handdator

Visa fullständig version : Sliter datoranvändning på muskler och leder i armar och händer?


Bengtan
2012-07-06, 22:07
Sliter det på leder och andra strukturer även med god ergonomi? Vad är rekommendationen för användning av dator per dag? Börjar nämligen oroa mig smått eftersom jag använder datorn väldigt mycket 6-12 timmar per dag, speciellt med tanke på att man använder händerna i vardagen också.

Hur undviker/förebygger man överbelastningsskador?

Linjedomarn
2012-07-06, 23:55
Sliter nog rätt bra på hjärnkontoret och ögonen också så det är bara att logga ut och börja röra på dig.

Rusk
2012-07-07, 00:18
Du behöver nog inte oroa dig, jag har använt datorer för arbete och nöje i över 5 år och snittar 6-8h om dagen bara på kontoret + några timmar hemma och jag har varken fått musarm eller andra problem med armar/händer.
Jag åkte dock på en skada i korsryggen för ett tag sedan och med tanke på mitt arbete så tar det evigheter för den att bli bra då stillasittande är en av dom sämre sakerna man kan göra med en ryggskada.

strikt
2012-07-07, 01:18
Beror på hur dåligt du sitter vid datorn. Ergonomi är vettigt att tänka på!

bambambambam
2012-07-07, 07:04
Har för mig att man har större risk att få karpaltunnelsyndrom om man sitter vid datorn mycket även av träning, men det går att motverka med ergonomi :)

frong
2012-07-07, 09:32
Jadu, du får börja akta dig för överträning.