handdator

Visa fullständig version : Kan ej gå upp i vikt.

jernstedt
2012-07-06, 06:43
Hallåj !

Jobbar stenhårt med att lägga på mig muskelmassa och försöka gå upp i vikt men det går verkligen inte. Tränar 5 dagar i veckan och har fastnat på 81kg, tips på hur jag skall öka min muskelmassa och gå upp i vikt. Jag försöker få i mig 160g proteiner om dagen och det får jag det andra räknar jag faktiskt inte så som kolhydrater fet m.m. För det lär jag få i mig tillräckligt, tips på hur jag skall äta eller hur jag kan göra för att just öka min muskelmassa och vikt ?

/Jonas

Albin Eriksson
2012-07-06, 06:50
Börja räkna, öka proteinintaget samt kolhydratsintaget tills du ökar i vikt.
Simple as that, på gott och ont.

morc
2012-07-06, 06:50
Hur stort energiintag ligger du på per dygn då?

vicarious
2012-07-06, 06:58
Hur stort energiintag ligger du på per dygn då?

Han räknar ju inte skrev han.

jernstedt
2012-07-06, 07:04
Nej har tyvärr inte räknat hur mycket jag trycker i mig mer än proteinerna. Okej käka mer kolhydrater och protein så skall man gå upp mer i vikt :) Grejen är att jag tycker jag äter hela tiden. Har ni någon bra mall eller liknande som man kan se vad ni äter eller en sida på nätet som visar vad som kan vara bra att äta under en dag.

Pretorian
2012-07-06, 07:05
Jag hade ett helvete förra hösten när jag började med min första bulk. Min "normal-vikt" är 81 och det mesta jag vägt var 83, att gå över det var jäkligt svårt. Jag tröttnade på mat liksom. Men jag "lyckades" öka vikten under vintern till 87!!! men det kommer jag ALDRIG mer göra. Jag gissar att det mesta var fett då mina vikter på gymmet inte ökade i samma relation om du förstår vad jag menar?

Men, ivarjefall, du måste äta mer. Lägg gärna till egna flytande gainers-drinkar som kan innehålla: ägg, proteinpulver, havregryn, jordnötssmör, cocos etc.

När du ätit dig mätt så måste du äta mer. När vikten går upp, håll samtidigt lika nogrann koll på vikterna på gymmet på samma sätt som vid en deff.

Men som sagt, detta kommer jag själv aldrig göra igen.

Reaper123
2012-07-06, 07:57
Låter som du är lyckligt lottade med att kunna lyssna på din hunger och landa omkring kcalbalans. Det som krävs är antingen skaffa dig koll på vad du äter och medvetet öka till passande kcalintag...

Annars är det bara försöka äta mer mat som gäller, enklast är såklart att öka fettintaget (1dl rapsolja extra om dagen och du har 900 kcal, extremt exempel men mättar föga). Ett bättre tips är väl att öka på både protein & kolhydrater först och främst och sedan se till att äta gott aka fina såser till maten så löser detta sig rätt lätt ska du se ;)

Kinbote
2012-07-06, 08:18
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

Där finns lite bra tips.

martikainen
2012-07-06, 08:44
Låter som du är lyckligt lottade med att kunna lyssna på din hunger och landa omkring kcalbalans.

Tycker detta är sjukt värdefullt och att du skall ta det försiktigt så att du inte lär kroppen att få i sig mer mat än den faktiskt behöver! Jag önskar att min hunger/aptit kunde styra mitt matintag, men äter jag enligt det så ökar jag farligt fort i vikt.

Mitt idiottips för att få i sig mer mat är att äta snabbare! Jag äter tokfort och blir inte "mätt" förens det gått 5-10minuter efter maten, det gör alltså att jag kan äta mig övermätt utan problem, farligt men effektivt om man vill gå upp i vikt.

ariak
2012-07-06, 10:20
Räkna förfan inte, det förstör bara för dig senare.. Tro mig ja är i den Sitsen

Surgency
2012-07-06, 13:41
Räkna förfan inte, det förstör bara för dig senare.. Tro mig ja är i den Sitsen

Om alternativet är en okontrollerad bulk där viktökningen antingen blir överdriven, eller utebliven, så är räknande av kcal att föredra.

z_bumbi
2012-07-06, 15:35
Om alternativet är en okontrollerad bulk där viktökningen antingen blir överdriven, eller utebliven, så är räknande av kcal att föredra.

Fast motsatsen till att räkna är inte att tappa kontrollen helt om man inte har en ätstörning utan att man t ex bara väger sig en gång i veckan och ser vad som händer.

Kischen
2012-07-06, 15:39
"Jag kan ej få mina pengar att räcka varje månad"

-Räknar du dina pengar?

"..Nej?"

jernstedt
2012-07-06, 15:40
Ja så har jag gjort väger mig en gång i veckan och har nu märkt att jag stannat upp.

