handdator

Visa fullständig version : Hur bodybuilders utför övningarna.


supras
2012-07-06, 17:26
Tjo! Tittade igenom lite videos på youtube nu precis och ser att bodybuilders så som Coleman och Cutler inte utför övningarna på samma sätt som jag. Exempelvis biceps curl, där låser jag hela kroppen, lutar mig lätt frammåt och curlar stilla stående som en staty. På videon här så gungar Cutler upp http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=fvwrel&v=yKn8w9aPY7Q. En annan video som jag snabbt kan slänga in är hur Cutler utför hantelpress, han drar hantlarna rakt upp istället för att dra ihop dom (inte dunka ihop dom) och spänna bröstet maximalt. Är det för att de har så stora muskler eller kör dom helt enkelt med så pass stor skillnad i teknik? Gör jag fel kanske? Hjälp mig gärna.
Jay hantelpress -> http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=BCU9-ZK5Jn0

pezrulezhaakon
2012-07-06, 17:33
supras

Hur din teknik ser ut de första åren i gymmet går inte att jämföra med utförandet från en veteran som under många år laborerat och testat, för att lära känna sin kropp.

Kort sagt... Du får troligen sämre resultat om du anammar deras teknik i dagsläget än vad de får.

supras
2012-07-06, 17:35
Jo jo, men det vet jag ju om. Får man inte kontakt med muskeln/bättre kontakt med muskel vid olika utförande så fortsätter man ju med det bästa. Men tänkte mer om de utför övningarna pga att de har så stora muskler och inte kan sträcka ut ordentligt etc.

L-Sami
2012-07-06, 17:36
Cheating är underskattat. Om man kan hantera större vikter med lite gung, så tror jag att det är mer fördelaktigt för hypertrofin.

Xtronal
2012-07-06, 17:48
hört om många som har använt sig av "cheating" för att få sina armar av växa när hypertrofin avtog för dem.

simper02
2012-07-06, 18:00
En annan video som jag snabbt kan slänga in är hur Cutler utför hantelpress, han drar hantlarna rakt upp istället för att dra ihop dom (inte dunka ihop dom) och spänna bröstet maximalt. Är det för att de har så stora muskler eller kör dom helt enkelt med så pass stor skillnad i teknik? Gör jag fel kanske? Hjälp mig gärna.
Jay hantelpress -> http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=BCU9-ZK5Jn0

bålen får jobba mer om man inte slår ihop hantlarna, så jag ser ingen anledning till att slå ihop dem. om det är hans anledning vet jag inte...

pezrulezhaakon
2012-07-06, 18:42
supras

Jo, visst finns det tillfällen då mjukdelar och muskler kan hämma viss rörlighet, då man är riktigt stor.
Men olika utföranden har också olika effekt, så det beror ju på vilken effekt man är ute efter.

Sniggel
2012-07-06, 19:30
De världskända BB:arna har olika tekniker och olika åsikter även de. Värt att nämna.

Latissimus Dorsi
2012-07-06, 21:48
De världskända BB:arna har olika tekniker och olika åsikter även de. Värt att nämna.

Trodde först du skrev värdelösa BB så planerade att skriva en lång hatpost angående varför de inte är de :D

Men ja exakt alla bodybuilders som står på t.e.x Olympia scenen kan träna på helt olika sätt med utförande, repsinterval,l intensitet e.t.c, det kanske spelar mindre roll men inte vet jag för att de tar hästdoser steroider dock. Men även om man skulle kolla på en tävling där bara kanske en liten minoritet är dopad som typ öhh Luciapokalen så kan de som står på den scenen med en riktigt grym fysik ha haft helt olika tillvägagångssätt för att få denna fysik. Så i slutändan småaspekter i utförandet av övningen kanske inte har så stor betydelse trots allt.

loadout
2012-07-07, 09:51
Kolla på Branch Warrens träningsvideos så får du se på riktigt utförande... ;DDD

Anders The Peak
2012-07-07, 10:04
Ibland kan det vara syntholen som gör att rörelserna måste göras på annat sätt än det som är normalt för övningen.

Rakanichy
2012-07-07, 10:06
Kolla på kai greene, jämför sedan med branch warren. I styrketräningens fall finns det många vägar som leder till rom.

Anders The Peak
2012-07-07, 10:09
Ibland undrar man om det är träningen eller något annat som gör att de växer som gräs.

Kischen
2012-07-07, 10:21
Finns ingen anledning att slå ihop hantlarna. Sista biten så flyttar du vikterna i sidled, skippa det.

frong
2012-07-07, 10:25
Ibland undrar man om det är träningen eller något annat som gör att de växer som gräs.

Undrar? Tror snarare du vet.

