handdator

Visa fullständig version : måste sluta räkna


ariak
2012-07-05, 18:02
hur gör ni som har hållt på och byggt länge? räknar ni kalorier på t.ex. mobilen som jag? har hållt på med det 4 månader nu och har inte tid, blir trött av det. räknar jag inte så kan det bli så att jag äter för lite, om jag försöker att äta mycket så kanske det blir för mycket och då blir det en gris bulk, förklara för mig hur ni gör och hur jag kan göra, ge mig lite tips tack.

Feelgood
2012-07-05, 18:05
För mig har det blivit en vana att ränka o planera det jag äter och tycker det inte känns jobbigt :) Du får helt enkelt tänka på att det är ett måste , sen så vänjer du dig nog snart.

ariak
2012-07-05, 18:07
är ju lite lättare än i början.. men hinner typ inte med något. dagarna går genom att jag räknar,jobbar,äter,tränar,äter,räknar,äter, lagar mat,räknar maten..

zajiwal
2012-07-05, 18:12
Hur lång tid tar det att räkna en dags mat för dig?

ariak
2012-07-05, 18:14
Hur lång tid tar det att räkna en dags mat för dig?

kan stå i kanske 30-60 minuter för att planera ut maten så jag hamnar på 200kcal och får en bra fördelning mellan kolhydrater,fett,protein. och oftast gör jag lättare för mig så jag slipper räkna så länge. och då kollar jag på föregående dagar och bara slänger i det jag har ätit till t.ex. lunch. sen tar det ytterligare 1 timme+ att göra i ordning.

z_bumbi
2012-07-05, 18:28
Det vanliga är nog att man slutar räkna. Man märker på träningen och på vågen om man går upp eller ner i vikt, vill man gå upp så äter man mer och vill man gå ner så äter man mindre. Det kan ta ett tag att återställa inställningen till maten men om du upplever det som ett problem är det bra att i alla fall försöka ändra på det.

ariak
2012-07-05, 18:32
Det vanliga är nog att man slutar räkna. Man märker på träningen och på vågen om man går upp eller ner i vikt, vill man gå upp så äter man mer och vill man gå ner så äter man mindre. Det kan ta ett tag att återställa inställningen till maten men om du upplever det som ett problem är det bra att i alla fall försöka ändra på det.

tänkte mer att jag inte kan äta på resturanger,hemma och hos kompisar.. för jag kan liksom inte ta med mig vågen till de flesta ställena och hålla på att väga massor.. får nog försöka, träningar kommer väl gå sådär först i början antar jag?

exevision
2012-07-05, 18:34
Nu för tiden låter jag hungern styra. Någon överslagsräkning blir det ibland, främst vid deff. Men allt går så mycket lättare nu när jag slutat räkna jämnt och ständigt.

z_bumbi
2012-07-05, 18:35
Varför skulle träningen gå sämre bara för att du inte räknar kalorierna?

ariak
2012-07-05, 19:26
Varför skulle träningen gå sämre bara för att du inte räknar kalorierna?

skulle inte få i mig tillräckligt med kalorier, och om jag verkligen försöker att äta mycket så kan det bli för mycket..?

Gober
2012-07-05, 19:33
skulle inte få i mig tillräckligt med kalorier, och om jag verkligen försöker att äta mycket så kan det bli för mycket..?

Det händer ju dock inte över en natt. Väg dig en gång i veckan och se om du behöver äta lite mer eller mindre. Jag tycker också det är ganska trist att räkna och jag gör så att jag lägger in det mesta i shapeup vilket är snabbt och smidigt. Ibland orkar jag inte lägga till något och vissa dagar räknar jag inte alls. Jag har alltså ganska bra koll på läget och väger mig då och då för att se att det går åt på rätt håll. Känns lagom avslappnat och samtidigt tillräckligt kontrollerat för att fungera bra.

Simonbaws
2012-07-06, 02:03
räknar allting i shapeup tar kanske 5min per dag !

