handdator

Visa fullständig version : Muu mjölk efter träning


Kleven
2004-01-30, 08:43
Hej
Jag har frågat om muu mjölk förrut men har fler frågor.

Jag brukar dricka en liter muumjölk direkt efter träning. Den innehåller då 36 g protein, 15 g fett och 96 g kolhydrater. Är detta bra att dricka direkt efter träning, om inte vad är det som gör den dålig ? fettet?
Kolhydraterna är det tillräckligt många snabba lr bör jag äta lite gelehallon oxå?
Hoppas någon vetande kan svara :)

King Grub
2004-01-30, 08:50
Proteinerna är långsamma - kanske inte det "optimala" efter träningen.

Fettmängden kanske i största laget just efter träninspasset och saktar ner proteinupptaget ytterligare.

Kolhydraterna som helhet är långsamma, den stora mängden socker till trots.

Det är inget som säger att det är "fel" att dricka en liter sådan mjölk efter passet - du får i dig den mängd makronäringsämnen du behöver, och om det gör någon gigantisk praktisk skillnad mot t ex geléhallon och rent vassleprotein är inte helt säkert.

Vill du "optimera" drinken kan du halvera mängden mjölk, ersätta kolhydraterna som försvinner i och med detta med snabba sådana från geléhallon eller liknande, och spetsa drycken med snabbt protein, från vassleproteinpulver.

Kleven
2004-01-30, 09:36
Ok så muu mjölk är ingen jättebra ide efter träning

Jag har hittat en likande, fast den är från tyskland, lika mycket protein och kolhydrater, men bara 3 g fett på en liter.
Den är ju bättre än muumjölken, men bör jag ändå köra på protein pulver och gelehallon? För att få bäst resultat menar jag.

King Grub
2004-01-30, 09:38
Bör och bör... men långsamt protein och långsamma kolhydrater är inte det bästa efter träningen. Lösgodis + vassle = :hbang:

Kleven
2004-01-30, 09:42
Vasseprotein, hur mkt protein är det i hundra gram?
Jag kör med soja protein, den innehåller 66 g per hundra, så jag brukar väl ta runt 50g, så blir det runt 33 g protein sen är det ju 15g i en halvliter mjölk oxå. är det bra lr något mer jag bör göra förrutom gelehallon?

King Grub
2004-01-30, 10:00
Originally posted by Kleven
Vasseprotein, hur mkt protein är det i hundra gram?
Jag kör med soja protein, den innehåller 66 g per hundra, så jag brukar väl ta runt 50g, så blir det runt 33 g protein sen är det ju 15g i en halvliter mjölk oxå. är det bra lr något mer jag bör göra förrutom gelehallon?

Om vi tar billiga och bra Exell som exempel innehåller favoritjordgubben 77.5% protein.

Geléhallon eller annan snabb kolhydratskälla räcker fint.

Nemesis
2004-01-31, 01:05
En fråga till er som käkar godis efter passen. Varför gör ni det?För att öka på återhämtningen snabbare? Är det inte bättre med gainers eller någonting annat.

Jag har ca 1 min till gymmet. Dvs direkt efter passet sticker jag hem och gör i ordning en rätt bestående av ris, potatis eller pasta och fågel, fisk eller röttkött. Är detta att rekommendera eller är det bättre att ta t.ex en gainers/frukt efter passet och sedan, kanske en halvtimme/40 min efter gainersen, käka t.ex ris/kyckling ?

King Grub
2004-01-31, 07:22
En fråga till er som käkar godis efter passen. Varför gör ni det?För att öka på återhämtningen snabbare? Är det inte bättre med gainers eller någonting annat.

Därför att det är den optimala kolhydratkällan efter passet!

Jag har ca 1 min till gymmet. Dvs direkt efter passet sticker jag hem och gör i ordning en rätt bestående av ris, potatis eller pasta och fågel, fisk eller röttkött. Är detta att rekommendera eller är det bättre att ta t.ex en gainers/frukt efter passet och sedan, kanske en halvtimme/40 min efter gainersen, käka t.ex ris/kyckling ?

