handdator

Visa fullständig version : Åsikter angående schema samt kost


Oxiduz
2012-07-04, 17:19
Hej,

Personalia
Är 32år gammal, 187cm lång och väger runt 92kg

Jag tränar för närvarande på 4-5 pass i veckan plus kondition 1-2 dagar (ibland i samband med gymet och ibland jogging/promenader)
Kommer klämma in boxning i detta, cirka 2-3 pass i veckan och köra resterande på gymet

TRÄNING!
Jag har fått ett rullande schema som är

Pass 1 Överkropp
Pass 2 Bål
Pass 3 Underkorpp

Började med 12x3 och är nu på 8x3 och skall ner till 6x3, och kör ungefär i en timme per pass om jag inte kör kondition efteråt.

MÅLSÄTTNING!
Bränna fett, bygga en helt ok kropp som jag slipper gömma i vassen varje år :)
När jag väl kommit igång med träningen börja satsa mer seriöst och verkligen ta träningen till en lite högre nivå.

KOST!

Morgon :
Proteinshake (alltid) med rått ägg och banan samt lite grädde samt kaffe, sen blir det lite olika som broccoli, morötter, havregryn etc, allt beroende på tillgång och sug att blanda i.

Mellan
Här är det lite olika beroende på tillgång och sug, men brukar vara ett ägg och en makrillsburk alt tonfisk och någon grönsak.

Lunch
Allt mellan himmel och jord men inga kolhydrater

Mellan
Shake utan konstigheter

Middag

Allt mellan himmel och jord inga kolhydrater

3 mål om dagen är 100% men ibland när man jobbar hinner man inte riktigt sköta det ordentligt, men försöker iallafall.

TILLSKOTT!

Protein, Scivation X-Tend aminosyror, Magnesium samt omega 3


Så dom frågor jag hade var följande.

1. När jag kör överkroppspasset, skall jag hålla mig till samma övningar varje pass eller kan jag variera?
Just nu blir det bänkpress, chins, pullups, bicepscurls, sittandes och drar ner stången bakom samt framför mig (skratta inte nu men vet inte vad dom heter)
samt en del maskinövningar då jag inte riktigt känner att jag varken kan eller törs ge mig på övningar jag inte är riktigt hundra på att jag gör rätt.

2. Ska jag fortsätta på min 12x3 8x3 6x3 4x3 och sen stanna på låga reps eller ska jag kriga på 6 reps ? eller ska jag ändra allt helt och hållet?

3. Varken kan eller vet om jag orkar väga och räkna ut exakt vad jag äter just nu, utan känner att det räcker att försöka hålla reda på allt annat, men ser kosten ok ut eller är det helt åt skogen ?

4. Just nu rullar jag schemat så jag kör tex
Mån - Överkropp
Tis - Bål
Ons - Underkropp
Tors - Överkropp
etc etc med 1-2 dagars vila där jag kör kondis, eller ska jag köra överkropp, bål, underkropp, kondition och sen börja om ?
Ioförsig kommer boxningen vara 2-3 dagar i veckan då blir resten ganska självklart antar jag :)

5. Räcker tillskotten eller ska jag köpa kreatin eller något annat ?
eller räcker det för en lite nybörjare som mig just nu ?


Tack för ordet och tack för att ni eventuellt tar er tid att läsa besvara :)

vicarious
2012-07-04, 17:45
Varför utesluter du kolhydrater? Ser ingen poäng i det. Kolhydraterna är bränsle när du tränar.

Sen tycker jag inte du ska ha något rått ägg i din morgondrink, även det ser jag ingen poäng med. Det ökar risken för salmonella plus att kroppen inte kan tillgodogöra sig allt protein om ägget är otillagat.

Eddie Vedder
2012-07-04, 19:27
Varför utesluter du kolhydrater? Ser ingen poäng i det. Kolhydraterna är bränsle när du tränar.

Effektivt och populärt bland många. Välbeprövat är det också. Men går träningen skitdåligt finns förstås anledning att omvärdera.

Oxiduz
2012-07-04, 20:59
Effektivt och populärt bland många. Välbeprövat är det också. Men går träningen skitdåligt finns förstås anledning att omvärdera.

