handdator

Visa fullständig version : Butiksbakat bröd?


Simonbaws
2012-07-09, 22:44
Någon som vet ungefär vad de butiksbakade bröden ligger på för näringsinnehåll per 100g. Snackar om det färska brödet som finns bland annat på alla mataffärer att köpa i lösvikt, ligger det på ungefär 260-300?

Gober
2012-07-09, 22:46
Någon som vet ungefär vad de butiksbakade bröden ligger på för näringsinnehåll per 100g. Snackar om det färska brödet som finns bland annat på alla mataffärer att köpa i lösvikt, ligger det på ungefär 260-300?

Samma som alla andra bröd, räkna med 240-280kcal per 100g.

Simonbaws
2012-07-10, 23:17
jävligt gott bröd men känns lite tråkigt att inte veta exakt osv. Borde stå där man köper det!

Gober
2012-07-10, 23:39
jävligt gott bröd men känns lite tråkigt att inte veta exakt osv. Borde stå där man köper det!

om det är 20kcal mer eller mindre kvittar väl?

Simonbaws
2012-07-11, 02:10
finns en del bröd idag som ligger över 300 kcal, då kan det skilja kanske 40 kalorier och äter man ett par hundra gram så blir det mycket!

Eddie Vedder
2012-07-11, 08:51
Borde stå där man köper det!

Varför det? Det är ingen lag på det och om man inte törs äta något utan näringsberäkning får man väl helt enkelt välja något annat. De flesta människorna räknar ju trots allt inte kalorier och vad affärerna lägger ner tid på måste ju på något vis vara befogat utifrån vad kunder vill ha.

Men med det sagt så kan jag ju tillägga att jag ändå tror att insatsen inte direkt vore jätteomfattande eftersom "butiksbakat" i regel är samma massproducerade industribröd det också. Som sedan värms upp i affären. Att det står i en egen avdelning, med lite annan ingrediensförteckning etc. är nog även mycket av en strategi för att helt enkelt skapa en aura av bageribakat. "Naturligt" and so forth...

Acidcrow
2012-07-11, 09:09
Varför det? Det är ingen lag på det och om man inte törs äta något utan näringsberäkning får man väl helt enkelt välja något annat. De flesta människorna räknar ju trots allt inte kalorier och vad affärerna lägger ner tid på måste ju på något vis vara befogat utifrån vad kunder vill ha.

Men med det sagt så kan jag ju tillägga att jag ändå tror att insatsen inte direkt vore jätteomfattande eftersom "butiksbakat" i regel är samma massproducerade industribröd det också. Som sedan värms upp i affären. Att det står i en egen avdelning, med lite annan ingrediensförteckning etc. är nog även mycket av en strategi för att helt enkelt skapa en aura av bageribakat. "Naturligt" and so forth...

Blev det inte lag på det för ett tag sen?

"5. Näringsdeklaration vad gäller energi, protein, fett, mättat fett, kolhydrater, socker och salt per 100 gram/100 milliliter blir obligatorisk i hela EU, såsom de nordiska länderna velat."

http://www.foodmonitor.se/index.php/bransch-a-produktnytt/1-bransch-a-produktnytt/721-ny-eu-lag-ger-konsumenter-baettre-information-om-matens-innehall-

Acidcrow
2012-07-11, 09:16
"Nästa steg innan lagstiftningen kan träda i kraft är en omröstning i EU:s råd. Om den omröstningen ger ett prositivt resultat börjar den nya lagen att gälla efter tre år. En lag om förbättrade näringsdeklarationer om vad som finns i livsmedel per 100 gram börjar gälla först efter fem år."

Kanske skulle ha läst igenom artikeln före jag länkade..:em:

aldoschadewitz
2012-07-11, 09:23
Blev det inte lag på det för ett tag sen?

"5. Näringsdeklaration vad gäller energi, protein, fett, mättat fett, kolhydrater, socker och salt per 100 gram/100 milliliter blir obligatorisk i hela EU, såsom de nordiska länderna velat."

http://www.foodmonitor.se/index.php/bransch-a-produktnytt/1-bransch-a-produktnytt/721-ny-eu-lag-ger-konsumenter-baettre-information-om-matens-innehall-

gäller inte varor som tillverkas själv tror jag. då det är en total sammanställning av flera ingridiensers energivärde. Detta varjerar ju från bröd till bröd på bagerier och från maträtt till maträtt på resturanger.

men kolla med bageriet om de kan ge ett näringsvärde på brödet. inte helt omöjligt (bara nästan)

Åsberg
2012-07-11, 09:31
Frågat att prova på ICA?

Tacos
2012-07-11, 09:32
Är du så noga och gärna äter "nybakat" så är det väl bara att baka själv och väga alla ingredienser och sedan räkna ihop näringsvärdet.

Xenomore
2012-07-11, 14:43
På Ica maxi i Sundsvall står det faktiskt näringsinnehåll på hyllkanterna där brödet ligger.


Sent from my iPPON using Tapatalk👻

Simonbaws
2012-07-11, 15:32
Är du så noga och gärna äter "nybakat" så är det väl bara att baka själv och väga alla ingredienser och sedan räkna ihop näringsvärdet.

jag är för lat för det

difeddy
2012-07-11, 15:45
frågat att prova på ica?

:d

Åsberg
2012-07-11, 20:30
:d

Ha! Blev fel där. :D