handdator

Visa fullständig version : Less på jobbet - Vad skall jag göra?


Matte_
2012-07-05, 19:24
Hej.
Jobbar som CNC-operatör på ett halvstort företag. Har jobbat där ett år, tog studenten förra året.
Jag är tillsvidare anställd men funderar på att säga upp mig.

Varje dag när jag vaknar får jag ångest att gå till jobbet, när jag väl är där har jag ingen motivation alls.
Det enda som går i tankarna är att sluta för dagen och komma hem och tex träna som jag verkligen tycker är roligt.

Tankarna går hur f*n jag skall göra. Känner att jag tappar en "trygghet" när jag säger upp mig. Och på dagens marknad känns det som att jobb inte växer på träd. Är öppen helt på att göra något helt annat än industriarbete.

Har lite planer på att dra till Australien med en polare till hösten.

Skulle behöva lite tankar från andra kollo-medlemmar.

Tack på förhand.

drakfelt
2012-07-05, 19:30
Tänk lite på vad du kan göra när du sagt upp dig först. (plugga, resa och eventuella andra jobb)

När du tänkt färdigt och kommit fram till något vettigt tycker jag inte det är några konstigheter att säga upp sig (antar att du bor hemma)

Spartansk
2012-07-05, 19:30
Har du några pengar? Du bör samla ihop en del pengar innan du sticker till t ex Australien, anser jag. Det är rätt segt om man måste jobba jättemycket under resan.

Zizou
2012-07-05, 19:34
Har haft samma känsla, den är verkligen obehaglig. Böt sedan inriktning helt och hållet och trivs just nu fantastiskt med mitt nya jobb. Visserligen sämre betalt, men det är värt tusen gånger mer att trivas på jobbet tycker jag!
Du kan ju fundera på att byta bransch helt, kanske plugga till något nytt, fara utomlands och jobba ett tag (även gjort det ;) ), fundera på att starta eget (krävs ju dock en hel del såklart). Men du bör nog vara säker på vad du ska syssla med innan du säger upp dig såklart.

Fartman
2012-07-05, 20:44
Det är bara att spara ihop lite cash och säga upp sig. Om du redan efter ett år känner som du gör måste du byta kneg/sysselsättning.

Bengtan
2012-07-05, 22:07
Det är bara att spara ihop lite cash och säga upp sig. Om du redan efter ett år känner som du gör måste du byta kneg/sysselsättning.

Är ett år redan? Jag känner så efter 2 dagar, varför? Ni som jobbar med monotona arbeten hur klarar ni det?

Kämpa på tills resan, kommer förmodligen vara värt med mer pengar.

Onigiri
2012-07-05, 22:16
Återigen: In i vården!

Chrillee
2012-07-05, 22:39
Är ett år redan? Jag känner så efter 2 dagar, varför? Ni som jobbar med monotona arbeten hur klarar ni det?

Kämpa på tills resan, kommer förmodligen vara värt med mer pengar.

Samma här, får innerligen panik. Man måste utbilda sig eller skaffa sig en mentalitet som gör det möjligt att stå ut under de vidriga förhållandena.

Stoltz
2012-07-05, 22:44
Alla är inte gjorda för monotoma arbeten. Jag får tokspel av att göra samma sak endast under ett pass.

timoat
2012-07-05, 22:50
Ta reda på vad du tycker är kul och gör det till ditt levebröd, det gjorde jag, utan en spänn på fickan. Svårt och ofta tufft, men fan så mycket mer givande. Orka hålla på och hata livet när det är så jävla lätt att ändra på det.

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/487836_10151017856188390_2012127419_n.jpg

TREX
2012-07-05, 22:55
wDsUb45US44

Bengtan
2012-07-05, 23:14
Ta reda på vad du tycker är kul och gör det till ditt levebröd, det gjorde jag, utan en spänn på fickan. Svårt och ofta tufft, men fan så mycket mer givande. Orka hålla på och hata livet när det är så jävla lätt att ändra på det.

