handdator

Visa fullständig version : Muskel och övningar när benet ser ut såhär? (bild)


Supermicke
2012-07-07, 18:15
http://instruct.uwo.ca/kinesiology/222/Lab6/Lab6_Images/Fig4a_hip_fracture_patient_leg_external_rotation.j pg

vilka muskler snurrar in benet egentligen? Övningstips?

prOtotype
2012-07-07, 18:40
Is that....balls?

pezrulezhaakon
2012-07-07, 22:51
Supermicke

Pectineus, Gluteus minimus, adductor Brevis Mangus och Longus, har inåtroteringsfunktion på lårbenet.

Om det sker en inåtrotation (medial) av lårbenet, eller en adduktion, beror på arbetet i utåtrotatorerna i höften.
Samma sak i förhållandet mellan abduktion eller utåtrotation (lateral)

Vunnis
2012-07-07, 22:59
Eventuellt att du inte är för svag i inåtrotatorerna, utan för kort, alt. spänd i utåtrotatorerna. Vad tror Pez om det?

pezrulezhaakon
2012-07-07, 23:25
Vunnis

Det är möjligt. Men det kan lika gärna vara tvärtom på andra benet. Vänsterbenet kanske är det som är normalt.

Tolkia
2012-07-08, 05:03
Jag tror iofs att det är rätt vanligt att det är en kombination av båda. Lite för svag på insidan OCH lite för stel/kort på utsidan. Det känns ju som två saker som lätt förstärker varandra. (Fast om det verkligen ser ut som på bilden är det inte vänsterbenet som är normalt; det är väl en höftfraktur a.k.a. den ohotade konungen av utåtrotation?)

pezrulezhaakon
2012-07-08, 15:43
Tolkia

Vänsterbenet kan visst vara normalt.

Om jag ligger på rygg och slappnar av helt i höften så ser båda mina ben ut som vänsterbenet. Båda vrids ut åt sidorna. Och jag har ingen skada, fraktur, stramhet eller överrörlighet.

Jonte12
2012-07-08, 16:06
Finns som de andra säger inget som säger vad som är mer rätt här. Satsa på att köra stabilitetsövningar för båda benen, och stretcha båda benen, så ska du se att det blir bra.

Bra övningar är tex utfall utan vikter, åt sidan och framåt och sidoroterande stretchning, stå fast med foten, och rotera överkroppen samtidigt som du stretchar baksida lår.

En betydligt intressantare fråga är vad skillnaden kommer sig. Sannolikt en snedbelastning på grund av någon skada sedan tidigare, eller arbetsposition som forcerar fram det.

Supermicke
2012-07-09, 21:17
Finns som de andra säger inget som säger vad som är mer rätt här. Satsa på att köra stabilitetsövningar för båda benen, och stretcha båda benen, så ska du se att det blir bra.

Bra övningar är tex utfall utan vikter, åt sidan och framåt och sidoroterande stretchning, stå fast med foten, och rotera överkroppen samtidigt som du stretchar baksida lår.

En betydligt intressantare fråga är vad skillnaden kommer sig. Sannolikt en snedbelastning på grund av någon skada sedan tidigare, eller arbetsposition som forcerar fram det.

bild tips? eller som ett rakt marklyft med rotation av kroppen i bottenläget?

Har stretchat rätt mycket och gör det fortfarande men vill prova träna antagonisten nu också. :)

Tacksam för alla svar är jag också!

Supermicke
2012-07-09, 21:29
försent för edit.. :P

men visst borde det väl vara ganska vanligt med för starka adductorer? Knän som åker in vid knäböj (edit: fast det är väl pga svaga abduktionsmuskler..) t ex hör man ofta om. Men kanske har jag underskattat adduktionsträning och borde kanske köra lite mer sådant nudå för balans..

pezrulezhaakon
2012-07-09, 21:43
Supermicke

För starka adduktorer?
Mjo... det kan hända. Men det beror lite på vilket böjutförande du har.
I ett "vanligt" OL- utförande så behöver inte adduktorerna vara lika starka som i sumovarianten, eller vid bredare stance.

Att adduceringen händer kan i många fall bero på sämre aktivering i förhållande av gluteus medius (+ de djupa stabiliserande musklerna) och inte direkt behöver betyda svagare muskulatur där.

Att adducera knäna i en vanlig böj kräver inte alls nån direkt styrka då benen är hyfsat centrerade i belastningsriktningen.

svag74
2012-07-09, 22:24
Eventuellt att du inte är för svag i inåtrotatorerna, utan för kort, alt. spänd i utåtrotatorerna. Vad tror Pez om det?

Är det det där "IT-bandet" som ska stretchas då eller, på benet som utåtroterar?

Är detta något man bör se till att fixa, eller ser halva befolkningen ut såhär, och det gör ingen större skada?

Supermicke
2012-07-12, 19:15
http://www.exrx.net/Articulations/Hip.html

ööööhh.. kolla längst ner internal rotation och external rotation på benet. Måste väl vara tvärtom med musklerna som arbetar på de där övningarna eller? Enligt det där så borde en stel röv, piriformis göra att benet är som snubbens högra ben i bilden i början. Men i verkligheten är väl det vänstra benet på min bild som tyder på en stel roev..? (Det med stelhet som ett exempel bara..)

Sniggel
2012-07-12, 19:26
Pekar knäet ut lika mycket som foten? Jag har nämligen en högerfot som pekar ut lite mer än vänsterfoten (har "alltid haft"). Och då pekar knäna ut lika mycket.

pezrulezhaakon
2012-07-12, 20:11
Supermicke

Nä, det stämmer rätt bra faktiskt. Det ställer till det lite beroende på om du har sträckt höftled eller inte.

pezrulezhaakon
2012-07-12, 20:13
Sniggel

Foten behöver inte peka ut lika mycket som knäet. Det finns en begränsad rotationsmöjlighet i underbenet. Sedan har även foten möjlighet till sidorörelser. (inversion och eversion)