handdator

Visa fullständig version : Mandelsmör - Almond butter


Lågpastöriserad
2012-07-05, 16:18
Hej!

Man har ju oftast hört talas om att "Almond butter". Jag la nyss märke till att detta finns att köpa på GymGross. Är detta något värt att köpa i muskelbyggande syfte? =)

Ramrod
2012-07-05, 16:25
Om det är värt att köpa i muskelbyggande syfte vet jag inget om, men det är jäkligt gott iaf.

aijou
2012-07-05, 16:30
Nu vet jag inte vad det har för näringsvärde och så. Men nötter och dylikt brukar ja ha ganska lågvärdigt protein så jag gissar att det inte är optimalt i muskelbyggande syfte. När jag har sett liknande produkter i affär så har de även varit ganska dyra. Men jag kan hålla med om att det låter gott. :)

Lågpastöriserad
2012-07-05, 16:37
Nu vet jag inte vad det har för näringsvärde och så. Men nötter och dylikt brukar ja ha ganska lågvärdigt protein så jag gissar att det inte är optimalt i muskelbyggande syfte. När jag har sett liknande produkter i affär så har de även varit ganska dyra. Men jag kan hålla med om att det låter gott. :)

Innehåll
Rostade mandlar*, havssalt (* ekologisk ingrediens)

Näringsinnehåll
per 100 g: Energi kcal 561/kJ 2348 , protein 19 g, kolhydrater 15 g, fett 47 g varav mättat 4 g varav enkelomättat 33 g varav fleromättat 11 g, kostfiber 13 g, kalcium 392 mg, järn 4 mg

:)

aijou
2012-07-05, 16:43
Som sagt, Det kan nog vara bra om man vill få i sig lite extra fett av någon anledning. Men man bör inte ha det som enda proteinkälla som syftet är att få i sig protein för att bygga muskler. Det finns betydligt bättre proteinkällor än nötter/mandel.

Men däremot så låter det jävligt gott och det kanske kan vara bra som ett substitut för godis. :)

Ramrod
2012-07-05, 16:45
Det går att göra enkelt hemma också. Så slipper man köpa affärernas svindyra
-Pulvrisera mandel i matberedare
-Blanda i nån olja tills det fått den konsistens man vill ha.
-Tillsätt kryddor (tex. salt, kanel eller krademumma.

Lågpastöriserad
2012-07-05, 16:45
Som sagt, Det kan nog vara bra om man vill få i sig lite extra fett av någon anledning. Men man bör inte ha det som enda proteinkälla som syftet är att få i sig protein för att bygga muskler. Det finns betydligt bättre proteinkällor än nötter/mandel.

Men däremot så låter det jävligt gott och det kanske kan vara bra som ett substitut för godis. :)

Okej, tack! :)

http://www.abetterbagofgroceries.com/wp-content/uploads/2011/02/almond-butter1.jpg

:smash: *slurp*

aijou
2012-07-05, 16:50
Det ser ut som senap. ;)

Kischen
2012-07-05, 17:27
Är detta något värt att köpa i muskelbyggande syfte? =)

Nej.

Löpsko
2012-07-05, 17:50
Finns ju ett svingott recept med mandelsmör,banan,ägg och grädde och de steker man pannkakor av.