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/487836_10151017856188390_2012127419_n.jpg

Så lätt är det inte. Alla har inte intresse i det som finns ute på marknaden och således hamnar på ett mer eller mindre tråkigt jobb.

Fartman
2012-07-06, 00:30
Är ett år redan? Jag känner så efter 2 dagar, varför? Ni som jobbar med monotona arbeten hur klarar ni det?

Kämpa på tills resan, kommer förmodligen vara värt med mer pengar.

Ett år är redan med tanke på att arbetslivet är lite längre än så. Men visst 2dagar är mycket värre, fast man ska passa sig för att vara allt för snabb på att döma ut ett jobb.. det kan vara så att allt känns mycket roligare när man lärt sig jobbet mer och känner sig mer säker i sin yrkesroll.

Själv insåg jag snabbt att jag började avsky tillvaron när jag jobbade på ett sånt ställe där det kändes som att man utvecklades noll och att ungefär vem som helst skulle kunna ersätta mig att det var bara att lägga ner. Jag kom fram till att jag måste hitta ett jobb där jag verkligen gillar yrket för att inte vilja ta livet av mig. För mig innebar det ett yrke där jag lär mig nya saker hela tiden och utmanas intellektuellt, blev till att plugga i en herrans massa år och hade sån jävla röta att den utbildningen jag chansade på visade sig rätt för mig :)

I övrigt säger jag fullt allvarligt att jag är väldigt avundsjuk på dom människor som bara "vill ha ett jobb" och sen när dom fått första bästa helt enkelt verkar nöja sig och trivs med det.

Fartman
2012-07-06, 00:33
Ett annat bra tips jag kan ge är att även pissiga kneg kan kännas okej om det finns många sköna arbetskamrater. Det suger enormt att jobba med ett tråkkneg om du dessutom bara har gnälliga gammkärringar som arbetskamrater.

mattilainen
2012-07-06, 00:48
Jag kommer ihåg när jag fick ett jävla jobb där jag gjorde spoilers på saab. samma skit där. Hade fan ångest när jag gick och la mig tills jag slutade jobbet för att sedan få ångest igen. Jag gillar inte att jobba med samma skit om och om igen. Göra samma sak om och om igen. Hatar det. Jag trodde ajg var konstig som hatade att arbeta. ALla mina kompsiar ville jobba och få pengar och jag inte brydde mig. Pengarna hade jag på något kosntigt vänster och jag ville inte jobba. Sedan ville jag bli polis men kom inte in första sökningen vilket gjorde att jag började plugga lite omvårdnad och gick undersköterskeutbildning. Det fick mig att inse att det faktiskt finns jobb som är roliga, att få arbeta med människor kan aldrig bli likadant. Finns alltid annat att byta till om man tröttnar.

Jag skulle aldrig i livet orka eller vilja jobba på något företag där jag bara är en maskin som gör samma sak hela tiden. Att hata sitt jobb och få 25k efter skatt är inget jag vill åt. hellre ha ett jobb man tycker är roligt och ha 14k :) Att tänka så tror jag kommer göra att man kommer nöja sig lättare och bli gladare för pengarna som går över! Jag säger till dig, som jag skulle velat att någon sagt till mig. Säg upp dig direkt, allt löser sig eller hur? Som du säger har du precis tagit studenten. Att vara arbetslös är inget livsfarligt, men jag förstår att man inte vill riskera allt men trivs du itne. säg upp dig istället för att ha ångest helt ärligt. När jag sa till min chef att "nu vill inte jag jobba mer, och om jag vill jobba så ringer jag" och sen dess har jag aldrig hört av mig och aldrig hört av honom och jag var så jävla glad för det. Tänk om jag hade fastat på det skitstället? Visst trevligt folk men fyfan. Ångesten varje kväll var inte rolig..

Du ska leva ett liv och dö om sisådär 60 - 70 år. Varför spendera tid på något du avskyr? Fyfan! Säg upp dig och gör vad du vill. Säger du upp dig kommer du troligtvis söka mer aktivt jobb än om du gör det under tiden och då kommer dagarna, veckorna och månaderna gå. Varför utsätta sig för detta?

