Logga in

Visa fullständig version : Hur mycket olja "sugs åt"

Ecaz
2012-07-06, 22:28
Hallå där!

Har ni något hum om hur mycket olivolja en 125g laxfile suger åt sig?
Jag vet att det enklaste sättet att få reda på det är att väga oljan före och efter, så det behöver inte nämnas. Det var bara så att jag råkade glömma det...

Ligger på 1100 kalorier just nu och stod och stekte ett ägg, men jag fick lite panik när jag upptäckte att jag glömde räkna in oljan tidigare idag.

Obviously så kan det ju inte vara speciellt många kalorier som kommer från oljan men jag vill vara så precis som möjligt nu i starten.

(Kanske lite dumt topic :S)

Pretorian
2012-07-06, 22:36
Steker jag något, kött, lax, whatever så räknar jag med att allt går in i det jag steker. Jag har ivarjefall inte mycket olja kvar i pannan när jag är klar.

difeddy
2012-07-06, 23:00
Det beror på vad man steker. Konsistens och liknande egenskaper spelar en betydande roll. Viss typ av mat, t.ex. bröd eller ägg, brukar suga åt sig en stor del fett, medan annan typ av mat suger åt sig mindre fett, t.ex. kött av olika slag. Sedan finns en till faktor, nämligen att köttet självt förlorar fett under stekningen (t.ex. lax). (Men det kompenseras ändå av det tillförda fettet.) Man får inte heller glömma att oljan kan dunsta bort, vilket skulle göra alla mätningar svårbedömda.

Förhoppningsvis ser du att det blir så omständligt att räkna intill milligrammet; bilda dig istället någon slags rutin så att varje mätning sker under samma förutsättningar. Oavsett fall ska det inte påverka resultatet.

Ecaz
2012-07-06, 23:03
Borde ha tillagt att jag lagar i ugnen, jag täcker botten av formen och har det inne i 20 minuter på 200 grader.

Det ser i alla fall ut som att det mesta blir kvar i formen, det har hänt en gång att jag har kunnat "pressa" ut olivolja ur en filé, men då hade jag sprayat den med olja.

difeddy
2012-07-06, 23:08
Borde ha tillagt att jag lagar i ugnen, jag täcker botten av formen och har det inne i 20 minuter på 200 grader.

Det ser i alla fall ut som att det mesta blir kvar i formen, det har hänt en gång att jag har kunnat "pressa" ut olivolja ur en filé, men då hade jag sprayat den med olja.

Läste du mitt inlägg? Om det finns olivolja i filéerna har de uppenbarligen sugit åt sig en del. Fem gram, tio gram, det är så löjligt marginellt att det inte spelar någon roll. Så länge du följer samma typ av rutin när du räknar så gör det inget.

Ecaz
2012-07-06, 23:18
Jo, jag läste det. Men ibland när man själv håller på att skriva ett inlägg så dyker inte dom nya upp förrens man "postar" sitt eget.

Inte spelar någon roll? Om en laxfilé nu skulle suga åt sig 10g så blir det ungefär 90kcal och 10g fet. Har man då två stycken så blir det 180kcal och 20g fet. Det kanske är omöjligt att mäta exakt men det betyder inte att det är lika bra att skita i det.

Inte för mig i alla fall :/

difeddy
2012-07-06, 23:26
Jo, jag läste det. Men ibland när man själv håller på att skriva ett inlägg så dyker inte dom nya upp förrens man "postar" sitt eget.

Inte spelar någon roll? Om en laxfilé nu skulle suga åt sig 10g så blir det ungefär 90kcal och 10g fet. Har man då två stycken så blir det 180kcal och 20g fet. Det kanske är omöjligt att mäta exakt men det betyder inte att det är lika bra att skita i det.

