handdator

Visa fullständig version : Effekt av glutamat på fibromyalgi- och IBS-symptom

King Grub
2012-07-07, 11:07
To examine the effects of a challenge with monosodium glutamate (MSG) as compared to placebo on the symptoms of fibromyalgia (FM), in participants who initially experienced >30% remission of symptoms on an excitotoxin elimination diet.

METHODS:

Fifty-seven FM patients who also had irritable bowel syndrome (IBS) were placed on a 4-week diet that excluded dietary additive excitotoxins including MSG and aspartame. Thirty-seven people completed the diet and 84% of those reported that >30% of their symptoms resolved, thus making them eligible to proceed to challenges. Subjects who improved on the diet were then randomised to a 2-week double-blind placebo-controlled crossover challenge with MSG or placebo for 3 consecutive days each week. The primary outcome measure was total symptom score. Secondary outcome measures included visual analogue pain scales (VAS for FM and IBS), an IBS Quality of Life Questionnaire (IBS QOL) and the Fibromyalgia Impact Questionnaire-Revised (FIQR). Repeated measures ANOVA was used to analyse crossover challenge results.

RESULTS:

The MSG challenge, as compared to placebo, resulted in a significant return of symptoms (total symptom score, p<0.02); a worsening of fibromyalgia severity as determined by the FIQR (p<0.03); decreased quality of life in regards to IBS symptoms (IBS QOL, p<0.05); and a non-significant trend toward worsening FM pain based on visual analogue scale (VAS, p<0.07).

CONCLUSIONS:

These findings suggest that dietary glutamate may be contributing to FM symptoms in some patients. Future research on the role of dietary excitotoxins in FM is warranted.

Clin Exp Rheumatol. 2012 Jul 4.The effect of dietary glutamate on fibromyalgia and irritable bowel symptoms.

maqan
2012-07-07, 18:56
Spännande att man kunde se en skillnad. Det brukar väl vara ganska ovanligt i sådana här studier, iaf de jag har läst.

Löpsko
2012-07-08, 08:24
Pommeskrydda kan ge räserbajs om man har ibs-tarm?

Eddie Vedder
2012-07-08, 08:38
Spännande att man kunde se en skillnad. Det brukar väl vara ganska ovanligt i sådana här studier, iaf de jag har läst.

Ja både ovanligt och ovanligt kan man säga. :) Det är ju ovanligt i den bemärkelsen att man ser signifikanta skillnader hos väldigt få men det är ju å andra sidan vanligt i den bemärkelsen att i de flesta studierna finns det faktiskt vissa känsliga personer som utmärker sig.

Fast nu pratar jag inte om de studerade utfallen utan "Chinese restaurant syndrome" som ju är det mest kända.

http://traningslara.se/e621-mononatriumglutamat-och-kinarestaurangsyndromet/

Holabandola
2012-07-08, 09:41
Vem fan äter glutamat!?

Trodde det hörde till det förflutna att äta.

Eddie Vedder
2012-07-08, 09:43
Vem fan äter glutamat!?

Är frågan seriös? Nog för att många har gjort valet att undvika det, och det är inget fel i det. Men givetvis äts det fortfarande. Och jag pratar då om MSG vilket jag antar att du också gör (glutamat finns ju naturligt i maten).

tjing
2012-07-08, 11:16
Intressant.