handdator

Visa fullständig version : Kommentar på mitt gym och matschema?


rafflan
2012-07-08, 15:28
Hej!

Skulle vilja ha lite kritik på mitt tränings och matschema för 3 veckor, då jag kommer träna 3 veckor och följa ett program.

Träningschema:
Måndag: Uppvärmning: 10 minuter ro(snabbt) Bröst/triceps
Tisdag: Uppvärmning: 5 minuter springa(väldigt snabbt men inte rusch) Rygg/biceps
Onsdag: vila
Torsdag: Uppvärmning: 10 minuter cyckling( ganska snabbt) Axlar/traps/ben
Fredag: Uppvärmning: 5 minuter springa( väldigt snabbt men inte rusch) mage/vader

Matschema för dagarna jag tränar:
Frukost: Omelett med sallad och 1 tomat & lingondricka
Lunch: Sallad och kyckling ( 2 potatisar) , vatten till dricka.
Middag: Lax och sallad ( 2 potatisar), lingondricka
Kvällsmål: kvarg

Sen har jag några frågor också:

1. Äter jag för lite mat? Är inte tjock eller något, vill bara få en bättre kropp. Och jag kan bli jäkligt hungrig om jag tränar mycket. Några förslag på vad jag kan lägga till så jag inte går runt hungrig? Kan inte äta mellanmål då jag jobbar på dagarna och får tydligen inte det.
2.Ska jag följa matschemat dem dagarna jag inte tränar? dvs onsdag, lördag och söndag?
3. Hur mycket kvarg ska jag ta innan jag går och lägger mig?
Om jag kör hantelcurl och jag tränar uthållighet( 3 x15), ska jag köra 15 på vardera arm eller dela upp så det blir ungefär 8 på båda?


Tack på förhand!

Xtronal
2012-07-08, 15:34
Hej!

Skulle vilja ha lite kritik på mitt tränings och matschema för 3 veckor, då jag kommer träna 3 veckor och följa ett program.

Träningschema:
Måndag: Uppvärmning: 10 minuter ro(snabbt) Bröst/triceps
Tisdag: Uppvärmning: 5 minuter springa(väldigt snabbt men inte rusch) Rygg/biceps
Onsdag: vila
Torsdag: Uppvärmning: 10 minuter cyckling( ganska snabbt) Axlar/traps/ben
Fredag: Uppvärmning: 5 minuter springa( väldigt snabbt men inte rusch) mage/vader

Matschema för dagarna jag tränar:
Frukost: Omelett med sallad och 1 tomat & lingondricka
Lunch: Sallad och kyckling ( 2 potatisar) , vatten till dricka.
Middag: Lax och sallad ( 2 potatisar), lingondricka
Kvällsmål: kvarg

Sen har jag några frågor också:

1. Äter jag för lite mat? Är inte tjock eller något, vill bara få en bättre kropp. Och jag kan bli jäkligt hungrig om jag tränar mycket. Några förslag på vad jag kan lägga till så jag inte går runt hungrig? Kan inte äta mellanmål då jag jobbar på dagarna och får tydligen inte det.
2.Ska jag följa matschemat dem dagarna jag inte tränar? dvs onsdag, lördag och söndag?
3. Hur mycket kvarg ska jag ta innan jag går och lägger mig?
Om jag kör hantelcurl och jag tränar uthållighet( 3 x15), ska jag köra 15 på vardera arm eller dela upp så det blir ungefär 8 på båda?


Tack på förhand!

varför värmer du upp med konditionsträning? :)

LillisJ
2012-07-08, 15:44
Värm upp med lätta vikter istället. Man blir ju bara trött och svettig av snabb kondition innan styrkepass.

rafflan
2012-07-08, 15:52
varför värmer du upp med konditionsträning? :)

Jag tänkte köra Cardio först efter träning, sen sade min kompis att det var bättre att köra det innan som uppvärmning.

Värm upp med lätta vikter istället. Man blir ju bara trött och svettig av snabb kondition innan styrkepass.

Ska jag värma upp med vikter? Inte jogga eller cyckla lungt i 5 minuter. Vill försöka få med cardio för magen.

EDIT: Eller har ett förslag nu. Jag kan ju värma upp genom att jogga eller cyckla lungt i 5 minuter sen köra hårt träningspass på måndagar, tisdagar, torsdagar och fredagar. Och sen kan jag gå till gymmet dem dagarna jag inte styrketränar och köra cardio. För ett av mina mål är att snygga till magen och självklart kroppen i första hand.

drinklas
2012-07-08, 16:02
Om du gillar att värma upp på en cykel innan träningen så gör de, svårt att tro att det finns nån nackdel med det.

rafflan
2012-07-08, 16:07
Okej, någon som kan svara på frågorna? :)

LillisJ
2012-07-08, 16:40
1.Längd, vikt?

2. Du behöver ju inte äta exakt likadant varje dag, då blir det tråkigt i längden. Hitta ny, proteinrik mat.

3. 1 burk (250g) brukar jag ta per portion.

4.15 curls på vardera.

rafflan
2012-07-08, 16:42
1.Längd, vikt?