Pretorian
2012-07-06, 07:07
Jag försöker ha koll på proteinintaget först och främst. Äter jag ett kilo fläskfilé så vet jag vad det innehåller utan att "räkna" eller väga (vikten står på förpackningen). Får jag för lite protein från maten en dag så fyller jag på med vassle-shakes och där vet jag också hur mycket protein en skopa innehåller.

Stefan J
2012-07-06, 07:42
skulle inte få i mig tillräckligt med kalorier, och om jag verkligen försöker att äta mycket så kan det bli för mycket..?

Men för helsicke. :) Ät när du är hungrig och ät tills du blir mätt. Svårare är det inte om du nu inte ska tävla i byggning och behöver komma i scenform.

Reaper123
2012-07-06, 07:53
Mitt tips är att tex varje söndag göra x antal matlådor (mat för en hel vecka är ju bäst) på tex 2 storkok där du på ett ungefär vet vad dessa innehåller. Har du sedan matlådor som rör sig i krokarna 500-600 kcal/st så är det plättlätt att tillgodose det dagliga behovet!

Har själv slutat räkna kalorier (avslutade deff) och skillnaden då och nu är att jag inte räknar, men lagar nästan samma mat så har rätt bra koll på att jag ligger i rätt härad åtminstone!

Annars funkar ju tex tänket "500g kött, 500g kvarg och några shakes" varje dag och jag är grön gällande mitt proteinbehov, sedan äta lite mer fritt och kanske sikta på 300g pasta/ris eller vad som nu är lämpligt.

Väga sig dagligen och räkna ut medel/medianer osv och kolla trender är ju annars mycket användbart om du inte super varje helg eller på annat sätt rubbar viktkurvan rejält x antal ggr i veckan!

Kinbote
2012-07-06, 08:12
Om du själv känner att du inte har tid och att det blir ett problem får du ju ändra på det. Klart du ska kunna gå gå på restaurang och äta hos dina kompisar då och då.

Jag är lite nyfiken på din träningsbakgrund. Hur länge har du tränat? Ålder? Har du tidigare varit överviktig? Vad är målet med din träning?

Som nämnts tidigare i tråden, försök att se det hela ur ett större perspektiv. Det är inte viktigt att du prickar in en viss makrofördelning på grammet sett över en 24-timmarsperiod.
Om du nu vill bulka, sätt upp en målvikt och fastställ en ungefärlig viktökningstakt. Sedan väger du dig vid samma tidpunkt 2 gånger per vecka och noterar din vikt.
Stagnerar viktökning, öka matintaget och vice versa.

Om du vill kan du kombinera detta med att hålla en ungefärlig koll på någon makro om du lätt överäter/underäter på denna.

Att räkna sin kalorier/makrofördelning kan vara ett effektivt sätt under en begränsad period men inget jag skulle rekommendera i längden om det inte är så att du ligger på elitnivå.

ariak
2012-07-06, 08:32
Om du själv känner att du inte har tid och att det blir ett problem får du ju ändra på det. Klart du ska kunna gå gå på restaurang och äta hos dina kompisar då och då.

Jag är lite nyfiken på din träningsbakgrund. Hur länge har du tränat? Ålder? Har du tidigare varit överviktig? Vad är målet med din träning?

Som nämnts tidigare i tråden, försök att se det hela ur ett större perspektiv. Det är inte viktigt att du prickar in en viss makrofördelning på grammet sett över en 24-timmarsperiod.
Om du nu vill bulka, sätt upp en målvikt och fastställ en ungefärlig viktökningstakt. Sedan väger du dig vid samma tidpunkt 2 gånger per vecka och noterar din vikt.
Stagnerar viktökning, öka matintaget och vice versa.

Om du vill kan du kombinera detta med att hålla en ungefärlig koll på någon makro om du lätt överäter/underäter på denna.

Att räkna sin kalorier/makrofördelning kan vara ett effektivt sätt under en begränsad period men inget jag skulle rekommendera i längden om det inte är så att du ligger på elitnivå.

