handdator

Visa fullständig version : Strul med faktura


Victuhh
2012-07-06, 13:34
Hej, har nu bott i lägenhet där inte min postadress varit skriven, och har beställt lite skit jag trodde jag satte på mitt VISA-kort men jag hade tydligen beställt på faktura.

Antar att jag fått in flera påminnelser här hemma utan att farsan har reagerat heller, är student så får inga brev jag behöver eller så. I vilket fall, idag kom ett brev från kronofogden för att jag hade glömt bort denna sen länge bortglömda faktura på en jacka jag beställt ifrån Jack&Jones samt ett linne.

Jackan skickade jag tillbaks när den inte passade och linnet behöll jag då, (trodde ju jag redan betalt):smash: och nu sitter jag här och har fått brevet då.

Jag läser:

Sökandes yrkanden:
Sökanden har hos kronofogdemyndigheten ansökt om att du ska förpliktas att betala nedanstående belopp till sökande:
Kapitalbelopp

Grund för yrkandet:
Här står då min jacka art nummer och krafs 599,95:-
Linne 129,95:-

Nu har jag precis kommit av telefonen eftersom jag ringde företaget och fått det bekräftat att dom fått in den här jackan. Och jag säger till dom att skicka en ny faktura på bara linnet så betalar jag den. Det fungerar inte så va?

Med brevet från kronofogden står det också:
Du ska ersätta sökandens kostnader för:
Ansökningsavgift
Ombud
Betalningspåminnelse
Inkassokrav enligt paragraf 5 inkassolagen bla bla.

Sammanlagt 1049:-

Nu får jag antagligen bita i det sura äpplet och betala detta också eller?
Jävla dyrt linne det där..:cryout:

Victuhh
2012-07-06, 13:35
Visste inte vart jag skulle vända mig annars :(

hertzman
2012-07-06, 13:55
De måste dra tillbaka hela skulden och ansökan om betalningsföreläggande. Vill du vara säker så betala till fogden direkt så du inte får en anmärkning och be om en återbetalning för jackan hos företaget.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

drakfelt
2012-07-06, 13:59
Bättre att betala allt hos fogden direkt för att slippa fortsatt strul.

Lösa återbetalning kan du göra sedan

timoat
2012-07-06, 14:09
Vet ju inte exakt hur det fungerar, men i mina öron låter det som att de inte rättat den fakturan sen du skickade tillbaka jackan, alltså är fakturan som kronofogden har felaktig. På nåt sätt har du ju bestridit fakturan, det kanske går att köra på linjen att fakturan är felaktig? I vilket fall som helst är det onödigt att riskera en betalningsanmärkning på det, lika bra att betala den och KF och sen fixa via Jack& Jones nån form av återbetalning.

eternallord
2012-07-06, 14:13
Betala och kontakta sedan JnJ. De lär vara tillmötesgående eftersom de också har en hand i detta med tanke på fakturans felaktighet.

Victuhh
2012-07-06, 14:18
Ska ringa tredje samtalet till dessa stollar nu, fortfarande lite frågor..

Yes
2012-07-06, 15:21
Till att börja med är det ingenting som ska betalas till Kronofogden. Det är sökandes ombud(förmodligen något inkassobolag) som ska ha betalningen, alternativt att det betalas direkt till sökande OM de inte har något ombud.

Anser du att kravet är felaktigt, antingen helt eller delvis, kan du bestrida det till Kronofogden. Bestridan kan du skicka med tillsammans med delgivningskvittot. Specificera klart och tydligt vad du bestrider.

Du kan såklart betala hela beloppet och hoppas sökande återbetalar en del till dig. Tänk bara på att om det blir tjaffs återstår det för dig att skicka en motfordran.

Fishtank
2012-07-06, 16:23
Egentligen får du skylla dig själv men eftersom de inte verkar ha skickat en rättad faktura efter du skickat tillbaks jacka kan du stödja dig på det och försöka lösa det genom att betala linnet och kanske halva kronofogdekostnaden.

Har man skickat till kronofogden är du fucked, du kommer få betala en del av det iaf då du är den skyldiga parten egentligen.
Hade varit annars om du betalat linnet och de skickat krav för jackan.

Yes
2012-07-06, 17:03
Egentligen får du skylla dig själv men eftersom de inte verkar ha skickat en rättad faktura efter du skickat tillbaks jacka kan du stödja dig på det och försöka lösa det genom att betala linnet och kanske halva kronofogdekostnaden.

Kostnaderna man kan yrka på för ett betalningsföreläggande är 300Kr ansökningsavgift, vilket Koronofogden redan fakturerat sökande/ombudet, 340Kr för eget arbete/ombudskostnader, 2x50Kr för betalningspåminnelser och 160Kr för inkassokrav.

Avgifterna har således inget att göra med om delar av ursprungsfakturan var felaktiga eller inte. De hade kunnat yrka på samma kostnader även om fordran bara handlade om linnet.

Fishtank
2012-07-06, 17:22
Självklart.
Tänkte mer att han kunde hoppas att jnj ville äta halva avgiften som goodwill vilket nog inte kommer hända.
Goodwill för att de inte verkar skickat en korrekt faktura även om TS skulle betalat linnet.

Vet själv att det är ett helvete att skicka till kronofogden då vi haft mer än en dålig hyresgäst.

Skickat från min HTC Legend via Tapatalk 2

Yes
2012-07-06, 19:05
Nej, det verkar osannolikt att de är beredda att gå med förlust när han ändå är skyldig dem pengar. Rimlig goodwill vore snarare att kontakta inkassobolaget och säga åt dem att nedsätta kravet med 600Kr för jackan, samt räntan som påförts för den.