handdator

Visa fullständig version : GVT (German volume training) synpunkter?


Shcyhar
2012-07-05, 11:50
Tänkte testa GVT.
Det går kort sagt ut på att köra 10x10 per muskel med en övning. http://www.bodybuilding.com/fun/luis13.htm
Men är det något ni rekommenderar för volym träning? Har tänkt ändra arm programmet lite dock så jag får in mer sets där. Någon som testat? Passen ska ju gå rätt snabbt? Men t.ex bröst, då kör man ju hantelpress. Förlorar man något på det emot bänkpress? Sen övre rygg tränar man ju inte specifikt. Bör man göra det?

PetterHultin
2012-07-05, 11:54
har kört gvt i 8 veckor för ett par månader sen. Det fungerar bra och man blir riktigt jävla sliten av det.
En annan version är OVT (googla) där får du in lite fler övningar.

frong
2012-07-05, 14:10
har kört gvt i 8 veckor för ett par månader sen. Det fungerar bra och man blir riktigt jävla sliten av det.
En annan version är OVT (googla) där får du in lite fler övningar.
OVT låter faktiskt jävligt kul, har du kört det?
Bra blandning av tunga vikter och lätta verkar det vara.

Shcyhar
2012-07-05, 14:40
har kört gvt i 8 veckor för ett par månader sen. Det fungerar bra och man blir riktigt jävla sliten av det.
En annan version är OVT (googla) där får du in lite fler övningar.

Jag tränar 2-3 dagar i veckan resten fotboll, vill ha ett schema med max 3 dagar i veckan. Kör just nu såhär:
Tisdag: Rygg, axlar, mage
Fredag eller någon dag på helgen: Bröst, armar, mage
Sen kör jag ben+mage någon dag på helgen eller fredagen om det finns tid.
Men vad tror ni blir bäst av dessa scheman? Jag tränar för volym.
Schema 1: GVT 3 dagar i veckan: http://www.bodybuilding.com/fun/luis13.htm

Schema 2:
Rygg: Chins x3
Latsdrag x3
V-latsdrag x3+dropset
Roddmaskin x3
Stångrodd x5 för övre rygg
Stångrodd suppinerat grepp 3 för övre rygg

Axlar: Militärpress, axelpress superset x5
sidolyft x5
bakre axlar x5

Bröst: Bänkpress x5
hantelpress x3
snehantelpress x3
flyes x3
pecdec eller flyes i annat läge x3

Triceps: Pushdowns, hyperextensions+2 andra övningar i superset x5

Biceps: Antingen bara i cable med superset, eller dropset hantelcurls, stångcurl x5, koncentrations curl x5, reversecurl också ibland

Ben: Benpress, lårcurls, sen övning för bakre lår, vadpress, allting explosivt

Schema 3 färre övningar:

Rygg:
Chins x5
Latsdrag x5
Hantelrodd x3
Stångrodd för övre rygg x5
sittande rodd x3

Axlar: Militärpress+ hantelpress superset x5
Sidolyft x5
Bakreaxlar x5

Bröst: Bänkpress x5
Hantelpress x3
Snehantelpress x3
Flyes x3
pec dec x3

Biceps: Hantelcurl dropset, stångcurl x5, koncentrationscurl x5

Triceps: Pushdowns, triceps extensions+ 2 andra övningar x5

Ben: Benpress x5-8, lårcurls x3, utfall x3 ,vadpress x10 allting explosivt

Vilket schema och varför?

Ondskapelsen
2012-07-05, 19:56
Låter intressant. Blir sugen på att köra detta efter sommaren :)!

exor
2012-07-05, 20:05
20 set å 6 övningar + dropset rygg på ett pass känns som det blir för mycket enligt mig.

Hitta 3 riktigt bra övningar istället och koncentrera dig på att göra dom ordentligt.

sunetdanne
2012-07-05, 20:09
Tänkte testa GVT.
Det går kort sagt ut på att köra 10x10 per muskel med en övning. http://www.bodybuilding.com/fun/luis13.htm
Men är det något ni rekommenderar för volym träning? Har tänkt ändra arm programmet lite dock så jag får in mer sets där. Någon som testat? Passen ska ju gå rätt snabbt? Men t.ex bröst, då kör man ju hantelpress. Förlorar man något på det emot bänkpress? Sen övre rygg tränar man ju inte specifikt. Bör man göra det?

Fuskar med OL/(SL mark) och har fått order av min tränare att köra 10x10 över sommaren.

Kör det dock bara för böj och bänk: Så visst kan man köra bänk, men utan passare är ett powerrack att rekommendera!

Passen går inte snabbt! Räkna med 40min-60min för ett av lyften,

Jag kör så här:

M: Ryck 6x2, Bänk 10x10(startade på 60% av 1rm och ökar med 2,5 kg per pass om jag klarat alla 10 set/reps) i bänken tar dock underarmarna förnärvarande slut innan bröst/triceps gör så. Jag kompletterar med Pullups till Failure och croc rows (20-30 reps hantelrodd). Om du inte kör ryck som jag kanske du ska komplettera med något annat!

O:Ryck 3x2,Vändning + ståpress 5x2, mark/raka mark 5-3x2/5x5

Fre: Böj 10x10, sittande press över huvud(60 graders lutning), liggande rodd
1 1/4(inverted row, en hel rörelse + ned från slut av rom lite grann och sedan upp igen) x F

Shcyhar
2012-07-05, 23:52
Funderar på GVT. Hur fungerar supersetsen förstår inte? Men som jag förstått det är det 10x10 per muskel, och ska det som vanligt vara tungt? Alltså dem sista 2-1 repsen knappt går att lyfta men man undviker failure? Har egentlige rygg+axlar imorgon men funderar på om jag ska köra enligt gvt rygg+bröst.