Bjern
2012-07-07, 15:23
Man kommer troligen slippa skador bättre med ett utförande som Kai Greene har, jämfört med ett Warren eller Jackson utförande. Tycker dock att Phil Heath har snyggast utförande, baserat på vad jag sett på filmer.

Krogbyggaren
2012-07-07, 16:15
Till TS:

Bry dig inte om IFBBs, dom ligger på stora doser AAS, HGH, Insulin, IGF-1 och tonvis med andra droger vid speciella tillfällen. Dom kan i princip träna som dom vill och fortfarande växa.

Byggning är 90% droger.

pezrulezhaakon
2012-07-07, 16:50
Krogbyggaren

90% droger?

Isåfall 150% mat, 150% träning och 150% sömn/vila.

Krogbyggaren
2012-07-07, 16:52
Nej, Genetik + Droger = Probyggning. Att bygga rent är en helt annan grej dock.

Jo det är nog sant, 90% droger. För i princip alla skulle vara IFBB proffs om dom tog samma doser :Virro

Dm som är IFBBs är där för deras genetik + deras drogbudget tillåter dom. Dom som inte får prostatus har A) Inte genetiken eller B) drogbudgeten.

ChuckTesta
2012-07-07, 16:52
Till TS:

Bry dig inte om IFBBs, dom ligger på stora doser AAS, HGH, Insulin, IGF-1 och tonvis med andra droger vid speciella tillfällen. Dom kan i princip träna som dom vill och fortfarande växa.

Byggning är 90% droger.

Jo det är nog sant, 90% droger. För i princip alla skulle vara IFBB proffs om dom tog samma doser :Virro

RobbanColeman
2012-07-07, 16:52
Till TS:

Bry dig inte om IFBBs, dom ligger på stora doser AAS, HGH, Insulin, IGF-1 och tonvis med andra droger vid speciella tillfällen. Dom kan i princip träna som dom vill och fortfarande växa.

Byggning är 90% droger.

Tråkig inställning.

Håller inte med alls. Droger förekommer ju överallt på alla nivåer, det förekommer dock inte ofta ngn med bra fysik.

Bjern
2012-07-07, 16:53
Krogbyggaren

90% droger?

Isåfall 150% mat, 150% träning och 150% sömn/vila.

1+

Låter som att det är bara att börja punda och träna någon dag i veckan så blir man IFBB pro!

Krogbyggaren
2012-07-07, 16:58
Tråkig inställning.

Håller inte med alls. Droger förekommer ju överallt på alla nivåer, det förekommer dock inte ofta ngn med bra fysik.

Ja, droger förekommer överallt. Skillnaden på dom som är IFBBS och dom som aldrig lyckas bli ett är genetiken + drogbudgeten, inte någon hemlighet om kolhydratsladdning och hur man egentligen ska curla.

1+

Låter som att det är bara att börja punda och träna någon dag i veckan så blir man IFBB pro!

Om din genetik tillåter och att du har en drogbudget på över 100k svenska om året så tror jag att du har en chans.

pezrulezhaakon
2012-07-07, 17:01
Krogbyggaren

Men det spelar ingen roll om du har genetik för det om du inte äter tränar och sover för resultaten.
Det finns massor som inte kommer dit även med genetik och den dubbla tjockleken på plånboken.

Krogbyggaren
2012-07-07, 17:03
Krogbyggaren

Men det spelar ingen roll om du har genetik för det om du inte äter tränar och sover för resultaten.
Det finns massor som inte kommer dit även med genetik och den dubbla tjockleken på plånboken.

Jo, genetiken + drogerna är den avgörande faktorn. Och med genetik menar jag inte bara hur din kropp ser ut. Jag pratar om hur din kropp kommer reagera på x antal gram t*st, x antal IU hgh osv.
1g t*st i veckan är inte samma sak för alla.

Bjern
2012-07-07, 17:06
Om din genetik tillåter och att du har en drogbudget på över 100k svenska om året så tror jag att du har en chans.

Kan vi börja säga doping istället för droger? Även om man har fingrarna i kakburken så krävs det bra mycket för att få ett proffskort. Du måste ha en helt snedvriden syn på saken.

Krogbyggaren
2012-07-07, 17:09
Kan vi börja säga doping istället för droger? Även om man har fingrarna i kakburken så krävs det bra mycket för att få ett proffskort. Du måste ha en helt snedvriden syn på saken.

Ja det krävs mer, men utan drogerna och genetiken spelar det ingen roll hur mycket du tränar, äter, vilar osv och det är därför jag säger att byggning handlar om droger. Min tabbe var att jag borde skrivit ''Byggning är 90% genetik och droger''

pezrulezhaakon
2012-07-07, 17:09
Krogbyggaren

Tyvärr har många som börjar med doping din inställning som speglar okunnighet.

