på?


Jag slänger in ett eller två set marklyft/raka mark efter knäböj så jag är ändå rätt varm i kroppen. Värmer alltså inte upp i mark mer än att jag kanske gör några rep med 40-50kg för att få in rörelsebanan.

Jag maxar aldrig så jag vet inte. Men tränar med runt 100 kg.

Anders The Peak
2021-12-21, 11:24
För min del är marklyft en kompletteringsövning som jag kör mest för ryggen för variation. Tror inte att jag egentligen gillar någon övning utan de är ett nödvändigt ont för att få till en vältränad kropp.

Jag blir egentligen överraskad av att TS ogillar marklyft. Idag med den rumpfixering som är råder är det den enda mest självklara övningen för de flesta som tränar med vikter.

Uncle Joe
2021-12-21, 12:11
För min del är marklyft en kompletteringsövning som jag kör mest för ryggen för variation. Tror inte att jag egentligen gillar någon övning utan de är ett nödvändigt ont för att få till en vältränad kropp.

Jag blir egentligen överraskad av att TS ogillar marklyft. Idag med den rumpfixering som är råder är det den enda mest självklara övningen för de flesta som tränar med vikter.


Nu är jag chockad - du gillar egentligen ingen övning alls? Inte ens en gnutta hatkärlek?

Jag hade gärna sluppit marklyft/raka mark om den gick att ersätta med diverse isolationsövningar, just pg a onödig "fatigue". Stimulans av erektorerna är jag ute efter. Bland annat tipsades det om Arnold rows för ett tag sedan men tycker den belastar onödigt mkt för ländrygg.

Anders The Peak
2021-12-21, 12:53
Nu är jag chockad - du gillar egentligen ingen övning alls? Inte ens en gnutta hatkärlek?

Jag hade gärna sluppit marklyft/raka mark om den gick att ersätta med diverse isolationsövningar, just pg a onödig "fatigue". Stimulans av erektorerna är jag ute efter. Bland annat tipsades det om Arnold rows för ett tag sedan men tycker den belastar onödigt mkt för ländrygg.

Eller tycker lika illa/bra om allt :)

Tror att ett orm hade ett bra råd när det gäller erektorerna det är hyperextension som jag tycker tar både bättre och är mindre skadebenäget jämfört med marklyft. För min del kör jag marklyft på så sätt att jag får bra drag i hela latissimus/plus övre rygg som är svårt att få till med andra övningar. Men kör den sällan men när den känns att passa in för dagen.

Hyperextension:

mF7FBqUZojs

RIP

Uncle Joe
2021-12-21, 20:31
Eller tycker lika illa/bra om allt :)

Tror att ett orm hade ett bra råd när det gäller erektorerna det är hyperextension som jag tycker tar både bättre och är mindre skadebenäget jämfört med marklyft. För min del kör jag marklyft på så sätt att jag får bra drag i hela latissimus/plus övre rygg som är svårt att få till med andra övningar. Men kör den sällan men när den känns att passa in för dagen.

Hyperextension:

mF7FBqUZojs

RIP


Den övningen är ny för mig. Är det nån skillnad på att köra med stång och ha en viktskiva mot bröstet? Tycker annars att vanliga hyperextensioner tar mest på ländryggen och inte hela erektorerna. Mark i alla dess former tar ju även längre upp, trapz osv.

Ett Orm
2021-12-21, 21:02
Den övningen är ny för mig. Är det nån skillnad på att köra med stång och ha en viktskiva mot bröstet? Tycker annars att vanliga hyperextensioner tar mest på ländryggen och inte hela erektorerna. Mark i alla dess former tar ju även längre upp, trapz osv.

Med en viktskiva eller hantel är det lättare att hålla vikten rakt ut från kroppen för att på så sätt få större hävstång, då kan man också justera hur mycket belastning man vill ha.

Vad hyperexetentions ta på främst beror dels hur högt du har dynan och dels på hur du utför dem.

Högre, upp ovanför höftled, erektorerna - då dynamiskt. Utföres som en omvänd crunch.

Lägre, under höftled, mer baksida lår och röv. Ryggen bör vara helt statisk och för mer röv gå lite högre upp - som i ATP's klipp.

Båda rörelserna är relativt korta mot vad man normalt ser.

Man kan ha dynan i höftled och köra som folk gör mest, men det vill gärna bli lite hafsigt och lite av allt, vilket mest bara blir jobbigt.

Uncle Joe
2021-12-21, 21:16
Med en viktskiva eller hantel är det lättare att hålla vikten rakt ut från kroppen för att på så sätt få större hävstång, då kan man också justera hur mycket belastning man vill ha.

Vad hyperexetentions ta på främst beror dels hur högt du har dynan och dels på hur du utför dem.

Högre, upp ovanför höftled, erektorerna - då dynamiskt. Utföres som en omvänd crunch.

Lägre, under höftled, mer baksida lår och röv. Ryggen bör vara helt statisk och för mer röv gå lite högre upp - som i ATP's klipp.

Båda rörelserna är relativt korta mot vad man normalt ser.

Man kan ha dynan i höftled och köra som folk gör mest, men det vill gärna bli lite hafsigt och lite av allt, vilket mest bara blir jobbigt.


Ah, danke! Måste testas och experimenteras. Med dynan högre upp blir rom rätt kort - kortare än den Meadows utför och dessutom utan hyperext då.

Ett Orm
2021-12-21, 22:07
Ah, danke! Måste testas och experimenteras. Med dynan högre upp blir rom rätt kort - kortare än den Meadows utför och dessutom utan hyperext då.

Eller rättare sagt - rörelsen blir kort - så gott som full ROM för erektorn blir det.
Belastningskurvan är också bra.
Men tanken är ju då att det är enbart erektorn som är huvudmålet.

Uncle Joe
2021-12-22, 10:39
Eller rättare sagt - rörelsen blir kort - så gott som full ROM för erektorn blir det.
Belastningskurvan är också bra.
Men tanken är ju då att det är enbart erektorn som är huvudmålet.


Yes det är enbart erektorerna jag är ute efter.
bra tips.

Uncle Joe
2021-12-22, 15:13
Yes det är enbart erektorerna jag är ute efter.
bra tips.

Körde den idag. Med 10 kg. Klarade typ 10 reps x 3 set. Kändes mest i ländrygghållet. Hur klen får man vara egentligen? Är ändå rätt mkt erektorer involverade i mark.

Ett Orm
2021-12-22, 18:11
Körde den idag. Med 10 kg. Klarade typ 10 reps x 3 set. Kändes mest i ländrygghållet. Hur klen får man vara egentligen? Är ändå rätt mkt erektorer involverade i mark.
Är det strikt är det inte alls klent. Jämför inte med YT-folk.
Prova ett snäpp högre om du känner för mycket i ländryggen, typ kanten på dynan vid naveln. Man ska ha så lite rörelse i höftled som det bara går. Känns lite konstigt om man inte gjort det förrut.

Uncle Joe
2021-12-22, 19:30
Är det strikt är det inte alls klent. Jämför inte med YT-folk.
Prova ett snäpp högre om du känner för mycket i ländryggen, typ kanten på dynan vid naveln. Man ska ha så lite rörelse i höftled som det bara går. Känns lite konstigt om man inte gjort det förrut.


Ska försöka mecka lite mer med övningen tills den känns 100.
Återkommer med utvärdering.