handdator

Visa fullständig version : Först till 50 chins


TristanABC
2012-07-03, 23:47
Har utmanat några killar om detta.

Själv ligger jag på ca 13 strikta idag. Följer programmet http://www.50pullups.com/, men känner det går aningen långsamt.
Min främste konkurrent ligger (enligt egen utsago) på 30 ostrikta idag. Vill gärna spöa den djäveln.

Om någon har tips om hur jag kan krydda programmet ytterligare vore jag tacksam.

Btw, stats:

47 år
74 kg
bänk: 100
böj: 140
mark: 150


Ligger på deff och planerar att gå ner ytterligare 4 kg inom ca 6 veckor. Har gjort 4 kg på 5 veckor,

Min utmanare är drygt tio år yngre och jag vill gärna sätta honom. Hur kan man optimera träningen utöver 50-programmet, tro?

EeJay
2012-07-04, 00:02
viktade chins är vägen till repsen. Tunga negativa som komplement. Att bara öka antalet på kroppsvikten går väldigt segt.

Aping
2012-07-04, 00:16
...då säger jag tvärtom och menar att du ska köra massvis med reps ofta MEN långt från fail ;-)

(Jag gör iofs bara 20 så ta det jag säger med en nypa salt...)

Aping
2012-07-04, 00:21
Exempelvis; försök få ihop dina 50 reps under en dag, utspritt på en massa set långt från fail. Sträva sedan dagligen efter att minska antal set men faila inte. Ta kanske en vilodag per vecka, passet innan vilodagen kan du gå till teknisk fail på sista setet.

JonathanSv
2012-07-04, 04:15
Tror visseligen att dem gjorde typ 39-40 godkända chins när jag såg "sm" i chins för något år sedan....med andra ord, 50 är väldigt bra!

ThisIsTheOne
2012-07-04, 05:22
Lär dig utnyttja momentum, att använda benen, högt tempo osv. så har du säkert alla möjligheter att göra 50 så småningom.

Tror visseligen att dem gjorde typ 39-40 godkända chins när jag såg "sm" i chins för något år sedan....med andra ord, 50 är väldigt bra!

SM-vinnaren ifjol gjorde 29 stycken.

ARMSTARK
2012-07-04, 07:24
Har utmanat några killar om detta.

Själv ligger jag på ca 13 strikta idag. Följer programmet http://www.50pullups.com/, men känner det går aningen långsamt.
Min främste konkurrent ligger (enligt egen utsago) på 30 ostrikta idag. Vill gärna spöa den djäveln.

Om någon har tips om hur jag kan krydda programmet ytterligare vore jag tacksam.

Btw, stats:

47 år
74 kg
bänk: 100
böj: 140
mark: 150


Ligger på deff och planerar att gå ner ytterligare 4 kg inom ca 6 veckor. Har gjort 4 kg på 5 veckor,

Min utmanare är drygt tio år yngre och jag vill gärna sätta honom. Hur kan man optimera träningen utöver 50-programmet, tro?

Gör du 13 strikta så klarar du säker 20 ostrikta redan nu, det kommer inte vara något problem att göra fler än din konkurrent inom snar framtid. Men 50 st, det låter väldigt mycket, nog för att du säkert klarar det men det tar väldigt lång tid när man är 47. Den andra killen har en klar fördel där.

z_bumbi
2012-07-04, 07:29
Tung med vikt och många reps en bit från failure.

Hur ser träningsprogrammet ut idag?

TristanABC
2012-07-04, 07:39
viktade chins .

...då säger jag tvärtom ..

Tror visseligen att dem gjorde ..

Lär dig utnyttja momentum,.
..

Gör du 13 strikta så..

Tung med vikt [..

Tack för alla tips.
Kommer att hålla mig från failure, tror det kan vara vettigt i min ålder. Viktade chins låter dock absolut smart. Har kört en del av det tidigare. Tyvärr saknas bälte för sånt på mitt gym, så antingen klämmer jag fast hantlar mellan knäna eller så får jag bekosta bälte med kedja själv.

Träningsprogrammet idag är enligt 5-3-1 med böj, mark och militärpress som huvudövningar. Använder en modifierad version av Damien Thornes välgjorda excelblad (tack Damien!).