Vikt: 69-70kg
Längd: ca 181cm
Ålder: 15
Mål: bygga massa, inte bli arnold men kanske som zyzz fast utan droger.
Jag har varit tjock förut. Även fast ja vill bulka så är jag rädd för att trilla tillbaks och bli fet igen. Hemma lagas utländsk mat så jag har noll koll på vad det innehåller. Vill sluta räkna, men det käns som att allt kommer gå snett.. Mitt nya upplägg 5-split som jag börjar med idag kan du se i träningsdelen eller sök på mitt namn så hittar du det. Tränat i 6 månader. Men jag har försökt gå ner i vikt 80% av tiden men samtidigt styrketränat och nu de 2-3 sista månader a har jag försökt bygga. Som sagt så har jag räknat 3-4 månader och det är skit jobbigt

Määng
2012-07-06, 08:41
Jag väger maten för ifall jag skulle äta när jag var hungrig och tills jag var mätt skulle jag ligga kring 1500 kcal och 60g protein per dag.

Kischen
2012-07-06, 08:47
Jag äter typ samma saker varje dag. Jag gillar dock maten jag äter.

Rakanichy
2012-07-06, 08:50
Överslagsräkna är mitt tips om du inte vill lämna det helt.

Okej du ska käka chicken korma på en indisk restaurang.
Dom har antagligen använt en bröstfile så 125gram kyckling
sen 250gram creme fraiche skulle jag nog säga motsvarar såsens innehåll helt ok
Och sedan slå på 80gram okokt ris vilket är nog lagom.

Det blir väl ungefär (väldigt hastigt räknat på några sekunder)
25-35g protein
500-750kcal

Är säkert helt fel ute. Men säg att du käkar hemma istället. Havregrynsgröt med lingonsylt och mjölk. (Kokat med vatten)
1portion = 1 dl havregryn
en dl havregryn är ca 35gram vilket är ungefär 120-150kcal och ca 3 g prot.
sen har du väl i ung. 1.5dl mjölk vilket är 5g protein och 50kcal (minimjölk) och ca 10gram sylt, vilket är ca 20kcal

Allt som allt. 8g protein, 180-220kcal per portion.

Tog inte 30 mins, tog 2 mins

Pretorian
2012-07-06, 09:10
Överslagsräkna är mitt tips om du inte vill lämna det helt.

Okej du ska käka chicken korma på en indisk restaurang.
Dom har antagligen använt en bröstfile så 125gram kyckling
sen 250gram creme fraiche skulle jag nog säga motsvarar såsens innehåll helt ok
Och sedan slå på 80gram okokt ris vilket är nog lagom.

Det blir väl ungefär (väldigt hastigt räknat på några sekunder)
25-35g protein
500-750kcal


Ja, ganska fel ute. Jag får det till närmare 1300 kalorier.

2HE
2012-07-06, 09:31
Om du inte mår bra av det så sluta med det.

ariak
2012-07-06, 09:47
Om du inte mår bra av det så sluta med det.

Vill inte riskera att tappa muskler samtidigt pga att det kommer ta ett tag innan jag vänjer mig vid att äta så mycket som jag behöver, jag får nog ta och tänka till ordentligt

Ramrod
2012-07-06, 10:10
Vi det här laget borde du ha lärt dig hur mycket maten du äter innehåller. Det lär man sig väldigt fort.

ariak
2012-07-06, 10:29
Vi det här laget borde du ha lärt dig hur mycket maten du äter innehåller. Det lär man sig väldigt fort.

Men jag har ätit samma maträtt hela tiden varje dag. Vill ju äta det föräldrarna lagar med, har ätit fullkornspasta,fullkornsris och kyckling file, föräldrarna lagar inte fullkorns mat, dom gör grytor med vanligt ris och vanlig pasta

tjing
2012-07-06, 10:31
Ät mindre kolhydrater när du vill gå ner i vikt och vice versa när du vill gå upp, är ju det lättaste sättet att ha koll på intaget utan att räkna. Mindre/mer portioner stärkelse med andra ord.

