handdator

Visa fullständig version : Good mornings


Iron claw
2012-07-04, 08:50
Brukar köra good mornings som komplementövning till marklyften (kör 5/3/1). Känner mig dock lite osäker vad gäller GM, känns som skaderisken är ganska hög när man lägger på lite vikt. Hävarmen är ju ganska kraftig när man har stången högt upp på ryggen och böjer sig framåt, rädd om ländryggen.

Hur gör ni, kör ni GM? I så fall hur (lägre vikt och högre reps?)?

Finns det någon bra ersättningsövning för GM?

mellez
2012-07-04, 09:24
Jag kör raka/rumänska marklyft istället som komplement. Känns som dom ger en minst lika bra träning för baksidan, men kan ju ha fel? Rörelsen är väl densamma bara att vikten placeras på annat ställe?

RassK
2012-07-04, 09:24
Stelbenta marklyft och/eller hyperextensions är samma rörelse fast du håller vikten i händerna (om du har vikt i hyperextensions dvs). Hyperextensions är i princip en idiotsäker goodmorning-maskin men ändå lyckas folk göra fel från tid till tid.

Iron claw
2012-07-04, 11:25
Stelbenta marklyft och/eller hyperextensions är samma rörelse fast du håller vikten i händerna (om du har vikt i hyperextensions dvs). Hyperextensions är i princip en idiotsäker goodmorning-maskin men ändå lyckas folk göra fel från tid till tid.

Tack. Hur ska en korrekt hyperextensions se ut?

RassK
2012-07-04, 11:42
Tack. Hur ska en korrekt hyperextensions se ut?

Läs http://www.bodyrecomposition.com/training/back-extension-technique.html och http://www.musclemag.com/Muscle-Building/Articles/Bulletproof-Your-Back.aspx

TheIsh
2012-07-04, 12:01
Jag trodde att det skulle vara väldigt påfrestande. Speciellt då jag är relativt svag i de muskler som används. Men det var faktiskt en väldigt bekväm övning för mig. Körde dock bara på 40kg. Inte till fail eller så. Räknade inte ens reps, utan skulle mer testa.

Rusk
2012-07-04, 14:47
Mjo finns mycket bättre alternativ än GMs, skaderisken är helt enkelt för hög i den övningen imo.
Stela mark eller hypers som tidigare har nämnts:)

ZaCoOzA
2012-07-04, 14:57
Läs http://www.bodyrecomposition.com/training/back-extension-technique.html

Så om man främst vill träna erectors så ska man köra med "High pad + rounded back = spinal erectors worked dynamically, glutes/hams isometrically"?

Rätt kass på detta men vad är skillnaden på dynamically och isometrically?:em:

Matsa
2012-07-04, 22:29
Jag har inte lagt någon nämnvärd tid på övningen good mornings, men jag måste nog ändå säga att jag tvivlar på att den skulle medföra någon större skaderisk. Så komplicerad är väl inte övningen att det är speciellt svårt att ha ordning på tekniken?

Jag tror att övningen kan vara nyttig för den som vill kunna böja tungt, dels tränar den för ändamålet viktiga muskler (det kan dock andra övningar göra lika bra) och dessutom lär man sig hålla bröstryggen tight (något man inte lär sig lika bra i t.ex raka mark). För att göra en bra good morning måste man ha rätt hållning och tight bröstrygg, krummar man med den så blir det pannkaka. Jag tror även att det är en bra övning för att lära sig att reda upp en böj som är på väg åt pipsvängen men ännu inte är där.

Kort och gott så tror jag att det är ett bra komplement till både böj och mark och som inte helt kan ersättas av raka marklyft och hyperextensioner, inte om syftet med träningen är att lyfta så mycket som möjligt. För muskelbygge däremot gissar jag på att den är lättare att ersätta. Som sagt så är dock detta bara spekulationer

tntballe
2012-07-04, 22:48
Jag har inte lagt någon nämnvärd tid på övningen good mornings, men jag måste nog ändå säga att jag tvivlar på att den skulle medföra någon större skaderisk. Så komplicerad är väl inte övningen att det är speciellt svårt att ha ordning på tekniken?

Jag tror att övningen kan vara nyttig för den som vill kunna böja tungt, dels tränar den för ändamålet viktiga muskler (det kan dock andra övningar göra lika bra) och dessutom lär man sig hålla bröstryggen tight (något man inte lär sig lika bra i t.ex raka mark). För att göra en bra good morning måste man ha rätt hållning och tight bröstrygg, krummar man med den så blir det pannkaka. Jag tror även att det är en bra övning för att lära sig att reda upp en böj som är på väg åt pipsvängen men ännu inte är där.

Kort och gott så tror jag att det är ett bra komplement till både böj och mark och som inte helt kan ersättas av raka marklyft och hyperextensioner, inte om syftet med träningen är att lyfta så mycket som möjligt. För muskelbygge däremot gissar jag på att den är lättare att ersätta. Som sagt så är dock detta bara spekulationer

+1

Och angående länkarna så tvivlar jag på att en hyperextension medför större risker än krumningen i bottenläget.

Iron claw
2012-07-05, 18:41
Jag har inte lagt någon nämnvärd tid på övningen good mornings, men jag måste nog ändå säga att jag tvivlar på att den skulle medföra någon större skaderisk. Så komplicerad är väl inte övningen att det är speciellt svårt att ha ordning på tekniken?