Eddie Vedder
2012-07-06, 15:47
Ja så har jag gjort väger mig en gång i veckan och har nu märkt att jag stannat upp.

Väg dig varje dag och studera trenden.

Feelgood
2012-07-06, 16:29
Räkna är det bästa alternativet enligt mig själv och det är simpelt!
Jag skulle räknat maten jag åt om jag var i din situtation och sedan ökat 100-200+ kcal efter någon vecka ifall vågen fortfarandr står stilla.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

z_bumbi
2012-07-06, 17:12

Kroppsvikten varierar mellan olika dagar så man får följa en utvecklingskurva över en månad eller så (en vägning i veckan är trots variationen oftast fullt tillräckligt) men har viktuppgången stannat upp gradvis över tid så är det troligen bara att äta mer tills du fortsätter att gå upp i vikt i den takt som du vill. Det finns inget magiskt i att räkna kalorier eller att försöka pricka ett litet överskott då det i alla fall är vågen som bestämmer hur man har lyckats.

Sniggel
2012-07-06, 17:29
"Jag kan ej få mina pengar att räcka varje månad"

-Räknar du dina pengar?

"..Nej?"

Väg dig varje dag och studera trenden.

+2

De som inte lyckas gå upp i vikt trots att "de äter jättemycket" kan fortsätta att försöka äta mycket. Men sanningen är att de kommer att fortsätta stå still, år efter år om de envisas med att inte börja räkna kalorier, varje dag, i åtminstone 2 månader i sträck, så att man fattar vad som är "mycket mat".

Jag vet inte hur många jag stött på som haft problem med att gå upp i vikt, som sen lyckats göra detta med att "äta mer" utan att samtidigt räkna kalorierna. Ingen?
Kroppen är matematisk, gå matematiskt till väga.

Jokester
2012-07-06, 18:42
+2

De som inte lyckas gå upp i vikt trots att "de äter jättemycket" kan fortsätta att försöka äta mycket. Men sanningen är att de kommer att fortsätta stå still, år efter år om de envisas med att inte börja räkna kalorier, varje dag, i åtminstone 2 månader i sträck, så att man fattar vad som är "mycket mat".

Jag vet inte hur många jag stött på som haft problem med att gå upp i vikt, som sen lyckats göra detta med att "äta mer" utan att samtidigt räkna kalorierna. Ingen?
Kroppen är matematisk, gå matematiskt till väga.

+1, har massor av kompisar som "äter bara skräpmat och mycket hela tiden."
När man sedan frågar vad de ätit så är det typ en halv pizza, 2 rostmackor och en glasstrut.

z_bumbi
2012-07-06, 18:45
+2Jag vet inte hur många jag stött på som haft problem med att gå upp i vikt, som sen lyckats göra detta med att "äta mer" utan att samtidigt räkna kalorierna. Ingen?

Jag vet flera och det är också en vanlig behandlingsmetod för kraftig undervikt dvs inte någon som bara är smal utan som faktiskt är sjukligt underviktig.

JakeShaft
2012-07-06, 20:49
Om det är lättare att dricka än att äta går det mixa ihop oerhört energitäta drinkar. Körde jag ett tag 8-9 dl drink 1100 kCal om jag kommer ihåg rätt. Ett gäng sådana om dagen.

jernstedt
2012-07-06, 22:12
Så vad jag borde göra är att äta mer förstår jag. Men detta med att dricka tex gainer m.m fungerar det verkligen rinner det inte bara rakt igenom utan att ge resultat ?

Vad tror ni om mitt träningsschema 3dagar träning 1 dag vila tre dagars träning och 1 dag vila osv ?

Hur är det med att äta samma kost varje dag tex äggvita till frukost med gröt, ris kyckling varje dag spelar det någon roll för att bygga muskelmassa ?

Pretorian
2012-07-06, 22:22
Ett steg till din framtida viktuppgång är att SLUTA med äggvitan och ät hela ägg!

jernstedt
2012-07-06, 22:41
Men känns som massa fet bara är det verkligen bra ? Vill öka muskelmassan, jag vet att man behöver öka i fet osv för att kunna öka muskelmassan men känns som det blir för mycket med fet eller ?

clappen
2012-07-06, 22:50
Men känns som massa fet bara är det verkligen bra ? Vill öka muskelmassan, jag vet att man behöver öka i fet osv för att kunna öka muskelmassan men känns som det blir för mycket med fet eller ?