Corpobal
2012-07-07, 17:11
Bubblare på topplistan över styrketräningsfloskler, att lära känna sin kropp och känna vad som är bra.

TREX
2012-07-07, 17:13
What we do or what we are showing is showing how WE train, how we like to train, how we do it, how we get prepared for a show.

We are not telling you this is the way you should do it or this is the way everybody should do it.

Just to clean up a little bit of all the hackers out there that wanna say "Look at this guys form" or "Hes not doing this right".

Do what you do, we gonna do what we do and once you get on our level, on stage right next to us maybe we will listen to you a little bit but until then... Sit back, get your popcorn and watch the show baby.

// JOJ och Branch Warren, MetroFlex Gym Arlington.

Krogbyggaren
2012-07-07, 17:15
Krogbyggaren

Tyvärr har många som börjar med doping din inställning som speglar okunnighet.

Jag pratar om IFBBs, men tack för infon antar jag?

TREX
2012-07-07, 18:35
På den högsta nivån är det bara gener som avgör dock, alla preppar och alla tränar hårt och käkar rätt så dessa tre faktorer kan man räkna bort direkt.

Phil Heath, USA
Jay Cutler, USA
Kai Greene, USA
Victor Martinez, Dominican Republic
Dexter Jackson, USA
Ronny Rockel, Germany
Lionel Beyeke, France
Branch Warren, USA
Dennis Wolf, Germany
Evan Centopani, USA
Michael Kefalianos, Australia
Johnnie Jackson, USA
Cedric McMillan, USA
Bill Wilmore, USA
Juan Morel, USA

Ingen här ovanför äter dåligt, tränar dåligt eller kurar dåligt, allt är "toppklass"

Så som sagt, vad är kvar om inte mat träning eller preparat är en faktor? You tell me.

Latissimus Dorsi
2012-07-07, 18:47
På den högsta nivån är det bara gener som avgör dock, alla preppar och alla tränar hårt och käkar rätt så dessa tre faktorer kan man räkna bort direkt.

Phil Heath, USA
Jay Cutler, USA
Kai Greene, USA
Victor Martinez, Dominican Republic
Dexter Jackson, USA
Ronny Rockel, Germany
Lionel Beyeke, France
Branch Warren, USA
Dennis Wolf, Germany
Evan Centopani, USA
Michael Kefalianos, Australia
Johnnie Jackson, USA
Cedric McMillan, USA
Bill Wilmore, USA
Juan Morel, USA

Ingen här ovanför äter dåligt, tränar dåligt eller kurar dåligt, allt är "toppklass"

Så som sagt, vad är kvar om inte mat träning eller preparat är en faktor? You tell me.
Allt det där med all ära, men du glömde en faktor och det är motivationen och hängivenheten.

Att ge upp sitt liv för bodybuilding, och forma sitt liv runt det och utsesluta mycket annat är en mycket stor bedrift och det vill inte alla göra.

TREX
2012-07-07, 18:50
Jag skulle tippa på att alla är ungefär lika motiverade också... det är nog ingen som går in för en Mr O tävling på halvfart.

Krogbyggaren
2012-07-07, 19:01
Så som sagt, vad är kvar om inte mat träning eller preparat är en faktor? You tell me.


Som sagt prepp + genetik = IFBB.

Det finns en anledning varför dom flesta vill jobba med George Farah (bla GH15 anser att han är en av dom bästa drogcoacherna in the game, bortsätt från Palumbo som coachar bla Evan Centopani). Kais förra coach Oscar Ardon är känd för att odla magar och sumpa timingen med alla uttorkningsmedel/inflammationsdroger timmarna innan scenen.

Men om alla lyckas peaka sina kroppar med exakt dom drogerna som funkar bäst så är det bara genetiken som avgör.



Edit: Vill även göra klart för mig att jag vet att motivation/mat/sova/träning osv osv är en del av probyggning. Men om hela grejen är en tårta så tar droger + genetik upp 90% av den tårtan.

Fredrik_S
2012-07-07, 20:41
Edit: Vill även göra klart för mig att jag vet att motivation/mat/sova/träning osv osv är en del av probyggning. Men om hela grejen är en tårta så tar droger + genetik upp 90% av den tårtan.

Det går inte att använda procentsatser när de olika delarna av tårtan är beroende av varandra. Skulle det vara 90% droger och genetik så skulle deras resultat bara försämras med 10% om man plockade bort maten och träningen.

Procentindelning är matematiskt fel att använda helt enkelt... utan man får hålla sig till lite mer flytande termer som asmycket eller skitlite tex.....

stromming
2012-07-07, 21:31
Det går inte att använda procentsatser när de olika delarna av tårtan är beroende av varandra. Skulle det vara 90% droger och genetik så skulle deras resultat bara försämras med 10% om man plockade bort maten och träningen.

