handdator

Visa fullständig version : Ben och fötter somnar väldigt lätt, någon annan?


Lök
2012-07-10, 10:45
Hej!

Mina ben och fötter har en förmåga att somna väldigt lätt, ni vet de domnar bort och man kan knappt gå. Det kan vara att jag typ stretchar och håller i mitt ben så somnar foten. Jag sitter o lägger upp benen/fötterna på en pall/bord så somnar allt. Jag lägger upp mitt ben ovanpå det andra benets knä vid sittande position, då somnar min fot. Jag sitter i skräddarposition så somnar mina ben.

Jag ska tillägga att det går inte på ett klick och så somnar benet/foten utan man känner att det börjar somna och om man inte byter position så är det avdomnat.

Har jag extremt känsliga nerver eller är jag expert på att jämnt och ständigt täppa till blodtillförseln eller hur detta nu fungerar, jag är bara en vanlig svensson och kan ingenting om detta. Men det skulle vara intressant om det finns någon annan som har samma problem som jag eller om någon har erfarenhet av detta och kanske kan dela med sig av vad detta beror på.

Jag är i 20 års åldern, inga kända sjukdomar, tränar några gånger i veckan, men skulle nog ändå klassa mig som "otränad" med några kilo för mycket på magen.

Tacksam för svar *popcorn*

Lök
2012-07-11, 13:42
Måste tillägga att om jag lutar mitt lår mot en liten del av en bordskant så somnar min fot... Det är som att hur jag än gör med mina ben så somnar fötterna/benen! Jag blir tokig! Måste jag stå resten av livet eller vad tusan! *cry*

Tolkia
2012-07-11, 21:32
Du kan ha det här: http://ltarkiv.lakartidningen.se/1998/temp/pda17396.pdf I synnerhet om det är fler i din familj som är tryckkänsliga, eller har haft småförlamningar, t.ex. droppfot. Det är inte så ovanligt (stort mörkertal enligt den neurolog jag träffat), särskilt inte i inavlade bygder typ Norrlands inland (obs, ej skämt). Du kan också bara vara allmänt känslig eller ha tunn isolering (underhudsfett etc.) ovanpå.

Bra info finns annars på Socialstyrelsens hemsida under rubriken "Ovanliga diagnoser", men den verkar ligga nere i skrivande stund.

Det är inte farligt, men man får tänka lite på att ha bra skor som inte trycker så att man tappar känseln i fötterna, inte sitta med benen mot vassa kanter, ha ryggsäckar med bra bärremmar och midjebälte om man bär tungt. Foamroller, som så många älskar, är inte en så lysande idé; jag har lyckats foamrolla mig till en droppfot som varade typ ett halvår, det var ganska ovärt.