handdator

Visa fullständig version : Det här med att göra ett kostschema med fett, kolhydrater, protein och KCAL

Lågpastöriserad
2012-07-07, 21:37
Hej!

Dum fråga på G. Alltså, om man låt oss säga ska göra ett matschema på 3000 KCAL och man vill ha t.ex. en fördelning på 40% protein, 40% kolhydrater och 20% fett. Hur tusan ska man egentligen räkna då? Jag är nog riktigt trög bara. Men om jag t.ex. slänger i 10 ägg i kostschemat, ska jag då bara räkna ut hur mycket KCAL jag får ut av 10 ägg för att sedan lägga till info:n om antal protein, kolhydrater och fett? Om jag enbart lägger fokus på mängden KCAL får jag ju inte koll på fördelningen av protein, kolhydrater etc?

Tacksam för svar! :)

Sniggel
2012-07-07, 21:42
Mitt förslag är att du räknar p/f/k separat från kalorier. Kalorierna kommer ju från p, f och k.

Så lägg till en massa mat tills att du är uppe i 3000 kcal och kolla hur mycket p, f och k det blir av det. Är du inte nöjd för du laborera med mängder och livsmedel tills att du har rätt fördelning.

Använder du excel-mallen? Det blir mycket lättare då.

Lågpastöriserad
2012-07-07, 21:47
Mitt förslag är att du räknar p/f/k separat från kalorier. Kalorierna kommer ju från p, f och k.

Så lägg till en massa mat tills att du är uppe i 3000 kcal och kolla hur mycket p, f och k det blir av det. Är du inte nöjd för du laborera med mängder och livsmedel tills att du har rätt fördelning.

Använder du excel-mallen? Det blir mycket lättare då.

Aha, okej. Jag är med. Förresten, om vi tar ett vanligt ägg. Den innehåller X antal protein, X antal kolhydrater och X antal fett. P är 4 kcal, K är 4 kcal och F är 9 kcal. Ingenting säger att dessa kalorier man får ut av räkningen ska överensstämma med hur mycket den egentligen innehåller i KCAL? Om du fattar?

Mallen fungerar inte på min MAC =/

ariak
2012-07-07, 21:49
jag har precis slutat räkna och jag tänker typ såhär.. 1. jag måste få i mig minst 2g protein per kv. därefter så äter jag så jag håller mig mätt. på vilodagar kan det vara mer feta produkter och sallader, på träningsdagar så tänker jag fortfarande på mina 2g protein per kv och sen öser jag på med kolhydrater.

Albin Eriksson
2012-07-08, 11:45
1200kcal från Kolhydrater = 300g
1200kcal från protein = 300g
600kcal från fett = 66-67g

40/40/20 %.

Chrbo
2012-07-08, 12:26
Nu vet jag inte om det faktiskt finns de som räknar så noggrant som du planerar att göra. Jag ser bara till att jag får i mig tillräckligt med protein och fett från mina kcal. Om det sen är en 40/40/20%-fördelning eller 10/50/40%-ig bryr jag mig inte om.

Albin Eriksson
2012-07-08, 14:33
Nu vet jag inte om det faktiskt finns de som räknar så noggrant som du planerar att göra.

Det finns det...

MtotheM
2012-07-08, 18:06
Absolut enklast är nog i detta fall att experimentera sig fram nog om procent är ett måste. Lägg in allt du tänkt äta och skala sedan av på tex. fettrika livsmedel om du har för mycket fett osv.

Annars så är det nog enklare att ha någon undre gräns för 2 av makron och sedan fylla på resten så gott som möjligt med det 3dje.

Sheogorath
2012-07-08, 18:14
Aha, okej. Jag är med. Förresten, om vi tar ett vanligt ägg. Den innehåller X antal protein, X antal kolhydrater och X antal fett. P är 4 kcal, K är 4 kcal och F är 9 kcal. Ingenting säger att dessa kalorier man får ut av räkningen ska överensstämma med hur mycket den egentligen innehåller i KCAL? Om du fattar?

Mallen fungerar inte på min MAC =/

Det ska överensstämma någorlunda. Sen innehåller inte varje gram av en viss kolhydrat exakt lika mycket energi som ett gram av en annan slags kolhydrat. Samma sak med protein och fett (vegetabiliskt fett innehåller något mindre än animaliskt osv) och därför kan det skilja sig något om man räknat med 4/4/9 och det är angivet korrekt och exakt på produktbladet. Vissa förpackade grönsaker anger icke-nedbrytbara fibrer som kolhydrat men har inte med dessa när de anger hur mycket energi produkten ger osv. Jag använder mig av energi-angivelserna på produkterna och räknar energi-procent från e/k/f.