Procentindelning är matematiskt fel att använda helt enkelt... utan man får hålla sig till lite mer flytande termer som asmycket eller skitlite tex.....

Älskar när man läser en tråd av dumhet och så kommer det plötsligt ett ljus i amatördunklet *cupid*

Sniggel
2012-07-07, 21:38
Tror faktorer är bättre att använda.

Prepp är 5p och genetik är 5g och träning/motivation/kost etc är 1t.
(Resultat = 5p + 5g + 1t)

p, g och t kan max nå 100% men p och g är vardera 5 ggr viktigare än t.

AronP
2012-07-07, 22:11
Allt det där med all ära, men du glömde en faktor och det är motivationen och hängivenheten.


Motivation vet jag inte om den är så viktig, många proffs verkar sjukt less på hela bb-livet. Däremot har dom någon gång i livet varit beredda att offra hälsa mm för sin dröm men när dom väl nått drömmen så är det inte lika roligt och dom verkar gå utan passion.

Spartansk
2012-07-07, 22:14
Motivation vet jag inte om den är så viktig, många proffs verkar sjukt less på hela bb-livet. Däremot har dom någon gång i livet varit beredda att offra hälsa mm för sin dröm men när dom väl nått drömmen så är det inte lika roligt och dom verkar gå utan passion.

Sen kan man ju fråga om de ens skulle kunna ta sig igenom träningen och ätandet utan passion och motivation. Men det kanske blir en vana till slut?

TREX
2012-07-07, 22:16
Sen kan man ju fråga om de ens skulle kunna ta sig igenom träningen och ätandet utan passion och motivation. Men det kanske blir en vana till slut?

Idag kan man det, för 20 år sedan var det inte lika enkelt (90-talet), men idag går det att "fega ur" rätt lätt. Mest på grund av alla nya droger och så vidare.

Kevin Levrone pratar om dagens kroppsbyggare

TeP4T3uwEWU

AronP
2012-07-07, 22:18
Sen kan man ju fråga om de ens skulle kunna ta sig igenom träningen och ätandet utan passion och motivation. Men det kanske blir en vana till slut?

Jo, motivation mot målet finns nog där på något sätt det har du rätt i. Det är nog snarare passionen dom saknar.

tuthpicker
2012-07-08, 13:21
Krogbyggaren

90% droger?

Isåfall 150% mat, 150% träning och 150% sömn/vila.

nej 40% doping, 40%föda och 10% träning är sanningen, tyvärr fungerar det så, hur du tränar när du börjar komma "upp" till en viss nivå speklar fan ingen roll huvudsaken du stimulerar tillväxt vilket görs endast med ett fåtal set.

ja vila, inte sömn, desas herrar behöver inte sova speciellt mycket, deras återhämtning är mycket, myckert bättre.

vi människor behöver sova stort sett bara två 2-4 timmars perioder per dygn, så sover jag, inga problem och ändå tränar jag 6 dagar i v och är otrligt seriös....så sömn är överskattat men vila är viktigtl

AronP
2012-07-08, 14:16
Förstår inte att folk ens ger sig på att gissa, ni har knappt koll på er egen träning och utveckling. Hur anser ni att ni ska kunna säga, i procentsatser, hur proffsens fördelning ser ut. Jag tvivlar på att ni testat på att gå på rejäla doser prepp och dom eventuella samtal ni haft med proffs har inte gett er hela bilden. Utöver det så skiljer sig proffsens behov en del. Men det kanske är därför som ni allihopa gissar helt olika siffror. Eller så är det för att ni drar era siffror helt ur röven.

exor
2012-07-08, 15:39
Dom känner antagligen sin egen kropp bättre än alla "experter" här. Dom gör det som funkar för dom. Dom tränar efter sina förutsättningar precis som vi gör. Alla som preppar blir inte IBFF direkt, det är dom som tränar hårdast, äter bäst, sköter återhämtningen och använder läkemedlen i rätt kombinationer och doser. Generna har i princip samma betydelse som för dom som tränar rent.

Arne Persson
2012-07-09, 09:41
Ibland undrar man om det är träningen eller något annat som gör att de växer som gräs.

Träningsaspekten verkar mindre betydelsefull idag för BB-proffsen samt för dess wannabee's...:)

TREX
2012-07-09, 10:24
What we do or what we are showing is showing how WE train, how we like to train, how we do it, how we get prepared for a show.

We are not telling you this is the way you should do it or this is the way everybody should do it.

Just to clean up a little bit of all the hackers out there that wanna say "Look at this guys form" or "Hes not doing this right".

Do what you do, we gonna do what we do and once you get on our level, on stage right next to us maybe we will listen to you a little bit but until then... Sit back, get your popcorn and watch the show baby.

