handdator

Visa fullständig version : Från kettleballs till skivstång?


Sia
2012-07-10, 07:35
Efter mycket om och men bokade jag ett instruktionspass så jag inte kunde smita ifrån skivstångsträning längre.

Jag ville börja köra med skivstång för att kunna göra riktigt djupa knäböj och utfall och därmed bättre resultat för vissa muskelgrupper för jag känner jag kommer ingenstans med min nuvarande träning...

Men innan gjorde jag utfall med två 16kg kettleballs, men hur mycket vikt motsvarar det på en skivstång?
Jag borde ju kunna lägga på mer än det för det är betydligt ostadigare och jobbigare med ketteballs, enligt min uppfattning?

Fast samtidigt så kändes tekniken så kass och osäkert att jag inte vågar lassa på, kommer jag under tiden jag "finslipar" tekniken tappa benstyrka för just nu krånglar jag fortfarande med enbart stången + 10 kg...Inte mycket med andra ord :em:

Värt att nämnas: Jag började med detta för bara nån dag sen, men har dåligt tålamod och känns fånigt att sänka alla vikter bara för jag är osäker. Ska man kombinera de nya övningarna med ett par gamla tills jag kommer upp i riktiga vikter på skivstången? Eller sliter det för mycket?

killenigrillen
2012-07-10, 07:51
För det första: Du kanske skulle tränat med kettleBELLS istället? Höhö.
Nä men skämt åsido så spelar det väl ingen roll om du vet hur mycket vikt två 16kg kettlebells motsvarar med skivstång? Det är väl bara att testa sig fram så ser du när du börjar nå ditt max?

kettlebellGuden
2012-07-10, 09:10
Vad hindrar dig från att fortsätta köra utfall med kettlebells?

Tycker personligen inte att det gör någon nämnvärd skillnad alls för utfall när man jämför kattlebools och skivstång. Man blir kanske lite tröttare i armarna och relaterade muskler av att hålla bellsen rackade än att hålla en skivstång på ryggen.


killenigrillen har helt rätt. Testa dig fram. Det handlar ju ändå inte om att nå någon viss siffra på stången utan att få större ben.. eller?

wcanka
2012-07-10, 09:39
För det första: Du kanske skulle tränat med kettleBELLS istället? Höhö.
Nä men skämt åsido så spelar det väl ingen roll om du vet hur mycket vikt två 16kg kettlebells motsvarar med skivstång? Det är väl bara att testa sig fram så ser du när du börjar nå ditt max?

hahahah vad menar du nu?

z_bumbi
2012-07-10, 10:27
Det går sällan att ersätta vikt mellan olika redskap men jag vet inte varför det skulle bli ostadigare att köra med kettlebells än med stång? Klockorna hänger ju bara rakt ner vid sidorna medan stången har man på axlarna så jag gissar att det jämnar ut sig och beroende på hur man är tränad så kan det ena eller det andra vara jobbigare ur balanssynpunkt.

Sia
2012-07-10, 11:54
Kanske bara är att jag är ovan vid hur det känns vid skivstång.. Men testat utfall med stång på 20 + 10 kg vilket blir nästan som två 16kg, fast det var inte alls så tungt som vanligt.

Men aja tack för svaren iaf, kombinerar med benpress i några veckor och ser om jag hunnit öka i vikterna på stången då istället. Vill bara inte lägga på för mycket nu, pinsamt att välta eller något.

kettlebellGuden
2012-07-10, 11:58
Det går sällan att ersätta vikt mellan olika redskap men jag vet inte varför det skulle bli ostadigare att köra med kettlebells än med stång? Klockorna hänger ju bara rakt ner vid sidorna medan stången har man på axlarna så jag gissar att det jämnar ut sig och beroende på hur man är tränad så kan det ena eller det andra vara jobbigare ur balanssynpunkt.

Beroende på utförande. Det tillhör ju knappast ovanligheterna att folk kör utfall med bollarna i rackposition. Tycker inte själv att det blir speciellt mycket ostadigare.. fast jag gör sällan utfall så kanske. Jädrans skillnad, för mig, på frontböj med stång och frontböj med kottlettbollar, så rimligtvis blir det skillnad med utfall med.

Sia
2012-07-10, 12:01
Vad hindrar dig från att fortsätta köra utfall med kettlebells?


Får grymt ont i handflatorna, blivit små valkar eller vad man kan kalla det, så vill hitta andra alternativ att träna benen utan göra det värre.

kettlebellGuden
2012-07-10, 12:04
Får grymt ont i handflatorna, blivit små valkar eller vad man kan kalla det, så vill hitta andra alternativ att träna benen utan göra det värre.

Det är ju iofs något man vänjer sig vid. Men tycker du att det stör din estetik så gör du helt rätt i att byta till något annat redskap. Lyfta av stång från ställning spar helt klart på handflatorna. Klokt val :)