Inte för mig i alla fall :/

Att inte fixera sig vid smådetaljer innebär inte att man ska skita i någonting helt. Det innebär bara att man tänker i rätt perspektiv och ser helheten istället. F.ö. är det inte troligt att en laxfilé ensam kommer suga åt sig 10 g olivolja, om inte du badar dem i olja, förstås. :)

För att nu svara på din fråga: Ta det du anser vara rimligt. Gör samma sak varje gång.

Ramrod
2012-07-07, 00:43
Oljan laxfilén suger åt sig är nog försumbar, laxen lär ju dessutom avge en massa fett när den värms upp.

Beelz
2012-07-07, 09:37
Jag räknar aldrig med matfett när jag steker, jag tror som sagt att det mesta avdunstar som värme

Sverker
2012-07-07, 11:25
Rent kött förlorar sin förmåga att hålla fettet. Rent kött släpper fett och tar inte heller upp fett i stekpannan.

Panering med skorpsmulor eller dyl. tar upp fett. Steker man potatis får man samma effekt. Fetthalten stiger.

Beelz
2012-07-07, 12:52
Rent kött förlorar sin förmåga att hålla fettet. Rent kött släpper fett och tar inte heller upp fett i stekpannan.

Panering med skorpsmulor eller dyl. tar upp fett. Steker man potatis får man samma effekt. Fetthalten stiger.

Finns det siffror på tex hur mycket fett som tas upp, tex potatis. Talar vi om allt fett i pannan eller en mindre del?

ariak
2012-07-07, 13:13
Kanske inte hör hit men omvandlas sockeralkoholer till fett?

anvihl
2012-07-07, 13:40
Kött,fisk,kyckling i sig suger ju inte åt sig något stekfett men man får tänka på att kryddar man medans man steker kommer kryddorna suga upp stekfett.

Magnus N
2012-07-07, 14:25
Finns det siffror på tex hur mycket fett som tas upp, tex potatis. Talar vi om allt fett i pannan eller en mindre del?

Beror mycket på själva stektiden

Akada
2012-07-07, 16:17

Gäller detsamma för köttfärs? Antar det om du med rent kött menar kött som inte är utblandat med annat, såsom t.ex. korv/biffar?

Magnus N
2012-07-07, 17:23
Gäller detsamma för köttfärs? Antar det om du med rent kött menar kött som inte är utblandat med annat, såsom t.ex. korv/biffar?

gäller ej köttfärs vad jag vet, färsen är malt och har en annan yta som tar upp fett på ett annat sätt har jag för mig. Men någon som kan det bättre får gärna svara :)

Sverker
2012-07-07, 17:37
Det som händer är att vi får en värmedenaturering av proteinet och det förlorar sin förmåga att binda fett.
Steker du köttfärsen kommer den att släppa både vatten och fett.

För att undvika fettförlusten kan man arbeta in salt i köttet som får köttet att behålla sin förmåga att binda fett. Det sker när man tillverkar korv.
Salt i köttbullarna hjälper till att hålla fettet också. Men i köttbullarna finns också skorpsmulor ( hemma hos mig ) som håller kvar fettet.

Någon som är med:confused:

Magnus N
2012-07-07, 18:27
Har för mig med att man normalt vid stekning i panna räknar med ~15% förlust av fett i köttet som smälter ut och upp mot 65% i bacon etc

Beelz
2012-07-07, 21:47
Det som händer är att vi får en värmedenaturering av proteinet och det förlorar sin förmåga att binda fett.
Steker du köttfärsen kommer den att släppa både vatten och fett.

För att undvika fettförlusten kan man arbeta in salt i köttet som får köttet att behålla sin förmåga att binda fett. Det sker när man tillverkar korv.
Salt i köttbullarna hjälper till att hålla fettet också. Men i köttbullarna finns också skorpsmulor ( hemma hos mig ) som håller kvar fettet.

Någon som är med:confused:

Klart som korvspad:thumbup:

Fredriiik
2012-07-07, 21:52
Kanske inte hör hit men omvandlas sockeralkoholer till fett?

vid överätning under längre tid ja, men detta sker i levern och inte stekpannan.