handdator

Visa fullständig version : stiger kalorierna?


skumpah
2012-07-08, 20:44
Stiger antalet kalorier eller bara försämras näringsvärdet på ost om man smälter den? Eller blir det exakt likadant energimässigt med ost om man smälter det eller hur funkar det?

Och med smält smör och mikrade mackor ?

Pepz
2012-07-08, 20:48
kalorier kan aldrig bli fler vid uppvärmning/nedkylning

skumpah
2012-07-08, 21:00
och hur är det med näringsvärdet?

King Grub
2012-07-08, 21:01
Det händer inget speciellt.

skumpah
2012-07-08, 21:02
perfekt svar. tack

Ramrod
2012-07-08, 22:27
kalorier kan aldrig bli fler vid uppvärmning/nedkylning

Det behöver inte nödvändigtvis stämma, fett kan ju t.ex. smälta och "rinna ut" när något hettas upp och då misnkar så klart energiinnehållet.

Eddie Vedder
2012-07-08, 22:31
Det behöver inte nödvändigtvis stämma, fett kan ju t.ex. smälta och "rinna ut" när något hettas upp och då misnkar så klart energiinnehållet.

Och då blir det färre. Inte fler. :)

MtotheM
2012-07-08, 22:31
Det behöver inte nödvändigtvis stämma, fett kan ju t.ex. smälta och "rinna ut" när något hettas upp och då misnkar så klart energiinnehållet.

Fast då blir ju kalorierna inte fler.

oops 2nd.

Ramrod
2012-07-08, 22:33
Och då blir det färre. Inte fler. :)

oj, läste fel :em:

Prost
2012-07-09, 09:11
kalorier kan aldrig bli fler vid uppvärmning/nedkylning

Men om man tillagar något som kroppen annars inte kan bryta ner så kan man ju få i sig betydligt mer kalorier än annars. Kanske sitter nån o käkar rå potatis t.ex vem vet.. :-P

JakeShaft
2012-07-09, 09:18
Dunstar vätska blir osten mer näringstät även om det fortfarande är lika mycket.

Pepz
2012-07-09, 18:21
Men om man tillagar något som kroppen annars inte kan bryta ner så kan man ju få i sig betydligt mer kalorier än annars. Kanske sitter nån o käkar rå potatis t.ex vem vet.. :-P

visst men dessa kalorier tillförs inte utan strukturen i livsmedlet ändras så vi tillgodogör oss näringen/energin lättare

Sniggel
2012-07-09, 18:35
Alltså är det en definitionsfråga vad som menas med "fler kalorier". Jag är benägen att hålla med Pepz.

Man kan ju diskutera nötter också där man förmodligen tillgodogör sig mer utav kalorierna om man tuggar de noggrant. Å andra sidan har det visat sig mätta mer om man tuggar det noggrannare.

Tolkia
2012-07-09, 18:44
Jag är ingen expert på hur man mäter energiinnehållet i mat, men jag har för mig att man typ antingen (förenklat) finfördelar rubbet och tar stickprover som man analyserar m.a.p. innehåll av fett, protein och kolhydrater eller bränner skiten i en bombkalorimeter. Man låter det definitivt inte gå genom någons matspjälkningsapparat.

Som tillägg till hårklyveridiskussionen om huruvida energiinnehållet ökar när man gör energin mer lättillgänglig eller inte.

Sniggel
2012-07-09, 23:49
Jag är ingen expert på hur man mäter energiinnehållet i mat, men jag har för mig att man typ antingen (förenklat) finfördelar rubbet och tar stickprover som man analyserar m.a.p. innehåll av fett, protein och kolhydrater eller bränner skiten i en bombkalorimeter. Man låter det definitivt inte gå genom någons matspjälkningsapparat.

Som tillägg till hårklyveridiskussionen om huruvida energiinnehållet ökar när man gör energin mer lättillgänglig eller inte.

Fast avföring är ju en form av "kalori ut" (om allt inte tas upp - apropå matspjälkningsapparat). Så det är klart att alla kalorier som kommer in ska räknas eftersom de alla kommer ut på ett eller annat sätt.
Rätt ska vara rätt! :D