handdator

Visa fullständig version : Elevated heel squats


Bullaz
2012-07-04, 11:09
Tjallå!

Ska köra ett rejält tungt benpass idag har jag tänkt. Har oftast tidigare kört boxböj, dock ganska djupa, just över 90 grader skulle jag säga. Idag har jag blivit sugen på att testa sådana böjar med viktplattor under hälarna, samt utan box. (Elevated heel squats?) Det jag undrar är vad dessa har för effekt på böjen? Både muskulärt och "ergonomiskt".. Kan man även använda detta knep vid frontböj undrar jag också. :)

/B

mikaelj
2012-07-04, 11:14
Tjallå!

Ska köra ett rejält tungt benpass idag har jag tänkt. Har oftast tidigare kört boxböj, dock ganska djupa, just över 90 grader skulle jag säga. Idag har jag blivit sugen på att testa sådana böjar med viktplattor under hälarna, samt utan box. (Elevated heel squats?) Det jag undrar är vad dessa har för effekt på böjen? Både muskulärt och "ergonomiskt".. Kan man även använda detta knep vid frontböj undrar jag också. :)

/B

Om du är för stel för att annars komma ned i djup kan man använda en klack för att fuska ned djupet, annars ser jag ingen större poäng.

pezrulezhaakon
2012-07-04, 11:48
Bullaz

Viktplattor under hälarna ökar belastningen på knäleden.

Öva hellre på rörligheten.

TheIsh
2012-07-04, 12:04
"Lyftarskor" har ju en liten lyft, och är väldigt hårda. Hjälper som sagt med rörligheten. Jag har kört med 1,25kg senaste vecorna undre hälen. Men det är jävligt komplicerat att hitta de ibland, och att få de parallela. Har du problem, så föreslår jag att du skaffar att par basic lyftarskor och kikar på sheo's squat stretch på youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=MqyV9KIBuPw

Bullaz
2012-08-20, 20:18
Jag körde utan och har fortsatt med det, hade inget med stelhet att göra. Var mest nyfiken på skillnaden.. :p

ceejay
2012-08-20, 20:49
du klarar av att böja mer upprätt med klack