handdator

Visa fullständig version : Börja träna, gå upp i vikt, 16 år


dajl
2012-07-06, 03:58
Tja!

Känner mig ganska rastlös under detta sommarlov och har således därför tänkt börja styrketräna.

Provade gymma förra året under en månad men slutade då sommarn började och ville bara ta det lugnt. Har tänkt ta tag i styrketräningen ett tag nu men då jag spelar fotboll i lag så har det inte blivit något då fotbollen och plugget tog mycket av fritiden, hade inte orken att gymma. Men nu är sommarlovet här och har inga fotbollsträningar under sommarlovet och jag vill börja gymma.

På fotbollen tränade ca 3 gånger och en match per vecka om det har någon betydelse. Mestadels kondition och bollteknik.

Så det jag behöver hjälp med är ett schema, har problem med vänster handled vilket gör att jag inte kan böja den 90grader. Kan tillexempel inte genomföra en vanlig armhävning, har en tid hos en ortoped snart för att undersöka detta. Dock så är jag rätt säker på att jag klarar av att göra bänkpress och liknande övningar. Så jag behöver lite hjälp med att hitta övningar som inte kräver handleden att böjas 90grader.

Hade tänkt träna ca 4-6 gånger i veckan och gå upp i vikt. Min vision är att bli bredare och biffigare, strävar nog inte efter dom dära fina klara 6-packen utan vill mestadels bli större.

Längd: ca 172cm
Vikt: 61kg

Tänkt att använda proteinpulver(Whey 80) på morgonen, före träning och efter träning.(är det bra)? Och med tanke på min vikt hur mycket bör jag hälla i mig?

Generella tips och saker jag bör tänka på uppskattas =)

Ber om ursäkt om denna tråd sitter på fel ställe eller om det är något fel med den.

Tack på förhand.

pezrulezhaakon
2012-07-06, 04:11
dajl, en helt vanlig 3-split rullande klarar du dig långt på. Lär dig äta mat innan du slösar pengar på pulver.

Pretorian
2012-07-06, 06:56
Hade tänkt träna ca 4-6 gånger i veckan och gå upp i vikt. Min vision är att bli bredare och biffigare, strävar nog inte efter dom dära fina klara 6-packen utan vill mestadels bli större.

Ät mycket mat. Tänk om jag hade fått det rådet när jag var 16... :smash:

Ät gärna rejält nära/efter ditt träningspass. Och även om du inte vill ha ett 6-pack så skippa/minska:
godis
chips
pizza
alkohol etc

Xtronal
2012-07-06, 09:58
Ät mycket mat. Tänk om jag hade fått det rådet när jag var 16... :smash:

Ät gärna rejält nära/efter ditt träningspass. Och även om du inte vill ha ett 6-pack så skippa/minska:
godis
chips
pizza
alkohol etc

förstod inte det där som är fet markerat :confused:

Pretorian
2012-07-06, 10:00
förstod inte det där som är fet markerat :confused:

Jag menar att även om om TS inte är intresserad av ett sex-pack (magrutor) så är det dumt att vräka i sig allt skit. Gå upp i vikt på bra saker är mitt förslag.

LillisJ
2012-07-06, 10:42
På morgonen är det lätt att få i sej 30 gram protein. 4 dl mjölk och 3 mackor med kött eller ost till exempel. Och innan du köper pulver så borde du se vad du får i dej under dagen, så att du inte köper det i onödan.

Xtronal
2012-07-06, 11:13
Jag menar att även om om TS inte är intresserad av ett sex-pack (magrutor) så är det dumt att vräka i sig allt skit. Gå upp i vikt på bra saker är mitt förslag.

låter som ett väldigt bra förslag :)

ChrisDEFC
2012-07-06, 11:52
Jag menar att även om om TS inte är intresserad av ett sex-pack (magrutor) så är det dumt att vräka i sig allt skit. Gå upp i vikt på bra saker är mitt förslag.

