handdator

Visa fullständig version : Utspridda

Drilzon
2012-07-05, 18:46
Jag har tränat nu ett år utan att ha en alldeles för seriös diet, men nu på sommaren, när jag har tid, har jag bestämt mig för att ta tag i denna del. Det jag framförallt undrar är vad man bör inta tidigt respektive sent på dagen. Bör man äta mycket fetter (energi) på morgonen eller spelar det egentligen ingen roll? Förutsätt att jag tränat ungefär klockan 6!

/Drilzon

vicarious
2012-07-05, 18:48
Spelar egentligen ingen roll, men du kan med fördel försöka lägga en betydande del av kostintaget efter träningen. Se istället på intaget som helhet. Vanligaste tidsperioden man brukar kolla på är ett dygn.

Drilzon
2012-07-05, 18:54
Spelar egentligen ingen roll, men du kan med fördel försöka lägga en betydande del av kostintaget efter träningen. Se istället på intaget som helhet. Vanligaste tidsperioden man brukar kolla på är ett dygn.

Jag antar att man kan se det som en helhet så länge man äter 6-7 utspridda mål. Tack så mycket :)

Är det någon speciell kost du kan rekommendera att äta innan träning för bästa resultat? Och hur länge innan träningen bör detta intas?

Kinbote
2012-07-05, 19:00
Jag antar att man kan se det som en helhet så länge man äter 6-7 utspridda mål. Tack så mycket :)

Är det någon speciell kost du kan rekommendera att äta innan träning för bästa resultat? Och hur länge innan träningen bör detta intas?

Beror på målets storlek och innehåll. Äter du en större måltid är väl 5-3 timmar innan lagom.
Ett mindre mellanmål med tonvikt på protein och kolhydrat kan vara lagom att inta ca. 2 timmar innan.
Välj det som passar dig bäst och gör att du känner dig bra under träningen.