handdator

Visa fullständig version : Någon som vet om det finns några "Johnson" - stänger att få tag i numera?


filmjölk
2012-07-07, 15:21
För länge sedan tränade jag på ett gym (beläget i en källare -kulvert under ett mentalsjukhus med anor ifrån tidigt 1900-tal)

Gymmet var en slags betongbunker med massiv metalldörr, grå betong, träningsbänkar lagade med silvertejp lagat med silvertejp (i put some silvertejp on your silvertejp so u can träna på silvertejp while u träna på silvertejp), mestadels trasiga träningsmaskiner, hantlar varav några var rostiga och omatchande hantelpar.

Men det fanns en internationell skivstång, av märket "Johnson" (reserverat för felstavning) som jag fått för mig funnits där sen -50 eller -60 talet. Använts dagligen i årtionden av skötare och patienter. Tidigt 2000-tal var denna stången top-notch, rustik, stabil och gav en härlig men underlig känsla att träna med på något sätt.

Den aktuella stången ligger fortfarande kvar, i det numera nedlagda mentalsjukhuset kulverten är låst, lokalerna gapar tomma och övergivna. Men jag är säker på att om någon bryter sig in om 100 år fungerar stången fortfarande. Kanske hemsökt, men fortfarande effektiv och längtar efter att lyftas.

På Google ger en sökning väldigt lite, så jag undrar om det finns några andra stänger av samma märke ute i landet?

PeSi
2012-07-07, 15:36
Det låter som min typ av Gym.

Vanliga internationella stänger har en greppdiameter på 28 mm; stänger avsedda för styrkelyft ligger normalt på 30-32 mm. Ofta är stållegeringen samma, men böjningen blir mindre pga. den större diametern. Standardlängd är 220 cm, men träningsstänger finns ner till ca 150 cm.

Vad är "avvikande" med stången? Längd, grepptyp, greppdiameter, spänstighet ...

z_bumbi
2012-07-07, 15:41
Det låter som min typ av Gym.

Vanliga internationella stänger har en greppdiameter på 28 mm; stänger avsedda för styrkelyft ligger normalt på 30-32 mm. Ofta är stållegeringen samma, men böjningen blir mindre pga. den större diametern. Standardlängd är 220 cm, men träningsstänger finns ner till ca 150 cm.

Vad är "avvikande" med stången? Längd, grepptyp, greppdiameter, spänstighet ...

Jag vet inte var du tränar men i Sverige är SL-stänger 28-29 mm.

PeSi
2012-07-07, 15:49
Jag tränar mest hemma; har inte kollat de senaste modellerna på länge, men när jag köpte min Eleiko-stång (tidigt nittiotal) så tror jag att deras styrkelyftsstång låg på 31 mm.

Det finns legeringar som ger tillräcklig styrka i nästan valfri diameter även för världens starkaste man. Men böjningen är mera kopplad till diametern än själva legeringen i stången. Diametern är ett val av tillverkaren utifrån kundernas aktuella önskemål.

Personligen har jag så stora händer att 32 mm känns bäst, men jag ogillar alltför styva stänger.

PeSi
2012-07-07, 16:58
Var och kollade lite på Eleikos hemsida. Deras aktuella internationella stänger verkar ha 25, 28 eller 29 mm i greppdiameter. Det framgår inget om stållegeringarna, men de väger max 20 kg.

De "tjockaste" styrkelyftstängerna jag tänkte på vägde 25 kg. Jag tränade med en sådan ett tag på ett företagsgym på åttiotalet. Jag mätte greppet till 32 mm. Det passade perfekt för mina händer, men stången var alldeles för styv. Det stod inget märke på den; var förmodligen något billigt Taiwan/Kina skräp.

Men för att återgå till ursprungsfrågan från "filmjölk" så borde skillnader i "känsla" bero på kombinationen legering/diameter (under förutsättning att längden och viktpaketets placering är densamma).

Eftersom han pratar om ett gammalt mentalsjukhus kan det naturligtvis också vara att "ångorna" fastnat i stången.:D

filmjölk
2012-07-07, 18:08
Eftersom han pratar om ett gammalt mentalsjukhus kan det naturligtvis också vara att "ångorna" fastnat i stången.:D

:) Absolut. Vad jag vill minnas var stången väldigt styv och stum, men ändå skön (jag gillar annars lite mjukare stänger). Trots 40+ års av daglig användning! (mest till bänkpress och curls, betvivlar att den nånsin har lastats med över 160kg iofs, så hur den skulle bete sig som "sl-stång" vet jag inte). Den har tom förmodligen lagts lastad över en bänk och legat så i timmar tusentals ggr, vilket inte stänger brukar må så bra av)

Jag har aldrig sett det märket på stång någonannanstans heller, och en google-sökning ger nada.

Stängernas excalibur?

PeSi
2012-07-07, 18:56
Här hittar du en internationell svarteloxerad styrkelyftstång med 31 mm diameter av märket Gymtec: www.gymleco.se/Produkter/skivstanger.php

Det står: Stången är en s.k. amerikansk "squatstång". "Johnson" låter amerikanskt. Det går inte att bestämma styvhet utan att prova, men eftersom man garanterar +680kg är den förmodligen rätt "ovänlig" mot knäna.

Cool med svart färg.:cool: