handdator

Visa fullständig version : Nespresso - so many choices!?


Akada
2012-07-05, 15:36
Ja, det är dags för mig att bli vuxen nu och börja dricka kaffe, och vilket bättre sätt finns det att kickstarta denna tandförfulande vana än att lata sig med en nespressomaskin? Nu är mitt problem att jag är lite snål, eller ekonomisk som jag gillar att säga - så det gäller att hitta något billigt!

Men, frågan är då: Hur lågt kan man gå utan att bli besviken att man inte tog något liiiite dyrare? Jag har t.ex. för mig att man inte gärna ska köpa en manuell maskin?

Tipsa på! :D

blondyz
2012-07-05, 16:36
Inte vad du vill ha kanske, men moccamaster home/clubline. Du blir inte besviken.

Bästa kaffekokaren ever, all categories. Snabb, gott som fan, i princip underhållsfri, tidlös design.

Herr Oberst
2012-07-05, 16:52
Smakupplevelse:
Nespresso vs bryggkaffe
Vinnare: Brygg

Pris/kopp
kapsel 3-4kr
brygg 50öre
Vinnare: Brygg

Trend/överlevnadsfaktor
kapsel - töntig fluga
Brygg - odödlig
Vinnare: brygg

Miljösynpunkt:
kapsel - ej förnybar engångsförpackning
Brygg - återvunnet och härligt brun och svampigt filter
Vinnare: Brygg

Vill du göra som alla andra köper du en moccamaster. Annars funkar det exakt lika bra med en billigare maskin för 3-400:-

Herr Oberst
2012-07-05, 16:59
Bästa kaffekokaren ever, all categories. Snabb, gott som fan, i princip underhållsfri, tidlös design.

Tidlös håller jag med om. Men kan säga att min gamla billighetsbryggare för 150:- som jag använde i 10 år (och som fortfarande fungerar om jag skulle vilja använda den) fungerade precis lika snabbt, gott och bra som min MM Clubline.

För övrigt tycker jag inte den är underhållsfri. Jag har ett helvete med min, alla som bor i Uppland vet vad jag menar (satans jävla kalk). Min spridararm har blivit rätt förstörd på insidan och metallremsan som täcker kannan har rostat på insidan. Detta trots att jag ändå försöker sköta den så väl jag kan

Sheogorath
2012-07-05, 17:01
Jag brygger mitt kaffe i en perkulator. Bara smaka på namnet: "perkulator". Hur kan man ens överväga ett alternativ?

blondyz
2012-07-05, 17:12
Tidlös håller jag med om. Men kan säga att min gamla billighetsbryggare för 150:- som jag använde i 10 år (och som fortfarande fungerar om jag skulle vilja använda den) fungerade precis lika snabbt, gott och bra som min MM Clubline.

För övrigt tycker jag inte den är underhållsfri. Jag har ett helvete med min, alla som bor i Uppland vet vad jag menar (satans jävla kalk). Min spridararm har blivit rätt förstörd på insidan och metallremsan som täcker kannan har rostat på insidan. Detta trots att jag ändå försöker sköta den så väl jag kan

Jodå, nog rinner det allt igenom snabbare i en moccamaster, det är det och bryggtempen som avgör smaken. Man kan få starkt kaffe utan att det blir beskt.

Kalken har jag inga problem med, ett tips är att köra igenom kokaren med ättika som löser upp kalk.

snej
2012-07-05, 18:09
Kapsel på veckomorgnar och brygg på helger samt övrig tid. Opti.

Smakmässigt är brygg (sålänge det är Zoegas mörkrost) klart bäst.

Herr Oberst
2012-07-05, 18:19
Jodå, nog rinner det allt igenom snabbare i en moccamaster, det är det och bryggtempen som avgör smaken. Man kan få starkt kaffe utan att det blir beskt.

Kalken har jag inga problem med, ett tips är att köra igenom kokaren med ättika som löser upp kalk.

Helt ärligt känner jag ingen skillnad på smaken.
Vad gäller hastigheten så är MM ungefär 20sek snabbare än min gamla. Men det är skitsamma för jag står aldrig och vaktar bryggare ändå. Jag tar mitt kaffe efter typ 5-10 minuter.

Ättika är jag storförbrukare av. Utan mig hade hela Perstorp fått lägga ner. Gör nog av med 1 liter ättika i veckan.

Remokillen
2012-07-05, 18:34
http://bildarkiv.hififorum.nu/rannagarden/kaffepress

Köp en kaffepress, billigt och enkelt.

Ristretto
2012-07-06, 05:42
Smakupplevelse:
Nespresso vs bryggkaffe
Vinnare: Brygg

Pris/kopp
kapsel 3-4kr
brygg 50öre
Vinnare: Brygg

Trend/överlevnadsfaktor
kapsel - töntig fluga
Brygg - odödlig
Vinnare: brygg

Miljösynpunkt:
kapsel - ej förnybar engångsförpackning
Brygg - återvunnet och härligt brun och svampigt filter
Vinnare: Brygg

Vill du göra som alla andra köper du en moccamaster. Annars funkar det exakt lika bra med en billigare maskin för 3-400:-

Du kan ju inte jämföra espresso med brygg. Nespressos kapslar innehåller ca 6g kaffe, vilket är lagom för 3cl espresso (man brukar säga 7g per 3 cl). Visst är Nespresso ganska dyrt, men det är smidigt och ger jämnt resultat.
Att jämföra bryggkaffe med espressokaffe är lite som att jämföra pizza med hamburgare. Båda är riktigt bra, om de görs på rätt sätt, men smakar helt olika.

Är man ute efter bra espresso är helt klart en manuell maskin och en bra kvarn att föredra, men det kräver lite intresse och ett antal dåliga skott innan man får till det.
Resultatet blir antagligen mer varierat än om man använder en kapselmaskin eller liknande, men topparna överväger helt klart dalarna, imo.

Sedan är det mycket grisigare, men också mycket mysigare, att köra manuellt.

Sir Anselm
2012-07-06, 05:59
http://www.baristashopen.se/kaffe/kaffebryggare/hario-komplett-startkit-med-kvarn-filterhallare-filter-kaffebono.php

Alternativt den kvarnen plus:

http://www.baristashopen.se/kaffe/espressomaskiner/aerobie/kaffepress-aerobie-aeropress.php

hultman
2012-07-06, 08:24
Smakupplevelse:
Nespresso vs bryggkaffe
Vinnare: Brygg

Pris/kopp
kapsel 3-4kr
brygg 50öre
Vinnare: Brygg

Trend/överlevnadsfaktor
kapsel - töntig fluga
Brygg - odödlig
Vinnare: brygg

Miljösynpunkt:
kapsel - ej förnybar engångsförpackning
Brygg - återvunnet och härligt brun och svampigt filter
Vinnare: Brygg

Vill du göra som alla andra köper du en moccamaster. Annars funkar det exakt lika bra med en billigare maskin för 3-400:-

Varför jämför du bryggkaffe med nespresso? Nu finns det förvisso lungokapslar som man kan köra igenom nespressomaskinen för att dricka hela muggar men i övrigt är det espresso man tillverkar. Alltså, antingen ren espresso eller espresso som grund i en latte, macchiato eller någon annan kaffekombination. Personligen tycker jag att bryggkaffe är bland det äckligaste som finns och använder min nespresso latissima plus eller vad fan den heter till att göra den där lila kapseln till en latte med vaniljsmak. Gay? Tveklöst. Smidigt? Som fan. Gott? Ja, till skillnad från bryggkaffe.

Akada
2012-07-06, 08:29
Många olika och ibland oortodoxa svar här i tråden!

Absolut att de traditionella metoderna med större inslag av manuell hantering skulle ge ett bättre resultat, men jag känner på mig att ifall jag väljer något som innebär arbete för egen del kommer maskinen att bara stå där, och det vill vi ju inte. :D Och shotta espresso är coolt!

Det känns som att gränsen går ungefär vid att trycka på en knapp och fylla på vattentanken emellanåt, men all heder till de som orkar hela processen!

Har kikat igenom hela www och hittat lite grejs, någon som kommentarer på dessa modeller?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=136280
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=760313
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=838271

Holmeros
2012-07-06, 08:43
Jag ställer mig i moccamaster-ledet. Mums!

Jag brygger mitt kaffe i en perkulator. Bara smaka på namnet: "perkulator". Hur kan man ens överväga ett alternativ?

Usch för perkulator! Man kan ju likabra blanda ner de malda bönorna i hett vatten och svälja det....

Herr Oberst
2012-07-06, 09:02
Du kan ju inte jämföra espresso med brygg.
Varför jämför du bryggkaffe med nespresso?

Jaja, kalla det inte kaffe då

TomasB
2012-07-06, 09:06
Brygg och espresso är inte samma sak. Det går inte att jämföra.
Bägge är fantastiskt men till olika syften.

Jag älskar bryggkaffe snäppet mer än espresso dock. Gärna lite udda rostningar med eller utan mjölk.

Skulle jag köpa en espressomaskin, hade jag dock inte (!) köpt en kapselmaskin utan en manuell. Men smaken är som baken.

Till brygg kör även jag Mocca master. :)

wesaft
2012-07-06, 10:56
Espresso tycker jag är godast, är inne på Ristrettos linje, men alla har inte det intresset som krävs.

Ville bara flika in att man ska återvinna kapslarna till nespresso, de går som metallförpackning.