2. Du behöver ju inte äta exakt likadant varje dag, då blir det tråkigt i längden. Hitta ny, proteinrik mat.

3. 1 burk (250g) brukar jag ta per portion.

4.15 curls på vardera.

175 cm, 65 kg typ. Hur smakar kvarg?

Mjölkprotein
2012-07-08, 16:50
175 cm, 65 kg typ. Hur smakar kvarg?

Smaksatt kvarg kan ätas precis som den är direkt ur förpackningen, jättegott faktiskt! Naturell kvarg smakar dock satan.

rafflan
2012-07-08, 16:54
Smaksatt kvarg kan ätas precis som den är direkt ur förpackningen, jättegott faktiskt! Naturell kvarg smakar dock satan.


Köpte 2 paket naturell kvarg för dem 2 första dagarna. Kan väl blanda i lite frysta bär i kvargen?

En annan fråga, tänkte ta grovt bröd till frukosten också. Tänkte göra ägg macka, det blir inte för mycket protein till frukost då om jag tar 3 ägg för omelett och 1 till macka. + Sallad, kommer nog bli mätt.

Ondskapelsen
2012-07-08, 17:05
Det var ingen bra beskrivning av din kost inte. Hur mycket lax t.ex? 100g? 200g? 2000g?
Träningssplitten ser väl OK ut. Skulle dock hellre kört en 3-split och börjat om på 1 på fredagen och rullat på.

LillisJ
2012-07-08, 17:06
Jag köper naturell kvarg och blandar det med fun light, smakar riktigt gott. Frysta bär går också, blanda med en stavmixer i burk/glas, då blir det som yoghurt.

Mjölkprotein
2012-07-08, 17:08
Jag köper naturell kvarg och blandar det med fun light, smakar riktigt gott. Frysta bär går också, blanda med en stavmixer i burk/glas, då blir det som yoghurt.

Vad är det här med saft och allt?

Prövat med kvarg - *spy*
Prövat med proteinpulvret - Spydde på riktigt...

rafflan
2012-07-08, 17:17
Det var ingen bra beskrivning av din kost inte. Hur mycket lax t.ex? 100g? 200g? 2000g?
Träningssplitten ser väl OK ut. Skulle dock hellre kört en 3-split och börjat om på 1 på fredagen och rullat på.

Hur mycket lax tycker du jag ska äta till middag? Vad är 3-split? Beskriv hur du tänkte med börja om på fredagar.

KalleTeodor
2012-07-08, 17:23
Det ser ut som om du äter som en liten flicka.

2 potatisar *cry**cry**cry**cry*

frong
2012-07-08, 17:30
Otillräckligt med information.

rafflan
2012-07-08, 17:38
Det ser ut som om du äter som en liten flicka.

2 potatisar *cry**cry**cry**cry*

Kommer nog kunna äta mer, men vet inte om jag äter för mycket kolhydrater om jag tar mer än 2 potatisar.

Otillräckligt med information.

Vad för information vill du ha?

LillisJ
2012-07-08, 17:39
Vad är det här med saft och allt?

Prövat med kvarg - *spy*
Prövat med proteinpulvret - Spydde på riktigt...

Testade du med fun light eller annan saft? Annan saft kan ju innehålla mycket socker så att det blir jäääätte sött :thumbup:

frong
2012-07-08, 17:41
Hur mycket du äter, hur länge du tränat, hur dina pass ser ut, hur lång du är, hur mycket du väger osvosv----

rafflan
2012-07-08, 17:46
Hur mycket du äter, hur länge du tränat, hur dina pass ser ut, hur lång du är, hur mycket du väger osvosv----

Jag har tränat några månader på gym tidigare bara och du körde jag 3 gånger i veckan, dock så skippade jag några gånger. Så har inte gymmat länge. Då jag tränat bra äter jag väldigt mycket, kommer ihåg att jag åt stora portioner mat. Är ungefär 175 cm lång, väger ungefär 65 kg tror jag( har ingen våg hemma).

Min kropp ser ut såhär just nu: http://i.imgur.com/K3FwS.jpg

Bara fråga om du behöver mer information ;)

rafflan
2012-07-08, 19:09
Jag har tränat några månader på gym tidigare bara och du körde jag 3 gånger i veckan, dock så skippade jag några gånger. Så har inte gymmat länge. Då jag tränat bra äter jag väldigt mycket, kommer ihåg att jag åt stora portioner mat. Är ungefär 175 cm lång, väger ungefär 65 kg tror jag( har ingen våg hemma).

Min kropp ser ut såhär just nu: http://i.imgur.com/K3FwS.jpg

Bara fråga om du behöver mer information ;)

EDIT: Såhär tänkte jag med övningarna.

Bröst: Hantelpress, Lutande hantelpress, Bänkpress i Smith, Lutande bänkpress i Smith, Bröstpress i maskin
Triceps: French press, Pushdown, Smal bänkpress i Smith, French Press med hantel, Dips
Axlar: Militärpress i smith, Hantelpress, Press back nacken i Smith, Drag till hakan, Hantellyft frammåt/sidan
Biceps: Stångcurl, Hantelcurl, Cable curl, Sittande(lutande) curl, Scottcurl
Rygg: Latsdrag till bröstet, Latsdrag bak nacke, Sittande rodd, Marklyft, Hantelrodd
Traps: Shrugs
Mage: Plankan, Cablecrunches, Crunches, Twistade crunches, Hängande benlyft

Har inte med vader och ben här, vet vilka övningar jag ska köra för dem på gymmet.