Alternativt tänk från en skräpmatsälskare:
Jag hade aldrig klarat bygga upp min fysik utan "skräpmat". Det må vara mindre bra men det är så otroligt mycket lättare att dra i sig ett mål mat på 1500kcal på skräpmat än på tonfisk och ris. Jag förespråkar inte någon skräpmatsupplägg men jag menar att om man vill bli större och dessutom har tänkt att träna upp till 6dagar i veckan så ska man nog inte va rädd för att ta en extra hamburgare, en extra bulle, en eller ett par extra proteinshakar o.s.v. Det största missen jag gjorde tidigt i min träningskarriär va att va rädd för saker bara för att det av den bantande medelklassen ansågs som onyttigt. Ät mycket av det du kommer över, kan du hålla dig till "bra livsmedel" (va nu det är) så är det väl säkerligen bättre men att tro att man inte får några bra resultat bara för att man äter skräpmat nån gång då och då är att skjuta sig i foten. Speciellt om man har svårt att gå upp i vikt. Jag har själv ätit väldigt mycket skräpmat genom åren och har gått upp ca 30kg och har fortfarande vid 106-107kg synliga magrutor även om konturerna slätats ut något (kan tillägga att jag är väldigt lång åxå men när jag va runt 20 så vägde jag 77-78kg).

Säg att personen i fråga äter bra men kommer bara precis upp till kalloribalans med sin kost, då skulle jag säga att det är bra för utvecklingen att han drar i sig några hundra kallorier extra med något onyttigt snarare än att stanna på kalloribalans. Om nu alternativtet att äta ännumer nyttigheter inte riktigt finns. För man kan bli rätt trött på det och variation förnöjer, dessutom ska man hitta en balans som man kan leva med en längre tid och inte bara något som håller några veckor. Detta säger jag inte som att det vore rätt och riktigt men jag säger bara att den där vägen att äta jätte mycket och jättenyttigt är en extremt jobbig väg för många som kanske gillar onyttigheter. Och för att bygga på sig muskler behövs mycket energi (och protein) och om en del av kosten består av "skräpmat" så tror jag att det kan funka åxå, kanske inte lika bra men ändå. Jag har ju uppenbarligen själv laggt på mig endel muskler även om jag mer eller mindre konstant äter skräpmat ca 2ggr/vecka och äter godis minst 1gång i veckan men vissa veckor kan det bli nästan varje dag.

Pretorian
2012-07-06, 12:08
än på tonfisk och ris.

Nu behöver inte deffmat bestå av tonfisk och ris (jag förstår att du inte menar det heller) men detta äter jag nu under deff:
https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-06-26%2007%2033%2057.jpg

Eller varför inte några av mina enchiladas sprängfyllda med fläskfilé:
https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-07-05%2019%2006%2045.jpg

Skulle jag vilja gå upp i vikt så skulle jag lätt äta fler av dessa istället för att köpa färdig "skräp"-mat på stan. Jag tror resultaten blir bättre då.

Dribinho
2012-07-06, 12:22
Nu behöver inte deffmat bestå av tonfisk och ris (jag förstår att du inte menar det heller) men detta äter jag nu under deff:
https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-06-26%2007%2033%2057.jpg

Eller varför inte några av mina enchiladas sprängfyllda med fläskfilé:
https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-07-05%2019%2006%2045.jpg

Skulle jag vilja gå upp i vikt så skulle jag lätt äta fler av dessa istället för att köpa färdig "skräp"-mat på stan. Jag tror resultaten blir bättre då.

Hade man haft dig som personlig kock hade det blivit Olympia scenen nästa ;)

Xtronal
2012-07-06, 13:53
Hade man haft dig som personlig kock hade det blivit Olympia scenen nästa ;)

Man behöver mer än bra mat för det :D

nyahamd
2012-07-06, 14:06
Jag bygger just nu min hela kropp på rent skit, och har la gjort det ända sen jag började. Godis och skit är det bästa om du vill träna bra.

Where's your god now?

dajl
2012-07-06, 16:29
Har inga problem med att äta bra mat, håller mig undan läsk samt godis och liknande dagligen. Händer väl att jag stoppar i mig det någongångm men i snitt skulle jag nog säga att det händer en gång i veckan.

Så till min kost, vad bör jag äta till frukost lunch etc? Tar gärna emot länkar till sidor där man kan läsa om detta, har googlat runt men kommit till olika svar dock.

LillisJ
2012-07-06, 17:00
Nu behöver inte deffmat bestå av tonfisk och ris (jag förstår att du inte menar det heller) men detta äter jag nu under deff:
https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-06-26%2007%2033%2057.jpg

Eller varför inte några av mina enchiladas sprängfyllda med fläskfilé:
https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-07-05%2019%2006%2045.jpg

Skulle jag vilja gå upp i vikt så skulle jag lätt äta fler av dessa istället för att köpa färdig "skräp"-mat på stan. Jag tror resultaten blir bättre då.

Recept? :D

pezrulezhaakon
2012-07-06, 17:08
Här är TS lösning:

http://www.fjola.se/

:)