handdator

Visa fullständig version : Armträning!


Jaggan
2012-07-06, 12:45
Tjenare gubbs, vet att detta vart uppe på tal förut men mina armar vägrar växa. Har nu börjat med ett nytt upplägg där jag tränar armar två gånger i veckan:
Måndag: Rygg, Axlar
Tisdag: Bröst, Armar
Onsdag: vila
Torsdag: Rygg, Axlar
Fredag: Bröst Armar
Sedan vila lördag söndag, ben tränar jag på egen hand utöver detta.
Skulle jag tjäna på att köra olika övningar/olika tungt på de olika dagarna när det gäller de olika muskelgrupperna och då främst armar? T.ex lättare träning/fler reps måndag, fredag och tungt tisdag, torsdag. Kom gärna med tips om hur ni får era armar att växa!
// Jaggan

Marra
2012-07-06, 13:09
testa dropsets, restpause och variera repsen

Jaggan
2012-07-06, 13:24
Variera repsen på de olika passen då tänker du? Just nu kör jag 3 övningar per armpass, borde räcka? Restpause får du gärna förklara...

Marra
2012-07-06, 14:00
rest pause menas med att du kör ditt set till fail sedan vilar du typ 15-20 sec sedan kör du till fail igen på samma vikt. Man brukar köra det sista setet på övningen självklart

Jaggan
2012-07-06, 14:23
Okaj tack!

Mjölkprotein
2012-07-06, 14:27
Kör basövningar och kör isolering som komplement till basövningarna.

Exempelvis; rodd av olika slag (FRIA VIKTER!), chins/pull-ups, dips,bänkpress,militärpress/pushpress/press bakom nacken... osv...

Om du nu inte redan gör dessa förstås.

Jaggan
2012-07-06, 14:33
Tänker du att man kör basövningar ena passet och isolering andra?:) Inte säker på att jag fattar din beskrivning av skillnaden mellan dom? Vad är tex isolering och vad är basövning för bröst och rygg?

Mjölkprotein
2012-07-06, 14:57
Tänker du att man kör basövningar ena passet och isolering andra?:) Inte säker på att jag fattar din beskrivning av skillnaden mellan dom? Vad är tex isolering och vad är basövning för bröst och rygg?

Basövning för bröst/triceps/axlar: Bänkpress!
Basövning för rygg/biceps: Skivstångsrodd/Hantelrodd/T-Bar rodd/osv...

Basövning för axlar/triceps: Militärpress,Pushpress,Press bakom nacken, osv...

Isolering för biceps: CURL
Isolering för triceps: fransk press, hantellyft åt sidan, osv
Isolering för bröst: flyes/pec-dec

som exempel... Jag menar att du kanske köttar ut dig i något/några set rodd, sedan gör du 1-2 övningar isolering såsom curl eller liknande.

Inget proffs dock, jag kör bara basövningar.

Jaggan
2012-07-06, 15:02
Ah okej, nu är jag med! Men frågan hur man ska fördela de olika övningarna över passen eftersom jag tränar varje muskelgruppp två gånger i veckan. Om man då ska köra vissa övningar på ena armpasset på tisdagen och lite andra övningar och annorlunda reps på fredagspasset eller om det är bättre att dom är identiska?