Pretorian
2012-07-08, 23:25
För många övningar. Jag tappade bort mig efter "hantelpress".

Rusk
2012-07-09, 00:07
Ett råd är att du hoppar på ett beprövat program då du inte har kunskapen eller erfarenheten för att bygga ett eget imo.
Det är ett typiskt nybörjarmisstag att tro att man måste köra 1000 övningar och sets per pass för att växa.
1-3 bra övningar och 4-8 riktiga arbetsset per muskelgrupp räcker mer än väl (beroende på frekvens) och det du vill lägga din största fokus på är att slå ditt tidigare pass, antingen med en tyngre vikt på stången eller mer reps på samma vikt som användes på passet innan.
Och att träna kondition på samma pass som styrka är kontraproduktivt, kör uppvärmningsset istället.
Grub har postat lite mer info om det i denna tråden, du finner länkar till studier längre ner http://62.181.218.130/forum/showthread.php?p=4747134&langid=1

rafflan
2012-07-09, 05:50
För många övningar. Jag tappade bort mig efter "hantelpress".

Ett råd är att du hoppar på ett beprövat program då du inte har kunskapen eller erfarenheten för att bygga ett eget imo.
Det är ett typiskt nybörjarmisstag att tro att man måste köra 1000 övningar och sets per pass för att växa.
1-3 bra övningar och 4-8 riktiga arbetsset per muskelgrupp räcker mer än väl (beroende på frekvens) och det du vill lägga din största fokus på är att slå ditt tidigare pass, antingen med en tyngre vikt på stången eller mer reps på samma vikt som användes på passet innan.
Och att träna kondition på samma pass som styrka är kontraproduktivt, kör uppvärmningsset istället.
Grub har postat lite mer info om det i denna tråden, du finner länkar till studier längre ner http://62.181.218.130/forum/showthread.php?p=4747134&langid=1

Okej, har ni något bra pass för mig? Skicka gärna ett färdigbyggt program. Funkar mitt kostschema?

Rusk
2012-07-09, 10:23
Okej, har ni något bra pass för mig? Skicka gärna ett färdigbyggt program. Funkar mitt kostschema?

Ät bra mat överlag (fisk, fågel, kött, grönsaker, frukt, ris, havregryn, keso, kesella, potatis etc) och få i dig 2g+ protein per kroppskg så ska du se att det blir bra.
Ett råd är att du räknar ut din energiförbrukning och börjar räkna kalorier en period för att få en översikt samt lära dig uppskatta hur mycket mat du behöver.
Här kan du uppskatta ditt kaloribehov -> http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

Ett 5/3/1 upplägg, lite modifierat

Day 1
Overhead Press - 5/3/1
Chest - 5 sets of 8 - 12 reps (DB/BB bench, DB/BB Incline press)
Back - 5 sets of 8 - 12 reps (Pull-ups, DB rows, Bent Over Rows, Chins, T - bar Rows, Lat Pulldowns, Face Pulls, Shrugs)
Triceps - 4 sets of 8 - 12 reps (Triceps Pushdowns or Triceps Extensions)
Biceps - 4 sets of 8 - 12 reps (BB curl, DB curl, Chin-ups, Hammercurl)

Day 3
Deadlift - 5/3/1
Hamstrings - 5 sets of 8 - 12 reps (Leg Curls, Glute - Ham Raise, hyperextension)
Quads - 5 sets of 8 - 12 reps (Leg Press, Lunges, Hack Squats, Leg extension)
Abs - 5 sets of 8 - 12 reps (Sit - ups, Hanging Leg Raises, Ab Wheel, DB Side Bend, Crunches)

Day 5
Bench Press - 5/3/1
Shoulders - 5 sets of 8 - 12 reps (Overhead press, Lateral raises)
Back - 5 sets of 8 - 12 reps (Pull-ups, DB rows, Bent Over Rows, Chins, T - bar Rows, Lat Pulldowns, Face Pulls, Shrugs)
Triceps - 4 sets of 8 - 12 reps (Triceps Pushdowns or Triceps Extensions)
Biceps - 4 sets of 8 - 12 reps (BB curl, DB curl, Chin-ups, Hammercurl)

Day 7
Squat - 5/3/1
Low Back - 5 sets of 8 - 12 reps (Reverse Hyper, Back Raise, Good Morning)
Quads - 5 sets of 10 - 12 reps (Leg Press, Lunges, Hack Squats)
Abs - 5 sets of 10 - 22 reps (Sit - ups, Hanging Leg Raises, Ab Wheel, DB Side Bend, Crunches)

Går även att träna mån/tis/tor/fre.
För info om dina lyft -> http://www.strstd.com/

Det finns många andra upplägg där ute så ta dig lite tid och kolla runt:)