Visa fullständig version : Mandelsmör - Almond butter
Lågpastöriserad
2012-07-05, 16:18
Hej!
Man har ju oftast hört talas om att "Almond butter". Jag la nyss märke till att detta finns att köpa på GymGross. Är detta något värt att köpa i muskelbyggande syfte? =)
Om det är värt att köpa i muskelbyggande syfte vet jag inget om, men det är jäkligt gott iaf.
Nu vet jag inte vad det har för näringsvärde och så. Men nötter och dylikt brukar ja ha ganska lågvärdigt protein så jag gissar att det inte är optimalt i muskelbyggande syfte. När jag har sett liknande produkter i affär så har de även varit ganska dyra. Men jag kan hålla med om att det låter gott. :)
Lågpastöriserad
2012-07-05, 16:37
Nu vet jag inte vad det har för näringsvärde och så. Men nötter och dylikt brukar ja ha ganska lågvärdigt protein så jag gissar att det inte är optimalt i muskelbyggande syfte. När jag har sett liknande produkter i affär så har de även varit ganska dyra. Men jag kan hålla med om att det låter gott. :)
Innehåll
Rostade mandlar*, havssalt (* ekologisk ingrediens)
Näringsinnehåll
per 100 g: Energi kcal 561/kJ 2348 , protein 19 g, kolhydrater 15 g, fett 47 g varav mättat 4 g varav enkelomättat 33 g varav fleromättat 11 g, kostfiber 13 g, kalcium 392 mg, järn 4 mg
:)
Som sagt, Det kan nog vara bra om man vill få i sig lite extra fett av någon anledning. Men man bör inte ha det som enda proteinkälla som syftet är att få i sig protein för att bygga muskler. Det finns betydligt bättre proteinkällor än nötter/mandel.
Men däremot så låter det jävligt gott och det kanske kan vara bra som ett substitut för godis. :)
Det går att göra enkelt hemma också. Så slipper man köpa affärernas svindyra
-Pulvrisera mandel i matberedare
-Blanda i nån olja tills det fått den konsistens man vill ha.
-Tillsätt kryddor (tex. salt, kanel eller krademumma.
Lågpastöriserad
2012-07-05, 16:45
Som sagt, Det kan nog vara bra om man vill få i sig lite extra fett av någon anledning. Men man bör inte ha det som enda proteinkälla som syftet är att få i sig protein för att bygga muskler. Det finns betydligt bättre proteinkällor än nötter/mandel.
Men däremot så låter det jävligt gott och det kanske kan vara bra som ett substitut för godis. :)
Okej, tack! :)
http://www.abetterbagofgroceries.com/wp-content/uploads/2011/02/almond-butter1.jpg
:smash: *slurp*
Är detta något värt att köpa i muskelbyggande syfte? =)
Nej.
Finns ju ett svingott recept med mandelsmör,banan,ägg och grädde och de steker man pannkakor av.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.