handdator

Visa fullständig version : Kaloribehov


Aceme
2012-07-08, 10:48
Tja!

Jag tränar en 3split program med 6 träningspass i veckan. Utanför träningen gör jag inte så mycket under dagarna. Träningspasset är 1h-1h 30m~. Sedan har jag 2km att gå hem och till gymmet.

När jag är hemma jobbar jag därför har jag ingen hög aktivitet hemma eller utanför gymmet.

Nu till frågan, jag tränar för att bygga muskler men samtidigt gå ned i vikt (Jag vet väldigt svårt men jag mår bra av det och jag har gått ned mycket i vikt samt byggt muskler). Hur som helst, mitt stora frågetecken är hur mycket min aktivitets nivå är?

Jag vett att den ligger på 2079 kcal enligt Harris Benedict (193cm, 85kg, 18år|Kille). MEN! jag räknar där med att jag har aktivitetsnivå på "Ingen aktivitet sängligande" enligt:

http://www.dinbmi.se/kaloribehov.asp#raknare

Min fråga nu är, vilket nivå tror ni jag ligger på? Med 6 dagar i veckan tung styrketräning med 1timme - 1½ timme. Samt 4km promenad varje dag från och till gymmet.

Idag brukar jag ligga vid 1600-1800 kalorier och alltid ha 2x85kg = 170g protein.

MVH

Tacos
2012-07-09, 10:05
Tja!

Jag tränar en 3split program med 6 träningspass i veckan. Utanför träningen gör jag inte så mycket under dagarna. Träningspasset är 1h-1h 30m~. Sedan har jag 2km att gå hem och till gymmet.

När jag är hemma jobbar jag därför har jag ingen hög aktivitet hemma eller utanför gymmet.

Nu till frågan, jag tränar för att bygga muskler men samtidigt gå ned i vikt (Jag vet väldigt svårt men jag mår bra av det och jag har gått ned mycket i vikt samt byggt muskler). Hur som helst, mitt stora frågetecken är hur mycket min aktivitets nivå är?

Jag vett att den ligger på 2079 kcal enligt Harris Benedict (193cm, 85kg, 18år|Kille). MEN! jag räknar där med att jag har aktivitetsnivå på "Ingen aktivitet sängligande" enligt:

http://www.dinbmi.se/kaloribehov.asp#raknare

Min fråga nu är, vilket nivå tror ni jag ligger på? Med 6 dagar i veckan tung styrketräning med 1timme - 1½ timme. Samt 4km promenad varje dag från och till gymmet.

Idag brukar jag ligga vid 1600-1800 kalorier och alltid ha 2x85kg = 170g protein.

MVH

Alltid svårt att avgöra sitt energibehov, speciellt på andra.
Tycker kanske 1600-1800 låter lite lågt.

Jag är bara 177 cm och väger runt 74 kg tränar ungefär lika mycket som dig, men lite kortare pass. När jag deffar ligger jag runt 2000 kcal/dag

Testa lägg dig på 2000 kcal/dag ett tag och utvärdera sedan hur det går. Väg dig och kolla spegeln.

Aceme
2012-07-09, 10:39
Alltid svårt att avgöra sitt energibehov, speciellt på andra.
Tycker kanske 1600-1800 låter lite lågt.

Jag är bara 177 cm och väger runt 74 kg tränar ungefär lika mycket som dig, men lite kortare pass. När jag deffar ligger jag runt 2000 kcal/dag

Testa lägg dig på 2000 kcal/dag ett tag och utvärdera sedan hur det går. Väg dig och kolla spegeln.

Jo det tycker jag med, jag har inte minskar så dramatiskt mycket i vikt, men jag har minskar 4cm om midjan på 3veckor samt 1kilo i princip så jag tycker väl det är rimligt.

Men jag brukar ligga runt 1700-2000~ varierar mycket på vanliga dagar. Vilodagar är runt 1500-1600

Tisu
2012-07-09, 10:57
... jag mår bra av det och jag har gått ned mycket i vikt samt byggt muskler...
MVH

Varför spelar det roll vilken aktivitetsnivå du har när du uppfyller ovanstående? If it ain't broke, don't fix it.

Februari
2012-07-28, 20:06
Jag lånar tråden för mina frågor för att slippa skapa en ny som även den handlar om kaloribehov.

Jag är 162 cm lång, väger 48 kg. Jag tränar 4-6 gånger i veckan, 5 gånger i snitt. Jag kör ett tresplitprogram, passen är tunga och tar 40-50 minuter med 1-1,5 minuts vila mellan seten. Utöver detta cyklar jag till jobbet och gymmet (ligger på samma gata nästan), 4 km enkel resa i snitt 5 gånger i veckan (alltså åtminstone 4 mil i veckan) och åker inlines 1-2 gånger i veckan 1-2 mil. Jag åker lite longboard ibland men bara några km sådär. Jag jobbar som sjuksköterska vilket innebär mycket spring fram och tillbaka men kan även vara en halv dag då man bara sitter i princip och kanske står upp i några timmar i sträck också.

Mina frågor är följande:
1. På de här kaloribehovsuträknarna man kan finna på nätet, vad skulle ni tro att jag borde välja för aktivitetsnivå?
2. Vad skulle ni tro att jag har för kaloribehov om jag vill ligga i balans?
3. Om jag vill bygga muskler/bli starkare, hur stort överskott rekommenderar ni då per dag?