Mellan de andra övningarna har jag lagt in mitt chinsprogram enligt 50-pullupsplanen. Just nu befinner jag mig här:
http://www.50pullups.com/50-pullups-programme/12-15-pullups.

Men det här med chins-SM gör mig bekymrad. Om vinnaren tog 29 verkar det helt orealistiskt att en farbror i min ålder skulle ha ngn chans på 50. Hmm. Det skulle dock vara oerhört skönt att sätta min lille bergsklättrarhipster till konkurrent på plats, hehe.

ThisIsTheOne
2012-07-04, 07:53
Men det här med chins-SM gör mig bekymrad. Om vinnaren tog 29 verkar det helt orealistiskt att en farbror i min ålder skulle ha ngn chans på 50.

Ingen (i världen?) gör 50 chins med så strikt utförande som krävs på det som kallas SM. Skillnaden på chins och chins är enorm.

tefached
2012-07-04, 08:03
Länken som ts la fram hette 50pullupcs.com så antagligen 50 pullups det handlar om och inte chins.

Beelz
2012-07-04, 08:14
Varför hålla sig från failure?

TristanABC
2012-07-04, 08:16
Länken som ts la fram hette 50pullupcs.com så antagligen 50 pullups det handlar om och inte chins.

I Sverige brukar man av ngn anledning säga "chins", i resten av världen "pullups".

Har googlat lite nu. En vietnames, Ngo Xuan Chuyen, ska tydligen ha gjort 100 på 3 minuter:

http://www.recordholders.org/en/list/chinups.html

Låter helt ofattbart.

Varför hålla sig från failure?

Vis av skadan. Körde dogcrap för några år sedan och brände ut mig fullständigt. Även om empirii förmodligen saknas tror jag det ligger mycket i Bartolls teorier om att failure lätt bränner ut CNS. Min egen (ovetenskapliga) tanke är att det sker lättare ju äldre individen är. Som sagt, bevisa det kan jag nog inte. Men det känns rätt.

z_bumbi
2012-07-04, 08:25
Varför hålla sig från failure?

Kortare återhämtning mellan seten/passen och därmed högre volym på kortare tid.
Bättre teknik i alla repsen.

En klassiker i chins (funkar även i andra övningar) är att köra stegar dvs man kör t ex 3, 5, 7, 9 reps där det sista setet bestämmer när man ska öka vikten. Klarar man 9 reps så ökar man. Klarar man inte 9 reps så sänker man vikten två steg. Eftersom det är så få reps i de flesta seten så kan man vila ganska kort tid utan att formen försämras så antalet set tar inte så lång tid.
En annan version är att lägga två eller tre stegar efter varandra.
1, 3, 5 1, 3, 5, 1, 3, 5 Sista femma bestämmer även här. Många set, ganska många reps men inte så himla slitigt.
En ytterligare variant är att alltid köra till failure i sista setet men när antalet sjunker till det förbestämda (ovan sista femman) så sänker man vikten så att man klarar ett visst antal reps i sista och jobbar sig uppåt igen tills man når fem reps.

mellez
2012-07-04, 09:20
...Viktade chins låter dock absolut smart. Har kört en del av det tidigare. Tyvärr saknas bälte för sånt på mitt gym, så antingen klämmer jag fast hantlar mellan knäna eller så får jag bekosta bälte med kedja själv....

Tjena!
Kan inte hjälpa dig med hur man ökar reps i chins, men angående bälte, om du är lite pysslig verkar ju det här alternativet enkelt o billigt! Lycka till!

http://www.youtube.com/watch?v=i4i87vJyHFM

TristanABC
2012-07-04, 09:30
Tjena!
Kan inte hjälpa dig med hur man ökar reps i chins, men angående bälte, om du är lite pysslig verkar ju det här alternativet enkelt o billigt! Lycka till!

http://www.youtube.com/watch?v=i4i87vJyHFM

Tack för tipset mellez. Kollade lite priser på nätet på dipsbälten. Verkar ligga på ca 4-500.

Gillar enkla lösningar. Kan nämna att mitt andra bälte är mitt ex' gamla graviditetsbälte med kardborrband, som jag använt 12 år till o från. Fungerar väldigt bra. Använder inte handskar, men filar ner valkarna med fotfil.

