handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på schema!


Eva11
2012-07-07, 20:40
Hej!

Skulle gärna vilja ha lite synpunkter på nedanstående schema, vad gäller övningar, upplägg, om någon övning borde bytas ut mm. Tanken är att köra en 3-split med totalt fyra träningsdagar/vecka, hur dessa dagar sen fördelar sig över veckan kommer att variera beroende på när jag har tid/möjlighet att träna.

Har tränat av och till på gym i ca 1,5 år men tänker nu satsa på att köra regelbundet och seriöst. Målet med schemat är att bygga maximalt med muskelmassa, främst armar och axlar. Jag tränar inget utöver styrketräningen.

Samtliga övningar körs med 3x8 repetitioner.

Bröst och triceps
bänkpress
hantelpress
cable crossover
skullcrushers
sittande tricepspress med hantel
pushdowns

Rygg och biceps
marklyft
latsdrag
enhands hantelrodd
preacher curl
koncentrationscurl
kabelcurl

Ben, axlar och mage
knäböj
utfall
raka marklyft
militärpress
hantellyft åt sidan
hantellyft framåt
situps med vikt bakom nacken
sneda situps med vikt bakom nacken


Åsikter om detta? :)

Eva11
2012-07-09, 10:20
Inte ens en endaste liten synpunkt?

Dribinho
2012-07-09, 21:12
Det ser ok ut om du prioriterar styrka/massa i just pressövningar och tillhörande muskler (bröst, axlar, triceps). Saknar chins dock. Hantellyft framåt är i 9/10 fall onödigt, speciellt utifrån hur du splittat. Kanske lite inflation i biceps/tricepsövningar också. Saknar även en specifik övning för baksida axlar.

Eva11
2012-07-10, 08:16
Tack för dina kommentarer, Dribinho! Känns som att jag inte är helt fel ute i alla fall. Är tyvärr i dagsläget för klen för att köra chins, men hoppas kunna lägga till den övningen när jag byggt lite mer styrka.

Du har inte möjligen något tips på en bra övning som tränar baksida axlar?

wcanka
2012-07-10, 09:12
Omvända flies är en jätteskön övning för baksida axlar,
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/DBRearLateralRaise.html

Kan även göras på en bänk där du sitter och "viker" ihop dig så att magen nästan nuddar låren :)

Hade även bytt utfall mot benspark då utfall höjer skaderisken för knäet väldigt mycket, pezrulezhaakon här på forumet kan berätta mer om det om du undrar :)

Sen som nämnt så är det lite för många tricep/bicep-övningar hade lagt upp det såhär istället:

Bröst & Triceps:
bänkpress
lutande hantelpress
cable crossover
Liggande tricep extensions
pushdowns


Rygg och biceps:
marklyft
latsdrag
enhands hantelrodd
Skivstångscurl
Hammercurl


Lycka till :)

Eva11
2012-07-12, 16:25
Omvända flies låter som en bra övning, ska ta och testa den! :) Ska även prova att byta ut utfall mot benspark, utfall har ändå alltid varit den övning av dem jag kör som jag tyckt varit tråkigast...

Angående kommentarerna om att det är för många biceps- och tricepsövningar - är det verkligen för mycket när jag ändå inte kör mer än 3x8 repetitioner per övning? Med två övningar kvar blir det ju bara sex set totalt per muskelgrupp. Kan detta verkligen vara mer effektivt för muskeluppbyggnaden än att köra en övning till och därigenom pressa muskeln ytterligare? Den riskerar väl knappast att bli övertränad med det programmet jag lagt upp?

Tack för hjälpen! :)