handdator

Visa fullständig version : Minsta mängd vatten till protte


Holabandola
2012-07-06, 21:21
Vilken är den minsta acceptabla mängden vatten till en normal skopa proteinpulver?
För att inte belasta njurar, bli "uttorkad" etc i onödan.

Jag tycker det är jobbigt att dricka stora mängder vätska och håller gärna mängden så låg som möjligt. Men vad är minsta vettiga mängd!?

blondyz
2012-07-06, 21:23
Med tanke på att en del gör pudding, dvs minimalt med vatten till tjock gröt av proteinpulver och överlever tror jag inte det är någon fara. Föredrar du att äta det framför att dricka det så blandas det i magen ändå, magsäcken är inte torr.

lillgrabben1
2012-07-06, 21:28
Har ingen aning men ett tips är att du köper Scitecs whey protein. Blandar sig skitbra med 1.5 dl vatten!

Holabandola
2012-07-06, 21:31
...jag blir uppenbart torr av att dricka med endast 1dl vatten. Upplever mig som mer törstig då. Njurarna får väl jobba hårdare med mycket protte och lite vätska.

KLart jag överlever, men jag tar ju det dyra proteinet för att dra fördelar av det, och inte nackdelar.

Holabandola
2012-07-06, 21:33
Kör med Self 100% isolat, blandar sig med en sked i 1dl och smakar inte starkt eller konstigt på något sätt av det.
Hade aldrig gått med tex Whey-80 eller liknande.

blondyz
2012-07-06, 22:59
...jag blir uppenbart torr av att dricka med endast 1dl vatten. Upplever mig som mer törstig då. Njurarna får väl jobba hårdare med mycket protte och lite vätska.

KLart jag överlever, men jag tar ju det dyra proteinet för att dra fördelar av det, och inte nackdelar.

Jag räknade med att du dricker tillräckligt utöver proteinet. Min poäng är att det inte spelar någon roll om du äter proteingegga och sen dricker annat under dagen eller om du har mer vatten i shaken och dricker mindre resten av dagen.

Kischen
2012-07-07, 00:02
Vilka underliga funderingar folk har.

Ultra
2012-07-07, 00:43
Du kan ju äta proteinpulvret helt utan vätska för att senare när du blir
törstig dricka för att du vill dricka. Sammanlagt blir det ju detsamma och du
kan ju alltid dricka lite mer efteråt om du nu skulle vara orolig?
Det finns ju inget krav på att du måste inta en viss vätskemängd i sekunden
du sväljer pulvret?

Personligen har jag ätit kesella med proteinpulver och även valt att blanda det
slarvigt så att jag får smaka pulvret som det är eftersom det pulver jag har är
så gott. Blir som att äta sånt där godispulver man åt med spatel som liten.

Albin Eriksson
2012-07-07, 00:50
Du kan nog blanda det med hur LITE vatten du vill, eller mkt...

Sverker
2012-07-07, 06:34
Vilken är den minsta acceptabla mängden vatten till en normal skopa proteinpulver?
För att inte belasta njurar, bli "uttorkad" etc i onödan.

Jag tycker det är jobbigt att dricka stora mängder vätska och håller gärna mängden så låg som möjligt. Men vad är minsta vettiga mängd!?

Njurarna behöver ca 7 dl vatten / 100 g protein. I ditt fall måste du tillföra ca 3 dl vätska för att hålla vattenbalansen.


Vad som är vettigt är en annan sak. Speciellt som det är varmt och vi svettas mycket;)

Holabandola
2012-07-07, 07:47
Sweet!
Perfekt svar sverker, tack!

Albin Eriksson
2012-07-07, 08:40
Njurarna behöver ca 7 dl vatten / 100 g protein. I ditt fall måste du tillföra ca 3 dl vätska för att hålla vattenbalansen.


Vad som är vettigt är en annan sak. Speciellt som det är varmt och vi svettas mycket;)

Vad snackar vi för tidsrymd, dygnet eller?

Sverker
2012-07-07, 11:29
Hur länge finns aminosyror kvar i kroppen innan de omsätts som energi och urinämnet hamnar i blodet ?
EAA kan nog simma runt några timmar medan NEAA ganska omgående ombildas till energi. Då är vi inne på upptagningshastigheten i tarmen.
Vad kan den vara, jag vet inte. 15 gram / timme kanske.


Vad blir det, mellan tummen och pekfingret, 3 - 4 timmar kanske ?


Vilda spekulationer som ni märker:em:

maqan
2012-07-07, 18:58
Vilda spekulationer som ni märker:em:

Det är lugnt, så länge du håller dig mellan tummen och pekfingret :).

Feelgood
2012-07-07, 19:28
Njurarna behöver ca 7 dl vatten / 100 g protein. I ditt fall måste du tillföra ca 3 dl vätska för att hålla vattenbalansen.


Vad som är vettigt är en annan sak. Speciellt som det är varmt och vi svettas mycket;)

Så om man äter 200g protein 1 dag så ska man tillföra 1,4liter vatten under dagen också?:)

Sniggel
2012-07-07, 20:11
Så om man äter 200g protein 1 dag så ska man tillföra 1,4liter vatten under dagen också?:)

För proteinets skull kan man resonera så. Sen är där ju andra behov av vätska också som redan nämnt i tråden. Och där är en individuell variation i hur mycket vätska man behöver. Man får försöka fundera själv på hur mycket vatten man behöver men det kan vara bra att veta att dricka 1 liter vatten om dagen och samtidigt går på högproteinkost inte låter särskilt snällt för kroppen. Men förmodligen märker man själv att detta är för lite genom att man får huvudvärk, blir seg och förmodligen också väldigt törstig.
Tränar man och det är varmt ute så kan man ju räkna med att man får lägga till ytterligare vätska pga det.