// JOJ och Branch Warren, MetroFlex Gym Arlington.

Jag bumpar mitt egna inlägg så det inte smiter förbi någon här inne.

RobbanColeman
2012-07-09, 10:28
Skönt att man får göra som man vill. Skönt att man får lyssna på vem man vill. Jag menar får man fysiken man vill ha så gör man antagligen ngt rätt iaf. Jag går på resultat. Det är så nära svart på vitt jag kan komma.

Jag tror iaf mer på t ex Phil Heath än ngn på detta lilla forum. Framförallt litar jag dock på mina egna slutsatser. Jag tycker dock det är oerhört roande med folk som inte tror att världens bästa byggare gör rätt, ni kanske ska lära honom... :D

Over and out.

TREX
2012-07-09, 10:31
Skönt att man får göra som man vill. Skönt att man får lyssna på vem man vill. Jag menar får man fysiken man vill ha så gör man antagligen ngt rätt iaf. Jag går på resultat. Det är så nära svart på vitt jag kan komma.

Det knepiga med att gå på resultat är att du omöjligt kan veta om du skulle få bättre resultat av att göra något annorlunda.

Du kanske växer bra på att träna som du gör nu, men hade du växt ännu mer om du hade tränat på ett annat sätt, ätit på ett annat sätt?

Vem vet...

Arnoldski
2012-07-09, 19:31
Skönt att man får göra som man vill. Skönt att man får lyssna på vem man vill. Jag menar får man fysiken man vill ha så gör man antagligen ngt rätt iaf. Jag går på resultat. Det är så nära svart på vitt jag kan komma.

Jag tror iaf mer på t ex Phil Heath än ngn på detta lilla forum. Framförallt litar jag dock på mina egna slutsatser. Jag tycker dock det är oerhört roande med folk som inte tror att världens bästa byggare gör rätt, ni kanske ska lära honom... :D

Over and out.

Fast ingen i tråden skriver att de gör fel. Alla inlägg handlar snarare om hur stor del som preppen är av deras resultat, så det var nog ett luftslag från din sida tror jag även om jag i sak håller med.


Sen och viktigast av allt:
-är dte ingen här utom jag som blir impad av cutlers hantelpressar med 150lbs hantlarna? Wtf det är ju ca 67,5kg per hantel. Maffigt tycker jag.

Arnoldski
2012-07-09, 19:36
Tror faktorer är bättre att använda.

Prepp är 5p och genetik är 5g och träning/motivation/kost etc är 1t.
(Resultat = 5p + 5g + 1t)

p, g och t kan max nå 100% men p och g är vardera 5 ggr viktigare än t.

Mjao fast du använder ju också procent.
Det du skrev är bara en omskrivning av att säga:
45,5% prepp, 45,5% genetik och 9% träning/motivation/kost (om man räknar)

Poängen med inlägget innan dig av Fredrik_S var ju snarast det att han ogillade procent-resonemanget för att man då säger att slutar man äta och träna så torskar man bara några enstaka (9 i ditt exempel) procent av ens resultat vilket naturligtvis inte stämmer och jag tror det var det han vände sig emot. Man kan däremot resonera som han sa i luddigare termer som "viktigt", "viktigare" och så vidare.

Ursäkta att jag var så anal, men jag tyckte poängen missades som var högst relevant. Jag mins ett exempel från jobbet där vi arbetade med algoritmer för att få rusande hjärtan att sakta ned. Om den så kallade "nyttoparametern" vi baserade algoritmen på helt enkelt minimerades så blev ju hjärtrytmrn = 0 och det hade ju förvisso minimerat arrytmin men innebar också hjärtstillestånd och död. Lustig anekdot, men som visar på att det kan bli tokigt ibland.

mikaelj
2012-07-09, 19:38
Nej, dopade personers bedrifter är aldrig imponerande.
Postat via en mobil enhet

Arne Persson
2012-07-09, 19:55
Intressant är att Kevin Levrone, som höjts till skyarna för sina supergener av internetexperterna, tappade så mycket massa så snabbt när han slutade träna och kura...:confused: Dessutom har han haft svårt att få tillbaka någon nämnvärd massa efter sin mlm rena comeback...:confused:
Vet inte vad han väger men runt 85 kg såg han ut att väga när jag träffade honom på FIBO.

TREX
2012-07-09, 20:25
Dessutom har han haft svårt att få tillbaka någon nämnvärd massa efter sin mlm rena comeback...:confused:

http://levronereport.com/?p=1297

http://www.rippedworkouts.net/wp-content/uploads/2011/06/kevin-levrone-bodybuilder.jpg

My weight as of this photo today is a well-hydrated 232 lbs

105 kg.