Det finns de som vill göra det vi sysslar med till en materialsport. Det tycker jag inte att det är.

mellez
2012-07-04, 09:46
Tack för tipset mellez. Kollade lite priser på nätet på dipsbälten. Verkar ligga på ca 4-500.

Gillar enkla lösningar. Kan nämna att mitt andra bälte är mitt ex' gamla graviditetsbälte med kardborrband, som jag använt 12 år till o från. Fungerar väldigt bra. Använder inte handskar, men filar ner valkarna med fotfil.

Det finns de som vill göra det vi sysslar med till en materialsport. Det tycker jag inte att det är.

Varsegod! Är också ett fan av enkelhet och kroppsövningar, har jag en pullupbar och ett litet löpspår så kan jag vara nöjd rätt länge :)

z_bumbi
2012-07-04, 10:25
Har man redan ett bälte är det bara att fästa ett rep, en kedja eller t ex en packrem i det.

simper02
2012-07-04, 14:06
jag kör samma program har gjort 17 som max. själva iden med programmet är att du ska köra din dos chins sen vila från chins. gör du massa andra varianter av chins kommer musklerna inte återhämta sig till nästa "day" i programmet och du kommer stå still... jag har hitills klarat varje "day". Detta pga att jag anpassar den övriga träningen efter programet. tycker för övrigt att detta program är fantastiskt och har ökat 5 chins på 1 månad förmodligen mer och det kommer jag se när jag gör mitt sheama lagda test igen.

Damien Thorne
2012-07-04, 20:55
Har utmanat några killar om detta.

Själv ligger jag på ca 13 strikta idag. Följer programmet http://www.50pullups.com/, men känner det går aningen långsamt.
Min främste konkurrent ligger (enligt egen utsago) på 30 ostrikta idag. Vill gärna spöa den djäveln.

Om någon har tips om hur jag kan krydda programmet ytterligare vore jag tacksam.

Btw, stats:

47 år
74 kg
bänk: 100
böj: 140
mark: 150


Ligger på deff och planerar att gå ner ytterligare 4 kg inom ca 6 veckor. Har gjort 4 kg på 5 veckor,

Min utmanare är drygt tio år yngre och jag vill gärna sätta honom. Hur kan man optimera träningen utöver 50-programmet, tro?

Om ni ska göra maxreps utan strikta regler så tror jag att du tjänar mycket på att lära dig "fulchins", dvs använd benen/knäna/ryggen som accereration från botten för att få en kraftfull pendelrörelse.

Kolla på youtube på dom som kan göra många. Gemensamt för dom är att alla gör mer eller mindre fulchins.

Kristian Sevén 57st (Fjärde tekniken = fulchins)
http://www.youtube.com/watch?v=w5Lq0PkvTt0

Helena Forsén 80st
http://www.youtube.com/watch?v=SnNI_RWlYDk

Joseph Tekie 53 chins
http://www.youtube.com/watch?v=XOPUmNUV7DY

Här är en som gör 44st
http://www.youtube.com/watch?v=_hp66H_cA_I

Zizou
2012-07-04, 21:02
Tack för tipset mellez. Kollade lite priser på nätet på dipsbälten. Verkar ligga på ca 4-500.

Gillar enkla lösningar. Kan nämna att mitt andra bälte är mitt ex' gamla graviditetsbälte med kardborrband, som jag använt 12 år till o från. Fungerar väldigt bra. Använder inte handskar, men filar ner valkarna med fotfil.

Det finns de som vill göra det vi sysslar med till en materialsport. Det tycker jag inte att det är.

Ett väldigt enkelt bälte (använder det själv) är helt enkelt att ta en kätting/kedja och en karbinhake att fästa i andra änden. Extremt billig och enkelt :) tycker man att det skaver kan man alltid tejpa fast något ludd/skumgummi runt om en del av den.

TristanABC
2012-07-05, 22:13
Om ni ska göra maxreps u

Hej Damien och tack igen för allt arbete du lagt ner på excelprogrammen.

Hmm, flera ganska fina fulchins i dina länkar. Diskuterade med mina konkurrenter idag och vi kom fram till att tävlingen får gälla 50 ostrikta. Hur ostrikta får bli föremål för diskussion. Själv har jag nog ganska... svårt att gör ostrikta chins. Vi enades också om att sätta upp en chinsstång på jobbet.
Hipsterpuckot såg dock nöjt ut över de ostrikta chinsen. Hans arrogans stör mig en aning.

