handdator

Visa fullständig version : "Allround"-tävlingsgren, finns det?


Grurik
2012-07-04, 13:38
Är ny inom detta med att tävla..

Finns det någon tävlingsgren där man tävlar i förhållande till sin kroppsvikt?

Kan röra sig om en massa övningar: bänkpress, chins, dips, löpning osv. Det känns som att man antingen ska bli riktigt stor och stark och ägna sig åt styrelyftning, eller försöka få kroppen att se snygg ut.

Det finns ju personer som kanske är 1,85 och väger 75-80 men som ändå tar förhållandevis höga vikter i bänkpress, benböj, gör många chins/dips, bra på löpning osv.

z_bumbi
2012-07-04, 13:42
Fitness 5 kombinerar kroppsviktsövningar med reps på procent av kroppsvikt i böj och några till skivstångsövningar.

Grurik
2012-07-04, 14:10
Fitness 5 kombinerar kroppsviktsövningar med reps på procent av kroppsvikt i böj och några till skivstångsövningar.

Tack för svar. Googlade lite och det verkar vara precis vad jag letar efter. Fina resultat de presterar..

Motionären
2012-09-23, 15:15
Att tänka på i F5 är att precis som i SL och OL är en lättare atlet förhållandevis starkare än en tung atlet (Fitnessfive 70kg kroppsvikt=reppa böj på 105, 100kg kv=reppa böj på 150.
Hört ryktas om att viktklasser kan bli en verklighet i F5 kommande års tävling. (positivt för oss tyngre... ..tjockisar)

Fettecke
2012-09-27, 13:08
Motionären... jag får inte ihop ditt resonemang med SL och F5... i SL vill du väga PRECIS på gränsen till din viktklass för att utnyttja all kraft kroppen har... du vill inte väga så lite som möjligt... Ddet klart en fördel att vara tung om man ska lyfta tungt... i F5 vill du inte lyfta tungt.

Pepz
2012-09-27, 13:23
http://reppower.se/
är en annan tävling som också utgår från kroppsvikten.

sweetkarolina
2012-09-27, 19:18
Motionären... jag får inte ihop ditt resonemang med SL och F5... i SL vill du väga PRECIS på gränsen till din viktklass för att utnyttja all kraft kroppen har... du vill inte väga så lite som möjligt... Ddet klart en fördel att vara tung om man ska lyfta tungt... i F5 vill du inte lyfta tungt.

Jag antar att han menar att lättare är starkare i förhållande till kroppsvikt än tyngre, typ att det är lättare för en 50 kg's snubbe att böja 3 ggr kroppsvikten 150 kg än för en 150 kg's snubbe att böja 450 kg.

TorbjornFred
2012-09-27, 20:09
I styrkelyft tävlar du ju typ med kroppsvikten. Med det menar jag olika viktklasser:
-74, -83, -93, -105 för att nämna några.
Styrkelyft (SL) tävlar man i enbart bänkpress eller bänkpress, knäböj och marklyft.

ceejay
2012-09-28, 00:12
http://reppower.se/
är en annan tävling som också utgår från kroppsvikten.

Det vore kul att köra men det är svårt att tävla mot korta människor :D
Hm, jag har för mig att jag sagt det förut.

Motionären
2012-09-28, 01:34
Motionären... jag får inte ihop ditt resonemang med SL och F5... i SL vill du väga PRECIS på gränsen till din viktklass för att utnyttja all kraft kroppen har... du vill inte väga så lite som möjligt... Ddet klart en fördel att vara tung om man ska lyfta tungt... i F5 vill du inte lyfta tungt.
Söta Carolina sa vad jag menade fast bättre.:)
Man vinner inte fitnessfive om man väger 90-100kg. Så viktklasser i F5 skulle göra nordens största fitnesstävling ännu större då fler skulle ställa upp och kämpa.
Reppower verkar kul!:hbang:

Pepz
2012-09-28, 06:26
Det vore kul att köra men det är svårt att tävla mot korta människor :D
Hm, jag har för mig att jag sagt det förut.

håller med därför försöker jag få igenom ett nytt upplägg är man utgår från BMI istället.
säg böj maxreps på 6x BMI
200cm 100kg ( ceejay?) = 25 i BMI = 150kg i böj
170cm 75kg =26 i BMI = 155kg i böj
185cm 100kg (pepz) =29 i BMI = 175kg i böj
175cm 85kg (sewen) = 28 i BMI = 167kg i böj
195cm 165kg (Mapa) = 43 i BMI = 260kg i böj
200cm 80kg räka = 20 i BMI = 120kg i böj

Blir mer jämt. och man gynnas inte av att vara kort utan det blir men jämna vikter överlag. Men man tjänar inte heller på att vara extremt tung för sin längd utan en normalfysik med hög styrka premieras

Vad tycker du?

ceejay
2012-09-28, 12:42
Jag tycker det låter som ett mycket mer rättvist upplägg. BMI tar ju trots allt hänsyn till både längd och vikt och jag kommer inte på något annat som gör det. Det lönar sig förhoppningsvis att vara i bra form med inte alltför hög kroppsfett% också.

Nitrometan
2012-10-04, 12:02
Det vore kul att köra men det är svårt att tävla mot korta människor :D
Gäller det i golf och longdriving också? :D

klingen
2012-10-05, 19:38
Rätt tråkigt för tjockisar som mig att leka kroppsvikts lekar. Helt ovärt juh. Det är ju inte så att jag är yber starkare för att jag har späck som en valross. Well well ni smalisar får väl leka era fitness lekar utan mig :\

ceejay
2012-10-05, 20:24
Gäller det i golf och longdriving också? :D

Mjaoooeoeeee. Venne. Det går att slå hårt som fan som kortis också :)

the_matsson
2012-10-24, 21:28
Häng med på nästa "Tactical Strength Challenge" i Göteborg, vet jag! Går av stapeln två gånger om året, och brukar vara riktigt trevlig stämning med härligt folk. Till och med mikaelj vågade sig dit senast! ;)

Man tävlar i marklyft (fördel för tunga), pull-ups (fördel för lätta) och kettlebell snatch (ganska jämbördig mark) och väger ihop poängen.

Läs mer här: http://tacticalstrengthchallenge.se/

Jag har varit där de senaste två gångerna, och tänker fortsätta sticka dit!