Just ja, du träffade han på FIBO... gissa vad de betyder? Att han reser mycket och knappt har tid för att träna längre ;)

exor
2012-07-09, 20:29
http://levronereport.com/?p=1297

http://www.rippedworkouts.net/wp-content/uploads/2011/06/kevin-levrone-bodybuilder.jpg



105 kg.

Just ja, du träffade han på FIBO... gissa vad de betyder? Att han reser mycket och knappt har tid för att träna längre ;)

Skulle inte kalla det där ingen nämnvärd massa. Ser ut att vara otroligt mycket massa i mina ögon och jag skulle vara mer än nöjd om jag någonsin såg ut så.

TREX
2012-07-09, 20:30
Arne kommer givetvis tro (säga) att Kev är dopad till tänderna på den bilden, jag bara väntar på det.

Commando1980
2012-07-09, 20:49
Skönt att man får göra som man vill. Skönt att man får lyssna på vem man vill. Jag menar får man fysiken man vill ha så gör man antagligen ngt rätt iaf. Jag går på resultat. Det är så nära svart på vitt jag kan komma.

Jag tror iaf mer på t ex Phil Heath än ngn på detta lilla forum. Framförallt litar jag dock på mina egna slutsatser. Jag tycker dock det är oerhört roande med folk som inte tror att världens bästa byggare gör rätt, ni kanske ska lära honom... :D

Over and out.

Visst gör han rätt dvs han sysslar med ett mycket tungt missbruk av diverse preparat. Det är rätt i proffsbyggningens värld.

Det som jag tycker är roligt är när vanliga dödliga överanalyserar proffsbyggares träningsprogram.

RobbanColeman
2012-07-09, 21:24
Visst gör han rätt dvs han sysslar med ett mycket tungt missbruk av diverse preparat. Det är rätt i proffsbyggningens värld.

Det som jag tycker är roligt är när vanliga dödliga överanalyserar proffsbyggares träningsprogram.

Det är snarare här på kolozzeum det övaranalyseras och ska uppfinnas nya hjul hela tiden, gärna mindre och mindre.

Det Phil Heath pysslar med är gammal hederlig byggning, inget anmärkningsvärt, tränar precis som byggarna som man följt live genom åren, t ex Plexus. Inga konstigheter alls. Är man ren får man dock räkna med aningen mindre volym... :D

TREX
2012-07-09, 22:00
Kör inte Heath rätt klent med baslyft?

Arne Persson
2012-07-10, 00:45
Arne kommer givetvis tro (säga) att Kev är dopad till tänderna på den bilden, jag bara väntar på det.

Varför skulle jag göra det?
Om han skulle väga 105 kg på den där grodperspektivbilden, hur mycket vägde han i sina glans dagar? 210 kg?

strikt
2012-07-10, 02:20
Så nu är man inte dopade till tänderna bara för att man klivit av sitt tryckande under många år?

Helt plötsligt är den massiva kroppen på 105 lätta kg helt plötsligt ren?


Måste ha missförstått hur doping fungerar helt klart.

Kanske dags att börja träna "rent" om några år, först några år av förnekande av doping bara så man åtminstånde är trovärdig i slutändan.

Eller hur fungerar scenen?

ARMSTARK
2012-07-10, 08:53
Varför skulle jag göra det?
Om han skulle väga 105 kg på den där grodperspektivbilden, hur mycket vägde han i sina glans dagar? 210 kg?

Hahaha, precis, han var ruskigt stor under sina glansdagar. På den där bilden...80-85 kg, inte mer.

Sniggel
2012-07-10, 09:25
Mjao fast du använder ju också procent.
Det du skrev är bara en omskrivning av att säga:
45,5% prepp, 45,5% genetik och 9% träning/motivation/kost (om man räknar)


Nej det tycker jag inte att jag gör. Säg att genetiken och dopingen är på plats men att det inte sker någon träning - p = 1 g = 1 t = 0,1 -> resultat = 0,1 (dvs 10% av maxresultat)
Att jag satte 0,1 på t är för att det kan aldrig riktigt nå 0 eftersom all typ av leverne ger ett visst stimuli. Ja det börjar bli krångligt och otympligt med formlerna det håller jag med om men vill bara visa skillnaderna mellan det här sättet och procenträkning:

Om vi tar procenträkning blir det så här:
prepp 45,5% genetik 45,5% träning 0,9% (1/10 av max, så som jag definierade i mitt förra exempel) - totalt 91,9% av maxresultat.

Skillnaden mellan exemplena blir väldigt stora.

TREX
2012-07-10, 09:35
Varför skulle jag göra det?
Om han skulle väga 105 kg på den där grodperspektivbilden, hur mycket vägde han i sina glans dagar? 210 kg?

Runt 115 kg, dvs skillnaden är 10 kg rena muskler från den där bilden tills scen.