Har man redan ett bälte är det bara att fästa ett rep, en kedja eller t ex en packrem i det.

Ett väldigt enkelt bälte ..

Tack för fler tips z_bumbi och Zizou! Det enkla och lite ruffiga är det vackra. Funderar på att följa 50/50- programmet men lägga in ett och annat viktat chinpass här och där. Samt fortsätta deffen (som nu börjar kännas riktigt jobbig). Fyra kg mindre att dra upp skulle vara ovärdeligt. Tänker att jag kommer att börja med att köra de viktade passen just med bara fyra kilos extravikt - för att känna skillnaden.

Tyvärr åkte jag på en maginfektion igår och missade därmed dagens pass. Känns jobbigt och frustrerande.

strikt
2012-07-05, 22:28
Glöm inte filma bara och lägg upp när det väl är igång!

JackieBoy
2012-07-05, 22:52
Hannibal borde kunna göra över 50 chins. Han gör enhandslever utan problem, helt sjukt.

TjeckRacer
2012-07-05, 23:23
För att komma upp i 30st så gör som bumbi säger med tunga viktade OCH volym med kroppsvikt långt från fail över många set. För att komma upp i 50, sluta träna ben och dieta :P

stajv
2012-07-05, 23:41
go for it! Vet inte vad som är tävlingsgodkända chins men här är en snubbe som gör 50 fina imo

http://www.youtube.com/watch?v=EQCBhtCvQ0Q

stajv
2012-07-05, 23:43
För att komma upp i 30st så gör som bumbi säger med tunga viktade OCH volym med kroppsvikt långt från fail över många set. För att komma upp i 50, sluta träna ben och dieta :P

Varför ska man vara långt ifrån fail? Hör det ofta men har inte förstått varför

TristanABC
2012-07-06, 00:15
Varför ska man vara långt ifrån fail? Hör det ofta men har inte förstått varför

Läs z_bumbis och mina inlägg bakåt i tråden så får du ett par argument. Kolla också gärna in Joachim Bartolls tankar om saken.

TristanABC
2012-07-08, 12:39
Dagens pass (med kroppsvikt):

6
8
6
6
8

Ingen fail, men var mycket nära på den första åttan. Sen kändes det av ngn anledning lättare.

Gårdagens pass blev en WOD från crossfittråden:

10 chins
10 dips
10 burpees
9 chins
9..
osv ner till 0

Failade och fuskade några ggr på chinsen.

Deffen är ansträngande just nu. Har försökt ligga på ca 1200 kcal, men har lätt att bli trött och tappa fokus på jobbet. Kommer att lägga mig på balans några dagar för att återhämta mig.

PepzAdept
2012-07-09, 22:01
Hej Damien och tack igen för allt arbete du lagt ner på excelprogrammen.

Hmm, flera ganska fina fulchins i dina länkar. Diskuterade med mina konkurrenter idag och vi kom fram till att tävlingen får gälla 50 ostrikta. Hur ostrikta får bli föremål för diskussion. Själv har jag nog ganska... svårt att gör ostrikta chins. Vi enades också om att sätta upp en chinsstång på jobbet.
Hipsterpuckot såg dock nöjt ut över de ostrikta chinsen. Hans arrogans stör mig en aning.


I första videon ser du ju ganska tydligt vilken skillnad det är på att köra strikta kontra fulchins. Seten är ju i ordning och gör 19 reps mer i sista setet. Fulchins är mycket bra för att öka repståligheten i chinsen.

För att komma upp i 30st så gör som bumbi säger med tunga viktade OCH volym med kroppsvikt långt från fail över många set. För att komma upp i 50, sluta träna ben och dieta :P

Vet inte om jag håller med er här riktigt. Vad menar du skulle (på kort sikt) vara poängen med det där för att bli bättre på att reppa i chins?
Jag tror på mer på det helt motsatta på chinspassen. Hög volym, köra slut på sig varje set och istället ha lång vila mellan seten. Viktade chins eller chins långt från fail kanske kan få sin plats som något återhämtningspass.... på kort sikt vill säga.

Så tänker jag i alla fall.