handdator

Visa fullständig version : Ab roller - tar i bakre rygg?


Lågpastöriserad
2012-07-05, 21:08
Hej!

Vad gör man för fel om ab roller tar emot mycket på bakre rygg? Jag har inga ryggproblem, men när jag rullar framåt med ab roller:n tar det mycket på bakre rygg. Why?

Tacksam för svar!;)

bustz0rz
2012-07-05, 21:26
Har du en främre rygg? ;)

Skämt åsido: är du noga med att ha en rak rygg när du kör? Så att du inte svankar vill säga?

ATJL
2012-07-05, 21:27
Undvik att svanka, spänn magen hårdare för att avlasta, var kontrollerad och stabil i vändningen när du går tillbaka.

Peter.B
2012-07-05, 21:29
Då är du antagligen lite väl klen i bålen (korsetten typ) och behöver stärka upp den för att klara hjulet korrekt. Öva på lite plankor på olika sätt först typ. Exempelvis fötterna på en pilatesboll, eller en liten vikt på ryggen/röven.

Lågpastöriserad
2012-07-05, 21:36
Jag vill också poängtera att jag vanligtvis aldrig kör övningar för bakre rygg. Kanske dags att införa detta nu! ;D

Okej, men det hjälper inte att försöka hålla ryggen rak när man sträcker ut sig så pass mycket och slutligen tar det på bakre rygg. Kanske får träna upp bålen då?

Lågpastöriserad
2012-07-05, 21:40
En annan fråga. När man kör vanliga sit-ups, ska man sitta med skinkorna på golvet eller sitter man liksom på "svanken"? Om ni fattar?

pezrulezhaakon
2012-07-06, 04:03
Lågpastöriserad, om du avser att träna magen effektivt så bör du hellre köra crunchövningar