Förmodligen lite mer än 10 kg eftersom han borde vara torrare än så, så kanske 15 kg rena muskler.

Commando1980
2012-07-10, 16:22
Det är snarare här på kolozzeum det övaranalyseras och ska uppfinnas nya hjul hela tiden, gärna mindre och mindre.

Det Phil Heath pysslar med är gammal hederlig byggning, inget anmärkningsvärt, tränar precis som byggarna som man följt live genom åren, t ex Plexus. Inga konstigheter alls. Är man ren får man dock räkna med aningen mindre volym... :D

Att det överanalyseras här på brädan är inget nytt och där ingår hur proffsen påstås träna. Du kan hitta proffsbyggare som gör lite allt möjligt. Dopingen gör den specifika träningen mycket mindre relevant och fungerar som en enorm så kallad 'confounding variable' om man försöker utreda vad som gör vad.

Commando1980
2012-07-10, 16:31
Nej det tycker jag inte att jag gör. Säg att genetiken och dopingen är på plats men att det inte sker någon träning - p = 1 g = 1 t = 0,1 -> resultat = 0,1 (dvs 10% av maxresultat)
Att jag satte 0,1 på t är för att det kan aldrig riktigt nå 0 eftersom all typ av leverne ger ett visst stimuli. Ja det börjar bli krångligt och otympligt med formlerna det håller jag med om men vill bara visa skillnaderna mellan det här sättet och procenträkning:

Om vi tar procenträkning blir det så här:
prepp 45,5% genetik 45,5% träning 0,9% (1/10 av max, så som jag definierade i mitt förra exempel) - totalt 91,9% av maxresultat.

Skillnaden mellan exemplena blir väldigt stora.

Att leka med procentsatser (dvs Y% träning vs X%kost vs Z% doping vs A% genetik) är meningslöst. Man kan dock konstatera att proffsbyggningen bygger på ett massivt missbruk. Tar du bort dopingen så faller hela korthuset oavsett genetik, hur hårt ngn tränar osv. Det finns dessutom exempel på proffs som inte tränar speciellt hårt och det finns dessutom de som utan dopingen aldrig skulle ses som genetiska under (de svarar dock bra på dopingen...vilket också dikteras av genetiken).

tuthpicker
2012-07-10, 17:04
Runt 115 kg, dvs skillnaden är 10 kg rena muskler från den där bilden tills scen.

Förmodligen lite mer än 10 kg eftersom han borde vara torrare än så, så kanske 15 kg rena muskler.

ja visst du kan ju försöka inbilla dig själv att det stämmer, vem som helst ser att det snarare saknas 20-35 kg om inte mer...var inte naiv nu.

det finns bara ett sätt att vara optimal angående kost, träning och vila, de fletsa som tränar seriöst är det redan, spelar inmgen roll om en proffs dietist sätter ihop din diet, det är samma kyckling på din som på hasn talrik.

preppen bestämmer helt och hållet vilken size du kommer ha om du sköter allt ovanstående(som de flesta redan gör) finns en anledning till killar som dopat sig privat helt plttsligt får kontyrakt och vips 20 kilo muskler till...det är varken kostens, träningens eller vilans förtjänst, rätt fjantigt hur ni seriösa byggare försöker försvara era egna insatser med " det är inte dopingen som gör en stor"....jag vet liksom många andra hur det verkligen ligger till.

doping = det absolut viktigaste när ovantående delar sköts, det som avgör om någon ser ut som ako rahim eller jay cuttler är inte kosten eller något annat fjanteri utan anbart doping då båda dessa förmodligen är så optimala det bara går.punkt

Röda Björnen
2012-07-10, 18:05
Skönt att man får göra som man vill. Skönt att man får lyssna på vem man vill. Jag menar får man fysiken man vill ha så gör man antagligen ngt rätt iaf. Jag går på resultat. Det är så nära svart på vitt jag kan komma.

Jag tror iaf mer på t ex Phil Heath än ngn på detta lilla forum. Framförallt litar jag dock på mina egna slutsatser. Jag tycker dock det är oerhört roande med folk som inte tror att världens bästa byggare gör rätt, ni kanske ska lära honom... :D

Over and out.

Problemet med Phil Heath och övriga byggarna är att de är dopade samt intar synthol som tidigare sa så att en naturlig byggare ska följa deras träning steg för steg kan ge sämre resultat.

Nu säger jag inte att jag inte har tagit tips ifrån Phil Heath, iallafall ifrån hans yngre dagar. Jag vill inte veta hur han tränar idag, jag vill veta hur han tränade för att komma dit han är idag. Det skiljer sig rätt stort.

MVH

King Grub
2012-07-10, 18:09
Runt 115 kg, dvs skillnaden är 10 kg rena muskler från den där bilden tills scen.

