handdator

Visa fullständig version : Lägga upp gym träningen under 3 månader utomlands!


lurre86
2012-07-07, 20:02
Ska åka iväg till Thailand för att träna Thaiboxning i 3 månader. Så Thaiboxningen är självklart det som prioriteras.

Jag kommer säkerligen gå ner en del i vikt under mina 3 månader så självklart vill jag försöka minimera muskelförlusten.

Kommer börja första veckan med 6 thai pass i veckan. Söndag vilodag.

Sen trappa upp och tillslut så är det 2 pass om dagen 6 dagar i veckan.

Vad tror ni då är bäst? 1 helkroppspass i veckan? Eller att man varje dag kör 1 muskelgrupp å kör några set?

lurre86
2012-07-08, 20:47
BumP

lurre86
2012-07-09, 21:29
Inte någon som kan komma med bra förslag?

Zorban
2012-07-09, 22:01
Jag tror inte det spelar någon roll om du kör ett helkroppspass i veckan eller en muskelgrupp per dag. Så länge du inte går ner helt galet mycket i vikt, äter någorlunda vettigt, och kör igenom varje muskelgrupp någon gång i veckan eller så, så är det nog lugnt. Have fun! Om du är rädd för att gå ner i vikt... så vet du vad man gör åt det :)

lurre86
2012-07-09, 22:35
Okej. Kanske lättast att slänga in tex efter sista Thaipasset alternativt mitt på dagen mellan dom 2 passen tex 4 set bänk å 3 lutande hantelpress. De bör vara nog eller
Om man kör de 1 gång i veckan?


Jag är absolut inte rädd för att gå ner i vikt. Vill bara inte förlora för mkt muskler.

Får äta som en gris.

Säkert 4000 kcal minst för att va på balans.

Zorban
2012-07-09, 22:36
Ja antagligen. Om man satsar på att bygga kan man ju diskutera antalet övningar/set, och när du ska lägga passen (före/efter cardio), men för att bara bevara muskelmassa under några månader tror jag personligen det kvittar. Håll igång hyffsat så är det lugnt.

lurre86
2012-07-09, 22:51
MåndagMorgon Thaiboxning. Kväll Thaiboxning. Efter. Bröst 6 set

Tisdag Morgon Thaiboxning. Kväll Thaiboxning. Efter. Rygg 6 set set.

Onsdag Morgon Thaiboxning. Kväll Thaiboxning. Efter. Ben 6 set 6 set.

Torsdag Morgon Thaiboxning. Kväll Thaiboxning. Efter. Axlar 4 set

Fredag Morgon Thaiboxning. Kväll Thaiboxning. Efter. Biceps 3 set set.

Lördag Morgon Thaiboxning. Kväll Thaiboxning. Efter. Triceps 4 set



Sådär skulle de ju kunna se ut. Borde vara nog för att behålla musklerna.

Söndag Vila

AronP
2012-07-10, 07:27
Du borde väl köra lite fyspass på thaiboxningen? Försök att få in musklerna du inte får med på den fysen för att fylla ut men i övrigt tycker jag nog du bör vila så mkt som möjligt. Jag skulle inte lägga ned speciellt mkt energi på armar och framsida axlar då du lär få det ändå och risken för att bli sliten är överhängande. Fokus bör nog ligga på benen och ryggen.

lurre86
2012-07-10, 08:02
AronP

Jo de är det ju visserligen faktiskt. Mkt armhävningar och situps. Sen får som du säger axlarna en del.

Kommer säkert gå ner ca 6-7 kg under denna tid. Tror du inte risken att jag förlorar en del muskler är stor?

Visst vi kör ju mkt fys, men de är väl inget som behåller musklerna? Menar, att göra 200 armhävningar under ett pass är väl inget som behåller mina bröstmuskler eller?

AronP
2012-07-10, 08:18
Först och främst så kan vi väl konstatera att mina kunskaper i vilka muskler som aktiveras i thaiboxning är väldigt rudimentära.

Jag antar friskt att grundförutsättningen i detta är att du åker dit för att utvecklas inom thaiboxningen...annars verkar det helt korkat att köra 2 pass om dagen och offra massa.

Utgår vi från det så tycker jag det är dumt att träna armar och axlar (och egentligen resterande muskler) då det kommer göra dig sliten och göra att du inte kan få ut fullt av den thaiträning du ska ta till dig. Vidare tror jag att risken att bryta ned muskler vid för mkt träning och för lite vila är större än om du utför sub-optimal (dvs thaiboxning) träning och vilar lite mer.

Att slänga in några set hantelpressar (bröst aktiveras inte i thai men svårt att träna bröst utan att slita på axlar och bröst), lite benträning (benen används en del men inte speciellt mkt dynamiskt) och en del ryggträning (ryggen är väl det som används minst och här får du även in bak axel) tror jag dock kan vara gott så länge det inte är hög volym och du håller repsantalet lågt.

Och slutligen; att tappa är lite massa är ingen större fara, det kommer du bygga tillbaka på några månader hemma. Så ta till vara på thaiträningen framförallt.