Jag tycker att det fungerar kanon för mig just nu iallafall, även gjort så när jag brottats.
Dock har jag tillsatt aminosyror nu och hoppas det hjälper till en del.
Tar kolhydrater på morgonen i form av banan och grönsaker, om jag ska ta det på dagen blir det innan eller efter, antingen långsamma 1-2 timmar innan, eller snabba efter, dock har jag läst att det inte skall göra någon skillnad vare sig man gör det eller ej.
Utan att det är väldigt individuellt hur man presterar på det.
Vill ju som sagt ändå inte gå jättemycket, plus att jag får i mig mycket fetter på dagarna (grädde, smör etc)

Pretorian
2012-07-05, 06:51
Fråga 1:
Nej, du behöver inte variera ditt schema (nu har jag inte läst så noga hur det ser ut).

Fråga 3:
Svårt att svara på din kost som består av "Allt mellan himmel och jord inga kolhydrater".

Eddie Vedder
2012-07-05, 08:37
Jag tycker att det fungerar kanon för mig just nu iallafall, även gjort så när jag brottats.

Då ska du fortsätta. :) Men i övrigt kan man, precis som Pretorian påpekar, inte säga ett dugg om din kost. Vad ska man kommentera tycker du? Finns ju ingen info alls i princip. Skippa rått ägg bara.

Oxiduz
2012-07-05, 11:00
Hej och tack för era svar.

Insåg nu att det var lite korkat av mig, men äter i princip kött, fisk, fågel och grönsaker i olika former.
Men en vanlig måltid kan vara köttfärsås och grönsaker, kyckling grönsaker keso eller lax i ugn med grädde lök och grönsaker.
Försöker få i mig riktigt fett i form av grädde och smör, där är jag dock osäker på hur mycket per måltid etc.
Undviker frukt så gott det går och socker rör jag inte förutom någon enstaka gång.
Väger ej maten heller eller räknar kalorier etc, utan försöker äta "lagom" och inte så jag blir proppmätt.

Hoppas det hjälpte lite :)


Ps.
Räcker 2 övningar per muskel när jag kör överkropp eller bör jag köra 3?
Samt kan man köra 6 eller 8 rep under en längee tid?
Ds.

Tack för ordet

Dribinho
2012-07-05, 12:58
Hej och tack för era svar.

Insåg nu att det var lite korkat av mig, men äter i princip kött, fisk, fågel och grönsaker i olika former.
Men en vanlig måltid kan vara köttfärsås och grönsaker, kyckling grönsaker keso eller lax i ugn med grädde lök och grönsaker.
Försöker få i mig riktigt fett i form av grädde och smör, där är jag dock osäker på hur mycket per måltid etc.
Undviker frukt så gott det går och socker rör jag inte förutom någon enstaka gång.
Väger ej maten heller eller räknar kalorier etc, utan försöker äta "lagom" och inte så jag blir proppmätt.

Hoppas det hjälpte lite :)


Ps.
Räcker 2 övningar per muskel när jag kör överkropp eller bör jag köra 3?
Samt kan man köra 6 eller 8 rep under en längee tid?
Ds.

Tack för ordet

2 övningar per muskel räcker - mer än antal övningar är det vilken volym samt vilken intensitet du tränar med som avgör.
Ja man kan köra 6-8 reps under en längre tid.

Det viktiga är att du ökar mängden arbete du gör över tiden.
Tex reps, vikt, kortare vila mellan set, fler set osv.

Att först öka reps från tex 6 till 8 på en övning sedan när du gör 8 snygga reps höjer du vikten och börjar på 6 reps igen är ett enkelt och bra sätt att driva på träningen.

Oxiduz
2012-07-05, 15:06
2 övningar per muskel räcker - mer än antal övningar är det vilken volym samt vilken intensitet du tränar med som avgör.
Ja man kan köra 6-8 reps under en längre tid.

Det viktiga är att du ökar mängden arbete du gör över tiden.
Tex reps, vikt, kortare vila mellan set, fler set osv.

Att först öka reps från tex 6 till 8 på en övning sedan när du gör 8 snygga reps höjer du vikten och börjar på 6 reps igen är ett enkelt och bra sätt att driva på träningen.

Tack för ditt svar, skall köra 8 rep och försöka se till att dom blir så korrekta som möjligt, och först när jag kan dom ordentligt gå ner till 6 reps.
Glömde säga att just nu kör jag explosivt upp på tex bänkpress sen sakta ner 4 sekunder etc etc.

Mvh