Jag tror att övningen kan vara nyttig för den som vill kunna böja tungt, dels tränar den för ändamålet viktiga muskler (det kan dock andra övningar göra lika bra) och dessutom lär man sig hålla bröstryggen tight (något man inte lär sig lika bra i t.ex raka mark). För att göra en bra good morning måste man ha rätt hållning och tight bröstrygg, krummar man med den så blir det pannkaka. Jag tror även att det är en bra övning för att lära sig att reda upp en böj som är på väg åt pipsvängen men ännu inte är där.

Kort och gott så tror jag att det är ett bra komplement till både böj och mark och som inte helt kan ersättas av raka marklyft och hyperextensioner, inte om syftet med träningen är att lyfta så mycket som möjligt. För muskelbygge däremot gissar jag på att den är lättare att ersätta. Som sagt så är dock detta bara spekulationer

Hur ska GM utföras på ett säkert sätt? Har kollat på youtube men svårt att veta vilka som är bra utföranden.

Mart|n
2012-07-05, 19:39
Hur ska GM utföras på ett säkert sätt? Har kollat på youtube men svårt att veta vilka som är bra utföranden.

Rak rygg, bak med röven, ej låsta knän, placera stången där du tycker den ligger bekvämast.

Svårare än så är det inte :)

göteborg
2012-07-05, 19:43
Stå brett, böjda knän, kontrollerad rörelse (långsam ner och gärna upp), inte för tungt.

entropy
2012-07-05, 20:21
En skillnad mellan GMs och raka mark är att du kan dra stången mot dig i bottenläget på rakmarken och få en gynnsammare hävarm i botten. En GM är alltid tyngst i botten, men det är kanske där du har mest nytta av att ha hög belastning också.

Som ett tillägg har jag läst att ca en tredjedel av ens böjmax är en bra vikt att inte gå över i GMs. Det tycker jag är klokt.

Matsa
2012-07-05, 23:55
Rak rygg, bak med röven, ej låsta knän, placera stången där du tycker den ligger bekvämast.

Svårare än så är det inte :)

Jag håller med, ingen vits att krångla till det mer än man måste. Gör man som du skrev blir det ett säkert och bra utförande. Skulle kanske tillägga att man inte fäller längre fram än man har rörlighet för, visserligen har du ju redan skrivit rak rygg men skadar inte att vara övertydlig.

Loke
2012-07-06, 09:28
Jag har inte lagt någon nämnvärd tid på övningen good mornings, men jag måste nog ändå säga att jag tvivlar på att den skulle medföra någon större skaderisk. Så komplicerad är väl inte övningen att det är speciellt svårt att ha ordning på tekniken?

Jo, jag tycker nog den är rätt svår. Många har rent motoriskt svårt för att böja höften utan att böja ryggen, det är som att de hänger ihop i hjärnan. Dessutom tvingar den personen att göra en bedömning av sin fårmåga att göra just den rörelsen, och jag tror det är lätt att överskatta sin förmåga. Jag har själv pajat ryggen lite smått i den flera gånger, och jag tycker mig ha varit försiktig.

Med det sagt så är såklart inte det ett argument för att skita i övningen, man bör bara vara medveten om att det är en övning som tar ett svårt moment till sin extrempunkt. Alla har inte svårt för det, men många har det.

Som ett tillägg har jag läst att ca en tredjedel av ens böjmax är en bra vikt att inte gå över i GMs. Det tycker jag är klokt.

På lång sikt kan jag inte hålla med, jag skulle inte kunna träna baksida lår med så låg vikt, oavsett utförande. Iofs är det nog inte helt dumt att se good mornings mer som en motorik eller rörlighetsövning, och då kanske man inte behöver mer vikter än så.

Adama
2012-07-06, 09:43
xLy0gTPcKTA

Här är mitt försök till good mornings här om dagen. Ska något ändras eller duger det? 8x70 kg och 8x80 kg med ett böj 1rm på 160 kg.

Vänder väl typ där jag känner att jag skulle tappat ryggen om jag hade gått lägre.

Sheogorath
2012-07-06, 09:47
xLy0gTPcKTA

Här är mitt försök till good mornings här om dagen. Ska något ändras eller duger det? 8x70 kg och 8x80 kg med ett böj 1rm på 160 kg.

Vänder väl typ där jag känner att jag skulle tappat ryggen om jag hade gått lägre.

Nu vet inte jag vad du vill ha ut av övningen men det där är en sk "bent-knee-good-morning" som av allt att döma är ett utmärkt böj-komplement, men om syftet är att isolera hamstrings har du inte rätt utförande.

Så: bra om du vill ha en generellt stärkande övning för posterior chain i allmänhet och röva i synnerhet, men inte rätt utförande för isolerad hamstringsträning.

Adama
2012-07-06, 09:56
Nu vet inte jag vad du vill ha ut av övningen men det där är en sk "bent-knee-good-morning" som av allt att döma är ett utmärkt böj-komplement, men om syftet är att isolera hamstrings har du inte rätt utförande.

Så: bra om du vill ha en generellt stärkande övning för posterior chain i allmänhet och röva i synnerhet, men inte rätt utförande för isolerad hamstringsträning.

Mjo, jag är ju inte specifikt ute efter baksida lår, vill ju ha med så mycket som möjligt. Det är så klart för stärka min lowbar böj.

Sheogorath
2012-07-06, 10:15
Mjo, jag är ju inte specifikt ute efter baksida lår, vill ju ha med så mycket som möjligt. Det är så klart för stärka min lowbar böj.

Då tycker jag att du har ett fint utförande :) Jag har good-mornings som en specifik övning för baksida lår så jag kör den faktiskt i smithen med raka knän.