handdator

Visa fullständig version : Hur stor "skada" är det att köra långt konditionspass utan tillräcklig näring?


Barbastark
2012-07-09, 21:10
Hejhej

Japp. Tog slut rejält näringsmässigt på cykelpasset idag och ville höra mig lite för hur stor påverkan det har gällande muskelförlust när det kommer till sånthär under deff?

Förväntar mig inga "du förlorade x g muskler" eller exakthet av den typen. Men vill veta lite kring hur mycket det påverkar?

Körde, som jag upplevde det "utan tillräcklig näring" i runt 30-40 min av 2h och 20 min. Drog i mig massa mat direkt efteråt.

begt
2012-07-09, 21:14
Om du åt rejält direkt efteråt så borde det ju inte vara några problem. Mat och vila efter träning löser det mesta :)

Commando1980
2012-07-09, 21:16
Hejhej

Japp. Tog slut rejält näringsmässigt på cykelpasset idag och ville höra mig lite för hur stor påverkan det har gällande muskelförlust när det kommer till sånthär under deff?

Förväntar mig inga "du förlorade x g muskler" eller exakthet av den typen. Men vill veta lite kring hur mycket det påverkar?

Körde, som jag upplevde det "utan tillräcklig näring" i runt 30-40 min av 2h och 20 min. Drog i mig massa mat direkt efteråt.

Om det oroar dig gör då inte om det under din deff.

Barbastark
2012-07-09, 21:18
Om du åt rejält direkt efteråt så borde det ju inte vara några problem. Mat och vila efter träning löser det mesta :)

Men borde det inte slukat en del under själva passet? Eller har man något lager förutom glykogen, fett (risk för att tempot var för högt för att kunna ta mesta från fett. Eller kanske inte, tog slut rejält som sagt) och fast vävnad kroppen kan ta från så man slipper bränna muskler i lägen som dessa?

Barbastark
2012-07-09, 21:20
Om det oroar dig gör då inte om det under din deff.

Jag gillar ju att cykla så om det inte är någon fara så är det ju onödigt att lägga av med det pga oro som kan botas genom mer kunskap.

begt
2012-07-09, 21:28
Jag gillar ju att cykla så om det inte är någon fara så är det ju onödigt att lägga av med det pga oro som kan botas genom mer kunskap.

Det går ju inte att säga exakt alls. Mycket kondition under deff kanske inte är det bästa, men knappast någon katastrof heller. Du åt rejält efteråt och det är det viktigaste.

Om du upplever förbättrad livskvalité av konditionsträningen så fortsätt för all del. Om inte så kan du fundera på om du ska prioritera annat.

King Grub
2012-07-10, 08:53
Muskelnedbrytning är antagligen inte förhöjd under träning, varken under konditionsträning eller styrketräning. Efteråt däremot, men då är muskeluppbyggnaden förhöjd ännu mer, förutsatt att man tillfört aminosyror.

Barbastark
2012-07-10, 09:58
Muskelnedbrytning är antagligen inte förhöjd under träning, varken under konditionsträning eller styrketräning. Efteråt däremot, men då är muskeluppbyggnaden förhöjd ännu mer, förutsatt att man tillfört aminosyror.

Ok, det lät ju betryggande.

Så ingen vits att korta ned konditionspassen, trots under deff?

Silencer
2012-07-10, 10:06
För långvariga konditionspass kan vara skadliga för hjärtat. Då snackar vi iofs 3+ timmar på ganska hög intensitet.

Andreas Ki
2012-07-10, 12:42
Jag gillar att köra ett hårt träningspass för att sedan gå hem och rulla en. Helt underbart att återhämta sig med en rullad och en riktig brakmiddag.