Förmodligen lite mer än 10 kg eftersom han borde vara torrare än så, så kanske 15 kg rena muskler.

15 kilo mellan den bilden och

http://i16.tinypic.com/4cw77m0.jpg

?

Inte en chans i världen att han väger 105 som han påstår på den bilden. Dra av 20 kanske.

PeSi
2012-07-10, 18:27
Ni som har bra koll på bodybuilders. Hur mycket brukar de gå ner i kroppsvikt inför tävlingar? Eller är det så individuellt att det är meningslöst att ens ange någon siffra?

tuthpicker
2012-07-10, 18:32
Ni som har bra koll på bodybuilders. Hur mycket brukar de gå ner i kroppsvikt inför tävlingar? Eller är det så individuellt att det är meningslöst att ens ange någon siffra?

i dagens läge inte speciellt mycket, mellan 10-20 kilo, det var bra mycket värre förr innan dom började äta efter lite sundare dieter och hade mer mediciner inblandat.

ju mer medicner ju mindre gynnas du av ett stort kcal överskott.

InShape
2012-07-10, 18:40
Finns det någon svensk nära IFBB pro?

Fyllot
2012-07-10, 18:43
Martin Kåkström?

AronP
2012-07-10, 18:46
Finns det någon svensk nära IFBB pro?

På rak arm:
Martin kjellström
Ahmad ahmad
Olivier odiloevski (försöker inte ens stava rätt)
Irene Andersson
Christofer nober (om han får godkänt någon gång)
Och sen några fler damer

Om det var svenska proffs du fråga efter.

Loccii
2012-07-10, 19:01
Finns det någon svensk nära IFBB pro?

Va väll Källström för ett tag sen.
Annars har vi Henrik lindh som inte är liten heller men nära PRO? Nja

TREX
2012-07-10, 19:52
15 kilo mellan den bilden och

http://i16.tinypic.com/4cw77m0.jpg

?

Inte en chans i världen att han väger 105 som han påstår på den bilden. Dra av 20 kanske.

Ser ingen poäng i alls att han ska ljuga om att han väger runt 100 pannor på den bilden, och sen ytterligare 15 till väl på scen.

15 kg rena och absolut fettfria muskler.

Jag tror att bilden du länkade till är en anings PSad, kolla här ist

7_5ZFQh2qok

Så stor är han inte, kroppsbygge på 90-talet handlade mycket om att SE stor ut även om man inte var det, och inte att man nödvändigtvis var enorm.

Jag säger inte att han inte kan ljuga om vikten, givetvis kan han göra det :) Men jag ser inte poängen i det, han har inget att vinna på att ljuga om det och har redan bevisat för alla vad han går för och att han kan vara bäst i världen.

TREX
2012-07-10, 19:57
På rak arm:
Martin kjellström
Ahmad ahmad
Olivier odiloevski (försöker inte ens stava rätt)
Irene Andersson
Christofer nober (om han får godkänt någon gång)
Och sen några fler damer

Om det var svenska proffs du fråga efter.

Varför nämns inte Anders Granheim i dessa sammanhang? För liten?

Inge Enveten
2012-07-10, 20:06
Varför nämns inte Anders Granheim i dessa sammanhang? För liten?

För att han inte tävlar längre?

Samir Troudi är väl på god väg med sitt proffskort. Samma kan nog sägas om Rabi Fakhro (fast jag är ej säker på om han ens vill bli proffs).

Oliver Adzievski heter han förresten.

TREX
2012-07-10, 20:08
För att han inte tävlar längre?


Ja jag har hans film hemma så jag vet att han inte är aktiv, men jag läste de mera som "Har vi haft någon som..."

Anders The Peak
2012-07-10, 20:15
Ingvar Larsson/Uffe Larsson
Andreas Cahling/Mats Kardell/Johan Oldenmark
Ulf Bengtsson
James Roberts
Inger Zetterqvist/Inger Rosell
Anders Graneheim/Ehrling Wahlgren
-
-
Martin Källström

Etc

AronP
2012-07-10, 21:09
Varför nämns inte Anders Granheim i dessa sammanhang? För liten?

Jag nämnde bara folk som är aktiva.

Anders The Peak
2012-07-11, 08:13
Ingvar Larsson/Uffe Larsson
Andreas Cahling/Mats Kardell/Johan Oldenmark
Ulf Bengtsson
James Roberts
Inger Zetterqvist/Yvonne Rosell
Anders Graneheim/Ehrling Wahlgren
-
-
Martin Källström

Etc

Rättade till Rosells förnamn

Joe Hardgainer
2012-07-11, 09:23
På rak arm:

Christofer nober (om han får godkänt någon gång)

Om det var svenska proffs du fråga efter.

Ja hur blir det med kortet egentligen?? Var ju ett tag sedan han gick och vann