handdator

Visa fullständig version : Tips på gedigen(!) kost/träningslitteratur?


Control_61
2012-07-10, 09:18
Har någon tips på bra träningslitteratur i stil med Idrottens Träningslära?
Eller någon bok om kost/näringslära som funnits i ett par år och inte enbart innehåller de senaste rönen?


Jag har gått igenom 2 böcker på sistone, "Träningslära för idrotterna" och "Styrketräning från lek till elitidrott". De fyllde inte riktigt samma funktion som den förstnämnda boken. För att exemplifiera: I Idrottens träningslära skrivs om 5x5 och i de andra är det mer meckig, icke-traditionell träning som gäller.

Likaså letar jag efter en gedigen kostbok som ett par år efter release fortfarande ger bra information.

King Grub
2012-07-10, 09:28
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0070277206

Silencer
2012-07-10, 09:32
Vill du ha en fackmannabok eller ska det vara mer populärvetenskapligt?

Mental
2012-07-10, 09:34
Låter väldigt PK, säker på att du inte ska ha en bok om bollträning och en LCHFkokbok?

Control_61
2012-07-10, 09:44
Vill du ha en fackmannabok eller ska det vara mer populärvetenskapligt?

Spelar ingen roll om jag ska vara ärlig. Fackböcker tenderar att vara mer djupgående än vad jag tycker är nödvändigt..

Control_61
2012-07-10, 09:45
Låter väldigt PK, säker på att du inte ska ha en bok om bollträning och en LCHFkokbok?

*kissass*

I så fall får det vara en bra jävla bollträningsbok!

Silencer
2012-07-10, 12:56
Spelar ingen roll om jag ska vara ärlig. Fackböcker tenderar att vara mer djupgående än vad jag tycker är nödvändigt..

Delaviers "strength training anatomy" tycker jag var fin och på en väldigt folklig nivå. Stor övningsguide och massa anatomiska teckningar.

Mental
2012-07-10, 13:14
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=007131816X

http://www.adlibris.com/se/covers/M/0/07/007131816X.jpg

Kursliteratur vid Umeå universitet i kost vid träningkursen.

Control_61
2012-07-10, 15:37
Delaviers "strength training anatomy" tycker jag var fin och på en väldigt folklig nivå. Stor övningsguide och massa anatomiska teckningar.

Drog iväg till biblioteket för några timmar sedan och plockade på mig lite böcker, däribland Delaviers bok.

Den var helt okej, ett litet guldkorn jag hittade var dock "Styrketräning" från Nordstedts förlag. Står inget om författare, men den var riktigt najs!

Dels bra övningsförklaringar (däribland stöt, ryck och djupa böj), bra allmän information om träning, uppvärmningsövningar, kort översiktlig näringslära etc.
Den kan jag rekommendera (efter att ha kollat igenom den i någon timme).

Boken var skriven 2009.

Eddie Vedder
2012-07-11, 09:34
Nya upplagan av Näringslära för högskolan är på gång. Jag vet inte när den finns att köpa men alla manus är i alla fall sammanställda. Den är med andra ord skriven men inte sammanställd och tryckt.

Scratch89
2012-07-11, 09:40
Fast NFH rabblar väl bara SLV-rekommendationer? Långa kapitel med kemi och sedan två sidor sammanfattning och rekommendationer. Bra om man gillar kemin och vill lära sig nutrition från grunden, dock.

Eddie Vedder
2012-07-11, 09:46
Fast NFH rabblar väl bara SLV-rekommendationer?

Nja. Den har ju några kapitel men det är inte den mesta delen. Du har den väl du också? Dessutom är den utökad nu med några fler kapitel. Vet inte hur mycket jag får säga dock.

Mental
2012-07-11, 09:51
Gillar man sådant så kommer ju NNR i år, bör släppas som gransknings PDF "soonish"
Bör ha hänt en del mellan 2004 och 2012. Ska bli spännande!

tjing
2012-07-11, 10:01
Det finns en mängd bra böcker på området. Kolla t ex på ditt lokala stadsbibliotek/studentbibliotek.

Näringslära för högskolan är bra, Jeukendrup/Asker är bra etc. Finns bra många engelskspråkiga fackböcker. Sitter själv med en stor lunta om biokemi för tillfället.

Scratch89
2012-07-11, 10:27
Nja. Den har ju några kapitel men det är inte den mesta delen. Du har den väl du också? Dessutom är den utökad nu med några fler kapitel. Vet inte hur mycket jag får säga dock.
Ja, jag har den som är från ... 2006? Jag gillar den, och den har ett par riktigt bra kapitel.

Gillar man sådant så kommer ju NNR i år, bör släppas som gransknings PDF "soonish"
Bör ha hänt en del mellan 2004 och 2012. Ska bli spännande!
Är det NNR som är baserat på vad folk äter (som den där jättestora studien som gjordes runt 2000 där man ringde hem till folk och frågade vad som åts under gårdagen).?

Eddie Vedder
2012-07-11, 10:35
Är det NNR som är baserat på vad folk äter (som den där jättestora studien som gjordes runt 2000 där man ringde hem till folk och frågade vad som åts under gårdagen).?

nej du tänker på Riksmaten. Har du glömt allt? :D Men nya Riksmaten kommer också inom kort. Tyvärr har svarsfrekvensen varit deprimerande dålig. NNR är ju de nordiska rekommendationerna. Som i slutändan blir de svenska.