VikG
2012-07-06, 12:20
Ville bara slå ett slag för kokkaffe! När man kan med att riktiga slår det allt annat kaffe med hästlängdercofffee

Sheogorath
2012-07-06, 12:47
Usch för perkulator! Man kan ju likabra blanda ner de malda bönorna i hett vatten och svälja det....

http://farm1.staticflickr.com/131/319047856_dbf1ef3e92.jpg

astrodog
2012-07-06, 12:57
Köp inte Nespresso - de flesta kapslar smakar skit och de lurar dig på pengar.

Holmeros
2012-07-06, 12:59
http://farm1.staticflickr.com/131/319047856_dbf1ef3e92.jpg

Min mormor och morfar använde alltid perkulator förr, tills vi gav dem en moccamaster så de skulle få dåligt samvete om de fortsatte bjuda sina gäster på blaskigt perkulatorkaffe...

Till och med pressokaffe är bättre!

Ristretto
2012-07-06, 13:55
Köp inte Nespresso - de flesta kapslar smakar skit .

Nej. Nespresso gör bra espresso för att vara kapselmaskiner.

Akada
2012-07-06, 15:48
Köp inte Nespresso - de flesta kapslar smakar skit och de lurar dig på pengar.
Antar att det beror på ens erfarenheter, jag har ingen (dyr) maskin hemma, och jag skulle aldrig ha orken att dona med en riktigt espressomojäng, så alternativen är, tyvärr, inget vs nespresso(/kloner).

Ristretto: Vad har du för modell, och vad tycker du om den?

Ristretto
2012-07-06, 16:19
Jag kör på en compak k6, en sån här, fast med doser:
http://www.1st-line.com/machines/home_mod/compak/compak_K6_Professional_Barista.htm

Brygger gör jag med min Gaggia Classic.

Har kört en hel del Nespresso med föräldrarnas maskiner, tror det är två Citiz eller vad de nu heter. Hemma har de nån automatisk Nespressobryggare från Miele.
Båda fungerar väldigt bra, men jag tycker att det är för snålt med kaffe i kapslarna, då jag gärna använder trippelfilter till mina dubbelskott och låter extraktionen ta längre tid.

Akada
2012-07-06, 16:29
Det var inga billiga pjäser där!

Kikade lite på citiz och såg att någon nämnde "coffe duck" bland omdömena @ prisjakt
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kokstillbehor/ovriga-tillbehor/coffeeduck-for-nespresso-p48260

Blir en smula mer arbete jämfört med att köra de vanliga kapslarna men fördelen är väl att man har möjligheten att få sitt kaffe lite billigare ifall man vill.

Ristretto
2012-07-06, 16:48
Begagnade blir det billigare ;-)

Med refillkapslar måste du dock ha en kvarn som maler nog fint. De billigaste ligger på runt 2000. Kan dock hända att Nespresso har lägre tryck, och Isf kan man klara sig med grövre malning. Espressobönor är dock svårt att hitta för under 160kr/kg om man inte vill ha gamla torra zoegasbönor, men, då kan man ju lika gärna dricka snabbkaffe.

Akada
2012-07-06, 17:05
Begagnade blir det billigare ;-)

Med refillkapslar måste du dock ha en kvarn som maler nog fint. De billigaste ligger på runt 2000. Kan dock hända att Nespresso har lägre tryck, och Isf kan man klara sig med grövre malning. Espressobönor är dock svårt att hitta för under 160kr/kg om man inte vill ha gamla torra zoegasbönor, men, då kan man ju lika gärna dricka snabbkaffe.
Kan väl erkänna att jag inte tänkt gå så långt som att mala egna bönor, utan tanken var att köpa färdigmalet kaffe. Men det är för grovmalet menar du? Hela tanken är alltså att kunna få "ok" kaffe med minimal ansträngning och till ett lågt pris, inte den enklaste kombon kanske. :p

Ristretto
2012-07-06, 23:55
LaVazza rosso och deras arabica-variant är ok som färdigmalda, kan dock bli för "torra" om de fått stå för länge efter att de rostats och malts, jag hade svårt att få ner extraktionshastigheten i Gaggian iaf.

Kryss
2012-07-07, 00:31
För bryggkaffe: http://h24-original.s3.amazonaws.com/42281/6538905-c4Iw9.jpg

Billigt, löjligt enkelt att rengöra, blir bättre än de flesta kaffebryggare (som jag ofta tycker skickar igenom ljummet vatten för att seda värma upp det på plattan, vilket gör kaffet riktigt vidrigt). Kan lämpligen kompletteras med en kaffekvarn. Ett annat vettigt alternativ för bryggning är Aeropress.

En espresso skulle jag inte ge mig på att göra hemma utan dyrare utrustning.

Ristretto
2012-07-07, 04:58
Min mormor och morfar använde alltid perkulator förr, tills vi gav dem en moccamaster så de skulle få dåligt samvete om de fortsatte bjuda sina gäster på blaskigt perkulatorkaffe...

Till och med pressokaffe är bättre!

Vad då till och med? French press är en ypperlig bryggmetod. Du kan ju uppenbarligen ingenting om att göra kaffe.