handdator

Visa fullständig version : Very-VLCD


Tiefensee
2012-07-05, 22:57
Hej!
Jag tänkte först skriva en post under "vatten-diet"-tråden men kom sedan på att mitt inlägg ej riktigt hörde hemma där, då tänkte jag posta en ny tråd, men kom aldrig på vad jag skulle kalla den :)
Därför fick det bli det lustiga namnet

Nåväl jag har bestämt mig (redan hållt på i ca 50h) för att köra en fasta med undantag för 3x10 gram EAA/dag, 10x1000mg omega3/dag, multivitamin och 1msk blötlagda linfrön/psylliumfrön / dag. Detta ger ju ca 200kcal/dag så nån riktig fasta är det ju inte.
Jag tränar fortfarande, innan träning 10g EAA och PWO, en vassledrink efter träning(ca 135kcal), så på träningsdagar utökad menyn med en vassledrink.
Mår hittills bra, är pigg, presterar bra på gymmet, kör dock lite kortare pass (ca 30-40min). Kissar ofta och mycket.
Försöker dricka mycket vatten, tar ganska stora mängder koffein, antingen i tablettform, i te, Pwo eller liknande.
Nu har jag tänkt köra 60h för att sedan ha ett kortare uppehåll och sen köra 148h.

Varför jag gör det? Kul att pröva, skadar inte om jag tappar lite i vikt av det heller :)

Så mina frågor är;
Hur långt bör uppehållet mellan 60h och 148h vara? Räcker det med en dag?
Behöver jag iaktta samma försiktighet då jag börjar äta som vid vatten-fasta?
Något annat tips?

Kent Herbert
2012-07-05, 23:58
Alltid lika intressant med sån här trådar tycker jag. Det vore extra kul o veta lite mer om dig, som typ längd vikt o kön och vad du gör förutom att träna. Har du testat nåt liknande tidigare?
Om du kommer följa viktminskningen så kan du ju likagärna skriva ner den här, samt hur du upplever dina gympass för varje dag som går, alltså om du bibehåller eller om styrkan börjar att avta.
Lycka till med din VVLC :)

Tiefensee
2012-07-06, 08:23
Tack! :)

Jag är man, 34år, 183 cm, startvikt var 87,4 (ej morgonvikt dock), morgonvikt idag 84,6. Styrka 5 dagar/v. Relativt energikrävande heltidsjobb och egen firma utöver.
Gympassen hittills har gått mycket bra, ej märkt minskad styrka eller ork.

Aldrig provat fasta eller VLCD innan :)

tjing
2012-07-06, 10:09
VLCD härmar ju ett fastande tillstånd, fast med lite mer nutrition, proteinpulser osv. Kan nog fungera bra om man gillar att äta lite. En del upplever ju ökat välmående, vilket nog kan tillskrivas katekolaminer, ketoner, ökad aktivitet i dopaminerga områden i hjärnan pga lågt energiintag och endorfiner.

Dessutom är vassle kortisolsänkande vilket nog kan vara bra i sammanhanget.

Tiefensee
2012-07-06, 11:10
Tack för svaret, det som oroar mig är hur försiktigas måste vara då man börjar äta lite mer, jag vill ju inte sabba tarmmotoriken eller bli sjuk.

PeSi
2012-07-06, 17:41
Jag har aldrig provat så här kort period. I mitt fall har magen "lagt av" efter ca 2-3 dygn med följden att hungern försvinner.

När jag avbryter (eller går över ca 500 kcal) kommer hungern som brev på posten. De första gångerna gick jag upp i normalt kaloriintag direkt, och mådde sämre än nödvändigt. Jag provade fram att det är lagom att stålsätta sig mot hungern på omkring 50% av normalt dagintag den första dagen. Kalorierna ska komma från lättsmälta och gärna fiberrika livsmedel. Fr.o.m. andra dagen kan jag äta i stort sätt normalt. Det gäller fortfarande att dricka stora mängder vatten för att motverka hård mage. Laktulos som även ges till babies (apoteket) är ett skonsamt sätt att stimulera magen vid behov. Det skadar naturligtvis inte att trappa upp kaloriintaget över en längre tid, men kräver starkare psyke än jag besitter.

Eftersom du avbryter efter så kort tid kan denna information vara helt irrelevant för dig.

Lycka till.

Tiefensee
2012-07-06, 21:53
PeSi:
Tack! Hur långa perioder har du kört?

Trappade långsamt upp idag efter 70h. Har en familjesituation som kräver ett avbrott nu, ska dra igång på måndag igen.

Kände lite hunger det första 1,5dygnen. Annars pigg och vaken. Aningen mindre fokus. Presterat mycket bra på träning.

En lustig sak var att det första jag åt var en tugga på en proteinbar. En smak jag brukar gilla smakade nu apa, nästan som spya.
Tog en tugga till efter 1,5h och då smakade den nästan som vanligt, lite äcklig smak kvar, det gick ännu 1,5h och jag tog en tugga, smakar helt normalt???

PeSi
2012-07-07, 01:02
7-20 dagar.

Det är lustigt hur hjärnan kan spela spratt med en. Lite märklig känsla när hungern försvinner och man bara tuffar på dag efter dag. Och samtidigt känns hjärnan superklar. Inget man förväntat sig direkt.