handdator

Visa fullständig version : Köpa TV - Hhelp :)?


LeBron
2012-07-07, 15:47
Tänkte köpa en 32" platt TV men vet inte vad jag ska ha, är helt kass och kan 0 om TV. Vill ha så bra bild som möjligt men inte flyga över 4000.

1) LCD / LED?
2) Märke? Killen på Elgiganten sa att Samsung är big no-no och man ska köra på Philips istället :)
3) Något mer som jag glömt så får ni gärna lägga till, ska ha den mest till att spela Xbox och ibland koppla en film via USB (så ett USB uttag = måste).
4) Hur ska man mäta en TV btw? Från sida till sida eller diagonalt? :S (har en gammal box som jag vill veta storlek på).

Tack!! :)

Glen
2012-07-07, 15:55
Kollar också efter tv fast större storlek, riktig djungel det där... Enklaste tipset är väl att gå in och kolla på prisjakt.nu och kryssa i rätt storlek och maxpris och sen kolla vilka som är populärast, det tror jag är enklaste vägen till en vettig tv.

Sen vad gäller plasma eller LCD/LED verkar dom som är mer "intresserade" (ex.vis på Min hembio-forumet) föredra plasma om man ser till bildkvalité, du kan däremot kolla i "senaste prylar"-tråden där detta diskuterats ganska nyligen


Edit: Öh det verkar inte finnas så små plasma-apparater, hittar ingen på prisjakt iaf. Kanske lika bra att du väntar på svar från någon som faktiskt vet vad dom pratar om...

Akada
2012-07-07, 15:57
LED i den prisklassen är väl typ edge-led, dvs inget speciellt utan mest marknadsföring, och vad killen på elgiganten säger ska du ta med en, eller ett par nypor salt; det är viktigare för honom att tjäna pengar än att se till att du får en bra produkt till ett bra pris.

Kika på prisjakt för att få en överblick, och klicka dig vidare till recensioner om det finns sådana!

Edit: LED är alltså endast hur belysningen fungerar, en LCD kan fortfarande "vara" LED.

Dreas
2012-07-07, 16:24
För den slanten får du inte så mycket vettigt.

Vad kör du för ljud? Det inbyggda? Isf ska du inte ha Samsung.

Full HD, viktigt? Vilken typ av film ska du kolla på?

hahavaffan
2012-07-07, 16:53
Se film via USB är inte så enkelt som det låter, så om den funktionen är viktig får du dubbelkolla att den TV du intresserar dig för verkligen gör det du vill att den ska göra. Mediaspelar-funktionen har förvisso blivit mycket bättre på senaste generationer, men det är ändå långt ifrån samma sak som en dator med VLC eller likvärdigt program, vad gäller filstöd och funktioner för undertexter osv.

LeBron
2012-07-07, 17:05
För den slanten får du inte så mycket vettigt.

Vad kör du för ljud? Det inbyggda? Isf ska du inte ha Samsung.

Full HD, viktigt? Vilken typ av film ska du kolla på?
Dom flesta/populäraste 32 tummarna ligger ju under 4000 på pricerunner :O

Japp, det inbyggda.

Läste någonstans att HD-Ready är oftast bättre på skärmar under 42-tum. Det senaste ifrån torrentday oftast :) Är ingen sån som verkligen "njuter" av bildeffekter eller sånt, vill bara ha bra bild så man kan se alla detaljer :) Just nu kan jag knappt se texten i Halo Reach :(

Se film via USB är inte så enkelt som det låter, så om den funktionen är viktig får du dubbelkolla att den TV du intresserar dig för verkligen gör det du vill att den ska göra. Mediaspelar-funktionen har förvisso blivit mycket bättre på senaste generationer, men det är ändå långt ifrån samma sak som en dator med VLC eller likvärdigt program, vad gäller filstöd och funktioner för undertexter osv.

Får köra HDMI isåfall :) Bort med USB :)

BlötSnö
2012-07-07, 17:22
http://www.swedx.se/
En polare köpte deras LCD för något år sedan och den har fungerat väldigt bra och har helt acceptabelt inbyggt ljud.
Allt beror ju på vad man ställer för krav på sin tv, men är man teknikfantast så är detta naturligtvis en skit-tv som är under all kritik och fruktansvärt dålig, medan vi andra som vill komma över en vettig tv till ett vettigt pris blir nöjda.

Scratch89
2012-07-07, 18:10
Jag tycker inte att man ska räkna med ljudet från TV:n, utan alltid ha något annat som står för det. Det finns väl inga TV-apparater sen de tjocka som faktiskt har ljud som inte är helt utan botten?

Oavsett, man får bra TV för de priserna idag. Alla de stora märkena är bra skit; Sony, Philips, LG, Samsung och Panasonic. Vet inte hur stor skillnad Full-HD gör när det är en så pass liten skärm, men om du har möjlighet att jämföra två liknande modeller där den ena har det och den andra inte, så ser du.

MathiasF
2012-07-07, 18:14
Tänkte köpa en 32" platt TV men vet inte vad jag ska ha, är helt kass och kan 0 om TV. Vill ha så bra bild som möjligt men inte flyga över 4000.

1) LCD / LED?
2) Märke? Killen på Elgiganten sa att Samsung är big no-no och man ska köra på Philips istället :)
3) Något mer som jag glömt så får ni gärna lägga till, ska ha den mest till att spela Xbox och ibland koppla en film via USB (så ett USB uttag = måste).
4) Hur ska man mäta en TV btw? Från sida till sida eller diagonalt? :S (har en gammal box som jag vill veta storlek på).

Tack!! :)

Nonsens.

Dreas
2012-07-07, 19:39
Nonsens.
Mjo,
men Samsung får oförtjänt mycket positiva kommentarer och köp.

Jag tycker inte att man ska räkna med ljudet från TV:n, utan alltid ha något annat som står för det. Det finns väl inga TV-apparater sen de tjocka som faktiskt har ljud som inte är helt utan botten?

Oavsett, man får bra TV för de priserna idag. Alla de stora märkena är bra skit; Sony, Philips, LG, Samsung och Panasonic. Vet inte hur stor skillnad Full-HD gör när det är en så pass liten skärm, men om du har möjlighet att jämföra två liknande modeller där den ena har det och den andra inte, så ser du.Philips är kända för att i många fall leverera tv-apparater med det bästa ljudet som finns inbyggt i tv-apparater.

http://www.digitalversus.com/tv-television/philips-42pfl8404h-p5280/test.html

"gain a constant with Philips: sound is above average for TVs and makes for good film viewing. Of course it isn't anywhere near what you get with a Home Cinema kit but it is one of the best for TVs.

Bor man i en lägenhet med halvkinkiga grannar brukar Philips i iaf över 8k-klassen kunna eller kunde åtminstone leverera hyffsat ljud. Ju smalare tv-apparaterna blivit ju svårare har det också blivit att få "bra" inbyggt ljud.

MathiasF
2012-07-07, 23:57
Mjo,
men Samsung får oförtjänt mycket positiva kommentarer och köp.



Jag sa inget annat än att det är nonsens att samsung skulle vara "big no no", vilket det är.