Så länge du tränar hårt, vilar, och äter tillräckligt med protein, så gör det inget om ditt kalorisöverskott består av fett/kolhydrater eller protein. Ett kaloriöverskott med det jag skrev ovan är det som krävs för att bygga muskler effektivt

JakeShaft
2012-07-06, 22:54
Om du skall vara rädd för allt som innehåller fett exempelvis ägg blir det givetvis mycket svårare att gå upp i vikt. Du skriver först att du inte kan gå upp i vikt och sedan att du inte kan äta hela ägg då de innehåller "massa fett"?

zajiwal
2012-07-06, 22:59
Räkna ut hur mycket energi du förbrukar under ett dygn. Ät/drick mer energi än vad du förbrukar på ett dygn. Få i dig ditt protein, fyll sedan ut med kolhydrater och fett tills du når önskad energimängd (energiöverskott). Repeat.

Nej, gainers rinner inte rakt igenom utan att ge resultat. Se det som flytande föda.

Vadå för mycket fett?

jernstedt
2012-07-07, 08:06
Okej skall räkna på hur mycket jag stoppar i mig på en dag så återkommer jag med resultatet :)

Eddie Vedder
2012-07-07, 08:07

Ät gulan.

Ondskapelsen
2012-07-07, 10:51
Du verkar vara livrädd för fett...
Om du ligger still på den vikt du har nu med ditt nuvarande intag: ta t.ex. en gainer någon gång under dagen. Och väg dig varje dag och se vad som händer.
Om du inte kompenserar i de andra målen så bör det peka uppåt.

jernstedt
2012-07-07, 12:37
Yes skall kolla upp hur jag äter och räkna på det. Sedan vad tror ni om träningsschemat tre dagars träning en dag vila osv eller två dagars träning en dag vila osv ?

Sniggel
2012-07-07, 13:40
Jag vet flera och det är också en vanlig behandlingsmetod för kraftig undervikt dvs inte någon som bara är smal utan som faktiskt är sjukligt underviktig.

Men i det fallet handlar det om individer som äter i princip ingenting. Om man är normalviktig och ska gå upp ytterligare i vikt kan det krävas lite mer koll. Då handlar det ju om att äta "mer än vanligt". Anorektiker behöver "bara" börja äta lite mer normalt och det behövs nog inte kaloriräknas för det.

Sniggel
2012-07-07, 13:45
Så vad jag borde göra är att äta mer förstår jag. Men detta med att dricka tex gainer m.m fungerar det verkligen rinner det inte bara rakt igenom utan att ge resultat ?

Vad tror ni om mitt träningsschema 3dagar träning 1 dag vila tre dagars träning och 1 dag vila osv ?

Hur är det med att äta samma kost varje dag tex äggvita till frukost med gröt, ris kyckling varje dag spelar det någon roll för att bygga muskelmassa ?

Nej verkligen inte. Kalorier rinner inte igenom. De tas upp väldigt effektivt.
(Och ät gulan)

Det heter fett. Var tvungen att påpeka det eftersom du skrev fel 3 ggr i rad. :p
Fett gör dig inte fetare än kolhydrat. Överdriven viktuppgång gör dig fet.

swaggedout
2012-07-18, 07:34
Jag hade ett helvete förra hösten när jag började med min första bulk. Min "normal-vikt" är 81 och det mesta jag vägt var 83, att gå över det var jäkligt svårt. Jag tröttnade på mat liksom. Men jag "lyckades" öka vikten under vintern till 87!!! men det kommer jag ALDRIG mer göra. Jag gissar att det mesta var fett då mina vikter på gymmet inte ökade i samma relation om du förstår vad jag menar?

Men, ivarjefall, du måste äta mer. Lägg gärna till egna flytande gainers-drinkar som kan innehålla: ägg, proteinpulver, havregryn, jordnötssmör, cocos etc.

När du ätit dig mätt så måste du äta mer. När vikten går upp, håll samtidigt lika nogrann koll på vikterna på gymmet på samma sätt som vid en deff.

Men som sagt, detta kommer jag själv aldrig göra igen. varför aldrig göra om? Låter som du har men för livet pojk. Äta god mat är väl tusen gånger skönare än deff?

Eddie Vedder
2012-07-18, 07:44
varför aldrig göra om? Låter som du har men för livet pojk. Äta god mat är väl tusen gånger skönare än deff?

Ta en titt på hans matbilder. :)

begt
2012-07-18, 07:53
Standardmjölk är bra för att gå upp i vikt. En god smoothie efter träning är inte fel det heller, gör i ordning innan och ställ i kylen.

Proteinpulver går ju att ta till samtidigt som man minskar på köttmängden som sagt. Bröd och pasta kan jag äta hur mycket som helst av nästan. Glass kan vara bra det med.

Angående äggen så innehåller ju ett vanligt ägg bara 5 g fett. Lite extra fett är inte alls fel om det är vad som krävs för att gå upp i vikt.

swaggedout
2012-07-18, 11:23
Ta en titt på hans matbilder. :)

Linka!

Sniggel
2012-07-18, 11:33
Linka!

Latmask! Kolla hans signatur ;)