AronP
2012-07-06, 10:40
Ät mindre kolhydrater när du vill gå ner i vikt och vice versa när du vill gå upp, är ju det lättaste sättet att ha koll på intaget utan att räkna. Mindre/mer portioner stärkelse med andra ord.

Det där påstående tycker jag man hör ofta men jag greppar det verkligen inte, iaf itne med min kosthållning. På bulk lägger jag gärna till några skedar beasås, kryddsmör, gräddsås, dressing, äter fullfet kesella osv, något jag aldrig skulle göra på en diet. Att då korrigera med endast kolhydratskällorna känns som en dum ide. Äter ni inte feta såser på bulk eller behåller ni dom på dieten?

Till TS: Med 15 år är du helt ny i sporten vill jag påstå och du kommer lära dig sakerna så småningom men jag förstår att det är svårt att uppskatta ditt energibehov då det händer så mkt i din kropp. Men det dom andra rekommenderar om att äta på och korrigera efter vågen, märker man att man gått upp 1kg på en vecka så får man äta lite mindre nästa vecka, brukar fungera rätt så bra även om det innebär vissa mindre fluktuationer.

Ramrod
2012-07-06, 10:56
Men jag har ätit samma maträtt hela tiden varje dag. Vill ju äta det föräldrarna lagar med, har ätit fullkornspasta,fullkornsris och kyckling file, föräldrarna lagar inte fullkorns mat, dom gör grytor med vanligt ris och vanlig pasta

Ät det föräldrarna lagar istället då, det låter mycket godare än smaklöst fullkornsris, fullkornspasta och kycklingfilé.

Tolkia
2012-07-06, 10:57
För mig har det blivit en vana att ränka o planera det jag äter och tycker det inte känns jobbigt :) Du får helt enkelt tänka på att det är ett måste , sen så vänjer du dig nog snart.
Hur lång tid tar det att räkna en dags mat för dig?
räknar allting i shapeup tar kanske 5min per dag !
Alltså, det finns liksom inget självändamål med att räkna kalorier, eller ha minutiös koll på exakt vad det man äter innehåller, så jag vet inte om jag tycker att det är så extrembegåvat att svara en person som tydligt uttrycker att kaloriräknandet och rädslan för att äta fel saker, eller äta saker som gör honom för fet eller för smal är ett problem och en källa till ångest att det är ett måste och att tiden som går till det är väl använd tid.

Bra inlägg av t.ex. z_bumbi och Stefan J.

Fredrik_S
2012-07-06, 11:07
Det spelar ingen som helst roll om du äter för mycket eller för lite på enskillda dagar för din muskelmassa eller fettmängd. Det är bara om du överäter eller underäter varenda dag under lång tid som det blir problem.

Om du väger 70 kg nu kan du bestämma att du försöker äta lite mindre om du plötsligt väger 73 kilo eller äta lite mer om du plötsligt väger 67 kilo.
Att väga sig själv tar bara några sekunder, och flippar man inte ur för att det diffar +- 1 till 2 kilo så är det ett bra hjälpmedel.

Stefan J
2012-07-06, 11:14
Men jag har ätit samma maträtt hela tiden varje dag. Vill ju äta det föräldrarna lagar med, har ätit fullkornspasta,fullkornsris och kyckling file, föräldrarna lagar inte fullkorns mat, dom gör grytor med vanligt ris och vanlig pasta