Det senare alternativet är bättre.

Kolhydraterna i skumgodis är bara frågan om rena sockerarter, 75% glukos och 25 % fruktos, d v s en optimal kombination efter ett träningspass.

Det finns ingen näring i godiset, men det är heller inte syftet med målet direkt efter passet: kolhydraterna skall snabbt ut för snabb återhämtning, glykogeninlagring och för att ge en insulinspik, och detta åstadkommer sockerarterna i lösgodis perfekt. Förhoppningsvis har man ett antal vanliga måltider under dagen att tillfredsställa näringsbehoven, vitamin- och mineraltillförsel o s v med.

Naturligtvis behöver du protein också, gärna i form av en vassleproteindrink.

Dextropur som många använder är 100% glukos, dvs också rent socker. I en gainer består kolhydraterna av rena sockerarter. Ingen skillnad. En gainer är sockerarter plus vassleprotein, samma effekt som du får med vassleproteinpulver plus skum- eller gelégodis.

Efter ett träningspass går kolhydraterna till muskelcellerna, med så gott som obefintlig risk att de lagras som kroppsfett, och detta oavsett om kolhydratkällan i fråga är skumbananer eller ris. Och ris och kyckling skulle vid det här tillfället vara det sämre valet, jämfört med vassle och skumbananer.

Metal_boy_
2004-01-31, 14:09
därimot utmärkt val som mellan mål med en brödbit till eller nått...senast igår ute i kylan där jag inte kunde ställa mig och puttra gröt blev det 1 liter Muu och en kokt korv me bröd =) det satt fint:thumbup:

King Grub
2004-01-31, 15:05
Originally posted by Metal_boy_
därimot utmärkt val som mellan mål med en brödbit till eller nått...senast igår ute i kylan där jag inte kunde ställa mig och puttra gröt blev det 1 liter Muu och en kokt korv me bröd =) det satt fint:thumbup:

Vad byggde det mellanmålet? Prippsmusklerna? :D

Metal_boy_
2004-01-31, 18:25
Originally posted by King Grub


Vad byggde det mellanmålet? Prippsmusklerna? :D

hehe säkert =) nä men jag blir inte så fet av just dåligt fett så jag kan unna mig lite här och där...det är mer sötsaker som godis och läsk med socker jag fläskar upp på...vet ej varför? ...i vilket fall va det bättre att ta en korv och 1liter muu istället för att gå omkring katabol ansåg jag..

z_bumbi
2004-01-31, 18:52
Originally posted by Kleven
Ok så muu mjölk är ingen jättebra ide efter träning

Jag har hittat en likande, fast den är från tyskland, lika mycket protein och kolhydrater, men bara 3 g fett på en liter.
Den är ju bättre än muumjölken, men bör jag ändå köra på protein pulver och gelehallon? För att få bäst resultat menar jag.

Jag tror inte du kommer att märka någon större skillnad faktiskt.

Enklast är väl att äta en bit fralla till mjölken så att du får lite mer snabba kolhydrater, eftersom kolhydrater och proteinet ju faktiskt är ganska långsamma så gör det ju inget att äta lite mer direkt efter träningen då det ju i alla fall tas upp under en lite längre tid.

Lasse Kongo
2004-01-31, 19:31
Originally posted by King Grub


Vad byggde det mellanmålet? Prippsmusklerna? :D

hahaha :booty:

Garnax
2004-02-01, 13:49
Själv så blir det inte godis, för sött i smaken oftast.

Men 400g druvsocker kostar bara 20 kr....enkelt att blanda egna gainers med protein, druvsocker, banan och havregryn

//Garnax

z_bumbi
2004-02-01, 14:55
Garnax: För 20 kr får du ett kilo druvsocker..

Garnax
2004-02-01, 16:07
Inte i affären nära mig där kostar 400g druvsocker 20kr...

men det finns säkert billigare...mig för mig är inte 20kr\400g
någon kostnad...