Yes
2012-07-06, 00:59
Jag har befunnit mig i den sitsen. Det är hög tid att söka något annat. Om jag fått chansen att åka tillbaka i tiden och prata med unge Yes skulle jag dock säga att bita ihop tills du har en bra plan och ett realistiskt alternativ. Jag hoppade på första bästa och några månader senare stod jag arbetslös istället. Det är inget bra alternativ.

Fundera på vad du vill göra istället och jobba mot att ta dig dit. Kolla intressanta jobb, vad de har för krav, sök, skaffa nya meriter, sök igen osv.

Matte_
2012-07-06, 04:31
Många av er som skriver stämmer så bra in på vad jag tänker och känner.

Jag har ingen lust att plugga utan det är jobb som gäller.
Jag bor fortfarande hemma och har inte "bundigt" upp mig på något, mer än mobilabonnemang, men annars är jag fri att göra vad jag vill.
Pengar finns det lite sparat så jag skulle klara mig. Men det jag tänker på är VAD för jobb som skulle passa mig.

mikaelj
2012-07-06, 05:17
Men det jag tänker på är VAD för jobb som skulle passa mig.

Det kan bara du svara på. Vad är du bra på? Vad tycker du är roligt?

Matte_
2012-07-06, 06:22
Bra fråga. Typ något sälj jobb kanske. Ett arbete där det är lite provisionsbasert, men ändå garantilön. " ju bättre jag arbetar ju mer tjänar jag" Sä det alltid finns något att "jaga" när man jobbar.

timoat
2012-07-06, 08:31
Så lätt är det inte. Alla har inte intresse i det som finns ute på marknaden och således hamnar på ett mer eller mindre tråkigt jobb.

Tråkig inställning. Ge mig ett exempel på ett fritidsintresse man inte kan göra till en inkomst (meden jävla massa svett givetvis). Skapa din egna marknad, det har innovatörer och entreprenörer gjort sen tidernas begynnelse.

Jag gillar att måla tavlor. Det har jag livnärt mig på i 3 år nu helt utan andra inkomstkällor.

Lite Earl Nightingale tycker jag behövs här. Sitta o tjuta över att ens drömjobb inte finns... Fixa ditt egna jävla drömjobb för fan. Inget är omöjligt, bara svårt. Har lite svårt för attityden "vilket jobb finns det som passar mig" när en bättre frågeställning är "hur kan jag skapa ett jobb som passar mig"

http://www.youtube.com/watch?v=ajIRxdeCRZM

Stoltz
2012-07-06, 08:45
Tråkig inställning. Ge mig ett exempel på ett fritidsintresse man inte kan göra till en inkomst (meden jävla massa svett givetvis). Skapa din egna marknad, det har innovatörer och entreprenörer gjort sen tidernas begynnelse.

Jag gillar att måla tavlor. Det har jag livnärt mig på i 3 år nu helt utan andra inkomstkällor.

Lite Earl Nightingale tycker jag behövs här. Sitta o tjuta över att ens drömjobb inte finns... Fixa ditt egna jävla drömjobb för fan. Inget är omöjligt, bara svårt. Har lite svårt för attityden "vilket jobb finns det som passar mig" när en bättre frågeställning är "hur kan jag skapa ett jobb som passar mig"

http://www.youtube.com/watch?v=ajIRxdeCRZM

Ligger väldigt mycket i detta. Det kan krävas att man vrider och vänder på ens intresse i olika vinklar, men det är faktiskt rätt otroligt vilka saker folk tjänar pengar på.
Jag menar, tyskarna köper älgbajs för helvete!

G_lund
2012-07-06, 08:47
Ligger väldigt mycket i detta. Det kan krävas att man vrider och vänder på ens intresse i olika vinklar, men det är faktiskt rätt otroligt vilka saker folk tjänar pengar på.
Jag menar, tyskarna köper älgbajs för helvete!


Word.
Har du en fascination för djurbajs har du ditt på det torra.