handdator

Visa fullständig version : Ekologisk Gröt?


Wiizra
2012-07-08, 22:37
Såg Ekologisk gröt idag i Konsum och undrar om det är bättre än vanlig gröt?
Vanlig Risgrynsgröt då.
Äter inte havregrynsgröt eftersom jag tycker att det är extremt äckligt :P

Försöker gå ner i vikt.

Eddie Vedder
2012-07-08, 22:39
Mycket liten skillnad. Om någon. Jag kan tänka mig en marginell skillnad i mjölkens fettsammansättning. Och inga skillnader som är prisvärda enligt mig.

Wiizra
2012-07-08, 22:48
Är båda lika onyttiga alltså ?

Snorkelfarsan
2012-07-09, 00:40
Det är knappast onyttigt, rätt schysst måltid överlag. Men om du vill gå ner i vikt är det eventuellt smartare att äta havregrynsgröt, det mättar bättre.

Alfers
2012-07-09, 08:13
http://www.slu.se/sv/centrumbildningar-och-projekt/epok-centrum-for-ekologisk-produktion-och-konsumtion/forskning/vad-sager-forskningen/livsmedelskvalitet-och-halsa/innehaller-ekologiska-gronsaker-mer-vitaminer-och-andra-nyttigheter/

Mer fördjupning
Det är biologiskt möjligt att frukt och grönsaker från ekologisk odling innehåller mera sekundärmetaboliter, och särskilt sådana som är relaterade till växtens försvar, än konventionella produkter. Detta för att i ekologisk odling, enligt praxis och enligt reglerna, används mindre mängd gödsel som dessutom är mindre lättillgänglig, jämfört med konventionell odling. (Gödsel räknat som kg kväve, fosfor, kalium per hektar och år.) Växten skulle enligt detta i ekologisk odling lägga jämförelsevis mer av sina resurser på diversifiering av växtfunktionerna (exempelvis försvar) och mindre på massatillväxt. Denna princip är ostridig; det är bara oklart om skillnaden i växtnäringstillgången mellan odlingssystemen är tillräckligt stora för att skillnaden i sekundärmetabolitinnehållet i växterna ska bli märkbart. Enligt Brandt (2011) finns det signifikant mera sekundärmetaboliter i eko-frukt och grönt, men skillnaden är liten (i genomsnitt 12%) och variansen mellan studierna stor.

På senare år har insikten börjat sprida sig att det kan vara missvisande att reducera en matvara till sitt innehåll av näringsämnen såsom vitaminer. Jacobs uttrycker det så här: ”Food, not nutrients, is the fundamental unit in nutrition”.

Kischen
2012-07-09, 08:59
Försöker gå ner i vikt.



http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

exevision
2012-07-09, 19:39
http://www.slu.se/sv/centrumbildningar-och-projekt/epok-centrum-for-ekologisk-produktion-och-konsumtion/forskning/vad-sager-forskningen/livsmedelskvalitet-och-halsa/innehaller-ekologiska-gronsaker-mer-vitaminer-och-andra-nyttigheter/


Sekundärmetaboliter är väll bara bra att få i sig?

Pinarello
2012-07-09, 19:41
Såg Ekologisk gröt idag i Konsum och undrar om det är bättre än vanlig gröt?
Vanlig Risgrynsgröt då.
Äter inte havregrynsgröt eftersom jag tycker att det är extremt äckligt :P

Försöker gå ner i vikt.

Prova att riva ner ett par äpplen och ha i lite kanel i havregrynsgröten. Jag tycker det blir vansinnigt gott. Men så har jag inga problem mer att äta havregrynsgröt, tvärtom

ariak
2012-07-09, 20:17
köper önos lågkalori hallonsylt, ta skeden du äter soppa med och släng en klick på gröten så blir det godare

Wiizra
2012-07-09, 22:06
Senast jag gjorde havregrynsgröt så hade jag i Mjölk och blåbär och lite kanel, började äta och det var helt okej men sen kom en extremt äcklig efter smak...

Perna
2012-07-09, 23:27
Senast jag gjorde havregrynsgröt så hade jag i Mjölk och blåbär och lite kanel, började äta och det var helt okej men sen kom en extremt äcklig efter smak...

Prova att byta ut mjölken mot yougurt, kvarg smaksatt med funligth eller glass som är mitt favorit tillbehör (jag kör med triumf glass gammeldags blåbär vanilj).