Men ät det föräldrarna lagar! Du ska inte hålla på och äta skittrist mat som 15-åring, det är inte det träning går ut på. Det är inte det som bygger muskler. Det är träningen som är det viktiga och det är hur hårt och smart som du tränar som kommer att ge resultat! Det är helt meningslöst att sitta och vara fixerad vid kalorier när man inte ska upp på scen och behöver en vettig långtidsplanering för att slutresultatet ska bli bra. Väg dig en gång i veckan. Har du gått upp 2 kg, ät lite mindre, eller ännu bättre, lägg till en promenad, spela bandy eller gör något annat fysiskt som är roligt och stimulerande, gärna tillsammans med dina vänner. Har du gått ner 2kg, ät lite mer. Att jag säger 2kg är för att du kan ha bundit lite vätska, har en stor skit som är på väg ut och andra sådana faktorer som gör att det diffar mer på vågen än vad du verkligen gått upp/ner. Gör dig av med det här osunda tvångsbeteendet kring mat så fort som möjligt och njut av den istället.

ariak
2012-07-06, 12:34
tack kolozzeum folket, efter alla bra svar så känns det verkligen mer "okej" att inte räkna maten. ska njuta av all mat och det som bjuds.. med måtta

Fredrik_S
2012-07-06, 12:35
Jag äter aldrig fullkornsprodukter. Det spelar ingen roll för dina muskler om det är vitt ris/pasta eller fullkorn. Det är helt och hållet en smaksak. Det är knappast några mirakulösa mängder av spårämnen eller bra fibrer i fullkornsprodukter som du inte med lätthet kan få från grönsakerna i din kost istället.

Knatcharn
2012-07-06, 13:07
Jag försöker ha koll på proteinintaget först och främst. Äter jag ett kilo fläskfilé så vet jag vad det innehåller utan att "räkna" eller väga (vikten står på förpackningen). Får jag för lite protein från maten en dag så fyller jag på med vassle-shakes och där vet jag också hur mycket protein en skopa innehåller.

Samma här. Angående resten (kolhydrater och fett) utgår jag ifrån vad jag äter på en ungefärlig viktbalans och äter antingen mer eller mindre av allt annat om jag vill upp eller ner i vikt.

ariak
2012-07-06, 17:16
kanske ska börja med en journal? :)

iPad
2012-07-07, 11:20
Jag har löst det på ett enkelt men (enligt alla i min omgivning) tråkigt sätt :D
Varierar mellan 2 olika rätter helt enkelt hehe

PrimalAeon
2012-07-07, 11:48
Jag kör den förenklade räkningen som Andy skriver om här:
http://rippedbody.jp/2011/10/18/want-to-make-your-if-leangains-diet-simpler-dont-count-calories/

Fungerar hiskeligt bra och det enda jag i praktiken väger är kött och ris/quinoa.

ariak
2012-07-07, 15:23
Dagen började bra med buffe på chili :) det är vilodag idag så jag åt rätt så bra med wokad biff och grönsaker och förstås en klick curry sås

PrimalAeon
2012-07-07, 15:38
Oj, missade TS ålder. Vid 15 års ålder bör man nog inte vara SÅ kcal-fixerad.

Latissimus Dorsi
2012-07-07, 17:35
Oj, missade TS ålder. Vid 15 års ålder bör man nog inte vara SÅ kcal-fixerad.

Du fattar inte personligen så har jag väldigt väldigt svårt för att äta, kan klara 2-3 repitioner till i bänkpressen som inte finns inuti mig men ändå kommer fram på något sätt. Men om du ber mig äta en smula till efter att jag är mätt så är det mission impossible. Att bara äta tills man är ''mätt', eller bara äta när man e hungrig räcker inte för mig och många andra som är som mig. För i sådana fall hade vi hamnat på typ 800 kalorier per dag.

Summan av kardemumman är att för mig krävs det väldigt mycket slit för att ens hamna på kaloribalans vilket för mig en träningsdag är 2500 kcal, och det är ingen optinojja om småkalorier dit kalorier hit eller småbagateller. Om jag inte är på balans/överskott händer inte ett piss med min utveckling och det är skrivet i sten. Så det är därför jag sliter med att få in större mål, oftare och försöka äta nyttigt så gott det går så att någonting händer. För mig och kanske många andra är det mycket slit, och det är tuffare än det låter.

Peace, sitter här live nu med 12 brödskivor och massa nutella vad gör man inte för att bygga :D